Welk kattengrit??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyy

Welk kattengrit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 20:27

Hallo bokkers.

Over ruim een week mogen wij onze 2 boefjes in ons gezin gaan verwelkomen. Ze zijn nu 7 en halve week, eten zelfstandig, gaan netjes op het bakje en willen de tuin van de baasjes van mama al gaan ontdekken, dus wordt het tijd voor de rakkers om te verhuizen :D

Nu was ik na aan het denken over de kattenbakvulling.

Voorheen heb ik altijd Catsan gebruikt, of klontvormende grit van de Appie. Echter bleef ik hier toch geurtjes mee houden en erg veel uitloop door stof. De geurtjes maakte des tijds niet veel uit, aangezien de bakken achteraf stonden. Echter woon ik nu een heel stuk kleiner en zal de bak dus noodgedwongen in de keuken komen te staan. ( mede zodat we de bak kunnen afschermen voor mijn dochter, zodat die de bak niet kan verwarren met leuke steentjes om mee te spelen :+ )

Een hele poos terug heb ik hier op bokt gelezen over een bepaalde vulling, die me erg aansprak. Na wat rond zoeken op internet, kwam ik er achter dat dit de silicaatkattenbakvulling moet zijn.

Wat zijn jullie ervaringen met deze vulling?

Alle ervaringen, zowel goed als slecht, zijn welkom. Andere tips en of aanraders zijn welkom.
Liefst met verkoopadres ( dacht zelf aan internet-winkels ivm grotere verpakkingen die bezorgd kunnen worden ) en prijs indien mogelijk.

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Bedankt!

Van

Re: Welk kattengrit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:41

ik heb alle kattenbakvullingen zo'n beetje wel gehad, ook sillicaat
het enige wat hier echt geurloos is zijn houtkorrels, maar ik heb dan ook een open kater wiens urine vreselijk stinkt
bij de sillicaat kan je de plasplekken er niet uithalen en dat werkt voor mij niet

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:45

Ik heb die grote blauwe zakken zonder opdruk, veel groothandels (ranzijn etc.) hebben die wel, die vind ik echt ideaal.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:46

Van schreef:
het enige wat hier echt geurloos is zijn houtkorrels,

Klopt, die zijn echt goed. En ze lopen deze korrels niet door heel je huis zoals bij veel andere troep wel gebeurt.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:49

Biokat fresh.. klonterd en heeft een lekker luchtje

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:51

ik heb ook houtkorrels. en tegen de uitloop ligt er een kattenbak matje voor. dit is speciaal om de uitloop te voorkomen. gewoon een soort hoogpolig wc-matje maar dan van een soort nep-schapenvachtje. helpt super. alle korreltjes en stof van de pootjes blijven achter in het kleedje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:53

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... sive/26220 klonterd heel goed en wat ik doe (1 kat) elke ochtend de vieze dingen eruit halen en als het grit bijna op is na 2 á 3 weken in de bak dan gooi ik alles weg, maak de bak schoon en vul hem weer. Werkt Ideaal!!! En zeer zuinig in gebruik.

Ps. wil echt niet zeuren!!!!!! maar zou echt wachten t/m minimaal 10 weken om op te halen. Ze doen er zo enorm veel voordeel mee die extra weken spelen en ravotten met moeder en de rest van het nest!!!! Bovendien kunnen ze dan netjes met 9 weken geent worden en die enting kan dan nog goed gaan werken in de tijd dat ze in hun vertrouwde veilige omgeving zijn. Na een week zijn ze wel over die enting heen (kost altijd wat weerstand) en als ze eenmaal gewend zijn bij jullie (vaak wel 2 weken nodig eerdat ze echt goed gewend zijn) dan is het 3 weken na eerste enting en kan mooi de 2de gedaan worden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:54

ik gebruik kittyfriend, echt aan te raden! klont niet en ruikt lekker! Is nog roze ook :')

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:54

Van schreef:
het enige wat hier echt geurloos is zijn houtkorrels, maar ik heb dan ook een open kater wiens urine vreselijk stinkt

wat bedoel je met een open kater??
Laatst bijgewerkt door Tieme op 11-06-11 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:57

houtkorrels, werkt het allerbest!!!!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:01

Ik zou in eerste instantie het kattengrit nemen wat ze gewend zijn, zo voorkom je kattenbak-problemen op het begin,
daarna steeds meer mengen met je eigen grit en daarna pas je eigen grit gaan gebruiken :)

Catsan dat moet verboden worden :r stinkt giga en klontert niet...

Ik zelf gebruik Biofresh van het eigen merk van de Jumper (vaak in de aanbieding voor € 5,99 voor 20/25 L),
zelfde werking als Biokat fresh, heerlijk luchtje als ze geweest zijn en super klontvormend en bijna geen uitloopt (iets grotere korrel)
Erg zuinig in gebruik, ik gebruik voor mijn giga Maine Coon een bedroller/trolley en ik verbruik maar 1 zak per maand :)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-06-11 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:02

Tieme schreef:
Van schreef:

wat bedoel je met een open kater??

Niet geholpen/ niet gecastreerd, kater met ballen zeg maar

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:08

We hebben 7 katten waaronder 2 ongecastreerde dekkaters en dus heel veel ervaring met kattengrit.
Het enige dat echt goed werkt bij ons en echt niet ruikt is het Peewee systeem. Ook geprobeerd met goedkopere houtkorrels die je overal kunt kopen, maar dat beviel VEEL minder goed.

De door urine uit elkaar gevallen korrels zakken door de eerste bodem. Bovenin liggen dus alleen schone houtkorrels. Uiteraard moet je de drollen er wel uitscheppen.

http://www.peeweenederland.nl/

O ja al met al ben ik ook nog ees goedkoper uit dan met andere merken kattengrit.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:11

Ik gebruik Super Clump (uit Canada) van een dierenspeciaalzaak. Goed en betaalbaar en je doet er lang mee terwijl de bak schoon blijft.
Ik vind het belangrijk dat het goed klontert waardoor de bak lang hygiënisch blijft doordat het droog blijft en niet aan de bodem of wand gaan zitten en dat het niet door het hele huis wordt gelopen. Er zit een babypoeder luchtje aan. Ik heb jaren geprobeerd voordat ik een goede kattengrit had gevonden. Nu wil ik niet anders meer.

Houtkorrels vond ik geen succes.

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:15

Ik gebruik ook vaak BioKats en dan die met hele fijne korrel. Je hebt die ook met babyolie geur, vindt ik zelf wel fris ruiken ipv de urine lucht. En het fijne is dat het direct klontert, en makkelijk is in onderhoud.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:24

Ik heb ook houtkorrels in de bakken liggen, werkt echt goed. En prima compostmiddel!

Het klinkt een beetje zoals het systeem die CrazyCat heeft alleen is dat van mij niet van Peewee, maar werkt wel zo ongeveer hetzelfde.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:32

ik heb classycat met babypoedergeur. dus elke keer poeslief een plasje maakt komt er babypoeder geur vrij. Van de typische kattenbak geur eigenlijk nooit last gehad en ik heb nochthans een open kattenbak die in de badkamer stond...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:41

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 23:36

lifaya schreef:
ik gebruik kittyfriend, echt aan te raden! klont niet en ruikt lekker! Is nog roze ook :')

Alleen al om het roze zou ik m al bijna kopen :+ Ben alleen bang dat vriendlief hier niet blij mee gaat zijn :')

Maar goed, alle gekheid op een stokje, over het algemeen hoor ik dus veel houtkorrel maar ook verschillende merken die klonteren.
Wat ik zelf een heel goede tip vind en dus erg blij mee ben, is de tip om in het begin het zelfde grit te gebruiken als dat ze gebruiken waar ze nu zijn. Dan heb ik toch weer wat meer tijd om even ervaringen te peilen.

Iig erg bedankt voor de reacties :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:45

Geloof me, het is echt de moeite waard :)) De kattenbak staat helaas op mijn slaapkamer en het absorbeert echt fantastisch de geuren en stinkt zelf ook niet :n Het is net nieuw, ik heb bij mijn dierenwinkel de proefverpakkingen gekocht, 2 euro voor een volle bak (dus het zijn nu nog kleine verpakkingen) maar hoop dat er binnekort zo'n grote zak uitkomt :D En dat het roze is.... is mooi meegenomen :))

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 00:07

lifaya schreef:
Geloof me, het is echt de moeite waard :)) De kattenbak staat helaas op mijn slaapkamer en het absorbeert echt fantastisch de geuren en stinkt zelf ook niet :n Het is net nieuw, ik heb bij mijn dierenwinkel de proefverpakkingen gekocht, 2 euro voor een volle bak (dus het zijn nu nog kleine verpakkingen) maar hoop dat er binnekort zo'n grote zak uitkomt :D En dat het roze is.... is mooi meegenomen :))

Wauw :D Dat klinkt veel belovend. Ik ga eens kijken waar ik het hier in de buurt kan krijgen :j
( aangezien het 2 katertjes zijn die ons komen verblijden, zullen we ze maar niet vertellen dat roze voor meisjes is he? := )

Edit, een van deze dus?
http://www.twenga.nl/prijs-kitty-friend.html

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:13

Dit is het kattengrit :D even foto voor je gemaakt
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:14

ik gebruik ook al jaren kittyfriend.
en dat bevalt prima :D

scheelt denk ik ook wat voor voer je aan je kat geeft,ze kunnen van bepaald voer soms enorm stinken :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:18

Wij hebben ook Kittyfriend! heerlijk, geen poepgeur maar Aloe vera geur als je in de buurt van de kattenbak komt <3 !(en bij ons helpt t echt, 3 katten namelijk :+ )

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:33

Ik heb altijd cat's best gebruikt, houtkorrel die goed klontert. Nooit last gehad van vervelende geurtjes (wel iedere dag even het schepje er doorheen halen) en uitloop hield ik tegen door een matje voor de bak te leggen.
Nu heb ik 2 katertjes (die gecastreerd gaan worden) en die vinden de houtkorrel niets.... heb nu silicaat in de bak en ik moet zeggen dat ik er ook tevreden over ben! geen geurtjes!
In het begin vond ik het vervelend omdat de plasjes er niet uit kunnen maar nu ik niets ruik maakt me dat niet zoveel meer uit :)

Het is ook een kwestie van zelf proberen wat je fijn vindt :)
ik vond dat hele fijne grijze spul niets, dat vond ik door mijn hele huis terug ondanks het matje voor de bak! En ik heb een houten vloer met V groef erin, en die groef bleef het grijze gruis dus liggen....