In ongeveer augustus krijgen mijn mams en ik 2 kittens.
Ze zijn dan ong 10 weken oud.
Wij hebben echter nog nooit katten gehad, dus was mijn vraag, wat moeten we weten?
-Kun je het beste 2 mannetjes, 2 vrouwtjes of 1 mannetje en 1 vrouwtje nemen (gecastreerd)?Geslacht maakt niet veel uit, wel zou ik beiden laten helpen of het nu binnenkatten zijn of niet, als ze een keer ontsnappen of je leefomstandigheden veranderen (verhuizen/uit huis etc) wil je neem ik aan niet met een nestje komen te zitten
-Wat is voor kittens het beste voer, en hoeveel hiervan?Ik zou vanaf het begin voor een hoogwaardig voer gaan, kost iets meer per zak maar je voert er weer minder van en in verhouding kom je niet echt duurder uit (minder afvalstoffen is automatisch ook minder poep, dus weer minder kattengrit etc). Compleet vers zou kunnen maar kost je ook meer 'inlees/uitzoek' werk in het begin, of een brok waar geen granen of zo min mogelijk granen inzitten. Wel opletten met de overgang van voer als je ze vanuit het nest naar jouw huis verhuisd, eerst even mengen om ze aan ander voer te laten wennen.
De hoeveelheid: afhankelijk van hoeveel op de verpakking staat en hoeveel jouw katten nodig hebben, gewoon een oogje houden op hun gewicht en gedrag, mijn kat krijgt bijv nog niet eens de helft van de aanbevolen hoeveelheid omdat ze anders te zwaar wordt, dit deels omdat ze nog voer 'bijvangt'
-Ze komen niet buiten, we wonen aan een hele drukke weg dus om ongelukken te voorkomen laten we ze liever binnen, is het dan het beste om ze helemaal niet naar buiten te doen, of kan onder toezicht in de tuin geen kwaad?Afhankelijk van het karakter van de kat denk ik, sommige katten kunnen prima 'binnenkatten' zijn, sommigen hebben echt behoefte aan af en toe naar buiten te gaan, sommigen moeten dagelijks naar buiten om ze een 'leuk' leven te geven. Onder toezicht in de tuin zou ik niet doen of je tuin moet volledig katproof zijn (is lastig voor een beginner

, en het veranderd het uitzicht in je tuin toch wel), je zou kunnen denken aan een afgesloten ren of de katten leren aan een tuigje te lopen zodat je ze kunt 'uitlaten'
-Vanaf welke leeftijd zijn ze geslachtsrijp & kunnen ze gecastreerd/gestereliseerd worden?Vraag dit na bij je dierenarts, 20 mensen, 20 meningen als je het mij vraagt. Ik heb mijn poes toentertijd een aantal maanden op de poezenprikpil gezet tot ze in mijn ogen oud genoeg waren om te sterileseren, ik had nl broer en zus uit hetzelfde nest en zat niet te wachten op zielige kittens, volgens mij heb ik broer rond de 7 maanden laten helpen en 'zus' met 10/11 maanden, broer had nl een ongeluk gehad en zijn kaak gebroken, moest daarvoor geopereerd worden en ze hebben hem in dezelfde ok op mijn verzoek ook geholpen, zus moest even wachten omdat ik financieel even niet zo goed zat (mede door de onverwachte ok van broerlief) en is een aantal maanden later geholpen.
-Welke speeltjes zijn leuk voor ze, aangezien het binnenkatten zijn?Voor binnenkatten een krabpaal inderdaad, mogen ze er weinig naar omkijken is het een idee ze in te smeren met kattenkruid, mijn katten reageerden daar helaas helemaal niet op, het wondermiddel hier was valeriaandruppels!
Hangmatjes zijn hier vooral in de winter favoriet en als je verwarmingen hebt zou ik er zeker 1 (of 2) aanschaffen, af en toe het kleedje wassen, die dingen hebben hier echt hun geld wel opgebracht, andere mandjes of kleedjes maalden ze niet om, ze ligt vooral op de tv, de modem, op schoot, op het fleeceplaid van de bank, op de krabpaal en in de winter in het hangmatje.
Qua speeltjes kun je het zo gek maken als je wilt maar over het algemeen zijn ze tevreden met de kleinste dingen als je het mij vraagt, doosjes doen het hier goed, propjes aluminiumfolie (vooral als het een propje van een reep chocola is), haarelastiekjes (hiermee erg opletten), bolletje touw, hengeltje met veertjes zijn hier favoriet.
-Hoevaak en wat voor entingen zijn nodig?Navragen bij de dierenarts... Ik ben te lang uit de kittens om dat te weten (mijn kat is nu 8(zus), broerlief is vorig jaar aangereden/overleden)
Dingen die ook belangrijk zijn om te vermelden, maar die ik hier niet plaats mogen uiteraard ook verteld worden!
Groetjes, Floor