Trekkende hond, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Trekkende hond, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:19

Ten eerste, het betreft niet mijn hond maar de hond van mijn tante :P

Ik laat in het weekend en in de vakanties heel vaak de hond van mijn tante uit, dat ook omdat ik geen tijd heb voor een eigen hond en ik het heerlijk vind om met honden bezig te zijn. Maar deze vent heeft 1 groot nadeel, hij trekt. En niet een beetje nee hij trekt echt heel erg hard, je krijgt er gewoon spierpijn van. Hij heeft zelfs mijn nicht haar arm uit de kom getrokken omdat ie achter een kat aan wilde. We (ik en mijn tante) hebben al heel veel geprobeerd voor de hond, cursussen, gedragstherapeuten, trainingen, verschillende soorten tuig maar niks lijkt te werken. En hij heeft ook nog het probleem dat hij dus niet los kan lopen, ja hij kan wel los lopen maar soms dan krijgt ie een tic in zijn kop en gaat ie er vandoor en zie je hem ook niet meer terug. Zo had mijn tante het vorige week nog, ze heeft erge last van haar rug en moet hem voor het mooie los laten lopen. Meestal komt ie terug als je roept, hij luistert dan vaak wel, maar soms dan krijgt ie dus die tic en rent ie er vandoor en komt ie dus gewoon niet meer terug. Ja als het dierenasiel belt dat haar hond weer is binnen gebracht. Dus nu vroeg ik me af hebben bokkers nog tips want ik word er zelf ook een beetje moe van.

Wat we trouwens hebben geprobeerd aan tuig:
- Gewone halsband (deze heeft ie kapot getrokken)
- Slipketting (werkte niet, hij bleef trekken en hij wurgde zichzelf er zo ongeveer mee dus die hebben we weer afgedaan)
- Tuig, dus zo een rond de romp en rond de hals tussen de voorpoten door (heeft ie nu)
- Gewone lijn (deze heeft ie kapot getrokken)
- Lange lijn van 30 meter, zo'n oprolbare (deze heeft ie kapot getrokken)
- Korte lijn van 1 meter (heeft ie nu)

Het gaat trouwens om een gecastreerde labrador reu van 7 jaar oud, hij woont op een boerderij waar hij aan de ketting ligt (tegen dat weglopen). Maar mijn oom heeft een lijn over het hele terrein gelegd dus hij kan zich aan de ketting gewoon over het hele terrein bewegen.

Mijn tante dacht eerst dat het weglopen door verveling kwam, dus zijn ik en mijn tante meer gaan doen met de hond maar hij blijft weg lopen. Honden trainers erbij gehaald, gedragstherapeuten maar ook zij weten niet wat ze er mee aan moeten. Hij luistert perfect, kent zijn commando's maar opeens loopt ie weg en luistert hij niet meer. Tegen het trekken wisten ze ook niks, moe maken werkt ook niet.

Pentax

Re: Trekkende hond, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:21

Ceasar millan heeft daar een geweldige methode voor, moet je even een paar keer naar national geographic kijken, hij laat het beter zien dan dat ik kan uitleggen.
Ik had 2 trekkers, en die lopen rustig ontspannen achter me aan. (en dat heb ik ze in 5 minuten geleerd :o)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:23

Afbeelding

Zo'n ding ;)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:24

Dat halster geval heet een gentle leader toch? Ik ben bang dat ie daarmee nog steeds zo hard trekt en dan dat tuig van zijn hoofd af weet te trekken of zo..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:24

DE oplossing:

Cesar Millan!
Afbeelding

Nee sorry dat is flauw.. Ik zou zelf ook niet weten wat je eraan kunt doen maar het probleem lijkt me erg lastig.

Oh, iemand boven me had het ook al over Cesar Millan.. Tsja, ik vind het wel knap wat die man allemaal voor elkaar krijgt. Vindt het ook altijd een leuk programma om te kijken! :j

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:24

Wat dacht je van opvoeden? :+

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:27

TanteSabien schreef:
Wat dacht je van opvoeden? :+

We hebben er tig cursussen en trainingen mee gevolgd, hij kent zijn commando's maar hij trekt nog steeds. Hij is opgevoed alleen hij trekt.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:28

Dan is hij ndus niet opgevoed anders liet hij het trekken wel uit z'n hoofd ;)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:29

Nou als professionele hondentrainers niet weten wat ze ermee aan moeten vraag ik me af wat er dan nog aan valt op te voeden :')

En die methodes van Cesar heb ik ook als eens over nagedacht maar ik begrijp op de een of andere manier gewoon niet hoe hij het doet..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:30

Als de hond trekt niet terug trekken en vooral niet mee blijven lopen met hem.
Wat een optie kan zijn is abrupt omdraaien ( 180 graden) en de andere kant op lopen, hierdoor vraag je de aandacht van de hond, je vraagt hiermee om op jou te letten ipv alles om hem heen.
Dit omdraaien blijf je net zo lang herhalen tot hij oog voor jou krijgt, belonen met een hoge stem en wat lekkers als hij het wel goed doet!
Een hond kan ook gaan trekken als je looptempo erg laag ligt, gaan ze zich vervelen, wie weet helpt het als je je tempo al wat hoger legt tijdens het wandelen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:31

Gewoon een keer goed terugtrekken!
Onze hond was bij de mensen niet opgevoed met riem, maar bij ons was dat wel even nodig.
Hebben met hem curcus gedaan en privé les en een paar goede rukken terug, en natuurlijk belonen als ie het goed deed, heeft het een top hond gemaakt. Hij loopt nu altijd los, maar wanneer hij aan de riem loopt trekt hij ook niet.
Wij hebben het terug trekken gedaan in combinatie met abrupt stilstaan of omdraaien, zodat hij moest opletten!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:32

Lisa_H schreef:
Nou als professionele hondentrainers niet weten wat ze ermee aan moeten vraag ik me af wat er dan nog aan valt op te voeden :')

En die methodes van Cesar heb ik ook als eens over nagedacht maar ik begrijp op de een of andere manier gewoon niet hoe hij het doet..

Sorry?!?! imo dus NIET professioneel als je al niet eens een hond kunt laten ophouden te trekken aan de riem :+

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:32

Cesar gaat ook weleens skeeleren met honden omdat dat tempo het tempo schijnt te zijn waarop honden het liefst lopen.. Dat anders eens proberen?

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:35

Kaitlyn schreef:
Cesar gaat ook weleens skeeleren met honden omdat dat tempo het tempo schijnt te zijn waarop honden het liefst lopen.. Dat anders eens proberen?

Ik dacht dat hij dat deed om de hond moe te maken ?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:36

Lisa_H schreef:
Dat halster geval heet een gentle leader toch? Ik ben bang dat ie daarmee nog steeds zo hard trekt en dan dat tuig van zijn hoofd af weet te trekken of zo..

Jij vraagt tips, toch? :+
Als het goed is kan ie er niet mee trekken,... neus wordt naar binnen geduwd zodra hij trekt waardoor hij niet meer in een rechte lijn kan blijven lopen en trekken ;)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:36

Nee, in ieder geval niet in de afleveringen die ik heb gezien. Het tempo waarin mensen lopen ligt voor de meeste honden te laag waardoor ze gaan trekken etc. Het skeelertempo ligt op hun eigen tempo :j

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:37

Dat abrupt omdraaien doe ik sinds kort ook ja, het werkt alleen voor geen meter. Na een maand lijkt hij er nog weinig van onder de indruk, van terugtrekken wel. Als ik terug trek blijft hij voor ong. 2 minuten naast me lopen waarna hij dus weer op volle toeren gaat. En begrijp me niet verkeerd maar mijn wandeltempo ligt ook tegen het hardlopen aan zo ongeveer, ik loop uit mezelf ook goed door :P

Wat dat skeeleren betreft, dat durf ik eigenlijk niet. Ik ben bang dat hij me van mijn skeelers aftrekt aangezien hij dat ook doet als je met hem gaat fietsen, maar daar hebben we zo'n speciale stang voor gekocht die je op je fiets gaat zetten en daarmee gaat het beter.

We hebben verder 4 hondentrainers hier op het eiland bezocht die alle 4 goed aangeschreven stonden, ook privé lessen mee gehad maar geen resultaat.

En ja ik vraag tips maar ik ben ook wel een beetje een schijterd wat betreft het uitproberen van nieuw onbekend tuig :+

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:39

Hoe beloon je hem als hij luistert naar commandos?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:39

Elma_ schreef:
Hoe beloon je hem als hij luistert naar commandos?

Met stem en soms wat lekkers

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:40

Mijn herdermix trok ook zo vreselijk toen ik hem net had en ik heb hem een paar keer als een vis aan de lijn binnengehaald; hij trekt de lijn strak, ik haal hem met 1 giga ruk naar me toe. Heb ik 2 of 3 keer hoeven doen en klaar.
Klinkt zielig, ik weet het. maar luisteren moetie en doetie :D

Volgt hij nu braaf dan krijgt hij ook lovende woorden van me te horen en een aai over z'n bol :D

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:42

Tip: neem iets mee waar hij van gaat kwijlen zo lekker dat hij het vind. Stukjes kaas, worst, kip, maar ook frolic kan goed werken. Ga buiten meteen beginnen met aandachtsoefeningen. Laat hem volgen en als hij ook maar 2 sec. luistert koekje erin.

Niet belonen motiveert ook niet om te luisteren. Dan kun je het wel in tuigen en kettingen etc gaan zoeken maar blijkbaar motiveer je die hond niet, want waarvoor doet hij het?

Positieve benadering naar die hond toe, Dus ophouden met straffen en beginnen met belonen. en van daaruit gaan trainen ;)

En van ee nruk terug is die hond echt niet onder de indruk ;)
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 10-06-11 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:42

Is dit niet een gevalletje waar de neus begint met werken houden de oren op met werken?

en als het beest de hele dag met een lijn achter zich aan loopt over het erf dan is dat niet echt een stimulans om tijdens het uitlaten niet te trekken (dat verschil tussen een mens of een touwtje wat hem tegenhoud zal hem niet zoveel uitmaken). Elke hond kan het leren om niet te trekken, het is maar net hoeveel aandacht je er thuis aan besteed. Jij kan er last van hebben en hem netjes belonen en op een juiste manier oefenen, als hij de overige 364 dgn van het jaar niet zo wordt uitgelaten kan je het vergeten met trainen. Zo werkt het ook met cursussen, als je thuis niet meer fanatiek aan het werk gaat met het niet trekken werkt het niet. En ik denk ook zeker dat de combi aan een lijn zitten in de tuin niet helpt.

En moe maken; ik heb zelf ook zo'n dondersteen, moe maken is niet fysiek uitputten, maar vooral mentaal uitputten, zorg dat hij moet nadenken over dingen. Zet hem aan het werk. Een halty zal hem ook niks doen, daar loopt hij waarschijnlijk zo doorheen.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:45

Cyntje schreef:
Afbeelding

Zo'n ding ;)

Deze heb ik ook voor mijn hond hij zit op de foto niet helemaal goed hij moet meer achter de oren en strakker zodat ze hem niet afkrijgen.
Mijn hond is nog jong en omstuimig en weegt ongeveer 38 kilo nu (ze is 8 maanden)
Een metalen slipketting vind ik niets en haar haren breken er vanaf.
Mijn man kan haar prima aan met onze jachtlijn van hunter maar voor mijn (56 kilo) is ze te sterk.
Ik gebruik dus deze halti.
Hiermee mag je NIET corigeren de hond corigeerd zichzelf.
je moet 2 riemen gebruiken 1 aan de halsband en 1 aan de halti.
Op cursus gebruik ik hem ook anders wil ze alleen maar spelen met andere honden.
Bij mij werkt hij dus heel goed en ik kan haar hiermee heel goed houden.
Je hebt ook nog antitrektuigen http://www.hondenwebshop.nl/product/details/4728 hier heb ik ook goede dingen over gehoort.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:48

Kan je eens een filmpje plaatsen van hoe je wandeld met je hond?

Professionele trainers of niet, het is nogaltijd het baasje dat het voor elkaar moet krijgen, en daar ligt vaak het probleem. Mijn zus heeft ook zo'n hond, doet niets als trekken. Ze gaan elke week naar de hondenschool en mijn vader geeft ze al jaren les op een hondenschool en weet echt waar hij het over heeft, maar het trekken gaat er niet uit. Hoe dat komt? niet door de slechte uitleg van de trainers, niet door een onmogelijke hond, wel door de houding van de baas. Op één of andere manier luistert zelfs onze hond (staat perfect onder commando, wedstrijden niveau GGII) niet naar haar.
Een gebrek aan gezag, een gebrek aan een zelfzekere houding, gebrek aan consequentie,... Je kan elke hond leren om niet te trekken, no doubt about it, maar je moet een correcte leider zijn, anders loopt je hond (bij wijze van) over je heen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:49

tantjeuh schreef:
Kan je eens een filmpje plaatsen van hoe je wandeld met je hond?

Professionele trainers of niet, het is nogaltijd het baasje dat het voor elkaar moet krijgen, en daar ligt vaak het probleem. Mijn zus heeft ook zo'n hond, doet niets als trekken. Ze gaan elke week naar de hondenschool en mijn vader geeft ze al jaren les op een hondenschool en weet echt waar hij het over heeft, maar het trekken gaat er niet uit. Hoe dat komt? niet door de slechte uitleg van de trainers, niet door een onmogelijke hond, wel door de houding van de baas. Op één of andere manier luistert zelfs onze hond (staat perfect onder commando, wedstrijden niveau GGII) niet naar haar.
Een gebrek aan gezag, een gebrek aan een zelfzekere houding, gebrek aan consequentie,... Je kan elke hond leren om niet te trekken, no doubt about it, maar je moet een correcte leider zijn, anders loopt je hond (bij wijze van) over je heen.

Zoals Cesar altijd zegt; calm and assertive :j