Hond bang voor ALLES na aanrijding met fiets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BiBiQ

Hond bang voor ALLES na aanrijding met fiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:24

Ik hoop in dit topic mensen te spreken met een soortgelijke ervaring die dat kunnen delen of adviseren. Ik heb geen zin in een reltopic.

Hond: Peaches/Piet, Amerikaanse stafford kruising herder, teef, niet gecastreerd/gestrerilisseerd, 7 maanden oud.
Andere hond: Tyson, Amerikaanse bulldog, reu, gecastreerd, 9 jaar.

Ik heb een stafford pup die van zichzelf best wel onzeker en zenuwachtig kan doen. Dit is al zo vanaf het moment dat ze uit het nest komt. We hebben d'r veel meegenomen, veel wandelen, ook mee naar familie enzovoort. Ze ziet op zich genoeg mensen, ook in de flat waar ik woon. Hiermee is niets aan de hand, en ze was er niet bang voor. Met onbekende kijkt ze erg de kat uit de boom, maar als m'n andere hond Tyson er op af gaat, gaat zij ook vaak wel kijken en is het snel goed.
Buiten luistert ze erg netjes. Als je d'r roept komt ze netjes, houdt je in de gaten en zit, af en hier zitten er dus echt wel goed in als basis.

Een week geleden is ze helaas aangereden door een fietser. Op het moment dat mijn vriend overstak (fietspad-voetpad), kwam er geen verkeer. Dus geen fietsers. Piet twijfelde even omdat ze iets verderop stond. Vriend riep d'r nog een keer, en uit het niets kwam er een fietser. In eerste instantie wachtte ze netjes, om vervolgens te besluiten er voorlangs te sprinten. Dom, misschien beter de hond kunnen aanlijnen, maar normaal loopt ze altijd netjes mee en gaat het altijd goed. Het is een rustig fietspad door de buurt.
Ze is toen aangereden, fietser had niets, maar Piet had de schrik van d'r leven en rende zonder kijken of luisteren hard weg. Vriend erachter aan en na rustig te roepen en mee te lopen en kalmeren, totale stress, kon hij haar aanlijnen. Ze zijn rustig richting huis gelopen zonder enige paniek verder.

Vervolgens is het nu dus zo dat ze na dit voorval voor alles bang is. In huis niet, dat gaat goed. Ook bij familie in huis is ze erg braaf en gaat het goed.
Maar buiten is een ramp. Harde geluiden zijn eng, ze schiet echt weg. Uiteraard blijft ze nu aan de (uitloop) lijn, omdat we toch wel langs een redelijk drukke weg wonen.
Eng is dus: harde geluiden, onverwachte dingen enzovoort. Soms zijn zelf mensen die rustig langslopen doodeng. We belonen haar niet en troosten haar niet, alleen een beloning als ze er braaf langs is gelopen zonder te schrikken, bang te doen of schichtig te doen. We lopen veel langs het fietspad, en zolang ze nu ziet dat er iets komt, of ze hoort het op tijd, is er niets aan de hand. De onverwachte dingen is ze als de dood voor.

Gisterochtend kwam ik uit de lift en de schoonmaker was bezig. Gewoon rustig, rustige vent, niets aan de hand. We liepen bij de buitendeur, en er viel iets. Ze lag met 4 poten verspreid op de grond als Bambi plat op de vloer. Er gebeurde dus niets, maar het vallen van iets, wat niet eens zo hard was, deed 't 'm al. We lopen dan ook gewoon door, belonen het gedrag niet en doen alsof er niets aan de hand is. Ik leg druk op de lijn, maar ga niet trekken. Op het moment dat ze loopt is de druk weg.

Andere situatie. Er komt een vader met klein kind op zo'n loopfietsje naar buiten. Ze is als de dood. Man op z'n knieen naast het kind. Tyson gaat even kijken, kwispelt en knuffelt even. Maar zij twijfelt zoooo erg. Alsof ze d'r vermoorden. De mensen zijn allemaal rustig en vriendelijk.

Iemand idee-en? Tips?
Ik zit te denken aan een hondencursus. Ze is wel sociaal naar andere honden.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:35

Pff.. klinkt als een Cesar Milan geval.. :\
Ik zou toch zeker iemand opzoeken met verstand van honden. Ze is nu nog jong, maar hoe langer je dit aanhoud hoe slechter lijkt me zo.
Ik hoop dat je een geschikte trainer o.i.d. kan vinden, succes!

O wacht, nog even: Ik zou er zeker gèèn aandacht aan schenken als ze zo bang doet. Zeker niet gaan geruststellen o.i.d.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:42

Martine_R schreef:
O wacht, nog even: Ik zou er zeker gèèn aandacht aan schenken als ze zo bang doet. Zeker niet gaan geruststellen o.i.d.

TS schrijft toch juist dat ze dit niet doet?

bo0tjeee schreef:
We belonen haar niet en troosten haar niet, alleen een beloning als ze er braaf langs is gelopen zonder te schrikken, bang te doen of schichtig te doen.

TS; ga je met de pup naar puppytraining? Vraag daar anders eens om ervaringen :)

BiBiQ

Re: Hond bang voor ALLES na aanrijding met fiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 14:08

Ik ga nog niet naar training, maar zit er zeker aan te denken.

Ik stel haar zeker niet gerust. Dan ziet ze het dadelijk nog als beloning. Alleen als ze netjes doorloopt zonder gek gedrag zeg ik dat ze braaf is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:09

tsja join the club, mijn hond heeft een aanrijding met een brommer gehad toen we hem net 1 dag hadden (7 maanden oud) en sindsdien is hij panisch voor harde geluiden en vreemde mensen en kan dus ook niet los, want in stress situaties rent hij panisch weg. Het is inmiddels bijna een jaar geleden maar los kan hij nog steeds niet. We zijn zelfs met hem op cursus geweest maar niets helpt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:12

Mijn staf heeft dit ook.. Ook altijd aan alles laten wennen maar ze is doodsbang voor fietsen, paraplu's, scooters, tuinslang, en zelfs voor haar eigen hondenbak als ie beweegt.. :(:)
Als er onderweg iets gebeurt en ze is los rent ze naar huis, terwijl ze normaal altijd komt als je haar roept. Zo eng want je ziet niet wat er dan gebeurt.
Ik lees even mee, misschien heeft iemand de gouden tip...

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:13

Martine_R schreef:

Een CM geval :'). Hoe hebben we het toch al die tijd zonder die man gedaan??...

@TS: Ik vraag me wel een beetje af waarom je de hond loslaat bij het oversteken? Maar goed, verder denk ik dat je goed bezig bent hoor. Zie je verandering in het gedrag de afgelopen week? En je weet zeker dat er verder niks gebeurt is en dat haar gedrag is veroorzaakt door de aanrijding met de fietser? Heb je nog nooit een cursus met hem gevolgd? Sorry voor de hoop vragen, maar ik probeer een beetje een beeld te schetsen van de situatie :).

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:13

Mijn hondje Daisy was al zo lang ik haar heb bang voor harde regen. Heb het altijd genegeert.
Ik ben, na het lezen van het boek, met de methode van Cesar Millan aan het werken. Ben niet specifiek aan de slag gegaan met die angst, ik wilde gewoon duidelijker zijn voor mijn honden zodat ze makkelijker kunnen ontspannen. Vanmorgen kwam de regen met bakken ut de lucht, en ze had nergens last van :) .
Mijn tip is, lees het boek eens rustig door. Als je er open voor staat, gaat er een wereld voor je open. Ik kan nu zelfs onaangelijnd een kat passeren met een hond die bij de vorige eigenaar 2 katten heeft doodgebeten.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:14

Ik lees het boek ook, oefen de tactieken etc uit maar mijn hond gaat nog een kat achterna _O- Ligt aan mezelf..
Maargoed daar ging het niet over!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 14:42

Marloes__ schreef:
Martine_R schreef:

Een CM geval :'). Hoe hebben we het toch al die tijd zonder die man gedaan??...

@TS: Ik vraag me wel een beetje af waarom je de hond loslaat bij het oversteken? Maar goed, verder denk ik dat je goed bezig bent hoor. Zie je verandering in het gedrag de afgelopen week? En je weet zeker dat er verder niks gebeurt is en dat haar gedrag is veroorzaakt door de aanrijding met de fietser? Heb je nog nooit een cursus met hem gevolgd? Sorry voor de hoop vragen, maar ik probeer een beetje een beeld te schetsen van de situatie :).

Vriendlief liep met de hond, normaal komt daar amper een fietser, zeker net op dat stuk. Het is dan ook een fietspad, wel dubbel, maar verder zijn er alleen maar velden omheen. Dus verder geen verkeer. Hij heeft nog goed gekeken en er kwam niets. Normaal wacht ze ook gewoon als ze een fiets ziet en gaat pas oversteken als deze voorbij is. Nu hebben ze beide de situatie blijkbaar onderschat.

Verder is er echt niets gebeurd. Vriend is veel thuis geweest en heeft lekker gewandeld e.d. Verder geen gekke dingen.

Nee, nooit een cursus gevolgd. Dit in het verleden met andere wel gedaan. Maar nu eigenlijk alles zelf spelenderwijs geleerd en dat gaat dan ook echt verder heel goed. Ze is heel sociaal, zowel naar honden als mensen. Maar hierna is ze echt bang geworden.

Ik kijk veel cesar, dus weet wel wat de methode's ongeveer zijn. Ik maak hier ook wel gebruik van, maar vind niet dat alles handig is bij mijn hond.

Vind het wel fijn dat er mensen toch meelezen en willen meedenken!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:01

Mijn advies is om de hond voorlopig aangelijnd te houden, maar dat doe je al zeg je. Blijf consequent en wees een voorbeeld voor hem. Blijf zelf rustig en ga zeker niks forceren. Is ze angstig? Inderdaad negeren en gewoon doorlopen. Is ze braaf? Dan belonen. Waar is je hond écht gek op? Dit kan iets lekkers zijn, of een speeltje. Neem dit mee als je gaat wandelen. Vraag zijn aandacht onderweg en beloon dat. Is hij ergens van geschrokken? Ga dan iets doen waar je aandacht mee vraagt, zodat hij met jou bezig is ipv dat hij bezig is met hetgene waar hij van schrok. Hij is bang, wil dus vluchten, probeer hem uit die cirkel te halen.

Succes :j.

Nog even een edit: Dit bovenstaande zal dit niet helpen wanneer hij écht in paniek is. Probeer dat vóór te zijn door middel met wat ik hier boven heb beschreven. Hoop dat het een beetje duidelijk is zo! :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:03

Bloesem therapie al aan gedacht?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:33

Thnx, Marloes.
Ik hou haar al aangelijnd, ik durf d'r voorlopig even niet los te laten. Ik probeer haar al bij een fiets bijvoorbeeld door te laten lopen of te laten zitten zodat ze met mij bezig is.
Tyson leidt haar niet af, die reageert nergens op, dus die is de rust zelve.

Marleen, ja ik heb er al aan gedacht, maar nog niets mee gedaan. Vooral omdat het alleen buiten is en binnen alles goed gaat.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:03

Laat je de honden altijd samen uit?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:06

Marloes__ schreef:

Antwoord vanuit mij: Maakt weinig uit, al zijn mijn andere 2 honden (toevallig ook amerikaanse bulldoggen) nog zo rustig, ze vliegt er vandoor.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:16

Macs schreef:
Marloes__ schreef:

Antwoord vanuit mij: Maakt weinig uit, al zijn mijn andere 2 honden (toevallig ook amerikaanse bulldoggen) nog zo rustig, ze vliegt er vandoor.

Ik bedoel dat het juist positief kan werken. Haar bull is een stuk ouder, haar jongere hond kan een hoop van hem leren :j.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:18

Dat snap ik, ik hoopte ook dat dat met onze hond zou gebeuren.. Ze is zelf 2 jaar en de oudste is 4 (maar gedraagt zich als 8.. :') Zo koel in haar koppie! )

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:22

Heb je ze wel eens aan elkaar vast gemaakt? Gewoon een lijntje dertussen?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:23

Lijkt me een goed idee!! Alleen de een loopt ontzettend langzaam en de ander loopt heel hard.. :')
En tja.. dan heb ik 70 kg aan een arm.. Moet kunnen, ik weet het.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:27

Geloof me, ze gaan zich vanzelf aan elkaar aanpassen ;).

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:29

Ik denk dat de langzame (47 kg.. :P ) wel wint! :D

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:33

Wuaha, ik krijg er gelijk een beeld bij van die Bull die hem met al zijn kracht van zijn plek probeert te krijgen _O- .

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:35

Hahahaah, ja de oudere is heel rustig inderdaad. En ik laat ze altijd samen uit. In principe trekt zij zich wel op aan de oudere hond. Die kijkt nergens van op. Alleen dat hij enthousiast wordt als hij een bal ziet.
Touwtje aan elkaar zie ik niet zitten. Dat werkt niet als je ze ook moet uitlaten, met alleen wandelen vast wel.

En inderdaad, al is de bull nog zo relaxed, zij schrikt nog steeds, en ze lopen naast elkaar.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:37

Je moet het ook niet met uitlaten doen, dat is inderdaad niet handig ;). Zie het als een oefening daar buiten, hopelijk krijgt hij zo wat zelfvertrouwen mee van je oudere hond.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:44

Ja ik hoop het ook. Als die oudere ergens op af gaat volgt ze vaak wel, dus de wil is er op zich wel.