kan ik hond kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joy1996

kan ik hond kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:29

Hoi,

Ik wil al heel mijn leven een hond maar me ouders vinden het te duur,
en het zou te veel tijd kosten omdat we dan volgens hun niet meer naar een pretpark kunnen.
Maar hoe doen jullie dat dan als je op vakantie gaat en een leuk dagje uit of weekentje weg?
Oh ja kan ik een hond kopen van ong. 80 euro per maand, zou eventueel wel meer kunnen maar het liefst dit bedrag.
En ik bedoel niet de hond aanschaffen maar de maandelijkse kosten.
Een Golden retriever of Labrador vind ik heel leuk maar dat zijn natuurlijk grote honden, dus als dat te duur wordt wil ik ook wel een wat kleiner hondje maar niet zo klein als maltezer, chihuahua, vlinderhondje etc.
Zou ik dan een hond kunnen kopen?

kleinvosje

Re: kan ik hond kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:35

Nee, dat zou je dan nog steeds niet omdat je ouders het echt niet willen. Een hond neem je er niet even zomaar bij, het heeft grote invloed op je leven. 4-5-6 keer per dag uitlaten, wie doet het 's avonds laat? Zal papa wel weer zijn. En is papa daar blij mee? Als je op vakantie gaat, moet de hond in het pension, dat kost gemiddeld 12.50-15 euro per dag. Voer, dierenarts, riem, mand etc, vlooienspul, noem maar op...

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:50

Nee, mijn ouders willen het heel graag.
Ik dacht dat je een hond 3 keer per dag moest uitlaten 4-5-6 keer vind ik wel heel veel.
1 keer 's ochtends 1 keer 's middags en 1 keer 's avonds.
verder mag hij in huis en de tuin lopen van:15 bij 10 (niet hele grote tuin maarja)
Als we middelgrote hond nemen:
eten: 60
entingen, ontwormen, controle: 20
bij elkaar: 80 euro
En de mand,riem en andere dingen die lukken wel.
Dat hondenhotel lukt denk ik ook wel want ik heb: 1000 gespaard
Dan kan hij ongeveer 4 jaar naar hondenhotel toe.
tegen die tijd heb ik wel weer genoeg gespaard.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:53

Persoonlijk vind ik 3 keer per dag veel te weinig. De onze gaan 5 keer per dag, ze moeten er echt uit, de benen strekken en hun behoefte doen.
Als jij mijn dochter was, die met dit plan zou komen, zou ik er ook niet mee akkoord gaan.

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:55

heey. Wij hebben een hond, en op vakantie gaat hij bijna altijd mee, en wij gaan echt bijna nooit een dagje of een weekendje weg. En als het bij ons echt niet anders kan wil iemand van de familie altijd wel op hem passen, maar dat is echt een uitzondering. Maar het kost echt ongeloofelijk veel tijd, zeker op het begin, en ik zou het niet doen als je ouders er niet achter staan. Zeker met een puppy moet je hem nog opvoeden, zindelijk maken en echt heel veel aandacht geven. Die hebben ook nog echt heel veel beweging nodig. Toen mijn hond nog klein was werd hij altijd een blokje om 6 uur 's ochtends gedaan, dan om 10 uur een eind lopen (ong. een uur) Dan om 1 uur nog een blokje. Om 4 uur weer een eind. dan om 7 uur een blokje, en om 11 uur nog een half uurtje lopen. Dit is echt bijna niet te doen in je eentje, zeker niet als je straks weer naar school moet. Als ze ouder worden (meestal jaar of 6) hoef je natuurlijk wel iets minder te lopen..., maar dan toch. Van het geld zou misschien wel lukken als je een gezonde hond hebt die nooit iets krijgt. Maar stel je voor als na een jaartje merkt dat je hond een zwakke huid heeft en daarom steeds medicijnen nodig heeft, dan haal je het niet meer. Daarbij komt wel dat labradors en golden retrievers best wel veel eten nodig hebben (meer dan een kleine hond), en stel er blijkt dat die van jou heel duur voer nodig heeft, dan heb je ook een probleem. Ook kunnen deze honden best wel druk zijn, en omdat ze ook zo groot zijn moet je ze echt goed kunnen opvoeden. Dus dan raad ik je ook aan om op een curcus te gaan, maar dit kost ook wel weer geld en tijd. Dus ik zou het je afraden als je ouders er niet volledig achter staan. Maar daarintegen als je je ouders ooit nog over weet te halen, en hun willen er net zo veel geld en tijd insteken...
Ik zal het zo zeggen, ik heb er nooit spijt van gehad dat wij een hond hebben genomen!
veel succes ermee
Laatst bijgewerkt door mjba op 28-06-11 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:55

Ik betaal echt geen 80 euro per maand aan mn hond hoor :')
Het is een kleintje van zo'n 8 kilo.
En 3-6 keer uitlaten is echt geen overbodige luxe. Wij mogen hier zes keer met het hondje en voor het slapen gaan gaat ie nog even snel voor zodat hij niet binnen doet.
Hij hoeft echt niet elke maand geent te worden. Tenminste, ik heb daar echt nog nooit van gehoord of over gelezen.
In zijn paspoort staat ééns per jaar. Die moet hij in juli weer.
Eenmalig laten chippen(mits nodig) is ongeveer 45 euro.

Die van ons eet vers van smuldier en dat is iets van 60ct per bakje. Met één bakje doet hij twee dagen.
Kom niet op zo veel geld.

Hij gaat mee op vakantie, wel even zoeken waar het kan.

Maar hond kan altijd ziek worden en geopereerd moeten worden. Het is geen knuffel hond die af en toe een plasje doet. Ze moeten ook opgevoed worden en hier loop ik nu tegen aan omdat hij dat dus niet is toen wij hem kregen.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:57

waarschijnlijk ligt het ook aan de hond hoevaak hij uitgelaten moet worden.
Euhm... ik bedoel wel uitlaten per keer minimaal een uur, ik weet niet of dat scheelt.
Ik liet heel vaak de honden van mijn buren uit meestal had ik het dan zo naar mijn zin dat ik wel 3 uur weg was, helaas zijn ze verhuist...

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:59

Is dit nou echt serieus? Ook al zeggen wij: 'Ja doen!' Je ouders zijn het er niet mee eens, dus wat bezielt je? :?

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:00

Ik denk dat als je vaker uit laat dat hij meer afwisseling in zijn dag heeft en ook minder gaat klieren.
Ik heb in elk geval een klier als ik hem drie keer uit laat. En ik heb dan mooie gele plasjes tegen de muur liggen...
Drie keer is echt het mínimum. En als je elke dag je hond vaak uit laat in je eentje heb je(ik tenminste) geen zin om zes keer een uur te lopen.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:02

Als jij aangeeft dat een geen geld heb voor een grote hond dan zal ik inderdaad voor een kleine hond gaan. Je kunt inderdaad de rassen nemen die je heb aangegeven maar een Jack Russel of een Black en tan zal ook nog een optie kunnen.. Je zal ook kunnen overwegen om een hondje uit het asiel te halen of van MP.

Echter moet je wel genoeg tijd hebben om voor het dier te zorgen en ook voldoende aandacht te kunnen geven.Wanneer je een hond koopt zitten er natuurlijk ook consequenties aan vast. Als het regent of sneeuwt moet je hond(je) gewoon uitgelaten worden, je dier kan plots ziek worden en moet je naar de dierenarts of als je op vakantie bent moet je hem naar een hondenpension brengen of een passend huis voor hem vinden voor de periode dat jij aanwezig bent.

Ik zal als ik jou was er wel eerst goed over na denken. Je koopt een dier niet zo maar. Je hebt een dier om van te houden net zo lang tot deze dood gaat. Bespreek dit onderwerp eerst goed met je ouders zodat je echt 100% zeker weet dat je echt een hond mag...

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 14:05

Marloes__ schreef:
Is dit nou echt serieus? Ook al zeggen wij: 'Ja doen!' Je ouders zijn het er niet mee eens, dus wat bezielt je? :?

nee mijn ouders denken dat we helemaal niet meer op vakantie kunnen en dat we dan ook bijna nooit meer leuke dingen kunnen doen.
Ze denken geloof ook dat een hond een fortuin kost,
ik vroeg of ik het met 80 euro zou redden en ze zeiden dat ze het niet wisten maar dat het waarschijnlijk wel 3 keer zo veel zou zijn.
Dus wat bezielt me? nou niks!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:09

joytje333 schreef:
Euhm... ik bedoel wel uitlaten per keer minimaal een uur, ik weet niet of dat scheelt.
Ik liet heel vaak de honden van mijn buren uit meestal had ik het dan zo naar mijn zin dat ik wel 3 uur weg was, helaas zijn ze verhuist...

Ik vind het ook heel leuk om zo af en toe met een hond te wandelen, dan kan ik ook uren weg zijn! Ik vind het ook leuk om de hond van mijn moeder een hele dag mee naar zee te nemen, geweldig!

Tot het een verplichting word en je dagelijks 5x een hond uit moet laten. Ook al heb je een kater, de hond heeft daar maling aan en wil naar buiten. Ben je ziek, de hond moet toch uitgelaten worden. Heb je het druk? Hond wil toch uitgelaten worden. Dagje weg? Wie zorgt er voor de hond.
Daar al over nagedacht? Je moet wel eerlijk tegenover jezelf zijn. Aangezien ik me er van bewust ben dat ik het waarschijnlijk allemaal maar eventjes leuk zou vinden en het momenteel te druk heb om nog een hond 5x per dag uit te laten, heb ik er bewust voor gekozen om de honden lekker daar te laten waar ze nu zijn. En als ik straks tijd over heb en mijn leven weer een beetje regelmaat heeft en er zeker van ben dat ik het aan kan, pas een hond aan te schaffen. Ja het zijn leuke dieren, maar ze hebben wel veel tijd en aandacht nodig. En dat is niet te koop.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:11

ik denk wel.. dat als je er serieus mee verder wil en je ouders ook, dat je wel van die letterlijke 80 euro per maand afmoet
elke hond kost weer anders, soms meer, soms minder. dit is per geval afhankelijk, net zoals de tijden en hoe vaak je een hond moet uitlaten.

als ik kijk naar onze 12 jarige hond, di moet er minimaal 6X per dag uit.
zondag dagje pretpark gehad en heb mensen de sleutel gegeven zodat hij overdag er 2x uitkwam met een kans op een ongelukje in huis.
kosten voer en dierenarts?
zo'n 90 euro per maand omdat hij een gevoelige maag heeften heb van de week 49 euro moeten uitgeven aan ontvlooingsmiddel en wormenspuitje

maar goed.. aan de andere kant, hebben we ook honden gehad die het met 3X per dag uitlaten konden en leefden op goedkoop Frolic voer :+

je zult dus zelf goed moeten bekijken welke dingen je aan de kant wil zetten,want niemand zal je een inschatting kunnen geven omdat je te maken hebt met levende dieren.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:13

Mijn honden gaan er ook 3x per dag uit, hooguit dat we langer wandelen als we vrij zijn, maar niet vaker.
Voor de rest: als jouw ouders het ermee eens zijn waarom niet?
Mocht je een keer een uitje hebben kun je ook de buren of een goede kennis/vriendin vragen om met de hond te wandelen, dat scheelt kosten van een opvang. ;)
En je kunt natuurlijk een hond uit het asiel nemen, die zijn minder duur als een rashond.

Belangrijk is dat de hond niet te lang alleen thuis is, dus niet dat je ouders full time werken en jij de hele dag op school zit bijvoorbeeld. ;)

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 14:15

Joyckuh schreef:
joytje333 schreef:

Ik vind het ook heel leuk om zo af en toe met een hond te wandelen, dan kan ik ook uren weg zijn! Ik vind het ook leuk om de hond van mijn moeder een hele dag mee naar zee te nemen, geweldig!

Tot het een verplichting word en je dagelijks 5x een hond uit moet laten. Ook al heb je een kater, de hond heeft daar maling aan en wil naar buiten. Ben je ziek, de hond moet toch uitgelaten worden. Heb je het druk? Hond wil toch uitgelaten worden. Dagje weg? Wie zorgt er voor de hond.
Daar al over nagedacht? Je moet wel eerlijk tegenover jezelf zijn. Aangezien ik me er van bewust ben dat ik het waarschijnlijk allemaal maar eventjes leuk zou vinden en het momenteel te druk heb om nog een hond 5x per dag uit te laten, heb ik er bewust voor gekozen om de honden lekker daar te laten waar ze nu zijn. En als ik straks tijd over heb en mijn leven weer een beetje regelmaat heeft en er zeker van ben dat ik het aan kan, pas een hond aan te schaffen. Ja het zijn leuke dieren, maar ze hebben wel veel tijd en aandacht nodig. En dat is niet te koop.

Jeetje wat laten jullie je honden allemaal zo vaak uit zeg.
Iedereen die ik ken met honden laten de hond maar 2 of 3 keer uit.
Nou ja als ik 4 of 5 keer uitlaat en dan een half uurtje of kwartiertje is hetbdan ook al genoeg?
Als ik ziek ben kan me vader, moedxer, broertje of me andere broertje hem altijd nog uitlaten.
En dat 'dagje weg' dat vroeg ik dus eigenlijk aan jullie hoe jullie dat deden.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:18

Ik vond het ook heel leuk om honden van andere uit te laten. Alleen was dat geen 6 keer per dag en alleen als het mij uitkwam.

3 keer per dag uitlaten vind ik persoonlijk te weinig. Zeker 's avonds voordat de laatste naar bed gaat zou het wel fijn zijn als de hond er dan nog even uit komt. En je kunt wel zeggen dat jij er voor gaat zorgen ed, maar het komt áltijd aan op je ouders. Wie moet hem uitlaten als jij naar school bent? Juist ja.. je ouders. Wie laat hem 's avonds laat uit? Je ouders.. Wie laat hem uit als jij het te druk hebt met school werk? Je ouders.. Ik heb ook altijd geroepen dat ik de onze wel zou uitlaten, maar uiteindelijk zijn het mijn ouders die er het meeste mee wandelen.

Je kunt nooit meer zomaar de deur achter je dicht trekken, want er moet altijd iets geregeld worden voor de hond. Als wij dagjes weg gaan, dan laten de buren hem uit, maar zo zit misschien niet met jou buren. Je kunt niet uren wegblijven op bijvoorbeeld feestjes want de hond met uit. Overigens vind ik het noodzakelijk dat de hond minstens twee keer per dag een flinke wandeling krijgt (lees: 3 kwartier) en dat ze minimaal een keer per dag lekker moeten kunnen loslopen. De overige 3/4 keer is 20 minuten/half uurtje wandelen ook genoeg.

Ik vind dat jij er te makkelijk over denkt en dus geef ik je ouders gelijk.

Hoe zit het trouwens met het werk van je vader en moeder? Werken ze fulltime? Een hond 4/5 dagen alleen thuis laten zitten is ook niks.
Laatst bijgewerkt door MerelxG_R op 28-06-11 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 14:21

pinto_1 schreef:
Mijn honden gaan er ook 3x per dag uit, hooguit dat we langer wandelen als we vrij zijn, maar niet vaker.
Mocht je een keer een uitje hebben kun je ook de buren of een goede kennis/vriendin vragen om met de hond te wandelen, dat scheelt kosten van een opvang. ;)
En je kunt natuurlijk een hond uit het asiel nemen, die zijn minder duur als een rashond.

Belangrijk is dat de hond niet te lang alleen thuis is, dus niet dat je ouders full time werken en jij de hele dag op school zit bijvoorbeeld. ;)

mijn moeder werkt om de week:
In de week dat ze werkt, werkt ze van 7.00 tot half 4 en op de woensdag en donderdag niet.
Is dat te veel?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:21

joytje333 schreef:
Marloes__ schreef:

nee mijn ouders denken dat we helemaal niet meer op vakantie kunnen en dat we dan ook bijna nooit meer leuke dingen kunnen doen.
Ze denken geloof ook dat een hond een fortuin kost,
ik vroeg of ik het met 80 euro zou redden en ze zeiden dat ze het niet wisten maar dat het waarschijnlijk wel 3 keer zo veel zou zijn.
Dus wat bezielt me? nou niks!

Ik verbaas me werkelijk over je denkwijze. Je kan nooit een prijsopgave geven van wat een hond gaat kosten. Voeding, enten, allemaal dingen waar je je op voor kan bereiden. Maar wat als je hond ziek is en een dure operatie moet ondergaan? We hebben het hier over een dier, niet over een speelgoeddier...

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:21

joytje333 schreef:
pinto_1 schreef:

mijn moeder werkt om de week:
In de week dat ze werkt, werkt ze van 7.00 tot half 4 en op de woensdag en donderdag niet.
Is dat te veel?

En wie gaat de hond dan op die dagen tussen de middag uitlaten?

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:23

Wie gaat dat inderdaad doen? Wij hebben mijn jongere broertje die tussen de middag naar huis komt om de hond uit te laten. (Twee keer per week) Als hij volgend jaar naar de Middelbare school gaat, gaat de buurman het doen. Maar nogmaals, niet iedereen heeft dat geluk.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 14:24

MerelxG_R schreef:
Ik vond het ook heel leuk om honden van andere uit te laten. Alleen was dat geen 6 keer per dag en alleen als het mij uitkwam.

3 keer per dag uitlaten vind ik persoonlijk te weinig. Zeker 's avonds voordat de laatste naar bed gaat zou het wel fijn zijn als de hond er dan nog even uit komt. En je kunt wel zeggen dat jij er voor gaat zorgen ed, maar het komt áltijd aan op je ouders. Wie moet hem uitlaten als jij naar school bent? Juist ja.. je ouders. Wie laat hem 's avonds laat uit? Je ouders.. Wie laat hem uit als jij het te druk hebt met school werk? Je ouders.. Ik heb ook altijd geroepen dat ik de onze wel zou uitlaten, maar uiteindelijk zijn het mijn ouders die er het meeste mee wandelen.

Je kunt nooit meer zomaar de deur achter je dicht trekken, want er moet altijd iets geregeld worden voor de hond. Als wij dagjes weg gaan, dan laten de buren hem uit, maar zo zit misschien niet met jou buren. Je kunt niet uren wegblijven op bijvoorbeeld feestjes want de hond met uit. Overigens vind ik het noodzakelijk dat de hond minstens twee keer per dag een flinke wandeling krijgt (lees: 3 kwartier) en dat ze minimaal een keer per dag lekker moeten kunnen loslopen. De overige 3/4 keer is 20 minuten/half uurtje wandelen ook genoeg.

Ik vind dat jij er te makkelijk over denkt en dus geef ik je ouders gelijk.

Hoe zit het trouwens met het werk van je vader en moeder? Werken ze fulltime? Een hond 4/5 dagen alleen thuis laten zitten is ook niks.

Ik denk er niet te makkelijk over maar ik wil gewoon heel graag een hond...en zoek ik dus oplossingen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:24

Nou hier is het zeker ook 4 keer das minimaal maar meestal toch ook wel 5 a 6 keer.
Als je een jonge hond neemt nog wel veel vaker.
En tja weggaan dat doen we hier niet!

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:26

Je zoekt oplossingen die er waarschijnlijk niet zullen zijn. Wees eens eerlijk naar jezelf. Je ouders zijn waarschijnlijk het meeste met de hond bezig. Zéker qua uitlaten wat ik al in mijn post schreef.

Overigens opende je gisteren nog een topic of je een paard kon betalen, is dat plan alweer uit de lucht?
Laatst bijgewerkt door MerelxG_R op 28-06-11 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:26

Ik heb een hond gehad maar die heb ik weg moeten doen omdat ik 11u per dag van huis af was. Hij zit nu bij een vriend van me dus ik zie hem nog steeds.
Ik liet mijn hond ook 3x per dag uit, maar dan wel minstens 30min per keer. Smorgens om half 7 en dan als ik thuis was weer om half 6, en dan 's avonds laat nog een keer...
Dat is hartstikke goed te doen hoor :j
Tuurlijk is het voor de hond fijner als je vaker gaat, maar het hoeft niet. Een volwassen hond kun je best afbouwen naar 3 a 4 x per dag. Een jonge hond moet je vaker uitlaten :j

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:27

MerelxG_R schreef:
Overiges opende je gisteren nog een topic of je een paard kon betalen, is dat plan alweer uit de lucht?

:')