Kitten moet vaak en lang plassen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kitten moet vaak en lang plassen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:49

Wij hebben sinds enkele dagen 2 boerderijkittens.
Beiden zijn poesjes uit het zelfde nest.

De eerste dag gelijk zijn ze al op de bak gaan zitten voor hun behoeftes, beiden gepoept en geplast. Hierbij was van beiden de poep behoorlijk hard (bleef hangen bij 1 kitten). De eerste nacht heeft 1 van de 2 ook gekotst in het mandje. Welke van de 2 weten we niet, we hebben het niet zien gebeuren. Dit is ook alleen de eerste nacht gebeurd, daarna niet meer.
Inmiddels is de poep van beiden zoals het hoort, maar 1 van de 2 poesjes gaat ongeveer 1 a 2 keer per uur naar de bak om een plas te doen. Hierbij blijft ze ook extreem lang zitten.
Als ze heeft geplast is ze wel gelijk weer speels en er is geen bloed in de bak te bekennen. Ze mauwt of klaagt ook niet bij het plassen, het enigste wat opvalt is dat ze zo vaak zo lang blijft zitten. Alle plasjes gaan keurig op de bak.
Ze eet en drinkt en speelt ook helemaal goed, en kijkt helder uit haar oogjes.

Zou ze wellicht problemen kunnen hebben met het plassen?
Is er iemand die dit herkent, en is er wellicht iets wat we kunnen doen om haar te helpen dat het plassen makkelijker gaat?

Juliettek

Re: Kitten moet vaak en lang plassen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:51

Blaasontsteking?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:53

Ik zou even kijken of je wat urine kan opvangen en bij de dierenarts laten onderzoeken. Je hoeft namelijk geen rode urine te zien voor bijv blaasonsteking ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:53

Inderdaad blaas ontsteking, maar kan ook komen van de overgang van een brok. Of waar waarschijnlijk veel zout in zit ;)

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:23

Krijgen ze bij jou andere brokjes als die ze bij de vorige eigenaar kregen? Kan het inderdaad ook aan liggen, dat je (te snel) een andere brok bent gaan geven. Even met de dierenarts bellen zou ik sowieso doen :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:30

ontwormen? Moet elke 2 weken bij zulke jonge kittens en geen idee of dat op de boerderij ook netjes gedaan werd. Verder zou ik idd het even laten controleren. Beter te vaak dan te weinig naar de dierenarts gaan en zeker bij kittens want die hebben vaak nog maar weinig gewicht en als ze niet elke dag goed groeien kan het al heel snel fout gaan.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:39

inderdaad even kijken naar het zoutgehalte in je voeding! Voeding als bv wiskas bevat erg veel zout!!
Inderdaad even met een urine staal naar de DA gaan, je weet nooit hoe ernstig het kan zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:13

Ze zijn enkele dagen terug voor de eerste keer ontwormd.
Welk voer ze daar kregen weet ik eigenlijk niet, maar gezien het boeren zijn lijkt mij dat ze whiskas voerden.

Bij ons krijgen ze een mengsel van whiskas en prins. Dit staat de hele dag tot hun beschikking, en ze lijken geen voorkeur te hebben van merk.
Sochtends krijgen ze een beetje melk, later op de dag krijgen ze een beetje vlees.
Het is ook maar 1 poesje dat zo vaak lang moet plassen, de ander heeft nergens last van.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:32

Ik zou voor hun eigen gezondheid toch maar overschakelen op een andere voeding , prins ken ik zelf niet ( misschien verkopen ze dat in Belgie niet? ) maar wiskas is iig helemaal niet gezond :n
werk zelf in een dierenspeciaalzaak waar we het eten wel verkopen, maar niemand van ons raad het ook maar 1 klant aan!!
Voeding waar ik zelf goede ervaring mee heb is purina one, deze is qua prijs ook nog best in orde ! Uiteraard altijd rustig overschakelen van voeding. Misschien kan dat hier ook mee te maken hebben, aangien je niet weet wat ze bij de boer kregen? Misschien maar eens op muizenjacht gaan :+

edit : lees net dat je ze melk geeft, dit heeft eigelijk helemaal geen extra waarde voor je katje, kan je beter achterwege laten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:12

Ze krijgen een drupje kattenmelk als wij aan het ontbijten zijn inderdaad. Vinden ze erg lekker en het is ook echt niet veel.

Prins-voer is uitgebalanceerd kattenvoer, in ons geval dus kittenvoer.
http://www.prinspetfoods.nl/

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:21

Kijk tijdens het plassen eens onder de staart van het poesje (als ze dit toelaat natuurlijk)
Mijn kat zat ook erg lang op de bak, maar voor mijn idee deed hij een normale plas. (geen kleine beetjes)
Toen ik een keer tijdens het plassen onder zijn staart heb gekeken, bleek er echter amper wat uit te komen. In het kattengrid lijkt het echter al snel een normale plas! :x
Mijn kat had een zeer ernstige verstopping door blaasgruis en moest geopereerd worden. Als ik dit later had opgemerkt had ie het waarschijnlijk niet eens meer overleefd. :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:28

Ze gaat bij het plassen echt ''plat'' op der kont zitten, eronder kijken is dus niet te doen.
Ik zou ook niet weten hoe ik urine van haar moet opvangen eigenlijk.. Vooral ook omdat ze de bak delen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:41

Ik zou in ieder geval de whiskas achterwege laten en eigenlijk Prins is ook eerste ingredient granen en een kat is een vleeseter. Mooiste is versvlees, maar ik snap dat, dat soms moeilijk of lastig kan zijn. Ik zelf zou naar brokken kijken als Orijen of Acana.. zelf gaf ik Pro Plan Delicate, ik ben nu aan het kijken naar Schesir, omdat ze Orijen en Acana niet aten hier deze 2 andere merken.
Ik weet niet of het vlees blikvoeding is? Of echt vlees wat je zelf eet? Want blikvoeding zou ik ook achterwege laten..
Drinkt ze ook veel of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:48

Ze eet en drinkt normaal. Alleen haar bak-gebruik is afwijkend van dat van haar zus.
Van vlees krijgen ze kitten-zakjes en af en toe een stukje vers (als ik ongekruid aan het koken ben houd ik wat rauw voor ze achter).

Ik heb op google gevonden dat het wellicht met de zuurgraad van haar urine te maken kan hebben. Zouden cranberry-tabletten voor haar wellicht kunnen helpen? Natuurlijk wel in vele malen kleinere proporties als dat voor mensen aanbevolen is.
Cranberry-tabletten helpen bij mensen met blaasproblemen om de zuurgraad op te peppen. Ik heb die sowieso altijd in huis.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:58

Het kan met de zuurtegraad te maken hebben, maar bij kittens nog niet eerder gezien. En dan heeft het vaak weer met de voeding te maken en dan verdenk ik Whiskas als boosdoener. Whiskas is echt rommel voor een vleeseter.. Prins gaat.
De zakjes vlees zou ik achterwegen laten dat is veel vocht, heel weinig vlees en funest voor de tandjes.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:30

Ik zou een aparte bak maken zonder korrels, verknipt van mijn part een plastic zak. En probeer dan die urine daaruit op te vangen. Wel kitten + bak apart zetten natuurlijk.
Zelf dokteren met tabletten enz zou ik echt niet gaan doen. Raadpleeg een dierenarts als je het niet vertrouwd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:32

Ze wilt echt niet plassen in een bak waarin ze niet kan graven. Kitten en lege bak apart zetten is dus geen optie.
Ik ga nu eerst inderdaad maar eens de dierenarts bellen, kijken wat die zegt.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:28

Als je echt goede voeding wil geven , kan je best diepvriesworsten geven... wij verkopen de echte haaks barf worsten, en hierop krijgen we ekel goede en positieve reacties! Als je uiteraard niet zo gek bent van vers vlees, in elk geval over schakelen op een andere brok.. zie hier allemaal merken voorbij komen die wij hier in belgie blijkbaar niet kennen, dus daar kan ik je niet verder mee helpen !

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:30

Diepvriesworsten?? Dat heb ik nou nog nooit gehoord :o
Gewoon goede kittenbrokjes. Teveel vlees is ook helemaal niet goed voor het gebit namelijk.
Op alleen brok kunnen ze prima functioneren en is de ontlasting ook goed, met veel vlees gaan ze vaak stinken en vaker naar de bak omdat de helft niet opgenomen wordt aan voedingstoffen.
Wat goed voer is: Royal Canin, Specific, Eukanuba, Hill's..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:32

Wij hadden een kat met nierproblemen. Die werd zelfs incontinent. Die heeft de rest van haar leven geleefd van vlees uit blik. Toen was het probleem helemaal over.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:34

Je kunt bij de dierenarts speciale korrels voor in de kattenbak halen om urine mee op te vangen. Ga asjeblieft niet experimenteren met cranberry etc. voordat je weet wat er aan de hand is.
Prins is overigens een leuk voer, maar niet geheel volwaardig. Vergelijk het maar met wit brood. Bruin brood is voedzamer :)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:56

idefix4 schreef:
Wij hadden een kat met nierproblemen. Die werd zelfs incontinent. Die heeft de rest van haar leven geleefd van vlees uit blik. Toen was het probleem helemaal over.

Welk probleem precies?
Een kat met nierproblemen is wel iets anders dan een kitten die iets teveel op de bak zit. Tenminste dat hoop ik, want een kitten met nierproblemen heb ik nog niet gezien en is wel heel slecht dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:03

Ik heb de dierenartsen gebeld, en hun twijfelen of het wel een blaasontsteking is, omdat ze nog zo jong is dat een blaasontsteking eigenlijk nooit voorkomt op die leeftijd..

Ook heb ik de mensen gebeld waarbij ze weg komt, ze kreeg daar 2 keer daags een schoteltje melk (volgens mij gewoon koe-melk, gezien het melkboeren zijn) en verder at ze gewoon van dat goedkope kattenvoer mee wat de volwassen poes ook kreeg.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:06

Als je urine brengt kan je dat in iedergeval uitsluiten. Zoveel kost zo'n onderzoekje niet.
Zakje katkor ophalen en even apart zetten met bak zodat je zeker weten haar urine hebt.
Katkor zuigt de urine niet op, daarom heb je niks aan gewone kattenbak korrels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:47

Ik moet zeggen, vandaag is ze al een stuk minder vaak naar de bak geweest.