mijn 3 sluierstaartvisjes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie__

mijn 3 sluierstaartvisjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:55

Hallo,
ik heb sinds 2 twee maanden sluierstaartvisjes.
De zwarte en witte had ik in een grote vaas, maar ik wist zelf ook dat er een grotere bak moest komen.
Afgelopen vrijdag een mooie bak tegengekomen en gekocht.
In die dierenwinkel zag ik nog een hele leuke grijze sluierstaart, dus die moest ook mee!
Maar nu vraag ik mij af, welke soort sluierstaartjes zijn het er?
Ik kwam er niet helemaal uit.
Misschien weet één van jullie het?
Ik dacht zelf dat de witte een ryukin is, de zwarte een moor of ook ryukin en de grijze lijkt mij het meest op een moor, maar is dus niet zwart. Ook heeft de grijze een langere staart dan de witte en zwarte...

De grijze:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

De witte:

3.
http://img715.imageshack.us/img715/5894/dsc00564ed.jpg

4.
http://img716.imageshack.us/img716/7149/dsc00567il.jpg

De zwarte:

5.
http://img815.imageshack.us/img815/2946/dsc00562q.jpg

6.
http://img860.imageshack.us/img860/8751/dsc00572yj.jpg
Laatst bijgewerkt door SanderD op 20-06-11 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal twee foto's per post a.u.b., veranderd

Captain

Re: mijn 3 sluierstaartvisjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:56

Ik heb er geen verstand van qua soort ofzo maar goed dat je een grotere bak hebt gekocht!
Je moet alleen heel snel het loodje van het plantje op de laatste foto eraf halen, lood in je water is giftig.

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:01

ja dat heb ik mezelf ook al eens afgevraagd of dat niet gevaarlijk was, maar ik nam aan dat het wel goed was, omdat ik het toch bij een dierenwinkel heb gehaald!
Maar bedankt voor je reactie, dan zal ik dit plantje, net als het andere plantje (waar zo'n klein bloempotje omheen zit) ook in zo'n bloempotje doen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:02

Ik wist dat ook niet tot ineens al mijn vissen een voor een het loodje (toepasselijk) legde.. :+

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:06

Leuke vissen! Je grijze en zwarte zijn allebei een moor (ook wel demekin genoemd) en de witte is inderdaad een ryukin.
De witte heeft wel een aparte staart.
Ook dat sponsspul moet van de plantjes af. Je kan aquariumzand of evt aquariumgrind in de potjes doen als je houvast wil voor je planten.
Hou er rekening mee dat er veel troep tussen de steentjes gaat zitten, als je dit niet regelmatig schoonmaakt krijg je echt een zooi op een gegeven moment. Gewoon een tip, is vervelend als je hier later pas achter komt :)

amillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:08

H_Nalanta schreef:
Ik wist dat ook niet tot ineens al mijn vissen een voor een het loodje (toepasselijk) legde.. :+

Wat raar ik heb een 40l bak met guppen en blackmolly's met ook een plant met lood dat is zodat het plantje niet door de helebak drijft en het is niet giftig het ligt al een half jaar in mn bak en ik heb nooit dode vissen alleen een paar oude vissen die dood gingen van ouderdom

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:11

haha, ok, dat is inderdaad niet de bedoeling!
Ik heb meteen het loodje er afgehaald en voor nu even een lintje er omheen gedaan!
En dan nu maar hopen dat die van mij het loodje niet gaan leggen!

@ temeraire: aah ok dankjewel, ik kwam er namelijk niet helemaal uit, daarom dat ik het hier even vraag! De witte heeft wel een normale staart zo te zien, maar is een beetje kort vergeleken met het lijfje ;). Ik was sowieso al van plan dat sponsspul er af te halen, vind het ook lelijk :P. Ik zal even kijken of ik vandaag nog even langs de dierenwinkel kan! En ik weet dat het gauw troep wordt, maar ik verschoon de bak sowieso 1x in de week, soms ook wel eerder! Dus dat hou ik goed in de gaten. wil echt het beste voor mijn visjes! :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:13

@ TS: Oei, het is al een goede stap dat je een groter (hoe groot is groot?) aquarium hebt gekocht, maar ik ben bang dat er verder nog veel verbeteringen nodig zijn. Heb je een filter in je aquarium? Van de plantjes enz is inderdaad al gezegd.
Voor op de bodem zul je echt zand aan moeten schaffen (metselzand van bv de Gamma werkt prima, wel goed spoelen voor gebruik!). Sluierstaarten houden er namelijk van om te grondelen en dat kunnen ze met deze stenen totaal niet.
Hou er ook rekening mee dat je uiteindelijk (liefst nu al, zodat ze goed gezond kunnen groeien) een aquarium van zo'n 1.20 nodig hebt voor ongeveer 5 sluierstaarten.
Bij het verschonen ook nooit heel je aquarium leeg halen, hooguit 30% van het water verversen, bodem ook gewoon met rust laten. Hooguit wat afhevelen om het ergste vuil te verwijderen. Anders help je heel je bacteriecultuur om zeep.
Dit topic bevat verder goede informatie: [BB] De waarheid over goudvissen en ik raad je ook zeker aan om te gaan lezen op forums als aquaforum.nl.
Veel plezier met je vissen! Zijn hele leuke dieren met ieder hun eigen persoonlijkheid die pas echt goed tot hun recht komen als ze ook goed gehouden worden.
Nog een laatste tip trouwens, het enige wat dierenwinkels willen, is geld verdienen. Hou dat dus maar goed in je achterhoofd als je er advies vraagt. Beter altijd eerst zelf via internet zoeken naar informatie en niet op dierenwinkels vertrouwen.

@ Amillion: Jouw vissen zitten veel te klein. Guppen (en zeker Black Molly's) hebben al gauw een bak van 60 cm lang nodig. Lood is zeker wel giftig voor je vissen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:18

black molly's zelfs 80 cm ;) (en zijn officieel brakwatervissen ipv zoetwater, maar dat terzijde)

TS voor sluierstaarten staat de regel 50 liter per vis, dus voor 3 sluierstaarten 150 liter (dan zit je snel op een meterbak van 100x40x40) als je het helemaal goed wilt doen. Verder zijn hierboven al nuttige tips gegeven. ook inderdaad het verversen, niet de hele bak leeg halen anders verstoor je het evenwicht dat ontstaat in een draaiende bak.

Sluierstaarten zijn hele grote vervuilers en daarom is een filter wellicht geen overbodige luxe om er in te hangen. Vergis je trouwens niet , een filterpomp is iets anders dan een luchtbellenpomp...;)

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:20

Ik lees altijd al veel over de sluierstaarten op verschillende forums..
Ik hou het ook bij drie visjes en voor nu is deze bak groot genoeg..
weet de precieze afmetingen niet, maar de verkoper, die ik persoonlijk ken, zei dat ik absoluut niet groter hoefde..
filter komt ook nog, maar het was op dat moment ook niet de bedoeling om al een bak te kopen, dus had daar zo snel niet bij nagedcht om gelijk een filter mee te nemen..
( het is gewoon een open bak, niet met kap erop)
Van het water weet ik ;)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:21

Nathalie__ schreef:
haha, ok, dat is inderdaad niet de bedoeling!
Ik heb meteen het loodje er afgehaald en voor nu even een lintje er omheen gedaan!
En dan nu maar hopen dat die van mij het loodje niet gaan leggen!

@ temeraire: aah ok dankjewel, ik kwam er namelijk niet helemaal uit, daarom dat ik het hier even vraag! De witte heeft wel een normale staart zo te zien, maar is een beetje kort vergeleken met het lijfje ;). Ik was sowieso al van plan dat sponsspul er af te halen, vind het ook lelijk :P. Ik zal even kijken of ik vandaag nog even langs de dierenwinkel kan! En ik weet dat het gauw troep wordt, maar ik verschoon de bak sowieso 1x in de week, soms ook wel eerder! Dus dat hou ik goed in de gaten. wil echt het beste voor mijn visjes! :D

Oke leuk! Ik heb ook 3 sluierstaartjes en ze zijn echt leuk om naar te kijken :D Ik heb ook een moor, een ryukin, maar dan oranje met wit, en een red cap oranda (wit met een rood kapje op het hoofd)

_Tara: bodem met rust laten zou ik zeker niet doen, niet zoals ze het nu heeft, en ook niet met metselzand. Ze zou niet de eerste zijn met bodemrot. Daarbij is 30% verversen te weinig als de vissen veel te klein zitten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:22

Zandbodem moet je inderdaad regelmatig even doorspitten met een breinaald o.i.d.
Ik zou het op 50% verversen houden. :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:23

@ TS: Eerlijk gezegd ben ik dan wel benieuwd naar de echte afmetingen. Hij lijkt namelijk vrij klein.
Dat je de verkoper persoonlijk kent, zegt niks naar mijn mening. Heb je deze bak wel in laten draaien overigens? Al valt er zonder filter ook weinig in te draaien natuurlijk...

Ik hoop dat je op z'n minst die bodem ook gaat vervangen.

@ Temeraire: Ja goed je moet metselzand wel soms even omwoelen natuurlijk tegen het rotten. Daar heb je gelijk in. Ik bedoel meer dat ze niet heel de bodem uit moet gaan spoelen.
En die 30%, dan ging ik even van de perfecte situatie uit. De situatie van de vissen van TS, te klein en zonder filter, is natuurlijk verre van perfect.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:26

voor goed zand.. zou ik filterzand aanraden (komt van de Wildkamp) en slibt veeeeeel minder snel dicht dan metselzand. Is ook prima af en toe met je vingers door te woelen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:26

Leorah schreef:
voor goed zand.. zou ik filterzand aanraden (komt van de Wildkamp) en slibt veeeeeel minder snel dicht dan metselzand. Is ook prima af en toe met je vingers door te woelen.

Beter inderdaad maar is dat niet ook duurder?

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:29

ik sta wel open voor opmerkingen, maar ik wil echt het beste voor mijn vissen en wil best wat veranderen..
maar ik wil er verder nu niet op aangevallen worden..
ik had alleen niet zoveel verstand van de soorten binnen de sluierstaarten, maar heb echt wel verstand van hoe ik vissen moet houden etc.
en dit topic gaat dus ook over de soorten van de vissen, en dat weet ik nu.
filter komt er en de bodem wil ik best veranderen.
de bak is groot genoeg, heb daar zelf ook wel inzicht in en daar genoeg over ingelezen welk formaat bak ik nodig had ;)

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:29

amillion schreef:
H_Nalanta schreef:

Wat raar ik heb een 40l bak met guppen en blackmolly's met ook een plant met lood dat is zodat het plantje niet door de helebak drijft en het is niet giftig het ligt al een half jaar in mn bak en ik heb nooit dode vissen alleen een paar oude vissen die dood gingen van ouderdom

Volgens mij is dat lood ook niet giftig. Ik werk in een dierenwinkel en bij ons zit het er ook altijd aan (je kan het ook los maken maar dan verspreid het plandje zich over de hele bak, als je het vast laat zitten blijft het mooi 1bosje).
Dat jou vissen het "loodje" legden had misschien met de waterwaarde te maken? Het kan aan heel veel dingen liggen dat je vissen dood gaan..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:30

Ik betaalde voor een zak filterzand 7 euro nogwat... Ach, tis n eenmalige aanschaf (hoewel ik er 2 zakken in heb zitten.

Hoe groot is de bak dan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:30

Mariettjj schreef:
Volgens mij is dat lood ook niet giftig. Ik werk in een dierenwinkel en bij ons zit het er ook altijd aan (je kan het ook los maken maar dan verspreid het plandje zich over de hele bak, als je het vast laat zitten blijft het mooi 1bosje).
Dat jou vissen het "loodje" legden had misschien met de waterwaarde te maken? Het kan aan heel veel dingen liggen dat je vissen dood gaan..

Het lood is zeker wel giftig. Het heet niet voor niets een lood-vergiftiging. Dat het plantje zich verspreid kun je voorkomen door het gewoon te planten in een zandbodem.

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:31

@ temeraire: welk formaat bak heb jij dan voor drie sluierstaartjes? ben ik dan wel benieuwd naar :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:33

@ Nathalie: Alleen maar hartstikke goed toch, dat je open staat voor veranderingen. Het is mijn bedoeling ook niet om je aan te vallen. Ik vraag me alleen wel af, als je er wel verstand van hebt, waarom dan geen zand op de bodem, loodjes en watten nog om de plantjes, niet aan een filter gedacht enz?
Als je zelf weet dat de bak groot genoeg is, dan kun je toch ook wel aangeven hoe groot hij precies is? Van mij alleen interesse.

@ Marietjj: Dat lood zit er in de winkel omheen om de stengeltjes als een bosje bij elkaar te houden. In je aquarium is het sowieso nodig om die stengeltjes met een ruimte ertussen te planten, anders gaan de stengeltjes rotten. In je aquarium hoort het dus niet zo dicht op elkaar te blijven staan.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:33

Vjestagirl schreef:
Mariettjj schreef:

Het lood is zeker wel giftig. Het heet niet voor niets een lood-vergiftiging. Dat het plantje zich verspreid kun je voorkomen door het gewoon te planten in een zandbodem.

Natuurlijk kan dat, maar wij zetten de bosjes er zo in dat het mooi bij elkaar blijft ;) In onze bakken zit geen zandbodum.
Misschien dat er bij ons iets anders aan zit, maar volgens mij is het lood..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:34

Dat zou ik er dan maar heel snel afhalen en je water even goed verversen.

Captain

Mariettjj schreef:
Natuurlijk kan dat, maar wij zetten de bosjes er zo in dat het mooi bij elkaar blijft ;) In onze bakken zit geen zandbodum.
Misschien dat er bij ons iets anders aan zit, maar volgens mij is het lood..

Ook in grind kun je het netjes bij elkaar zetten zonder dat daar lood voor nodig is. Het is zeker wel giftig.

Estribo

_Tara_ schreef:
@ Nathalie: Alleen maar hartstikke goed toch, dat je open staat voor veranderingen. Het is mijn bedoeling ook niet om je aan te vallen. Ik vraag me alleen wel af, als je er wel verstand van hebt, waarom dan geen zand op de bodem, loodjes en watten nog om de plantjes, niet aan een filter gedacht enz?
Als je zelf weet dat de bak groot genoeg is, dan kun je toch ook wel aangeven hoe groot hij precies is? Van mij alleen interesse.

@ Marietjj: Dat lood zit er in de winkel omheen om de stengeltjes als een bosje bij elkaar te houden. In je aquarium is het sowieso nodig om die stengeltjes met een ruimte ertussen te planten, anders gaan de stengeltjes rotten. In je aquarium hoort het dus niet zo dicht op elkaar te blijven staan.

Dat begrijp ik ook wel :D
Maar in de bak waar wij de plantjes in bewaren, zit ook een vis. Die heeft nergens last van hoor..