Ik laat in het weekend en in de vakanties heel vaak de hond van mijn tante uit, dat ook omdat ik geen tijd heb voor een eigen hond en ik het heerlijk vind om met honden bezig te zijn. Maar deze vent heeft 1 groot nadeel, hij trekt. En niet een beetje nee hij trekt echt heel erg hard, je krijgt er gewoon spierpijn van. Hij heeft zelfs mijn nicht haar arm uit de kom getrokken omdat ie achter een kat aan wilde. We (ik en mijn tante) hebben al heel veel geprobeerd voor de hond, cursussen, gedragstherapeuten, trainingen, verschillende soorten tuig maar niks lijkt te werken. En hij heeft ook nog het probleem dat hij dus niet los kan lopen, ja hij kan wel los lopen maar soms dan krijgt ie een tic in zijn kop en gaat ie er vandoor en zie je hem ook niet meer terug. Zo had mijn tante het vorige week nog, ze heeft erge last van haar rug en moet hem voor het mooie los laten lopen. Meestal komt ie terug als je roept, hij luistert dan vaak wel, maar soms dan krijgt ie dus die tic en rent ie er vandoor en komt ie dus gewoon niet meer terug. Ja als het dierenasiel belt dat haar hond weer is binnen gebracht. Dus nu vroeg ik me af hebben bokkers nog tips want ik word er zelf ook een beetje moe van.
Wat we trouwens hebben geprobeerd aan tuig:
- Gewone halsband (deze heeft ie kapot getrokken)
- Slipketting (werkte niet, hij bleef trekken en hij wurgde zichzelf er zo ongeveer mee dus die hebben we weer afgedaan)
- Tuig, dus zo een rond de romp en rond de hals tussen de voorpoten door (heeft ie nu)
- Gewone lijn (deze heeft ie kapot getrokken)
- Lange lijn van 30 meter, zo'n oprolbare (deze heeft ie kapot getrokken)
- Korte lijn van 1 meter (heeft ie nu)
Het gaat trouwens om een gecastreerde labrador reu van 7 jaar oud, hij woont op een boerderij waar hij aan de ketting ligt (tegen dat weglopen). Maar mijn oom heeft een lijn over het hele terrein gelegd dus hij kan zich aan de ketting gewoon over het hele terrein bewegen.
Mijn tante dacht eerst dat het weglopen door verveling kwam, dus zijn ik en mijn tante meer gaan doen met de hond maar hij blijft weg lopen. Honden trainers erbij gehaald, gedragstherapeuten maar ook zij weten niet wat ze er mee aan moeten. Hij luistert perfect, kent zijn commando's maar opeens loopt ie weg en luistert hij niet meer. Tegen het trekken wisten ze ook niks, moe maken werkt ook niet.
)