Onze kippen zijn vermoord door een vos.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

willemlover

Onze kippen zijn vermoord door een vos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 08:26

Hoi Bokkers,

Hier een triest waarschuwend berichtje, aangezien het nou eenmaal de natuur is.
Onze kippen hebben vannacht waarschijnlijk de schrik van hun leven gehad toen er een moordlustige vos in hun hok zat, en 1 voor 1 hun vriendjes en mannetje afmaakte.
Wij werden vanochtend wakker en toen vonden we onze haan, dood op het grasveld, de rest van de kippen zijn weg. We zagen wel een spoor met veren richting het maisveld.

Ze hebben zo'n mooi leven gehad, en ze waren zó gezellig wanneer ze lekker door de tuin en de schuur scharrelde, maar dat mooie leven is hun fataal geworden. We hebben het hekje van hun nachthok niet dichtgedaan helaas ;(. Heel natuurlijk maar ook heel zielig..

Dus even een opwakkering voor iedereen met kippen, sluit alsjeblieft je hok goed af 's nachts, want de vossen zijn weer actief!

Dit wou ik even kwijt..

Groetjes Jasmijn

Rennie89

Re: Onze kippen zijn vermoord door een vos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:49

allereerst, wat naar zeg! zal niet fijn zijn om dit aan te treffen. vorige week is mijn lievelings kip helaas ook doodgebeten, maar dan waarschijnlijk door een hond.

Maar ik vind het woord "vermoord" niet op zijn plaats. Het is een instinct van een vos om te doden en te overleven, vermoorden is een niet bestaand woord in het dierenrijk :n

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:55

Sterkte! Bij ons zijn vorig jaar de 2 ganzen door een vos gedoodt.
Is echt een rotgezicht.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:57

lifaya schreef:
allereerst, wat naar zeg! zal niet fijn zijn om dit aan te treffen. vorige week is mijn lievelings kip helaas ook doodgebeten, maar dan waarschijnlijk door een hond.

Maar ik vind het woord "vermoord" niet op zijn plaats. Het is een instinct van een vos om te doden en te overleven, vermoorden is een niet bestaand woord in het dierenrijk :n

Inderdaad. Vermoord vind ik ook raar klinken

Maar je kan je hok net zo goed afsluiten, vossen komen ook binnen door middel van graven of knauwen op het gaas.

Wel een rot gezicht om dat te zien. En sterkte met het verlies.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:01

Mijn 3 dames zijn gisteren op een groffe manier gedood ;( waarschijnlijk door een marter.
Het was een slagveld in het hok en de ren toen ik 's morgens beneden kwam, het beest had een gat onder het gaas doorgegraven en had zijn slag geslagen. Ze waren alle 3 onthoofd en een was gedeeltelijk aangevreten.
Het heeft me een hoop tranen gekost ;( ( en nog steeds)

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:08

Weet je zeker dat de andere kippen niet gevlucht zijn? Bij ons is wel eens een hond de tuin ingestormd die toen 1 kip heeft doodgebeten, de rest was gevlucht en kwam later op de dag voorzichtig weer terug... Want volgens mij neemt een vos niet zomaar meerdere kippen mee (hoeveel waren het er?). Hoop het voor je!

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:09

Ik weet dat het eigenlijk niet zo is, maar het voelt wel zo.

Pff wij zijn dus niet de enige met dit probleem. Vind het heel sneu omdat ik weet dat ze de laatste paar minuten dood bang zijn geweest :(:).

@ Tanecmiesje, Ik heb geen idee, ik denk het niet. We hadden 4 kippen en 1 haan, de haan heeft hij achterlaten in het gras, en de rest is weg. We zagen dus wel een (sleep)spoor van veren.. Maar wie weet, ik hoop het!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:10

alles doden zonder op te eten vind ik toch echt moorden.
instinct om te jagen ,doden en op te eten, ja.
alles dood maken, en laten liggen ?
vind ik uitmoorden.doet de mens nl. ook..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:12

spicegirl, de kippen zijn meegenomen, ze zijn niet voor de fun gedood :) duidelijk als voedselbron.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:13

Ik hoop het ook voor je! Bedoel het kán zo zijn dat hij 1 of meer van de andere kippen maar half te pakken heeft gehad en dat er daardoor in de vlucht wat veren af zijn gekomen... Je weet maar nooit. Want van vossen aanvallen hier bij de boeren bijt de vos meestal dood wat hij te pakken kan krijgen en laat hij dan alles behalve 1 liggen.. Stom is het wel ja! Goed je nachthok sluiten in het vervolg dus :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:14

Jeetje wat ontzettend naar zeg! Kan mij wel indenken dat het voelt alsof ze vermoord zijn.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:16

Klopt, vind het wel appart dat de vos alleen de haan heeft laten liggen..

1 voordeel bij een nadeel, onze buren hebben op dit moment kuikens, als daar een haan bij zit, hoeven ze die tenminste niet weg te doen..

Het nachthok afsluiten gaan we zeker doen, áls we weer nieuwe kippen krijgen.
Gelukkig hebben ze wel een leuke laatste dag gehad, mijn vader had geschoffeld, waarbij de kippen heerlijk hebben lopen scharrelen tussen het omgewiedde onkruid en de naar boven gekomen wormpjes :(:).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:17

sneu is dat dan he?

Hier ook al verschillende malen dode kippen gehad door oa vossen, marters en roofvogels.
we gaven in het begin nog echt namen aan de kippen, maar toen setje nummero 3 allemaal dood waren, maar naamloos gelaten ( en natuurlijk blijft de boel nu wel leven :+ )

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:18

Het is mij ook overkomen, afgelopen winter toen het zo gruwelijk koud was.
De marter heeft toen ook de kippen mee willen nemen, hij werd gestoord en heeft er 2 de kop afgebeten.
Ik heb hun lijkjes maar achter in het veld neergegooid.
Het is heel akelig en ik heb mezelf ook heel wat verweten.

Ik ga nu de kippenren en het hok in onze achtertuin neerzetten, lekker dicht bij huis. Onze sauna, die we toch niet gebruiken wordt het kippenhok, dubbel geisoleerd en compleet afgesloten, knappe marter of vos die daar nog in komt.

De natuur is wreed in mensenogen.
Ik had tijdens die gruwelijke kou wel begrip voor de marter, die moet ook honger gehad hebben.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:20

Vorig jaar zomer is ook een van onze kippen gruwelijk te pakken genomen door een buizerd. Dat was nog een akeliger gezicht, ze was helemaal toegetakeld.

Mijn vader heeft zelfs gehuild om de kipjes, dat zegt heel wat, arme man :(:). Hij had het zo goed voor met de beestjes..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:19

Onze duifjes waren allemaal afgeslacht door roofvogels en de ganzen door een vos (waarschijnlijk). Kan me geen ander dier indenken wat 2 grote ganzen te pakken kan nemen. Waren echt hele flinke sterke ganzen.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:24

"Vermoord" vind ik wel op zijn plaats. Een vos doodt veel meer dan dat hij op kan! Mijn kippen zijn vorig jaar allemaal vermoord, hij heeft er 2 meegenomen de andere 5 lagen gewoon dood gebeten!
Vossen horen in de natuur en niet in stedelijke gebieden zoals de plek waar ik woon. Het is de fout van 'de groenen' die het noodzakelijk vinden om vossen dichtbij een grootstad uit te gaan zetten... Ik ken menig vos die hier al zijn dood gevonden heeft. Bewoners nemen dit niet en gaan ze vergiftigen...

Anyway, bij ons gaan alle dieren snachts achter slot en grendel, mijn tamme kippen komen in elk geval NOOIT meer zo aan hun einde... :n

Trouwens wij hebben hier ook bunzings zitten die eendjes, cavia's en alles wat ze kunnen pakken daadwerkelijk ook nemen... Dus alles maar écht alles gaat hier achter slot & grendel (en voor bunzings zelf achter plexieglas aangezien die de poten van hun prooi gewoon door de tralie trekken).

Pijnlijk, maar het is de natuur... (Al zitten die vossen hier niet op hun plek!)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:55

Tsja, niet alleen de schuld van de "groenen" natuurlijk hé, maar ook de schuld van de mens in het algemeen, die dieren maar graag in een kooitje of een rennetje wil stoppen. Onze kippen hebben eerst écht los gelopen, en geloof mij, die zijn beter in staat om "vosproof" te overnachten dan wij mensen dat kunnen regelen hoor. Kippen overnachten namelijk van de natuur uit in bomen, daar komt een vos niet bij. Door rennetjes te bouwen en die niet goed "vosproof" te bouwen of de deur open te laten (sorry, ts bedoel ik niet naar jou, maar in het algemeen) maken wij het de vos veel te gemakkelijk. Hij hoeft alleen maar naar binnen te gaan en vlees genoeg!

En de "groenen" hebben dan misschien vossen te dicht bij het stedelijk gebied uitgezet volgens jou, maar wie dacht je dat er in dat gebied woonde vóórdat het stedelijk gebied werd? Juist, de vos!

Dus als je kippen hebt, zorg dat je kippenren vosproof is en de kippen dan ook `s nachts in dat afgesloten rennetje zitten, anders ben je medeplichtig aan moord!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:15

Ik heb gewone dikke legkippen, die kunnen allicht niet meer in de bomen slapen.

De 'wilde natuurkip' zoals jij die beschrijft vind je enkel in rassen zoals de Engelse kip, maar simpele legkippen kunnen niet meer in de bomen slapen. Onze Engelse kip loopt inderdaad vrij rond, die gaat in de bomen slapen.

Uiteraard leefden de vossen voor mij in dit gebied en de dino's ook... Dat heeft geen zin zo'n vergelijkingen te maken want wat was is nu niet meer... De vossen waren al meer dan 50 jaar weg uit onze gebieden tot de groenen ze opnieuw kwamen uit zetten _-:(

Een kromme redenering als je het mij vraagt! Een vos vangt trouwens ook poezen... Ook ons fout omdat we de wilde boskat gedomesticeerd hebben?!

Waarom in godsnaam zou men zo'n debiele dingen doen? De vos zelf vindt hier geen rust, wordt bejaagd en belaagd, vergiftigd en gedood, deze omgeving is niet meer aangepast aan de vos. Uit zich zelf zou hij niet meer hier voor komen, maar nu kan hij niet anders, hij zit vast in dit verstedelijkte gebied (en ik woon in GENT dus écht stad!). Vossen horen hier niet meer :n laat ze in de ardennen daar is plek en bos zat!

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:32

SofieHavan schreef:
...deze omgeving is niet meer aangepast aan de vos.

Maar de vos is er erg goed in zich aan te passen aan zijn omgeving ;)
Vingen ze vroeger wilde konijnen, zo vreten ze nu uit vuilnisbakken op straat, en als ze dan een open hok met kippen tegen komen, tja..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:09

Zorg dat ik hier altijd voor het donker worden het nachthok dicht doe en noge evn de kippen controleer daar we hier ook vossen hebben.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:14

helaas verloor ik vorig jaar overdag ELKE dag 1 kip. alleen een klein plufje veren vond ik ervan terug. ze liepen vrij op een hectare grond overdag en in de nacht in de ren. was ook een vos, tja das natuur... kon het ze niet kwalijk nemen, maar hij begon wel bij mn favorite kippen (de tamste)...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:26

Oh jeej, dat kan niet! Mijn kippetjes én kuikentjes lopen hier gewoon los :o
Ik ga zeker opletten, want ik wil ze niet dood hebben!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:42

Los kan helpen, dan kunnen ze nog ergens heen ipv opgesloten in een hok.
Hoe sneu ook wanneer er ééntje gegrepen wordt hebben de andere meer kans.
Wij hebben gaas ingegraven voor de kippen en konijnen, dus onder de grond.
Dan kunnen roofdieren er niet bij tenzij wij een fout maken.

Bijkomend voordeel is dat de konijnen kunnen graven zonder dat wij ze kwijt raken. :)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:19

Afgelopen winter zijn ook mijn kippen opgegeten (toen we op de verjaardag van mijn vader waren). We verdenken ook een vos.
We hadden zijdehoenders en krulveer kipjes. Ook de haan is gepakt. We hebben een hoofd teruggevonden en een getraumatiseerde kip. De rest is spoorloos.

Baal er nog steeds van, het waren prachtige tamme kippen.

We hadden de bodem zelfs met gaas bedekt om de konijnen binnen te houden. Er was een gat gemaakt waar het gaas aan elkaar gemaakt was.