Tweede kat erbij..............

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Tweede kat erbij..............

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 07:52

....................maar waar moet ik op letten?

Afgelopen donderdag is ons hondje gestorven en eigenlijk zijn we al dik een half jaar over een tweede kat aan het denken, maar dat komt er maar niet van omdat we veel kosten hadden aan de zieke hond.
We hebben nog een hond en die is 11 jaar en vind het allemaal prima, nu zijn we toch weer aan het denken voor een kat erbij te nemen.
Maar ik weet niet goed wat ik bij mijn huidige kat moet zetten.

Onze kat is een 3 jarige gecastreerde kater en best speels, geen echte schootkat en veel buiten.
Verder is het best een klein mietje als ik zie hoe hij op buurt katten reageerd.
Maar ik kan me geen voorstelling maken hoe hij in een groep reageerd.
Mijn vraag is dus moet ik een mannetje of een vrouwtje nemen, jong of oud.
Ikzelf neig naar een vrouwtje.
Als er een kat komt is dat pas van de winter aangezien onze kat dan meer binnen is en ze dan samen het voorjaar naar buiten kunnen.

Wie kan me helpen hoe ik dit het beste aan kan pakken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:58

Wij hadden prutsmuts 2 vrouwtjes en hebben er een mannetje bij genomen vorige zomer.
Katertje maakt zich enorm druk, was niet veel gewent nog, kwam van een boerderij.
Zijn grootste probleem was nog de hond maar na 4 weken was dat helemaal over :)
Als je een jonkie neemt dan gaat dat eigenlijk altijd goed, als je ze maar even de tijd geeft om het ze zelf uit te laten zoeken.
Ze moeten toch zelf hun rangorde bepalen.
Zo lang jij ze die ruimte geeft lossen eventuele problemen tussen hun zich vanzelf op.
gewoon lekker doen en je er niet van te voren al druk om lopen maken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 08:05

Ik ben gewoon zo bang dat het niet klikt en dat je uiteindelijk een kat weer weg moet doen ofzo, want dat kan ik niet, ik hecht me meteen aan zo'n dier :o
Dus als ik het doe wil het zo goed mogelijk doen.

Onze kat die we nu hebben is ook per toeval gekomen.
Die zat op de stal waar ik stond en was al onderkoeld geweest, daardoor zijn staartje afgevroren en niemand wilde hem.
Hij bleef achter in de groei door de kou en te weinig goed voedsel en heb van vandaag op morgen besloten hem mee naar huis te nemen.
Mijn hondjes (twee jr) waren geen katten gewent.
We hebben een slaapkamer helemaal ingericht voor het kleine dier, want het was eerst nog maar de vraag of die zou overleven.
Na een paar dagen ging het, we hebben hem steeds even mee naar beneden genomen bij de honden en dat ging steeds beter.
Op een gegeven moment weerde hij zich en zette hij de honden op nummer en met drie weekjes sliepen ze samen.

De hond die we nu hebben kijkt ook op straat niet naar katten.
Ik wil graag een kat uit het asiel maar een jong katje lijkt me veiliger.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:10

wat goed dat je een kat uit het asiel wilt nemen :j
Als je er daar 1 kan vinden die al gewent is met andere dieren te zijn lijkt een volwassen kat mij ook geen probleem hoor.
Maar een kleintje is wel makkelijker om te laten wennen.
Ik kan het ook niet hoor......zo een dier weer weg doen.....
Daarom hebben we er nu ook zo veel :')

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 08:15

quartel schreef:
wat goed dat je een kat uit het asiel wilt nemen :j
Als je er daar 1 kan vinden die al gewent is met andere dieren te zijn lijkt een volwassen kat mij ook geen probleem hoor.
Maar een kleintje is wel makkelijker om te laten wennen.
Ik kan het ook niet hoor......zo een dier weer weg doen.....
Daarom hebben we er nu ook zo veel :')

Het is ook dat hij natuurlijk moet wennen aan een nieuwe inwoner, ook al is die kat gewent dan moet hij ook nog wennen.
Het gevaar is ook als ik naar asiel ga dat ik 10 katten mee neem :D
Ik moet er nog eens over denken en met mijn man over hebben wat we gaan doen.

NZ92

Re: Tweede kat erbij..............

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:22

als je toch nog even na moet denkenk, wij verwachten een nestje kittens over 3 a 4 weken gokken wij. Katjes groeien op met andere katten en hond. Dus aan alles goed geweend. hihi als je wat meer wil weten hoor ik het wel!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 10:17

NienkeNiels schreef:
als je toch nog even na moet denkenk, wij verwachten een nestje kittens over 3 a 4 weken gokken wij. Katjes groeien op met andere katten en hond. Dus aan alles goed geweend. hihi als je wat meer wil weten hoor ik het wel!!

Ik heb geen idee waar koudum ligt maar ik woon in Limburg en ik ga niet ver reizen voor een kat, want hier staat marktplaats ook vol en anders het asiel wel.
Maar wel bedankt voor je aanbod.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:20

Misschien is het wel verstandig om nu een poes te nemen. Twee katers willen nog wel eens vechten. En verder heeft het soms ook wat tijd nodig als je twee katten bij elkaar zet. Een paar maanden geleden is er bij ons ook een kat aan komen lopen. In eerste instantie was dat flink ruzie met onze poes. Inmiddels gaat kunnen ze zonder blazen de keukentafel delen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 10:21

Sammyoo schreef:
Misschien is het wel verstandig om nu een poes te nemen. Twee katers willen nog wel eens vechten. En verder heeft het soms ook wat tijd nodig als je twee katten bij elkaar zet. Een paar maanden geleden is er bij ons ook een kat aan komen lopen. In eerste instantie was dat flink ruzie met onze poes. Inmiddels gaat kunnen ze zonder blazen de keukentafel delen!

Dank je voor de tip!!!
Ik neig ook meer naar een vrouwtje dit keer.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:31

Ons asiel adviseerde toen we een poes hadden en er eentje bij wilden hebben om er een mannetje bij te zetten. Is ook altijd prima gegaan. Wij hebben al onze katten (inmiddels 5, waarvan er nog 2 over zijn) uit het asiel gehaald. De eerste 2 waren oudere katten (een van 12 en 1 van 6) maar die kregen beide op korte termijn gezondheidsklachten. De katten daarna waren kittens die we ook uit het asiel hadden.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:34

Wij hadden op stal een mannetje en later is dat een poes (kitten) bij gekomen. Gaat hartstikke goed en ze spelen de hele dag met elkaar :) :).

We waren eerst ook bang dat het mannetje een andere poes/kat niet accepteerde omdat hij heel lang alleen was geweest. Maar hij accepteerde de poes meteen en ging gelijk al erg goed.

PrincesjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:01

Bij het asiel kunnen ze je hier ongetwijfeld goed in adviseren. Leg duidelijk uit wat voor karakter je eigen kat heeft, dan kunnen hun daar vaak een geschikt maatje bij vinden.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:05

ik heb een kater van 7 jaar die ik al 3 jaar alleen had.. een tijd geleden zat ik ook te denken er een tweede bij te nemen, toen kwam ik op mp een vrouwtje tegen van 2 jaar.
met de eigenaar veel heen en weer gemaild en toen besloten dat ik het wilde proberen maar mocht het echt niet gaan dat ze weer terug zou kunnen.
nou, mij kater is best wel een baasje en eenkennig maar het ging vanaf het begin bijzonder goed, en nu 4 maanden later spelen ze zelfs met elkaar!! af en toe laat hij wel even zien dat hij de baas is door haar even op de grond te leggen,maar dan is het weer oke en gaan we weer verder spelen.
dus denk dat een vrouwtje wel een goede keus is voor je!!
veel succes met je keuze en laat je hier nog even weten wat het geworden is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:07

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 15:54

Bedankt voor de tips en vivalavida, haha echt hilarisch.
Maar zij waren het niet wat een stelletje onschulden, haha.
Mijn huidige kat heeft boven twee gordijnen gesloopt, dus weet wat me te wachten staat.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:58

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem. Twee zusjes van kitten af aan gehad. 1 daarvan heb ik maart in moeten laten slapen. De andere lijkt het niet heel erg te vinden om alleen te zijn (met de hond), maar is wel opeens gigantisch aanhankelijk!! Zit zelf ook een beetje in dubio, want denk eigenlijk net zo als jij. Moet ik er een bij nemen, en gaat dat wel goed met een andere kat erbij?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:05

Geen idee of dit gezegt is. Maar zorg dat ze de ruimte hebben om elkaar te ontdekken. Dus zet ze in een ruimte neer, waar ze lekker kunnen lopen. De ene mogen elkaar al na 3 dagen, de andere doen er een week over.
Maar zorg dat ze een eigen kattenbak hebben, voerbak en voer hebben. Dan hoeven ze dat niet te delen.

Blazen is heel gewoon bij poezen. Ze moeten gewoon even ''uitblazen'' wie de baas wordt van de twee. Verder, is het misschien wel verstandig als er niet té veel leeftijdsverschil tussen zit. ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:41

Biggers schreef:
Verder, is het misschien wel verstandig als er niet té veel leeftijdsverschil tussen zit. ;)

uhm.....nou dat geloof ik niet hoor........
Mijn oudste kat(poes) is nu 22 jaar en de jongste(kater) 1 jaar..........en dan nog de 3 jarige(poes).......
Ze gaan allemaal prima met elkaar :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:54

katten hoef je niet te kijken naar geslacht maar wel naar karakters. Je kan makkelijk meerdere katers of meerdere poezen nemen. Of gemengde samenstelling.
10 katten kan goed gaan en de 11de kan problemen geven maar ook kans dat 2 gaat en 3 niet bijv.

Het hangt echt voornamelijk af van de rangorde onderling en de verdraagzaamheid. Hier delen mijn 2 katten het hele huis .Ligt de ene in een stoel dan loopt de andere voorbij de stoel naar de bank bijv.
Echter er zijn ook katten als de ene in de stoel ligt dan duikt de ander er lekker bij.
Maar ook kan het zijn dat de ene boven gaat leven en de ander beneden.
Van te voren weet je weinig. Een asiel kan idd veel adviseren. Die weten regelmatig al (wij wel tenminste als ze in onze losloop ruimte zitten) wat de karakters zijn onderling van de katten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 22:24

Even een update:

We hebben een leuke poes gevonden bij zwerfkat in nood.
Een poes van iets ouder dan 1 jaar.
Ze heeft een flink ongeluk gehad maar is gelukkig gevonden.
Haar staart is helaas geamputeerd, maar dat is verder in orde gekomen.
Het is moeilijk een fijn huisje voor haar te vinden maar ik denk dat ik haar dat wel bieden kan.
Dan heb ik twee staartlozen in huis :D
Maandag gaan we kijken en ik weet al zeker dat zij met ons mee zal gaan.
Alleen ik zal haar dan nog even daar laten waarschijnlijk en haar die vrijdag ophalen, zo kunnen we ook nog even denken maar ik denk dat er weinig te denken valt.
Daarbij moet ik dinsdag en woensdag twee lange dagen werken en als ik haar vrijdag ga halen heb ik 4 dagen vrij, lijkt me beter.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:19

quartel schreef:
Biggers schreef:
Verder, is het misschien wel verstandig als er niet té veel leeftijdsverschil tussen zit. ;)

uhm.....nou dat geloof ik niet hoor........
Mijn oudste kat(poes) is nu 22 jaar en de jongste(kater) 1 jaar..........en dan nog de 3 jarige(poes).......
Ze gaan allemaal prima met elkaar :j

Oh, dat dacht ik altijd, :')
Naja, hoeft dus niet. Kan dus gewoon een leuke poes zoeken. :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 09:28

Ik denk dat het misschien wel leuker is als ze ongeveer even oud zijn.
Onze kat die we al hebben word in oktober 3 jaar en de nieuwe is nog geen 1,5 jaar.
Ik heb gister een hele tijd met de stichting gebeld en zij zien geen problemen.
Ook mocht ik bellen met het opvangadres waar de poes nu zit en ook daar heb ik heel lang mee aan de telefoon gezeten en ook zij zag geen probleem.
Zij doet doorlopend katten opvangen en ze heeft twee katten van haar eigen en dat gaat tot nu toe altijd goed.
Onze kat is een rebels type en de nieuwe is wat rustiger maar vind wel alles spannend.
Hopelijk vinden ze mekaar leuk en is dit een mooie match.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:32

hahah wat een grappig gezicht twee van die staartlozen in huis :D
Hopelijk kunnen ze het met elkaar vinden, misschien is het qua lichaamstaal juist handig dat ze beide geen starat hebben?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 09:40

opisop_shop schreef:
hahah wat een grappig gezicht twee van die staartlozen in huis :D
Hopelijk kunnen ze het met elkaar vinden, misschien is het qua lichaamstaal juist handig dat ze beide geen starat hebben?

Daarbij komt nog dat mijn jack russel ook maar een klein stompje heeft :D
Dus het word de staartloze bende.
Het arme dier heeft al een hoop meegemaakt, met een flink ongeluk en een fikse operatie.
Daarbij hangt haar oortje wat scheef en zo'n kat spreekt mij gewoon aan, ik weet dat het heel moeilijk is om voor zo'n kat een huisje te vinden.
Maar ik hoef geen kat passend bij het bankstel en al die andere leuke katten vinden wel een plek.
Bij het opvangadres waar ze zit was na haar een kat met kittens binnen gekomen en die waren al besproken dus en voor haar nog steeds niemand.
Ik hoop dat ze bij eindelijk kan gaan genieten van een vaste plek, aan mij zal het niet liggen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:50

Ze moeten elkaar gewoon even ontdekken. Onze nieuwe poes zit nu ook lekker te spelen en te slapen met onze andere poes. We hebben 2 week geleden ook een nieuwe poes erbij gedaan. Leuk voor onze andere poes. Dat is dus ook goed gekomen. :)