Giardia....zucht, tips???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Giardia....zucht, tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:18

Hoera...
een van onze katten heeft giardia...jammer dat ze er pas na ruim een jaar achterkomen.
8)7

Lange geschiedenis van diarree,ooit begonnen na versvlees voeren...
we hebben letterlijk alle premium voeren geprobeerd,alle versvoer,alle diarree-remmers,zijn zeker 10x bij de dierenartst geweest.
Ooit al giardia geopperd,zou het niet zijn,want onze andere katten hebben niets.

Nu dan toch éindelijk ontlasting onderzocht van 3 dagen en ja hoor -O-

iemand hier ervaring met giardia....?
ik weet dat alles schoongemaakt moet worden,ontsmet,ze heeft medicatie gekregen voor 10 dagen.
de andere katten hebben niks,zitten even bij mijn ouders.

we gaan een stoomapparaat kopen(iemand ervaring?tips)en goed met chloor aan de gang...
Maar het is een vervelende,besmettelijke toestand...

(onze katten komen overigens nooit buiten.)

Poosje81

Re: Giardia....zucht, tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:23

Wat voor medicatie heb je meegekregen? Beste ervaring heb ik met Panacur, maar dan wel een volledige kuur.
En inderdaad is het een kwestie van goed schoonmaken! houd er wel rekening mee dat je andere katten waarschijnlijk wel zijn besmet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:27

panacur hebben we nu voor 7 dagen, en stomorgyl.
dierenarts zei dat het niet nodig was de andere 2 katten, en 3 fretten, te behandelen..
maar dat vind ik raar. dus ik ga even bellen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:00

Als je behandelt dan alles. Niet alleen 1 kat. Ik zou de andere ook panacur geven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:03

Hierbij moeten alle dieren die het kunnen krijgen, behandeld worden. Want niet ieder dier krijgt symptomen.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:20

Ik heb het hier ook in de tent gehad en alle katten moeten behandelen , van de 6 katten hadden maar 2 het zichtbaar .
En alles tot in de gloria met kokend water schoon lopen maken , de flessen dettol vlogen er doorheen .

GR M

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:28

precies.
dierenarts belt niet rap terug,ben behoorlijk pissig dat ze zo'n achterlijke adviezen geven.
ik eis dus alle dieren medicatie.
flessen chloor en dettol staan al klaar...

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:32

het dier moet ook gewassen worden (althans das bij honden de normale procedure)

Het kan zijn dat ze de bacterie niet eerder gezien hebben, omdat deze niet in iedere keer ontlasten zit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:37

Klopt we gaan haar wassen.
we beginnen nu eerst met schoonmaken(iig de kattenbakken en huis),morgen dan de eerste medicatie.
wassen moet de 3e dag,gaan we dus doen...

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:25

Alle katten Panacur geven :j
Je kunt het ook gewoon via internet bestellen hoor ;)

Soms is het nodig om de kuur na twee weken te herhalen.
Meestal drie dagen achter elkaar een pil en dan na twee weken de kuur herhalen.

Ik heb het ook gehad in mn groep en had ook nog twee nestjes van zes kittens |(
Wat een drama en wat ernstig zieke kittens. Gelukkig heeft alles het overleeft.

Sterkte! :(:)

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:36

Ik heb een pup met giardia, nu net klaat met de 2e kuur 5 dagen panacur en daarbij metrazol.
Vandaag was ze weer aan de diaree...

katla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:48

Hier ook Giardia gehad. Begon bij ons 13 wk oude kitten, begonnen met metrazol maar dit sloeg niet aan. Andere kat hoefde geen medicatie. Hadden we dat toch maar gedaan!!! Toen het kitten er vanaf was bleek onze andere kat giardia te hebben en heeft het kitten vervolgens weer besmet. Allebei op panacur gezet, dit sloeg wel aan.

Katten gewassen, huis van onder tot boven iedere dag schoongemaakt met verdunde dettol. Iedere keer als er gepoept was op de bak de hele bak leeg en ontsmetten. Als je enkel een dun laagje grit erin doet dan is het niet zoveel werk.

Dan nog even een tip kattenmandjes, speeltjes, krabpalen, deurposten waar ze langs kopjes geven dat kun je ook allemaal behandelen met dettol. Doe wat verdunde dettol in zo'n plantenspuit met vernevelaar en dan gewoon alles inspuiten.

Succes, wij zijn uiteindelijk 2,5 mnd bezig geweest om deze parasiet uit te roeien. Op een gegeven moment hebben we over wogen om onszelf te laten testen. Want giardia kan ook besmettelijk zijn voor de mens. Doorgaans heeft het bij de mens niet zo'n opvallende uitwerking. Wij waren bang dat wij de drager waren zonder het te weten en dat we zo onze katten besmetten.
Maar uiteindelijk is toch alles goed gekomen en waren de katten genezen voordat wij ons getest hebben.

Goh hoe krijg je het... De parasiet is zeer hardnekkig, je kan het buiten oplopen door bijvoorbeeld in hondenpoep te trappen o.i.d. Als je een dier hebt met zwakke weerstand is deze er zeer vatbaar voor.

Nogmaals sterkte en succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:58

het is een drama..
de katten die niets hadden zijn naar mn ouders gegaan en daar behandeld(en gelogeerd).
de getroffen kat zit nu inmiddels 10 dagen aan de medicatie en nog diarree.
ik word er echt heel moedeloos van merk ik.
elke dag maken we de bak schoon,we houden alles netjes schoon met dettol en een stoomapparaat..

zucht.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:04

Hier geen ervaringen met een kat, maar met een puppy met Giardia.
kuurtje Metrazol sloeg bij hem niet aan, Panacur werkte wel.
Op de derde en vijfde dag van de behandelig moesten wij de hond ook wassen. Hou er rekening
mee dat het dier zichzelf kan herbesmetten, mocht er iets van ontlasting in de haren blijven hangen,
meteen schoonmaken! En idd, je hele huis moet ontsmet worden... Ik zou ook je andere dieren een
kuur geven, dit werd mij destijds ook aangeraden door mij DA. Hou er rekening mee dat Giardia ook
overgedragen kan worden op mensen, dus je eigen hygiëne is ook heel erg belangrijk!!!

Succes!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:08

Anoniem schreef:
het is een drama..
de katten die niets hadden zijn naar mn ouders gegaan en daar behandeld(en gelogeerd).
de getroffen kat zit nu inmiddels 10 dagen aan de medicatie en nog diarree.
ik word er echt heel moedeloos van merk ik.
elke dag maken we de bak schoon,we houden alles netjes schoon met dettol en een stoomapparaat..

zucht.

Heb je behalve de panacur en de stomorgyl nog iets anders gekregen?
Het zou natuurlijk best kunnen dat de darmen nu zo overstuur zijn dat ze qua eten ook anders moet.
En er kan natuurlijk ook een voedingsallergie meespelen naast de giardia :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:28

ze krijgt al graanvrij eten,omdat ze van granen jaren terug al begon te kotsen..
En puur vlees,verder niets...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:35

Alle dieren inderdaad behandelen met Panacur, kuur na 2 weken bij allemaal herhalen. Maak álles schoon met schoonmaakazijn, dat schijnt écht het beste te werken in dit geval!

Onze katten zijn geen fan van pens, maar toen onze Murdock als kitten Giardia had, at hij heel graag vuile pens. Werkt super voor het herstel van de darmflora. Geef gerust een paar dagen alleen maar pens! Blieft poes het niet, dan kun je ook met probiotica aan de gang, even zoeken naar de juiste want ze worden niet allemaal even goed geaccepteerd door het lichaampje.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:38

de maag en darmen van je kat zijn waarschijnlijk helemaal van slag van de medicaties en de verschillende soorten voer van het afgelopen jaar. Misschien eens denken aan een pro biotica en voorlopig een licht verteerbare voeding. Eventueel sensitivity control van royal canin of id van hill's. Daarbij zit de kat nu ineens alleen terwijl hij altijd vriendjes heeft. Dat brengt waarschijnlijk ook weer de nodige stress met zich mee. Belangrijk is nu dat de kat zo snel mogelijk in zijn oude eigenlijk situatie komt. De andere katten zijn behandelt en zijn toch al drager ook zonder symtomen zoals al eerder gezegd. Dus weg brengen is vrijzinloos. Diarree hoeft niet altijd van voeding te komen maar kan ook van stress.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:43

Anoniem schreef:
ze krijgt al graanvrij eten,omdat ze van granen jaren terug al begon te kotsen..
En puur vlees,verder niets...

Ik zou het hierbij houden, je kunt niets beters voeren dan puur vlees. Brokvoeding is een stap terug. Licht verteerbaar is wel een goed idee natuurlijk.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:47

Je kunt nog Finidiar bijgeven. Dat helpt erg goed tegen de diaree.

Heel veel sterkte! :(:)

Ik geef uit voorzorg mijn honden en katten altijd een keer per jaar een kuur met Panacur.
Verder ontworm ik ze met Milbemax.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:49

ze heeft een diarree remmer gehad.
remde inderdaad maar kan dat moeilijk weken geven...

overigens krijgt ze ook nog standaard die modder over dr eten.
(kan écht niet op de naam komen haha).
pro-biotica is dat....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:40

Anoniem schreef:
overigens krijgt ze ook nog standaard die modder over dr eten.
(kan écht niet op de naam komen haha).
pro-biotica is dat....

Standaard als in 'altijd'? Hoe lang is dat al?

Onze Murdock kreeg extra diarree van probiotica...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:38

Mijn ervaring met een hardnekkige (en chronische) infectie, met 1 kuurtje kom je er niet. Panacur zeker, eventueel metrazol. langer geven en paar weken naeen, desnoods afwisselend. Voor honden kun je canicur geven (pro-en prebiotica), maar voor de kat lijkt dit niet zo makkelijk vindbaar dacht ik (iemand ervaring met gebruik bij de kat?), ik zou haar op een sensitivity/intestinal voer zetten ter ondersteuning. Het is vaak ontzettend frustrerend, want je bent er niet zomaar vanaf. finidiar kan ondersteunen.Bij de kat komt trouwens nog een flagellaat voor, dewelke, kan ik nu niet zometeen op komen en die reageert idd niet op de gangbare medicijnen, mss heeft deze kat hier wel last van ipv giardia (want geloof dat de testen ook positief zijn voor deze giardia look a like). En dan moet je andere medicatie gaan geven, volgens mij iets wat aan duiven gegeven wordt. Vraag het even voor je na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:46

pfft,veel reacties...wel prettig.

duidelijk:

kat begon ongeveer 1 jaar terug opeens enorme diarree.
echt letterlijke 'lekkage'op de grond,meubels,overal.
toen onmiddelijk dierenarts.
voer voor sensitieve kat gekocht.
panacur gehad.
finidiar.

dit is tot heden meermaals herhaald,elke keer komt het terug.
de ene keer om enkele weken,dan om enkele maanden.
heel frustrerend dus.
mijn andere 2 katten mankeren níets.

Inmiddels krijgen ze al enige tijd Orijen afgewisseld met Arcana.
Ben met poes naar een homeopaat gegaan. hielp ook niks.

nu is het weer in alle hevigheid teruggekomen, lekkage zeg maar.
dus dierenarts.
wééér panacur,stomorgyl en finidiar.
en dus de handel ontsmetten,nog steeds.
inmiddels is de lekkage over maar echt ideaal is de ontlasting nog niet.
vanavond de laatste stomorgyl.

alle dieren*dus de 2 katten en de fretjes* hebben panacur gehad.

de probiotica krijgt ze sinds de giardia geconstateerd is.
2 weken dus.
dit is sanafor veendrenkstof..

katla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:37

Wat een heel erg bekend verschijnsel bij Giardia is de geur van de ontlasting. Deze is zeer penetrant en vies chemisch achtig omdat er vaak bloed bij de ontlasting zit.
Is dit bij jouw kat ook het geval?

Kun je niet in overleg met je DA je kat van de stomorgyl afhalen. Deze antibiotica kan namelijk diarree veroorzaken. Zowiezo, iedere AB kan diarree veroorzaken omdat het alle bacterieën dus ook de goede doodt in de darmen.