Hond steeds banger voor harde geluiden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hond steeds banger voor harde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 11:35

T wordt steeds erger. Als pup stond ze vol interesse naar vuurpijlen te kijken, nu is ze er doodsbenauwd voor. Onweer precies hetzelfde. Nu zijn ze hier de dijk aan het maaien met zo''n mega maaier en ik heb alweer 2 keer poep kunnen ruimen.
Negeren, afstraffen, naar de plaats sturen, juist mee naar buiten nemen, niks lijkt te werken. In de loop der jaren lijkt het ook steeds erger te worden?

Oud en nieuw zie ik aankomen, maar de rest kan ik geen voorzorgsmaatregelen voor nemen.....

Ze zit bibberend apatisch voor zich uit te staren, laat poep en urine lopen, probeert weg te kruipen, etc

gaat om een 10 jarige boerenfox btw

Hhilde

Re: Hond steeds banger voor harde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:37

Dat komt vaker in de loop der jaren zo. Onze hond negeerde eerst alles, af en toe een beetje meejoelen, maar verder niks. Als hij nu geluiden hoort, wil hij zo snel mogelijk naar binnen, trillend als je stil gaat staan, enzovoort. Er is eigenlijk weinig aan te doen, dit krijg je er vaak niet meer uit. Met oud en nieuw kun je eventueel iets natuurlijks geven zodat de rust er wat meer in zit.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:44

Dit kun je trainen met zo'n vuurwerk cd, maar vergt heel veel tijd.
Afstraffen werkt iig averechts. Wat je ook besluit als training, je moet je eerst aan 1 methode vasthouden het duurt nl heel erg lang om dit gedrag eruit te krijgen. Je kunt het in combinatie doen met medicijnen, overleg dit met je DA. Waarschijnlijk heeft ze toch iets traumatisch meegemaakt met geluid.
Sommige hondenhebben baat bij bach remedie (rescue)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:46

Medisch gezien al dingen uitgesloten? zoals slechtzien? Mijn 6 jarige teef ziet slecht en is sindsdien ook steeds banger geworden.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:58

Honden met dementerende klachten kunnen ook erg bang worden en ander gedrag vertonen.
Wat Wilawander zegt is ook wel goed om uit te sluiten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:04

Dat was ook het eerste waar ik aan zat te denken...probleem met de ogen,misschien ook beetje dementeren.Is tenslotte al redelijk op leeftijd voor een rashond.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:05

Tinky12 schreef:
Is al redelijk op leeftijd voor een rashond.

>;) :?
Een boerenfox IS niet eens een rashond. En daarbij 'rashonden' worden niet per definitie jonger of ouder dan kruisingen of raslozen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:17

Hhilde schreef:
>;) :?
Een boerenfox IS niet eens een rashond. En daarbij 'rashonden' worden niet per definitie jonger of ouder dan kruisingen of raslozen.

Mag je ook wat aardiger zeggen hoor... :o
Boerenfox is geen erkend ras maar iedereen weet wat je ermee bedoelt.Hond van 10 is al redelijk op leeftijd,de kans dat een kruising ouder wordt zeker wel aanwezig.Dit heeft vaak te maken met fokbeleid en daar heb je met een kruising eigenlijk geen last van.

Alleen heeft dat verder niets te maken met dit topic...verder graag OT blijven :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:19

Tinky12 schreef:
de kans dat een kruising ouder wordt zeker wel aanwezig

-O- :roll:

Maargoed, wat jij wilt. Lekker ontopic.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:44

Ok, zullen we die discussie hier lekker buiten houden?

Anyway, ze heeft in oktober met de enting nog een jaarlijkse checkup gehad en toen zei de DA (as usual) mooie, gezonde hond :j En als ik ook kijk hoe ze vliegen vangt etc geloof ik niet echt dat er iets met haar zicht mis is.
Dementie hmmz, Geloof ik persoonlijk ook niet zo in. In heel dr doen en laten is ze een gezellige jonge hond (deze blijft volgens mij dr hele leven pup)

Trainen tja... maar hoe dan? Ik heb het niet voor het zeggen wanneer de maaier langs komt (2x per jaar) of wanneer het gaat onweren, of wanneer mijn buurjongetje langs komt (keihard met de fiets remmen op het grind)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:46

Angsten houden zichzelf in stand en versterken inderdaad vaak. Onze hond net hetzelfde, in het begin enkel wat bang bij onweer maar niet overdreven. Is erger en erger geworden (mede door een paar erg harde knallen, door een keer in paniek te gaan lopen van huis) en ondertussen moet er maar iemand te luid in zijn handen klappen en meneer hangt al langst je been.
Wat bij hem bij onweer bv wel werkt, is om zijn bench volledig af te dekken met doeken/handdoeken/dekens, zodat hij echt in een 'hol' zit. Daar voelt hij zich relatief veilig, kwijlt niet extreem, beeft er niet. Misschien part of the solution?

Oplossing zoeken in de zin van tapes met onweergeluiden ed vind ik mooi voor jonge honden en honden die angst aan het ontwikkelen zijn. Voor oudere honden en honden die al volledig angstig zijn, ben ik er niet volledig fan van.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:01

Wat een lastig verhaal! En het hoeft niets met leeftijd te maken te hebben, want een van onze mannetjes heeft het ook en is net 5 geworden...
cd of dvd heeft niets geholpen. Wij gaan de laatste jaren met oud en nieuw al naar een vakantiepark om het enigszins te ontzien, want bij ons in de buurt is het niet normaal wat er wordt afgestoken en nog niet eens alleen op oudjaars dag....
Maar dat is dan alleen met oud en nieuw.
Wij hebben pilletjes gehaald (weet even het merk niet, maar kan dat thuis nakijken) en dat heeft redelijk geholpen.
Voor oud en nieuw zou ik willen aanraden geen pilletjes te halen die hem helemaal verdoven, want de angst van binnen blijft en het dier kan dit door de medicijnen dan niet uiten, waardoor het helemaal een drama wordt!!!
Wij proberen hem te negeren en dan zoekt hij een plekje onder het bed, in een kast o.i.d. en komt dan vanzelf weer te voorschijn. Niet ideaal maar als iemand de gouden tip heeft!??

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:32

stef schreef:
Ok, zullen we die discussie hier lekker buiten houden?

Anyway, ze heeft in oktober met de enting nog een jaarlijkse checkup gehad en toen zei de DA (as usual) mooie, gezonde hond :j En als ik ook kijk hoe ze vliegen vangt etc geloof ik niet echt dat er iets met haar zicht mis is.
Dementie hmmz, Geloof ik persoonlijk ook niet zo in. In heel dr doen en laten is ze een gezellige jonge hond (deze blijft volgens mij dr hele leven pup)

Trainen tja... maar hoe dan? Ik heb het niet voor het zeggen wanneer de maaier langs komt (2x per jaar) of wanneer het gaat onweren, of wanneer mijn buurjongetje langs komt (keihard met de fiets remmen op het grind)

Die van mij vangt ook gewoon vliegen. Iemand die het niet weet heeft niet in de gaten dat mijn hond nog maar de helft ziet. ;)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:34

Dit krijgen veel honden op die leeftijd. Ze gaan dan toch slechter horen en zien, en daardoor worden dingen enger. Beste methode blijft altijd nog negeren.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:42

Hier precies hetzelfde. Onze Beagle is 9 jaar en het wordt alleen maar erger.
Eerst was er en lichte angst voor vuurwerk en onweer. Nu is er al echte paniek als er een grasmaaier door de straat rijdt, de vuilniswagen komt of een autodeur dichtslaat...

Ik heb geen idee wat ik er tegen kan doen. Negeren, is moeilijk. Vooral omdat ze meteen dicht tegen je aankruipt als ze bang is, rillend als een rietje.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:43

Jenny21 schreef:
Hier precies hetzelfde. Onze Beagle is 9 jaar en het wordt alleen maar erger.
Eerst was er en lichte angst voor vuurwerk en onweer. Nu is er al echte paniek als er een grasmaaier door de straat rijdt, de vuilniswagen komt of een autodeur dichtslaat...

Ik heb geen idee wat ik er tegen kan doen. Negeren, is moeilijk. Vooral omdat ze meteen dicht tegen je aankruipt als ze bang is, rillend als een rietje.

En juist daar gaat het fout ;) Als ze trillend en bevend bij je komt zitten, en je gaat haar (in jou beleving) gerust stellen, of tegen haar praten, zit je haar angst te bevestigen, en word het alleen maar erger.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:00

Nee, Elma, dat heb je bijna goed, maar toch een beetje verkeerd.
Gerust stellen mag wel, maar tot op zekere hoogte.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:11

en wat houd die zekere hoogte voor jou dan in? Mij is namelijk met de paplepel ingegoten dat je angst, onder geen enkele voorwaarde moet bevestigen. of dat nou buitens, of binnenshuis is.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:40

Elma dit zeiden ze vroeger idd, maar is inmiddels veranderd. Dierenartsen adviseren inmiddels ook al anders. Je mag in zo'n situatie gerust je hond bij je laten zitten. Net als dat je kinderen gerust stelt of even knuffelt als ze bij de dokter zijn en het spannend vinden. Belonen is wat anders dan geruststellen. http://www.ecademy.com/node.php?id=158466

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:46

Ik ga dat even lezen :) Bijleren kan altijd he :) Wel raar dan, want al zolang als ik cursussen en trainingen doe, en ook nu weer met mijn nieuwe pup, word mij hetzelfde verteld, door verscheidene hondenscholen en instructeurs... Heb ik toch even wat gemist.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:50

Het is zo even een willekeurige link hoor, er is laatst wel een interessant artikel geweest van dierenartspraktijk, maar kon deze even niet meer vinden. Veel mensen adviseren ook nog om met oudejaarsavond je hond slaapmiddelen toe te dienen. Dit is leuk voor de baas, omdat hond niet meer reageert, maar je hond heeft er niets aan. Die wordt lam gelegd, ervaart wel alle geluiden, maar KAN niets meer doen. Sterker nog dan wordt de angst alsmaar erger. Maargoed nu dwaal ik wat af, maar wil ik ee aangeven dat veel gediplomeerde mensen niet bij blijven leren, dus niet op de hoogte zijn van de nieuwe onderzoeken/ontwikkelingen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 15:54

Ohnee, ik heb 1x met oud en nieuw tabletjes gehaald, en dat doe ik echt nooit meer! Want hond was idd nog steeds bang (andere hond trouwens) maar kon niet meer uit de voeten

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:54

Elma_ schreef:
en wat houd die zekere hoogte voor jou dan in? Mij is namelijk met de paplepel ingegoten dat je angst, onder geen enkele voorwaarde moet bevestigen. of dat nou buitens, of binnenshuis is.

Bevestigen is iets heel anders dan geruststellen. Bevestigen komt neer op (beetje overdreven uitgedrukt) "mmmmaaar schatje toch, wat is er allemaal, maar daar moet ge gene bang van hebben" met een hoog betuttelend stemmetje. Geruststellen is je hond die bang is en tegen je gekropen komt (want jij bent veilig, jij bent zijn baas) gewoon laten zitten en eventueel een hand op hem laten rusten. Door hem bij echte angst volledig te negeren en weg te sturen, neem je een deeltje van het vertrouwen van je hond in zijn baas weg (wat natuurlijk voor een jonge hond een stuk erger is dan bij een oudere, waar dat vertrouwen al meer bij bevestigd is).

Er is ook een verschil tussen "angst" voor het nieuwe (pup die niet meteen door een buis durft lopen of voor het eerst een paard ziet en hierbij achter je benen duikt) en echte angst die heel wat stress oplevert. In dat eerste geval doe je gewoon vrolijk verder met wat je bezig bent en ben je liefst nog wat vrolijker dan anders ("hé, dit is fijn!"), in het tweede geval kan je rustig geruststellen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:57

negeren is ook heel hond afhankelijk. Mijn reu is een hond ide ik dan juist niet moet negeren want dan wordt het alleen erger. (Mijn teef steekt hem bijvooorbeeld met onweer aan) en mijn teef is juist één die geen bevstiging moet hebben.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:58

Ja, en dat is dus ook wat ik bedoelde. Ik heb miss een beetje een verkeerde zinsopbouw gebruikt. Wat ik bedoelde met bevestigen is wat jij nu zegt '' ahh gosshie sgatjuu kom maar sielugh hoor'' Dat dus NIET doen. Daarmee bevestig je zijn angst! (beloon, hoe je het ook maar wilt noemen)

Bij je komen zitten is heel wat anders. Als mijn hond 7 kleuren kanariepoep sch*t en hij komt bij me zitten stuur ik hem niet weg. Ik laat hem bij me zitten en wacht met aaien tot hij zo ontspannen mogenlijk is.

Das een heel verschil toch?