K9 tuig, Hurtta Tuig of Hunter tuig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AniiQue

K9 tuig, Hurtta Tuig of Hunter tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 23:24

Aangezien ik het liefste geen halsband om doe bij mijn hond (australian cattle dog) aangezien haar nek bijna net zo dik is als haar hoofd, dus de halsband afgaat wanneer ze terugtrekt.
Ben ik nu aan het denken aan een tuig (niet tussen de poten door).

Zo zit ik heel erg te twijfelen tussen vooral K9 en Hunter.. Heb het liefste een hele brede band voor.

Wat zijn jullie ervaringen en welke raden jullie aan?

Alvast bedankt!

Afbeelding

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:33

Ik heb 2 K9-tuigen en een Hurtta tuig voor m'n honden.
Ben er tevreden van, maar mijn honden glippen ook niet uit een halsband, dus op dat gebied geen ervaring.
Als je nog wat wil weten, vraag maar :)

Woogy

Re: K9 tuig, Hurtta Tuig of Hunter tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:45

neem een tuig wat goed zit voor de hond. Waarom wil je er niet een die tussen de voorpoten doorgaat? Ik heb gemerkt dat ze die het minst snel af krijgen. De step-in tuigen trekken ze in no-time over de ellebogen heen.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 10:31

Ik wil een die niet door de poten zit. Omdat Djenna daar dan de hele tijd aan gaat proberen te bijten. Ze vind het sowieso niet fijn als iets of iemand aan haar poten zit.
En ik doe veel 'sporten' met haar gewoon eropuit op de skates, of de fiets of gewoon lekker joggen.. Dan is het fijner vind ik zelf.

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:03

Ik heb een julius k9 tuig (neem aan dat je die bedoeld) en moet zeggen ben er erg tevreden over!! Heb hem voor mijn nu 5maand oude duitse herder. Zit erg goed, glijdt niet af en wat ik belangrijk vond dat ze geen irritatie krijgt bij de banden. Dit kreeg ze namelijk van haar vorige tuig wel.

Ook is het volgens mij erg degelijk materiaal, ziet er stevig uit. Ik kan dus niet op de lange termijn praten want ik heb het tuig nog niet zo lang. Maar voor zover ik nu kan zien ziet het er goed uit!

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:19

Ik heb een Karlie talke tuigje
Model is als die van de k9 alleen zit er niet zo'n dicht warm dek op de rug
Ook is deze op meer plaatsen te verstellen en is de borstband zacht gevoerd
Bevalt me super goed, ook om het gemak van het om en af doen
Niks geen gedoe met poten door het tuigje halen enz

Hier een foto ervan
Deze had ik voor mijn Stabij als jonge hond
Hij heeft nu een maatje groter
Maar hij bevalt me zo goed dat ik wel weer het zelfde tuigje heb gekocht
Afbeelding

Andere tuigjes heb ik ook gehad k9 enz maar daar kon deze niet tegen op

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:50

Ik heb voor B2 een K9 tuig, bevalt heel goed. B2 draagt het graag en nog nooit problemen gehad dat ie los ging of over de ellebogen trok. B2 loopt altijd aan een lange sleeplijn (hij is doof, kan hem niet los laten lopen), ondanks dat de sleeplijn vaak aan 1 kant van het tuig trekt, blijft het tuig netjes recht zitten en gaat niet schuren bij de ellebogen ofzo. Voor onze andere hond ben ik ook zeker van plan een K9 tuig te kopen, al ken ik de Hunter niet.

Gave hond heb je trouwens ! Ik wilde eigenlijk ook altijd een ACD, maarja, liep tegen een dove aussie en een uit rusland geimporteerde vuilnisbak aan.... :o

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:06

Afbeelding

alle drie hebben ze bij mij een julius k9 tuig, maar ze lopen bij mij aan de gentle walkers. Dit omdat ik ze alle drie tegelijk loop en samen ze een stuk over de 100 kilo wegen en dus een stuk meer gewicht dan mij hebben. Op deze manier lopen ze rustig naast en hoef ik me geen zorgen te maken dat ze me te sterk worden. Persoonlijk ben ik van mening dat als je honden aan een tuig laat lopen en ze niet geleerd hebben naast te lopen, ze gaan trekken. Wanneer ik de riem aan het tuig vast maak, dan weten ze dat ze mogen gaan trekken ( bijvoorbeeld berg op), maar ALLEEN als het aan het tuig vast zit.

Ik heb de tuigjes nu meer dan een jaar en worden intensief gebruikt ( elke dag) en behalve dat er hier en daar een draadje loshangt (ik weet niet waar die vandaan komen, want ik kan geen oorzaak vinden) zit er nog geen enkele beschadiging aan... ik koop ze trouwens bij een zaak hier in de buurt, daar zijn ze geodkoper dan bij de bekende zaken en heb je dus ook de julius k9 tuigen zonder de dichte dekjes op de rug. Ze hebben veel variaties.

http://www.k9-k4.be/products_nl.php?cat=26

ik ben er iig super tevreden over...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:07

Leuke cattle heb je!
Ik denk dat je het beste naar een winkel (of hondenshow/wedstrijd waar kramen staan) kunt gaan om te passen. Mijn cattle is smal gebouwd, net als de jouwe, en de meeste tuigen waren gewoon te breed aan de borstkas.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:09

waarom niet een halfslip band? heb zelf het zelfde probleem met mijn jack russel terrier Dirkje aka de tank. Je hebt dan wel gewoon een halsband, en niet zoals met slip-banden dat je je hond 'wurgt'.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:10

Silvia schreef:
Leuke cattle heb je!
Ik denk dat je het beste naar een winkel (of hondenshow/wedstrijd waar kramen staan) kunt gaan om te passen. Mijn cattle is smal gebouwd, net als de jouwe, en de meeste tuigen waren gewoon te breed aan de borstkas.

julius k9 kan je verstellen aan de borstkas en de buik. Dus die passen altijd!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:15

ken iemand die een K9 heeft voor haar ACD en die is heel tevreden over staat ook echt stoer. (is idd niet mooit zo n halsband bij een ACD). verder heeft ze ook een gewone lijn en dan een die uit een stuk bestaat en dan een lusje aan he teinde die je kan aantrekken en dan vast kan zetten (zodat hij niet te groot wrodt dat ze over hun hofd kunnen gaan). Die heeft ze meestal mee met lange wandelingen kan makkelijk in je tas en is zo om en weer los. Tuigje is meer voor in de stad/bebouwde kom. Hond trekt nooit en maakt dus wat dat betreft weinig uit wat je erom hangt

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 15:22

Ik ben aan het denken aan een Julius K9 power tuig of zoiets, of de gewone julius k9 * zoekt foto*,
Afbeelding

Mede omdat ik zowiezo die ringetjes fijner vind want ik heb zelf een politie riem (3 standen) (en 32 euro is niet veel := )

@siggy; Gelukkig is Djenna een super cool hondje. Is helemaal gek op aandacht en houd van wandelingen (en vogels opjagen... :+ ) Maar is ook een eigenwijs ras!

@ silvia, Mijn cattle is inderdaad ook smal gebouwd (teefje he. :D ) Moet wel zeggen ze is al wat breder geworden. ik heb haar maten opgemeten. Borstkast was 65 cm en voorkant weet ik even niet meer uit mijn hoofd.

@cyclo86, Djenna heeft op dit moment altijd een lederen halsband om (bredere) maar ik vind hem fijn zitten, maar het is niet ideaal.. Moet als ze gaat dollen met een andere hond terwijl ze nog vast zit altijd oppassen dat haar halsband niet af vliegt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:29

LecyTinker schreef:
Op deze manier lopen ze rustig naast en hoef ik me geen zorgen te maken dat ze me te sterk worden. Persoonlijk ben ik van mening dat als je honden aan een tuig laat lopen en ze niet geleerd hebben naast te lopen, ze gaan trekken. Wanneer ik de riem aan het tuig vast maak, dan weten ze dat ze mogen gaan trekken ( bijvoorbeeld berg op), maar ALLEEN als het aan het tuig vast zit.

Je spreekt jezelf tegen.
Kwestie van opvoeding en je kunt met 10 doggen nog veilig over straat.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:32

ik heb ook een julius K9 en ik ben er zeer tevreden over.. het fijne is dat je hem gemakkelijk kan verstellen op 2 plaatsen idd...
hier is mijn hond pas 8 maanden en het tuig zit perfect , hij is nu 2 en behoorlijk wat breeder maar hij past nog steeds en kwalitatief vindt ik ze ook super +:)+
Afbeelding

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:33

anneliesdj schreef:
LecyTinker schreef:
Op deze manier lopen ze rustig naast en hoef ik me geen zorgen te maken dat ze me te sterk worden. Persoonlijk ben ik van mening dat als je honden aan een tuig laat lopen en ze niet geleerd hebben naast te lopen, ze gaan trekken. Wanneer ik de riem aan het tuig vast maak, dan weten ze dat ze mogen gaan trekken ( bijvoorbeeld berg op), maar ALLEEN als het aan het tuig vast zit.

Je spreekt jezelf tegen.

mijn honden lopen netjes naast me, maar heb een 1 jarige mechelaar en de andere twee zijn twee jaar, alle drie mannetjes... en dan wanneer we een konijntje zien, dan gaat de beagle ineens heel aandachtig kijken en dat is genoeg reden voor de andere om ook ineens heel actief mee te gaan kijken... en als ik dan niet snel genoeg reageer, dan wil de beagle nog wel eens trekken om achter het konijntje aan te gaan en dan willen de andere twee ook mee. Ook heeft de duitse herder nog wel eens dat als er een andere hond langs loopt die aan de lijn trekt, dat hij zich gedwongen voelt om onze groep te beschermen. Met de gentle walkers hoef ik maar een kleine correctie te geven om hun aandacht weer terug te hebben. Ze lopen perfect mee, al vanaf puppie af aan. Maar tja, het blijven jonge honden en af en toe verslapt de aandacht ( ook van mijn kant) en dan is het toch even super handig dat ik ze zo snel can corrigeren.
Dus was niet tegenstrijdig wat ik zeg, alleen niet goed toegelicht.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:25

ik ga met annelies mee, ik heb 2 jacht type honden (jack russels) die direct stoppen met hun achtervolging als ik 'nee' roep (mocht ik te laat opmerken dat er een konijn/haas/kat voorbij komt, anders is een 'nee' genoeg om ze bij me te houden) Daar zijn gentle walkers niet voor nodig. Op de club waar ik zat werden die dingen verafschuwed, de trainer wou ze dan ook niet zien. Die man was van mening dat die dingen gebruikt werden om je eigen onkunde te verbloemen. Maar, die zou het wel met je eens zijn geweest dat een tuig sneller uitnodigt tot trek gedrag, maar hij zei er wel bij dat dat niet de rede hoefde te zijn voor een hond om te trekken. Ik moest een tijdje een tuigje om omdat mijn hond haar borst stuk ging rond de halsband streek, dus had ik snel een tuig gekocht zodat we nog mee konden doen.

Dus nee, annelies geef ik toch wel gelijk. Het is een kwestie van opvoeding, je hoort ALTIJD allert te zijn met honden, dan moet je met paarden toch ook?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:28

Bij mij is er op de club zelfs gezegd dat voor de agility het misschien beter was om te trainen met de gentle walker om et voorkomen dat zijn neus de hele tijd op de grond zou hangen ( en hij tegen alle dingen aan zou piesen) Voor de andere gebruik ik de halsband met de training, vooral voor het pakwerk. Maar tja, als ik met 1 hond wandel dan is de dinamiek anders dan met 3, waarvan twee werkhonden.
Maar goed, ieder zijn mening. Ik blijf erbij dat dit prima werkt en ben super tevreden met hoe mn jongens zijn. we lopen elke dag minimaal 5 kilometer en tja, soms dan zit ik met mijn gedachten er nou eenmaal niet geheel bij... voor mij is dit deel van de opvoeding en mijn eerste roedel is perfect uitgeroeit en ben super tevreden over mijn tweede roedel nu ook....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:21

heb k9 tuig maar mijn hond heeft het snel warm en gaf zelf elke keer al aan dat hij het niets vind. Veel te warm hij duikt er ook voor weg. Toen een rogz for dogz tuig. Hij vind het heerlijk zitten maar het schuift makkelijk en dat vind ik rot.
Heb een hurttha tuig gekregen en dit is voor ons echt het einde. Zit super, is zacht, niet warm, heel soepel, extra handvat heeft het ook en dit tuig kan ik ook op 3 manieren aanlijnen (beide zijkanten en boven aan het handvat). Echt heel ideaal. Dit schuift ook echt niet en mijn hond is er ook dol op. Vind het geen enkel probleem als ik het aan wil doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:29

anneliesdj schreef:
LecyTinker schreef:

Je spreekt jezelf tegen.

Kwestie van opvoeden? Nee, kwestie van mazzel hebben. VOorheen liep ik met een roedel honden. Grote en grove honden totaal gewicht 260 kg. 0,0 problemen kon overal voorbij en ze liepen aan gesp halsbanden.
Nu heb ik nog maar 2 honden. 5 en bijna 3 jaar. Heb moeite om ze te houden op sommige momenten zelfs met hulpmiddelen. De ene is herplaatser en was heel rustig aangelijnd. De ander van pup af aan en altijd al mee getraind. Soms zit het gewoon in het karakter en kan je verder er niets aan doen.
Overigens maar 1 meenemen met uitlaten en geen enkel probleem dan gaan ze echt niet trekken want dan kan ik gelijk corrigeren. Maar met 2 dan kan ik niet gelijk beiden corrigeren (samen 80 kg) en dat weten ze gewoon en maken ze echt gebruik van. Daarom loopt hier mijn zwaarste en sterkste hond ook vaak in bijzondere situaties aan gentle leader. Gewoon thuis als ze af en toe eens uitvallen is het wel te doen en oefenen we flink.
Dus nee, niet trekken aan riem kan een kwestie zijn van opvoeden maar hoeft niet altijd.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:40

mijn mechelaar komt uit mn eigen nest ( mn moeder haar nest) vader is een pakhond en mama komt uit politienest. Dus hij is über waaks. De duister is gewoon erg fanatiek naar andere honden toe. Als ik alleen met ze loop dan hoef ik ze niet aan te lijnen, waar dan ook. Maar de mechelaar en de duitser zitten aan dezelfde riem vast door middel van een koppel lijn, dus individueel corrigeren gaat idd ook niet makkelijk. het zijn super honden en we lopen elke dag en geen problemen. voor mij werkt de gentle leader gewoon super. Ik hoef maar HEEL licht te corrigeren, met een halsband moet ik heftiger corrigeren. Dus tja, voor mij werkt die gentle leader gewoon erg goed. elk hulpmiddel is een goed hulpmiddel, mits je hem goed gebruikt.

@dierenfan, blij dat het voor jou ook goed werkt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:23

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:31

dierenfan schreef:
Kwestie van opvoeden? Nee, kwestie van mazzel hebben. VOorheen liep ik met een roedel honden. Grote en grove honden totaal gewicht 260 kg. 0,0 problemen kon overal voorbij en ze liepen aan gesp halsbanden.
Nu heb ik nog maar 2 honden. 5 en bijna 3 jaar. Heb moeite om ze te houden op sommige momenten zelfs met hulpmiddelen. De ene is herplaatser en was heel rustig aangelijnd. De ander van pup af aan en altijd al mee getraind. Soms zit het gewoon in het karakter en kan je verder er niets aan doen.
Overigens maar 1 meenemen met uitlaten en geen enkel probleem dan gaan ze echt niet trekken want dan kan ik gelijk corrigeren. Maar met 2 dan kan ik niet gelijk beiden corrigeren (samen 80 kg) en dat weten ze gewoon en maken ze echt gebruik van. Daarom loopt hier mijn zwaarste en sterkste hond ook vaak in bijzondere situaties aan gentle leader. Gewoon thuis als ze af en toe eens uitvallen is het wel te doen en oefenen we flink.
Dus nee, niet trekken aan riem kan een kwestie zijn van opvoeden maar hoeft niet altijd.

Je bedoeld dat jouw honden zijn opgevoed?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 01:31

anneliesdj schreef:
dierenfan schreef:

Je bedoeld dat jouw honden zijn opgevoed?

die van mij hebben onderling nou af en toe ook wel eens bonje.
Niet elke hond is een happy-go-lucky-ik-slaap-een-hele-dag-op-de-bank hond.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 01:37