Hondje plast niet met uitlaten.HELP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

barrelover

Hondje plast niet met uitlaten.HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 23:11

Hoi allemaal,

Wij hebben een husky van 13 weken oud.
Met uitlaten plast ze nooit (poepen ook niet)
Al laat je haar dik een uur uit..ze vertikt het.
Nadeel is..
Als je thuis komt plast ze gewoon binnen.
Ook al doe je haar na het uitlaten in de tuin, dan doet ze het daar.
Hoe kunnen wij haar aanleren het te doen tijdens het uitlaten.
De tuin in doen we al doelbewust niet.
Maar het is gewoon irritant dat je een uur rondloopt en er niets gebeurd
En ze daarna gewoon je huis onderplast.
Hebben jullie tips????

moelly

Re: Hondje plast niet met uitlaten.HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:13

Kun je het haar niet op commando aanleren?
Dit klinkt misschien heel stom, maar als ze het in de tuin doet, zeg je een bepaald commando, en dat herhaal je met uitlaten?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:16

moelly schreef:
Kun je het haar niet op commando aanleren?
Dit klinkt misschien heel stom, maar als ze het in de tuin doet, zeg je een bepaald commando, en dat herhaal je met uitlaten?

Mijn Westy deed precies hetzelfde. Helaas kwam zij naar alle waarschijnlijkheid uit een belgische broodfokkerschuur vandaan. Dus ze wist niet beter. Met heeeeeeeeeeeelveeeeeeeeeel geduld zijn wij ook op de commando's overgegaan en ze plast en poept nu bij mij en mijn vriend op commando. Bij vreemden doet ze het ook niet en ligt het vaak vooralnog hier in huis :( Maar we kunnen haar nu iig fatsoenlijk uitlaten.

Heb je niet een grasveldje in de buurt waar je snel heen kunt, dat wanneer ze ook maar enigzins aangeeft haar behoefte te willen/gaan doen dat je haar oppakt en naar daar sleept. Het plassen en poepen benoemd en vervolgens uitbundig beloond?
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 11-06-11 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:17

zorg dat als ze wakker word of gegeten heeft naar buiten gaat. gewoon even optillen en dan buiten neerzetten, liefst op gras of zand want dat heeft toch wel vaak de voorkeur. en de volhouder wint :(:)

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:17

Ze wil het wel in de tuin?
Misschien dan toch eerst die stap nemen en daarna verplaatsen naar tijdens het wandelen.
Dus naampje eraan koppelen, bv plassen zeggen op het moment dat ze het doet (in tuin) en dan belonen.
Gaat ze het op commando doen, dan dat gebruiken in het wandelen.
Altijd rustig en kalm blijven, een ongelukje in huis negeren, niet straffen, gewoon hond naar buiten en opruimen. Als je boos wordt, worden ze bang om te plassen!
Doet ze het tijdens het wandelen, dan extreem belonen zodat het leuk wordt.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:19

ow zie dat sommige me al voor waren,
zo zie je dat het werkt, want ik ben dus niet de enige die het zegt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:19

En stilstaan, niet gaan rondlopen. Pas als ze haar ding heeft gedaan nog even wandelen. Dan leren ze dat het wandelen de beloning is en vaak is het juist andersom, als het dier zijn ding gedaan heeft omkeren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:20

Tja, laat dan eerst maar plassen in de tuin, gaat ze plassen dan herhaal je een paar keer ''plasje doen'' en belonen.
En dat dan ook tijdens het uitlaten proberen.

Maar een pup van 13 weken een UUR uitlaten? Voor iedere week max. een minuut!!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:23

je moet niet lang naar buiten gaan maar vaak. Zeker elk uur van de dag wanneer ze zo jong zijn.

Probeer de pup ook in het oog te houden en wanneer ze aanstalten maakt om te plassen neem je haar gewoon op en zet je haar buiten.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:26

Air schreef:
Tja, laat dan eerst maar plassen in de tuin, gaat ze plassen dan herhaal je een paar keer ''plasje doen'' en belonen.

Je pup een minuut per week uitlaten is wel heel weinig. :+

Zodra je ziet dat je hond wil gaan poepen/plassen in huis snel hond oppakken en buiten zetten. Vervolgens heel uitbundig belonen.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:30

nathe schreef:
je moet niet lang naar buiten gaan maar vaak. Zeker elk uur van de dag wanneer ze zo jong zijn.

Probeer de pup ook in het oog te houden en wanneer ze aanstalten maakt om te plassen neem je haar gewoon op en zet je haar buiten.

Precies!!!!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:37

MerelxG_R schreef:
Air schreef:

Zodra je ziet dat je hond wil gaan poepen/plassen in huis snel hond oppakken en buiten zetten. Vervolgens heel uitbundig belonen.

Dat staat er niet.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:39

Wat staat er dan wel.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:40

13 minuten :+

:D

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:43

MerelxG_R schreef:
Air schreef:

De logica is dat je een hond van 13 weken, 13 minuten per keer uitlaat. En een pup van 15 weken 15 minuten, en dus niet een uur achtereen. Ook wel de 5-minuten-per-maand regel, dus een pup van 3 maanden laat je een kwartiertje uit, en een van 4 maanden 20 minuten. Is geen regel maar een richtlijn natuurlijk, maar een uur voor een hondje van 13 weken vind ik ook wel erg veel..

Wat al gezegd is, zodra je ziet dat het hondje wil gaan plassen, optillen en buiten zetten en echt overdreven belonen :P Belonen natuurlijk afbouwen op een gegeven moment ;) Verder niet lopen, maar de pup meenemen naar een grasveldje ofzo, zo dicht mogelijk bij huis, en daar blijven staan tot ie geplast heeft, pas daarna kun je eens aan 'wandelen' denken :) Tijdens het wandelen komen er zoveel indrukken op een pupje af, dat ze soms (vaak) gewoon vergeten dat ze ook nog moesten plassen of poepen, en zodra ze binnen komen in een inmiddels bekende omgeving, herinneren ze zich dat pas weer, dus doen ze het daar :)

Succes, het zindelijk maken van een hond kan soms veel van je geduld vragen :)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:44

lol 13 weken is 13 minuten ongeveer...

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:46

O zo, ja met die uitleg wordt het duidelijker. :j

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 23:50

Dat blijven wachten tot ze wat doet is dus een uur uitlaten.ik ken de regel van het hoe lang lopen.extreem belonen hebben we ook geprobeerd.Elke x naar buiten na eten,drinken of als ze het aangeeft ook.dus..
Ik ga het commando gedeelte proberen.

Thnx allemaal

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:58

succes! en hou vol het lukt echt wel!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:05

Ik heb ooit een Roemeense zwerver in huis gehad die hetzelfde probleem had. Buiten was vooral snuffelen en niets doen, en binnen was het raak.

Ik heb het opgelost door steeds op hetzelfde stukje te blijven lopen. Zo raakte ze met dat kleine stukje en de geuren die erbij hoorden vertrouwd. Snuffelen was dan op een gegeven moment klaar en dan kon ze daar netjes een plas of een poep doen. Op volkomen vreemd terrein deed ze het overigens nog steeds niet :+

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:11

ik heb het ook gehad met mijn toen 9 maanden oude boxer die ik uit het asiel had gehaald; die plaste dus niet buiten in de bosjes of op zand maar alleen op de straat midden op de stenen.
uiteindelijk na maanden is het gelukt door met snoepje mee te lokken naar zand en daar te blijven staan en extreem belonen als hij het plasje gedaan had; overdreven met stem beloond en snoepjes en ff spelen ;)
werkte uiteindelijk heel goed maar vraagt wel veel consequentie

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:19

Het kan zijn dat jullie hondje buiten overweldigd word door alle geuren van andere honden en daardoor zijn eigen geur niet achter durft te laten, vrienden van mij hadden dit probleem ook en dit is wat de dierenarts zei. Ik zou het eerst in de tuin opbouwen en als dat helemaal goed gaat, laat je het verder buiten doen.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:26

Rock schreef:
Ik heb ooit een Roemeense zwerver in huis gehad die hetzelfde probleem had. Buiten was vooral snuffelen en niets doen, en binnen was het raak.

Ik heb het opgelost door steeds op hetzelfde stukje te blijven lopen. Zo raakte ze met dat kleine stukje en de geuren die erbij hoorden vertrouwd. Snuffelen was dan op een gegeven moment klaar en dan kon ze daar netjes een plas of een poep doen. Op volkomen vreemd terrein deed ze het overigens nog steeds niet :+

dat lijkt me een hele goede tip en zeker zoals andere ook al hier zeiden absolut niet boos worden als ze its binnen doen !!!! want dit kan ervoor zorgen dat ze het niet meer durft om te plassen/poepen met jullie in de buurt (ze snapt niet dat het nkel gaat over dat het alleen binen niet mag). Hoe moeilijk dat ook is echt niet doen want dat werkt averechts. Dus absoluut negeren als ze binnen iets doet en buiten mega enthousiast.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:29

Slaapt ze in huis in een bench? Een hond wil namelijk niet zijn eigen slaapplaats vervuilen. Wat je kan doen is een geplande ronde wandelen en geen meter verder. Bij thuiskomst de bench in en twee-drie uur later opnieuw naar buiten. Piest ze in de bench vervuilt ze haar eigen slaapplaats dat negeer je de eerste keer waardoor ze in haar eigen vuil moet slapen, daar houden ze gauw genoeg mee op. Neem brokjes mee met uitlaten, mocht ze ineens wel door hebben dat ze daar haar plasje moet doen gelijk een brokje geven en heel goed belonen.

Mijn podencootje deed het namelijk ook en via een hondentrainer kregen we deze tips, met drie dagen was het over.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:44

@ woggy, besef je wel dat het een PUP is?
Die sluit je sowieso niet op een hele dag in de bench, en in eigen pis laten liggen omdat de spieren nog lang niet sterk genoeg zijn doe je ook al helemaal niet ;(

Ik vind een goed advies inderdaad wel, om te gaan wandelen als je doorkrijgt dat ze moet, ze gaan zoeken etc. Dan oppakken en naar buiten lopen, alleen op hetzelfde stukje zodat dat stukje bekend terrein wordt. Hier even blijven en daarna gewoon weer terug.
Zie je vervolgens dat ze thuis wil gaan plassen, pak je haar wederom op, en weer op hetzelfde stukje.
Kost even tijd, maar je krijgt vanzelf resultaat!

Succes! *\o/*