Voor het eerst katten, wat moet ik weten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Voor het eerst katten, wat moet ik weten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 00:10

In ongeveer augustus krijgen mijn mams en ik 2 kittens.
Ze zijn dan ong 10 weken oud.
Wij hebben echter nog nooit katten gehad, dus was mijn vraag, wat moeten we weten?

-Kun je het beste 2 mannetjes, 2 vrouwtjes of 1 mannetje en 1 vrouwtje nemen (gecastreerd)?

-Wat is voor kittens het beste voer, en hoeveel hiervan?

-Ze komen niet buiten, we wonen aan een hele drukke weg dus om ongelukken te voorkomen laten we ze liever binnen, is het dan het beste om ze helemaal niet naar buiten te doen, of kan onder toezicht in de tuin geen kwaad?

-Vanaf welke leeftijd zijn ze geslachtsrijp & kunnen ze gecastreerd/gestereliseerd worden?

-Welke speeltjes zijn leuk voor ze, aangezien het binnenkatten zijn?

-Hoevaak en wat voor entingen zijn nodig?

Dingen die ook belangrijk zijn om te vermelden, maar die ik hier niet plaats mogen uiteraard ook verteld worden!

Groetjes, Floor

Hier een foto van een van de kittens:

Afbeelding

opisop_shop

Re: Voor het eerst katten, wat moet ik weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:18

oei je kennis is nog wel heel schaars :P
Als ik jou was had ik me eerst goed ingelezen over het houden van een dier voordat ik besloot er een te nemen.

Goed van je dat je er twee neemt, dat is wel zo leuk voor ze!
Komen ze uit hetzelfde nest, dat wil nog wel verschil maken met matchen.

Ik raad je aan om versvlees te voeren aan je kat, onze 3 katten hebben allemaal door brok problemen gehad en sinds ze vlees eten is dat over.
Maar goed, daar zijn vast de meningen over verdeeld.

Kijk eens op kattensites voor algemene info over katten.
geen idee of deze sites goed zijn maar er tsata vast wel bruikbare info op :)
http://www.kattenplaza.nl/
http://www.dekattensite.nl/

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 00:23

Bedankt voor je reactie.
Ze komen uit het zelfde nestje ja! :-)
De tweede site die je gaf staat onder Mijn Favorieten, die ga ik van het weekend is even rustig doorkijken. Ik zal de eerste er ook nog even bijzetten!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:24

Kun je het beste 2 mannetjes, 2 vrouwtjes of 1 mannetje en 1 vrouwtje nemen (gecastreerd)?

Wat je zelf wil eigenlijk, alleen bij een gekruist koppel (M en V) moet je inderdaad rekening houden met geslachtsdrift.

Ik zou eerst het voer van de fokker overnemen, daarna kan je gaan blenden als je overstapt op een ander merk.
Hierin ben ik niet zo thuis, hier krijgen ze struvietvoer.

-Ze komen niet buiten, we wonen aan een hele drukke weg dus om ongelukken te voorkomen laten we ze liever binnen, is het dan het beste om ze helemaal niet naar buiten te doen, of kan onder toezicht in de tuin geen kwaad?

Ik zou het voor jezelf dan makkelijk en overzichtelijk houden en ze ook niet in de tuin laten (tenzij je die dan helemaal katproof gaat maken oid). Want als je ziet dat ze over een muur schieten ben je toch al te laat.. Het is alleen wel lastig met visite..

-Vanaf welke leeftijd zijn ze geslachtsrijp & kunnen ze gecastreerd/gestereliseerd worden?

Poes wordt krols vanaf ong 6-7 mnd, je kan op deze leeftijd steriliseren of castreren.
Kater kan je vanaf 6 mnd castreren

Krabpaal, speeltunnels, simpele kartonnen doos, muisjes, veertjes, maar ook wcrollen of veters... Zo gek als je het zelf wilt maken.

Inentingen
9 weken leeftijd: katten- en niesziekte.
12-13 weken: hervaccinatie katten- en niesziekte.
Daarna krijg je een jaarlijkse oproep(en ookal komen ze niet buitenm ik pleit ervoor ze toch te chippen).

En verder gewoon even lekker op internet surfen :))

Leuk kitten! Wordt vast een leuk setje *D

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:27

Wij kregen als advies dat we toen we er een kat bij kochten het beste een vrouwtje bij ons mannetje konden zetten. Maar die waren natuurlijk al volwassen en nog totaal onbekend. Ik denk dat dit minder uitmaakt als ze uit één nest komen en samen zijn opgegroeid.
Als voer hebben wij brokjes, weet niet precies welk merk maar daar kunnen ze de hele dag van eten als ze willen. Eerst kregen ze ook 's avonds nog vlees, maar onze katten zijn een beetje raar want die willen dat niet. Ze likken de saus eraf en lopen daarna weg.
Ik zou ze helemaal niet naar buiten doen, dan weten de katten niet beter en kunnen ze ook niet gaan zeuren (want dat kunnen ze goed) dat ze naar buiten willen. Als je zorgt dat binnen voldoende mogelijkheden zijn om energie kwijt te raken is dat ook geen probleem. Zet er iets neer waar ze in kunnen klimmen bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er in de dierenwinkel genoeg kattenspeeltjes te vinden. Katten zijn vaak net zo blij met een kapotte wasknijper aan een touwtjes of een bolletje papier als met een duur speeltje. Een stoffen muisje aan een touwtje doet het hier erg goed.
Voor de castratie en entingen kan je beter even contact opnemen met een dierenarts, die kan je precies vertellen hoe dat zit.
Je moet er ook aan denken dat katten liever hun behoeften niet doen op een plek waar een andere kat zijn behoefte al heeft gedaan. Zorg dus dat iedere kat een aparte kattenbak heeft. Ook zou ik zorgen voor 2 drink en voerbakjes.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:32

In Engeland heb ik ooit een leuke clinic gehad over katten. Hier werd mij verteld dat katten het liefst solitair leven en vaak gestressed raken als ze bij een andere kat moeten zitten. Er zijn ook gevallen waar het wel goed gaat en ze lekker samen in de mand liggen hoor :D
Ik heb geen idee of dit ook de waarheid is maar ik zou het wel even uitzoeken als ik jou was :)

Succes en goed dat je je een beetje inleest!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:35

Kun je het beste 2 mannetjes, 2 vrouwtjes of 1 mannetje en 1 vrouwtje nemen (gecastreerd)?

Maakt niet zoveel uit, als ze uit hetzelfde nest komen zou ik gaan welke 2 het beste met elkaar overweg kunnen.
Katten solitair?! Nee hoor, ja sommige misschien. Hier genieten ze heerlijk van elkaar, lekker spelen, samen slapen, elkaar wassen etc.

Iedereen vind ander voer weer het beste. Ik voer KVV (Compleet Vers Voer).
Dat is een soort gehakt en helemaal compleet voer. Ik geef ze zelf dat, in combinatie met graanvrije brokken.
Sowieso moet je ze rustig laten wennen aan ander voer!

Overigens, blikvoer is anders dan KVV!!! Mensen noemen vaak blikvoer vlees, maar dat is het niet.
KVV is wél echt vlees.

Dan zou ik ze helemaal binnen houden, of je moet de tuin katproof maken. Anders is het voor hun ook niet echt duidelijk wanneer ze nou wel of niet naar buiten kunnen. Heb je ook kans dat ze heel erg behoefte krijgen om naar buiten te gaan.

zie antwoord hierboven :D

Je moet binnenkatten veel stimuleren, lekker bezig houden. Een flinke krabpaal is dan ook echt een must.
Als het kan ook meer krabpalen. Zelf heb ik 1 tot het plafond, 1 van 130 cm en een krabton van 70 cm.
Uiteraard ook lekker veel speeltjes, heb je ruim keuze in. Zijn ook veel speeltjes waar ze moeite voor brokjes moeten doen bijv.

9 weken leeftijd: niesziekte
12-13 weken: kattenziekte en niesziekte
Daarna jaarlijks niesziekte en om het jaar komt er ook kattenziekte bij.

Verder elke maand ontwormen tot ze een half jaar zijn en dan 3-4 keer in het jaar.
Houd het ontvlooien ook in de gaten! Zelf doe ik dat niet elke maand omdat het geen buitenkatten zijn.[/quote]

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 01:04

waar wij ervaring mee hebben is dat mannetjes makkelijker weglopen
maar het lijkt mij in jou situatie niet slim om ze naar buiten te doen dus dat maakt dan niet uit
en je kan beter een hoge krabpaal zel maken dat ze echt hoog een eigen plekje hebben waarvandaan ze veel kunnen zien en goed in kunnen klimmen dat vond onze kat tenmminste leuker dan zon laag ding die je in de winkel koopt en nog goedkoper ook ;)
als ze niet buitenkomen is kattengras ook belangrijk ! voor de haarballen etc

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:22

Leuk twee kittens :D
Ik ben gek op katten.

Weet je, veel katten redden zichzelf al heel goed hoor!

Natuurlijk is goed voer heel belangrijk. Mijn kittens kregen Royal Canin kittenbrokjes en nu krijgen ze Royal Canin Exigent brokjes.

Ik heb van alles door elkaar lopen. Poesjes en katers en dat gaat allemaal supergoed ;) Wel is alles geholpen.
Je dierenarts kan je vertellen vanaf welke leeftijd ze kunnen worden geholpen.
Meestal vanaf zeven maanden. Er zijn fokkers die hun kittens al veel vroeger laten helpen, voordat ze naar een nieuwe baas gaan.

Kattenbakvulling vind ik wel heel belangrijk. Als ze nog heel jong zijn, kan je beter geen klontvormige kattenbakvulling nemen.
Kittens willen nog wel es wat korreltjes snoepen.

Later is klontvormig wel ideaal ;)

Ontwormen is ook heel belangrijk. Bij je dierenarts kan je Milbemax voor kittens halen. Als ze zo jong zijn moeten ze best vaak een pilletje.
Voor de vlooien is Stronghold heel goed. Ook deze hebben pipetjes voor kittens.

Ik heb in huis een aantal krabpalen staan. Daar spelen ze heel veel op. Verder heb ik veel speelballetjes en muisjes liggen.
Maar een rietje of stukje papier is ook een heerlijk speelgoedje :D

Alvast heel veel plezier met de kleintjes ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:34

speeltjes zou ik niet zoveel kopen, ze spelen met genoeg huis-tuin-en-keuken spullen (een van onze katten snaait bijvoorbeeld al van jongs af aan verpakte tampons uit mn tas als die open staat en racet daarmee het hele huis door :P *wel ff opruimen als er visite komt :D * een andere speelt graag met - grote- haarelastieken, die pakt ze met twee pootjes, trekt de pootjes uit elkaar tot het elastiekje wegschiet en rent er dan wild achteraan om weer overnieuw te beginnen :P ze spelen alledrie graag met sperzieboontjes, als ik boontjes schil gooi ik een op de vloer en daar spelen ze dan met zn drieen mee ;) )
Pingpongballetjes vinden ze ook erg leuk, zijn ook niet duur.

Kattengras zijn de meningen over verdeeld, ik gaf het vroeger wel altijd maar al jaren niet meer want het schijnt ook juist gevaarlijk te kunnen zijn -blijven steken- en de haarballen krijgen ze er bij ons zo ook wel uit.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:48

Als je de katten niet buiten wil laten, zou ik zeker een krabpaal adviseren. Katten willen graag klimmen, krabben, spelen en slapen op hoge plekjes.
Een tip: Koop hem dan via ebay, ben je altijd minder geld kwijt dan in de winkel.
http://stores.ebay.de/Teuroknacker-Onli ... 34.c0.m322 hier staan ze.
Voor 30 euro + 20 euro verzendkosten heb je schitterende palen. (in de winkel heb je voor dat geld een mini)

Verder zijn er al veel tips voorbij gekomen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:49

krabpaal deden onze katten niets mee.
Maak je ook een buitenhok of heb je daar geen plek voor?

die van ons zijn al een paar jaar binnen maar ik merk wel dat ze nu graag naar buiten willen dus wij gaan een buitenhok voor ze maken.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:54

Krabpaal is heel belangrijk! Omdat ze niet buiten komen slijten ze hun nageltjes niet aan bomen of de weg enz. Je hebt dus echt een krabpaal nodig als je een halen in je meubilair wil :D

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:04

Katten zijn inderdaad eigelijk solitait :). Het kan natuurlijk best goed gaan met zen 2en. Maar dan hebben ze wel veel ruimte nodig... Wat ik geleerd heb is dat de katten dan aan een time-lapse doen.. Kat 1 mag van 9 tot 6 bij het park, en de andere kat van 6 tot 9 :) enz.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:07

opisop_shop schreef:
krabpaal deden onze katten niets mee.
Maak je ook een buitenhok of heb je daar geen plek voor?

die van ons zijn al een paar jaar binnen maar ik merk wel dat ze nu graag naar buiten willen dus wij gaan een buitenhok voor ze maken.

Dit zal per kat verschillen, mijn (binnen)kat hangt er meerdere malen per dag in, ook slaapt en speelt ze erin. In de hal staat een boomstam, daar krabt ze ook dagelijks aan. In mijn ervaring vinden bijna alle kittens een krabpaal leuk en heb kittens toch liever daar in hangen dan in je gordijnen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:43

Katten zijn idd van nature solitaire dieren, maar dit wil niet zeggen dat ze niet prima samen kunnen.
Maar het is idd zo dat veel katten liever niet naar een kattenbak gaan, waar andere katten ook gaan. 2 Kattenbakken is dus misschien wel fijn.

De beste leeftijd van het castreren van katers, daar verschillen de meningen nog wel over. In principe is het vanaf 5/6 maanden, maar ik heb geleerd dat het beter is om te wachten tot 9 maanden. Dit heeft te maken met het groeien van de kat.
Een kat heeft namelijk een penisbotje. Als je een kater op te jonge leeftijd castreert kan dit invloed hebben op de groei van de penis (in verhouding tot het penisbotje) van een kat, waardoor een kater op latere leeftijd makkelijker incontinent kan worden.
De precieze theorie weet ik niet meer (kan het zo gauw ook even niet vinden) en ik heb zelf ook nog nooit echt gehoord dat een kater idd incontinent is geworden door een te vroege castratie, maar het is misschien wel goed om hier rekening mee te houden en info over te vragen bij je DA.

Verder zijn de meningen over voer natuurlijk ook heel erg verschillend. Wat ik je alleen aan wil raden is om geen goedkoop supermarkt voer, of commercieel voer te kopen. Hier zit veel afvalvlees in, waardoor het minder voedzaam is. De kat heeft hierdoor dus meer nodig (word het toch nog duurder) en word dus ook sneller te dik (zeker met katten die geholpen zijn).
Blikvoer bestaat voor 80% uit water. Als je een kat blikvoer geeft, geef je hem dus infeite heel erg duur water :+ ..
Zelf ben ik fan van Royal Canin voer. Heb bij verschillende katten gezien wat een geweldige invloed dit voer heeft (toen ze overgingen van commercieel voer naar RC).

Krabpalen zijn voor katten eigenlijk alleen interessant als ze hoog genoeg zijn.
Als een kat zijn nageltjes scherpt wil ie zichzelf helemaal uit kunnen strekken, dat gaat niet op lage krabpalen en dan gaan ze dus andere dingen gebruiken om aan te krabben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:50

Voor het castreren kun je beter even je eigen DA vragen vanaf welke leeftijd dat gebeurt, de ene DA doet dat vroeger dan de andere.
Inenten zou ik bij een binnenkat zelf helemaal niet doen, die van mij zijn ook nooit geent.
Wat betreft katertjes; het enige "nadeel" van een kater is dat hij sneller last krijg van blaasgruis en niersteentjes etc. Een poes heeft daar geen of minder snel last van.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:31

Katten zijn geen solitaire dieren maar leven vaak heel sociaal bij elkaar in een kolonie, katten zijn solitaire jagers dat wel.
Katers zwerven ook vaak rond en hebben diverse harems met poezen in hun territorium. Dus dat katten niet sociaal zijn en solitair leven is niet waar.
Dit is een leuke en zeer informatieve site over kattengedrag met heel veel tips http://www.kattengedragstherapie.nl/set1.html snuffel daar ook maar eens rond. Klik maar eens in het hoofdmenu op gedrag, daarin staat o.a. ook dat katten sociaal zijn.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 22:42

Bedankt voor alle reacties allemaal!

Mijn moeder wil geen krabpaal, want dat vindt ze lelijk staan :\
Maar ik haal haar nog wel over, ik wil namelijk het liefst zo'n krabpaalpaleis... Daar kunnen ze dan lekker op klimmen, en dat vind ik persoonlijk wel belangrijk, aangezien ze niet buitenkomen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:44

Hehe, je moeder komt vanzelf wel achter het nut van een krabpaal als het behang los hangt en de bank kapot is :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:48

Floor_x schreef:

Het is OF een krabpaal OF haar meubels :Y) wat heeft ze liever gesloopt.....

Tip voor als je niet van krabpalen in het zicht houdt, de krabpaal Olga (80 cm) van Zooplus
heb ik overal door het huis staan, langs de bank, op de overloop, achter mijn bed.

kost vaak in de aanbieding ook maar € 12,99, ik heb er toen een paar tegelijk besteld :P

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:57

De meeste antwoorden op je gestelde vragen heb je al ;) Ik heb 3 katten thuis, 2 poezen en een gecastreerde kater. De jeweetwel-kater ligt eigenlijk altijd gezellig samen met een van de poezen, die ander ligt eigenlijk wel altijd alleen. Ik heb ze ook op Struviet voer, bij gecastreerde katers is de kans op blaasgruis namelijk verhoogd en kunnen ze dus kristrallen krijgen (door onder andere te zout voer). Verder, ik heb een krabpaal, die ze binnen 2 weken gesloopt hadden := Maar goed, ze liggen er nog altijd graag in en krabben nog altijd. Ook heb ik een plaat die tegen de muur aanhangt, ook met van dat krab-spul. En verder, ik heb een paar hele simpele pluche balletjes liggen, helemaal geweldig vinden ze 't. En een knuffeltje. Wordt ook geregeld geknuffeld :j Ook heb ik een verwarming-mandje. Die is helemaal favoriet. Wil nog al eens zo zijn dat de ene kat de ander eruit mept :=
Mijn katten zijn ook binnenkatten trouwens, ze zijn weleens per ongeluk buiten gekomen, maar toen wisten ze ook niet hoe snel ze weer naar binnen moesten vliegen! Ze durfden dan ook niet verder dan halverwege de tuin :') Ik heb eignelijk ook nooit last van dat ze naar buiten willen. Ze kijken geinteresseerd mee naar buiten als er iemand aan de deur staat, maar neigen niet tot naar buiten gaan.
Overigens, en nou ga ik vast commentaar krijgen :o Ik heb ze geen van drieen ooit een enting gegeven, wel ontwormt, maar ook niet gechipt :o
Qua kattengrit heb ik Biofresh, helemaal niet duur, klontert goed, stinkt niet en de katten vinden het kennelijk ook wel een geschikte keuze, ze gaan er graag op.

Wel een scheetje van een kitten op je foto!! Gaat vast goed komen!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:04

Floor_x schreef:
Bedankt voor alle reacties allemaal!

Maar ik haal haar nog wel over, ik wil namelijk het liefst zo'n krabpaalpaleis... Daar kunnen ze dan lekker op klimmen, en dat vind ik persoonlijk wel belangrijk, aangezien ze niet buitenkomen!

Moet je tegen je moeder zeggen dat een kat die buiten komt zijn nagels wel vijlt aan een boom, binnenkatten hebben geen keus dan dat wat ze aangeboden wordt. Dus als er dan geen krab-gelegenheid wordt aangeboden, zullen ze inderdaad geheid de meubels pakken of de muren van 't behang verlossen.... :=

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:48

Floor_x schreef:
In ongeveer augustus krijgen mijn mams en ik 2 kittens.
Ze zijn dan ong 10 weken oud.
Wij hebben echter nog nooit katten gehad, dus was mijn vraag, wat moeten we weten?

-Kun je het beste 2 mannetjes, 2 vrouwtjes of 1 mannetje en 1 vrouwtje nemen (gecastreerd)?

Geslacht maakt niet veel uit, wel zou ik beiden laten helpen of het nu binnenkatten zijn of niet, als ze een keer ontsnappen of je leefomstandigheden veranderen (verhuizen/uit huis etc) wil je neem ik aan niet met een nestje komen te zitten

Ik zou vanaf het begin voor een hoogwaardig voer gaan, kost iets meer per zak maar je voert er weer minder van en in verhouding kom je niet echt duurder uit (minder afvalstoffen is automatisch ook minder poep, dus weer minder kattengrit etc). Compleet vers zou kunnen maar kost je ook meer 'inlees/uitzoek' werk in het begin, of een brok waar geen granen of zo min mogelijk granen inzitten. Wel opletten met de overgang van voer als je ze vanuit het nest naar jouw huis verhuisd, eerst even mengen om ze aan ander voer te laten wennen.
De hoeveelheid: afhankelijk van hoeveel op de verpakking staat en hoeveel jouw katten nodig hebben, gewoon een oogje houden op hun gewicht en gedrag, mijn kat krijgt bijv nog niet eens de helft van de aanbevolen hoeveelheid omdat ze anders te zwaar wordt, dit deels omdat ze nog voer 'bijvangt'

Afhankelijk van het karakter van de kat denk ik, sommige katten kunnen prima 'binnenkatten' zijn, sommigen hebben echt behoefte aan af en toe naar buiten te gaan, sommigen moeten dagelijks naar buiten om ze een 'leuk' leven te geven. Onder toezicht in de tuin zou ik niet doen of je tuin moet volledig katproof zijn (is lastig voor een beginner :P , en het veranderd het uitzicht in je tuin toch wel), je zou kunnen denken aan een afgesloten ren of de katten leren aan een tuigje te lopen zodat je ze kunt 'uitlaten'

Vraag dit na bij je dierenarts, 20 mensen, 20 meningen als je het mij vraagt. Ik heb mijn poes toentertijd een aantal maanden op de poezenprikpil gezet tot ze in mijn ogen oud genoeg waren om te sterileseren, ik had nl broer en zus uit hetzelfde nest en zat niet te wachten op zielige kittens, volgens mij heb ik broer rond de 7 maanden laten helpen en 'zus' met 10/11 maanden, broer had nl een ongeluk gehad en zijn kaak gebroken, moest daarvoor geopereerd worden en ze hebben hem in dezelfde ok op mijn verzoek ook geholpen, zus moest even wachten omdat ik financieel even niet zo goed zat (mede door de onverwachte ok van broerlief) en is een aantal maanden later geholpen.

Voor binnenkatten een krabpaal inderdaad, mogen ze er weinig naar omkijken is het een idee ze in te smeren met kattenkruid, mijn katten reageerden daar helaas helemaal niet op, het wondermiddel hier was valeriaandruppels!
Hangmatjes zijn hier vooral in de winter favoriet en als je verwarmingen hebt zou ik er zeker 1 (of 2) aanschaffen, af en toe het kleedje wassen, die dingen hebben hier echt hun geld wel opgebracht, andere mandjes of kleedjes maalden ze niet om, ze ligt vooral op de tv, de modem, op schoot, op het fleeceplaid van de bank, op de krabpaal en in de winter in het hangmatje.
Qua speeltjes kun je het zo gek maken als je wilt maar over het algemeen zijn ze tevreden met de kleinste dingen als je het mij vraagt, doosjes doen het hier goed, propjes aluminiumfolie (vooral als het een propje van een reep chocola is), haarelastiekjes (hiermee erg opletten), bolletje touw, hengeltje met veertjes zijn hier favoriet.

Navragen bij de dierenarts... Ik ben te lang uit de kittens om dat te weten (mijn kat is nu 8(zus), broerlief is vorig jaar aangereden/overleden)

Dingen die ook belangrijk zijn om te vermelden, maar die ik hier niet plaats mogen uiteraard ook verteld worden!

Groetjes, Floor

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:59

IggyPop schreef:
In Engeland heb ik ooit een leuke clinic gehad over katten. Hier werd mij verteld dat katten het liefst solitair leven en vaak gestressed raken als ze bij een andere kat moeten zitten. Er zijn ook gevallen waar het wel goed gaat en ze lekker samen in de mand liggen hoor :D
Ik heb geen idee of dit ook de waarheid is maar ik zou het wel even uitzoeken als ik jou was :)

Succes en goed dat je je een beetje inleest!

Weet niet wanneer die clinic was, maar dit is inmiddels achterhaald. Men heeft onderzoek gedaan en het blijkt dat de meeste katten ter wereld solitair zijn (tijger, panter etc). Maar de grootste der katten, de Leeuw, leeft in familieverbanden (de pride ofwel troep) en het blijkt dat huiskatten bij verwildering hetzelfde doen (kijk ook maar op boerderijen). Hun gedrag lijkt zeer veel op elkaar tot aan het feit dat de mannetjes de kittens tot een bepaalde leeftijd doden om daarna met de krolse moeder te kunnen paren. Vandaar dat boerderijpoezen hun kroost de eerste tijd vaak goed verstopt houden. Dus lekker 2 kittens nemen. Daarbij hebben ze wel ruimte nodig om elkaar te kunnen ontlopen. Maar dat is bij mensen net zo: de een kan er prima tegen als ie 12 uur per dag in een hok gezet wordt met een ander mens, de ander wil het liefst een eigen kantoor :7