Hoe maak ik mijn cavia's duidelijk dat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hoe maak ik mijn cavia's duidelijk dat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 23:06

...ze niet hun hok op moeten vreten, maar het nieuwe witte blokje dat ik speciaal voor hun tandjes heb aangeschaft?

Ze vreten hun hele (plastique) deuropening verrot, terwijl ze nu zo'n mooi wit blokje hebben. Volgens de bijsluiter hét blokje om gezellig met de tandjes aan te knagen..

Alleen die van mij zijn dan weer stronteigenwijs ofzo.. Want ze mijden dat enge witte ding met een flinke boog, terwijl de deuropening groter en groter wordt... |( En het was toch niet de bedoeling dat die cavia's zelf groter gaan worden :+

En Sammie wordt ondertussen wakker getrrrr trrrrr trrrr, want uiteraard doe je als cavia zijnde dat soort dingen 's avonds errug laat of lekker 's nachts..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:10

}> Insmeren met de heetste peper die er is }>

liesjecryos

Re: Hoe maak ik mijn cavia's duidelijk dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:13

Geef ze wilgentakken te eten.Daar knabbelen ze heel graag aan.Die witte dingen vinden ze gewoon echt niks.Ik heb het zelf ook en geef weer gewoon takken of een keihard afgebakken broodje voor de tandjes.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:14

Betwijfel of er uberhaupt wel cavia's zijn die die dingen eten? :+

Misschien iets van hout of karton in het hok leggen?

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:16

misschien dat bite-ex helpt... dat spul tegen duimen en nagelbijten.... hiep voor onze hond toen ze nog pup was en onze kast wel erg lekker vond smaken.

dan natuurlijk wel wat anders geven waar zo op mogen bijten en niet eng vinden:p

succes!

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:17

Ik had in het hok een honinghouten huisje staan. M'n cavia had meteen geen oog meer voor het plastic, maar de opening van het honinghouten huisje werd wel steeds groter, wat mooi uitkwam want m'n cavia was ook niet de allerdunste (totdat het huisje op een gegeven moment gewoon omviel, tijd voor een nieuwe dus haha).

Sanne_zepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:19

Haha ja de cavia van mijn zus heeft ook zo'n wit blokje voor zijn tanden, maar hij heeft er volgensmij nog nooit aan geknaagd! Hij gaat er altijd met zijn voorpootjes op staan om over naar te kunnen kijen :+ .

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:20

Is het witte blokje toevallig een knaagsteen/liksteen? Die zijn eigenlijk helemaal niet gezond... Ze bevatten heel veel zout en veroorzaken daardoor nierstenen. In de prullenbak ermee dus }>

Hoe je je cavia's dan duidelijk maakt dat ze niet aan hun deuk mogen knagen, geen idee.. :P
Misschien kan je eens proberen om takken van fruitbomen te geven? Dat vinden ze vaak erg interesant om aan te knagen.
Of iet voor de plaats waar ze knagen, een baksteen ofzo (geen idee of dat mogelijk is)
Hier knagen de cavia's 'gelukkig' alleen aan hun tralies :D

Sanne_zepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:23

Je hebt ook van die staafjes waar ze het eten van af moeten knagen. Onze vorige caafjes waren hier altijd maar druk mee en konden er hele dagen aan zitten te knagen. Misschien helpt zoiets?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:24

Als 'dat witte ding' en mineraalsteen/zoutliksteen is: dat mogen cavia's niet! Dus wilgentakken kopen, dat mogen ze wel!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:27

Groot gelijk dat je cavia's zo'n wit goedbedoeld maar erg beroerd blokje laten staan :)) Blaasgruis of nierstenen krijgen ze ervan! Probeer veel hout te geven, wilg, fruitbomen (niet bespoten) of idd huisjes van hout!

Hebben ze wel genoeg ruimte en genoeg beweging (en genoeg hooi?) de mijne knagen ook weleens aan hun (houten :D ) hok, maar nooit irritant en meer hapjes dan echt stukken eruit!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:32

idd.. geen onzinblokjes kopen:( Is niet goed voor ze. Hebben ze wel de hele dag genoeg hooi?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:36

Ik weet dat witte knaagblokken voor konijnen killing zijn ivm blaassteenontwikkeling en blaaszand.. Geen idee of het bij cavia's ook zo is? Ik zou het er hoe dan ook uithalen en lekker wilgentakken geven (volgens mij mogen alle takken van fruitbomen ook).

Je zou het plastic deurtje kunnen afschermen met een plaatje (knaag-)hout?

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 00:14

Idd zoals meerdere met mij zeggen: witte blokje (knaagsteen neem ik aan) eruit halen. Is voor geen enkele knager/konijn goed!!

Wat mijn cavia's hebben (en die van hun hok afblijven gelukkig hihi) zijn:
* houten huisjes
* plastic toilet
* hangmatjes
* zo'n soort tak met eten erom heen
* een buis waar hooi omheen zit (buis is van hout)
* wilgentak brug

En het belangrijkste: elke dag veel hooi!

Wat ook wil helpen: wilgen takken, vinden ze heerlijk om aan te knagen!

Zorg er voor dat je cavia's genoeg afleiding hebben. Tralieknagen en knagen aan 1 bepaald ding kan duiden op verveling. Wat heb je zoal in je kooi? :)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 00:24

dat witte knaagblok willen mijn cavia's ook niet, wilgen takken ook niet..maar een kartonnendoos wel..dat lijkt me nou ook niet echt goed :S
die knaagstokjes waar voer aan zit vinden ze wel heerlijk en dat groene en oranje brood ook.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:24

Op zoek gaan in de buurt en wilgetakken knippen ;) Knaagsteen is gevaarlijk.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:30

Ik zou die knaagsteen echt direct weghalen.
Knaagstenen en zout (lik) stenen zijn echt ontzettend slecht voor je knaagdier! Dat dierenwinkels dit verkopen is echt schandalig.
Een van mijn cavia's is daar ook aan overleden, die heeft er een blaassteen van gekregen die niet meer verwijderd kon worden!
Ze hebben het ook niet nodig, want als je goed voer geeft zit ook alles in. En hooi slijt hun tanden. Eventueel kun je nog wilgentakken kopen, die zijn ook goed.

Maar alsjeblieft geen knaagsteen!

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:56

Inderdaad die "witte dingen" aka knaagstenen zijn heel slecht voor cavia's. Een huisje van wilgen hout oid is beter knaagmateriaal!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 12:35

Volgens de dierenwinkel was 't een knaagsteen voor caaf's en knijnen. Maar ze kijken er dus totaal niet naar om.

Ik heb ze gisteravond wat extra hooi gegeven. Is dat trouwens onbeperkt eten, want ze eten er écht heel heel heel veel van! Hele bergen gaan er door heen := En hun gewone voer- en waterbakje vul ik ook gewoon bij als ik zie dat 't bijna op is. Honger kunnen ze niet hebben. Die knaagdingetjes om om te hangen zal ik eens naar kijken, heb ze alleen nog maar voor hamsters gezien. Die oranje/groene bolletjes zijn ook voor hamsters, maar dus ook geschikt voor caaf's.

Imo hebben ze momenteel wel iets te weinig beweging/ruimte, heb al gekeken bij de dierenwinkel maar 40 euro voor 6 afzethekjes en dan nog een 20 euro voor de bodem erbij voor een ruimte die ietsje groter is dan de kooi die ze nu hebben vind ik wel iets te gortig. Heb al eens zitten denken om zelf van hout maar een soort van doolhof te maken, dan kunnen ze daar af en toe in los gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:38

Heb je het blokje nou al uit de kooi gehaald dan??? Dat de dierenwinkel zegt dat het een knaagsteen is klopt, doen ze voor de verkoop ;) daarom liggen die dingen ook nog in de winkels, te wachten op naïeve mensen die niet weten dat die dingen killing zijn voor cavia's en konijnen.

Kun je niet ergens een dikke wilgentak vandaan halen? Vinden ze heerlijk en is super voor de tandjes. Of een flinke winterpeen. Overigens moet gewoon goed ruwvoer (grof, stengelig hooi) al genoeg zijn om de tandjes goed te laten slijten.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:41

Die van mij hebben in de zeven jaar dat ik cavia's heb nog nooit naar zo'n knaagsteen omgekeken :') het plastic hokje moest eraan geloven, grote deuropening, groter raam en zelfs een nieuwe uitgang :') nu hebben we twee huizen voor ze, alle twee van hout. De een moet af en toe een knabbel ondervinden maar de andere moet volgens de knaafjes ook een groter raam, grotere deuropening en moet gestript worden.

Geen idee wat je eraan doet, het hok die ze graag verbouwen bij ons komt er iig niet meer in :p

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:49

is je deuropening wel groot genoeg? de mijne deden het vroeger ook, dit is gestopt toen ik een ander hokje had waarvan de deuropening groot genoeg was dat ze met 2 nog naar buiten konden kijken...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:54

Lekkere dierenwinkel... := Knaagstenen verkopen, en van die tralieshekjes voor 40 euro?!
Die zijn toch vaak de helft goedkoper.

Op zooplus.nl kan je ook veel vinden, en geen verzendkosten vanaf 19 euro :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:54

Hooi mogen ze volgens mij gewoon onbeperkt hebben. Doe ik wel. Hooi is erg goed voor caafs!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:56

Hooi mogen ze inderdaad onbeperkt hebben, gewoon voer niet.