Onze hond is erg ziek :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Onze hond is erg ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:54

Vandaag werd me moeder ruw wakker geschuwd, met een laagje kots van de hond.. Dit heeft zo heel de dag aangehouden..
Normaal is Bink een drukke hond, maar is vandaar niet voorruit te branden. In eten heeft die ook totaal geen trek en dat te bedenken, dat dat ze grootste hobby is.

Hij is vandaag maar naar de DA gegaan, aangezien het niet minder werd. De dokter heeft de tempratuur opgemeten en hij had verhoging. Aangezien hij het niet vertrouwde, een foto gemaakt. Z'n maag is natuurlijk helemaal leeg gekotst, maar hij zag wel een luchtbel op de foto. Als dit dwars zou zitten, zou het vanzelf weggaan. Maar het gaat eigenlijk beetje met beetje steeds slechter |( !

Hij was wel even blij toen ik binnenkwam, maar niet zo anthousiast als altijd. Wel is die weer zo trouw, dat hij steeds waar ik was, bij me kwam liggen <3. Hij weet verder totaal geen raad met zichzelf en gaat steeds ergens liggen, en verplaatst zich weer. Ook ademt hij heel zwaar, je merkt echt dat hij pijn heeft. Ook is zijn buik opgezwollen. Hij heeft van de DA wel een prik tegen de misselijkheid gehad. We moeten het nu aankijken en als het morgen nog niet weg/beter is, weer terug komen.

Iemand suggesties wat het kan zijn? Of komt het bekend voor.
Want wij wille onze Binky terug :(

Dingen zoals iets verkeerds gegeten, hebben we natuurlijk al over nagedacht.

Pauline

Re: Onze hond is erg ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:57

Ik zou teruggaan, kan ook een maagtorsie zijn oid. Ik heb geen idee heo dat eruit ziet maar als het niet beter gaat terwijl het wel zou moeten zou ik de nacht niet in willen.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:00

Ook bellen of teruggaan. Zeker als het minder gaat.
En wel iets tegen de misselijkheid gehad, maar niets tegen pijn? (hoewel het ook niet helemaal klopt om iets te geven tegen pijn zonder te weten waar de pijn van komt)..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:01

Ik zou hem sowieso goed in de gaten houden en het nummer van de dierenarts die nachtdienst heeft bij de hand houden. Laat hem in ieder geval bij jou of bij je moeder op de kamer slapen vannacht, als het dan misgaat, ben je er meteen bij..

Heeft hij ook diarree en/of bloed bij z'n ontlasting?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:01

lucht in de maag, opgezwollen buik, lastig ademen... Ik zou tóch de DA nog even bellen want dat zou best wel eens een maagtorsie kunnen zijn, en dan is enige spoed toch wel geboden! Sterkte :(:)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 22:01

Pauline schreef:
Ik zou teruggaan, kan ook een maagtorsie zijn oid. Ik heb geen idee heo dat eruit ziet maar als het niet beter gaat terwijl het wel zou moeten zou ik de nacht niet in willen.

Een maagtorsie met een lege maag kan niet. Hij heeft niks meer gegeten sinds gisteravond.. 9 uur?? En buiten dat heeft die heel ze maag al leeg gespuugd, dus dat kan het zowizo niet zijn. Aangezien me moeder helaas hier al meer ervaring mee heeft gehad, is dit uitgesloten. En als die net gegeten heeft, lopen we ook niet met hem. Als het erger word, kunnen we zowizo de dierenarts bellen.. Maar tot nu toe, kon die er weinig aan doen, behalve aankijken... :(

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 22:03

Aranel schreef:
Ik zou hem sowieso goed in de gaten houden en het nummer van de dierenarts die nachtdienst heeft bij de hand houden. Laat hem in ieder geval bij jou of bij je moeder op de kamer slapen vannacht, als het dan misgaat, ben je er meteen bij..

Heeft hij ook diarree en/of bloed bij z'n ontlasting?

Hij slaapt zowizo bij ons op de kamer, en er word heel goed op hem gelet. Hij word niet uit het oog verloren. Hij heeft geen bloed in zn diaree, maar de laatste x dat die poepte was vanmorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:05

briitje schreef:
Een maagtorsie met een lege maag kan niet.

Het komt niet vaak voor...
Maar toch zijn er helaas wél een aantal gevallen bekend van maagtorsies bij een lege maag.
Toch even goed in de gaten houden dus... :(:)

Heel veel sterkte en beterschap met de hond....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:09

Maagtorsie kan je niet uitsluiten.

Zorg aub dat je meer duidelijkheid krijgt.........want dit klikt niet goed :n

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:09

Wat femke en paintlinger zeggen :j mijn hond heeft een half jaar geleden ook een torsie gehad op een vrijwel lege maag, hij had wel gedronken (en niet te zuinig ook := ) dus iig even flink in de gaten houden.. Bij mij gaan de alarmbellen echt rinkelen bij een opgezette buik...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:10

Om wat voor reden dan ook zit er dus gas in de maag.
Het gas kan ervoor zorgen dat de maag kantelt.

Mijn hond heeft ook een maagtorsie gehad :j (en overleefd, na snel handelen en operatie).

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 22:14

Er is een foto van zn maag gemaakt en neem aan dat ook de DA hierop ziet, dat de maag gedraaid is dan.. en dit was niet het geval...

Iig bedankt voor t mee denken. *\o/*

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:16

Niet om lelijk te doen (ik ken jouw dierenarts niet).

Maar zou je toch een symptomen nog eens kort maar krachtig willen omschrijven?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:17

Maagtorsie op lege maag kan helaas wel hoor, roc heeft het ook gehad, maar dan moet je idd snel handelen, want in een paar uur kan de hele maag afsterven. Is het een grote hond??
Ik zou toch voor de zekerheid even de Da bellen al was het maar een telefonisch consult, je zou het toch ook niet fijn vinden te weten dat hij de hele nacht pijn heeft als dat voorkomen zou kunnen worden :)
Ik duim voor jullie :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:18

Rocymax: Als hij een maagtorsie heeft, haalt die morgenvroeg niet eens.......

edit: Is het die dogachtige??
Dan zou ik direct naar een andere kliniek gaan voor een spoedconsult.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:22

Daarom, dan kan het dat bijna niet zijn(gelukkig) Bij Roc was er in die twee uur al een derde van zijn maag afgestorven, ongelooflijk is dat toch he?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:23

Hangt er vanaf hoe ver de maag gedraaid is.
Mijn hond had maar een halve slag.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 22:27

De symptonen : Koorts, ademt zwaar, opgezwolle buik, eet niet, drinkt af en toe, spuugt puur vocht, z'n plas is zeer geconcentreerd en heeft genoeg gepoept.... uhhh.. ik vergeet misschien iets.. maar dat voeg ik zo dan toe.

En ja het is een dogo canario.. Maar als er op de foto niks te zien is. (en toen dus al ziek was), kan dat toch niet ineens zijn veranderd, lijkt me..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:31

Ja kan wel opeens veranderd zijn.
Het kan zijn dat de maag nu verder getordeerd is (gedraaid) en dat er nu helemaal geen doorstroom meer is.
Of (sorry) dat je DA niet heel goed is in foto's beoordelen.

Ik vind deze symptomen sowieso echt klassiek voor een maagtorsie.
(En ik = paraveterinair op doorverwijskliniek).

Ik wil je graag het advies geven om te gaan bellen, want als dit echt een maagtorsie is, heb je niet veel tijd meer.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 14-06-11 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:35

Ik ga echt met paintlinger mee hoor, gewoon de Da bellen :j

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 22:37

Je moet niet denken dat wij de DA niet willen bellen, maar me moeder is ervan overtuigd dat het geen maagtorsie is, om de volgende redenen: We hebben eerder een hond verloren hieraan, dus me moeder weer goed hoe ze dit moet herkenen, ze is nog geen 2 uur geleden bij de dierenarts geweest en hij is al sinds vanacht ziek, dus stel het was wel een maagtorsie, had hij al dood geweest (klinkt even cru)

Maar hij loopt al sinds vanacht dus met de klachten, dan had er toch eerder al wat gebeurd moeten zijn? En niet pas na 12 uur... (niet banketstaaf bedoeld, want ben blij dat jullie mee denken)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:41

Ik heb tijdens mijn werk al tig maagtorsies meegemaakt en ze zijn allemaal anders.
Behalve dat ze allemaal DEZE klassieke symptomen hebben.

Net zoals ik net zeg........het kan zijn dat de maag afgelopen nacht nog doorstroom had (maar niet veel) waardoor hij ziek werd..........en dat hij nu verder gedraaid is waardoor het nu levensbedreigend is.
Het gaat steeds slechter zeg je, dus is dit heel erg aannemelijk.
En luchtbellen horen ik ook niet thuis in een maag :n

Bellen kost doorgaans ook niets....

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:42

Met deze klachten bleef ik niet thuiszitten..wij hebben jaren terug mijn favo reu verloren..bleek achteraf dat het al dagen aan de gang was maar wat paintlinger ook zegt; langzaam is de boel afgesloten; de ene torsie is de andere niet en ik vind deze klachten serieus genoeg om toch aktie te ondernemen, wellicht dat er toch inmiddels gasophoping is gekomen en er spanning op is gekomen.
En..geen 1 maagtorsie is hetzelfde als een andere, onze hond had dus niet de traditionele symptomen maar we zijn hem wel kwijtgeraakt.

Misschien is het geen torsie maar de klachten vind ik serieus, wat het ook mag zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:44

Het is hoe dan ook heel ernstig!
Dat ben ik met Tosadog eens.
Er is iets goed mis met die maag, torsie of niet...

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:48

briitje schreef:
Pauline schreef:

Een maagtorsie met een lege maag kan niet. Hij heeft niks meer gegeten sinds gisteravond.. 9 uur?? En buiten dat heeft die heel ze maag al leeg gespuugd, dus dat kan het zowizo niet zijn. Aangezien me moeder helaas hier al meer ervaring mee heeft gehad, is dit uitgesloten. En als die net gegeten heeft, lopen we ook niet met hem. Als het erger word, kunnen we zowizo de dierenarts bellen.. Maar tot nu toe, kon die er weinig aan doen, behalve aankijken... :(

Wij zijn onze hond aan een torsie verloren met een maag, leger dan leeg..hij had al een paar dagen niet gegeten.. :o dus ik wil je echt op het hart drukken: in godsnaam bel de DA, of een spoedkliniek!