Hond langdurig zeer hoge koorts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Hond langdurig zeer hoge koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 12:03

Onze hond Zedd, een ridgeback van bijna 3 jaar oud is sinds afgelopen dinsdagavond ziek. (Koorts variërend van 40,1 tot 40,8)
Hij had een bijtwondje van een klein (roof?)diertje op zijn bovenlip en kin. Deze plek werd heel dik en hij kreeg daarop een ontstekingsreactie
in zijn lijf. Woensdag langs DA, flinke spuit Metacam gehad en Synulox AB kuur. 's Avonds en de dag daarop zakte de koorts een klein beetje
tot 39,6 en leek hij een weer een beetje frisser. Vrijdag kreeg hij een 5-tal zweertjes op zijn buik, van ongeveer 2cm doorsnee (we weten niet zeker of dit bij zijn ziek zijn hoort, want we waren op dat moment in een gebied met processierupsen en zelf zitten we nu ook onder vele bulten en bultjes..).
Zaterdag leek hij weer iets frisser (hij wilde zelfs een stukje wandelen). Zondag klom de koorts weer op, tevens een heftige reactie aan zijn elleboog (waar hij normaal lichte artrose heeft),die nu heel dik en warm werd en waarop hij kreupel ging lopen.
Vandaag dus weer terug naar DA. Verschijnselen duiden wellicht op Lyme, of op een auto-immuunreactie. Daar hij nu weer hoge koorts had (40,8) is er besloten tot het geven van een corticosteroïden-boost (Dexoral) in de vorm van spuit en een aflopende tablettenkuur en een andere AB-kuur (Marbocyl-P) die ook Lyme aanpakt.
Het vreemde van dit alles is , dat buiten deze koorts (de nu genezende zweertjes) en een algehele slome hond er verder geen verschijnselen zijn.
Zedd eet en drinkt goed, plast en poept normaal. Maar is verder futloos.
Als de behandeling nu niet aanslaat gaan we een onderzoekstraject in naar wat de oorzaak kan zijn. Daar we met de behandeling niet konden wachten hebben we besloten om nu nog 2 dagen te kijken of dit helpt of niet.
Heeft iemand ervaring met deze symptomen? Of heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt?
Ik heb heel internet inmiddels afgezocht, alles uitgebreid doorgesproken met mijn vriendin (is DA in buitenland), maar kan niks vinden wat helemaal van toepassing is. Alle reactie/ideeën/tips zijn welkom!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:51

Ik kreeg voor Roc voor de ziekte van Lyme een antibiotica die daar speciaal op gericht is .Het heet Doxycycline. moet binnen 3 dagen helpen.
sterkte :(:)

magda_90

Re: Hond langdurig zeer hoge koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:53

Is er geen bloed of urine onderzocht? Want als het een ontsteking is ten gevolge van bijvoorbeeld Lyme of iets anders, dan geeft dan bepaalde bloedwaardes.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:15

De antibiotica die Zedd nu krijgt werkt ook speciaal tegen Lyme, is ook een oxytetracycline. Maar het is nu dus inderdaad afwachten of deze behandeling helpt. Bloed, urine en verder onderzoek vindt plaats als deze behandeling niet binnen enkele dagen het gewenste resultaat heeft. Het is volgens DA moeilijk om echt aan te tonen of het Lyme is of iets anders en daar we deze behandeling nu toch in moeten zetten hebben we besloten om dit eerst te proberen voor we de mallemolen van onderzoeken ingaan.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:19

Ik hoop echt dt het helpt!! Sterkte!!! :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:22

wisselende koorts aanvallen kan ook duiden op tekenziekte.
Ik bedoel piroplasmose geen lyme.
Heeft hij ook bloedarmoede?

Piroplasmose is wel makkelijk te zien in het bloedbeeld....in tegenstelling tot lyme,je hebt wel een microscoop nodig....
http://www.uwdierenarts.nl/cust/dapbode ... .php?i=175

De behandeling is hetzelfde als met paarden...carbesia.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:55

Rocymac, ik hoop het ook!
Geerke, dank voor het meedenken. Voor piroplasmose zou hij echter bleke en/of gele slijmvliezen hebben en donkere urine. Je krijgt dan een soort "geelzucht". Zedd heeft nog steeds goed doorbloede, mooie roze slijmvliezen. Dus waarschijnlijk is dat het niet. Maar mocht de behandeling niet aanslaan, dan komt het wel boven met de onderzoeken die dan gaan komen. Maar hoop eerlijk gezegd dat het zover niet komt.
Ben iedere 2 uur aan het temperaturen. Nu (voor het eerst sinds 2 dagen) is zijn temperatuur weer onder de 40 graden. (39,8) Dus er gebeurt in ieder geval iets daarbinnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:01

klopt bij piro is er sprake van ernstige bloedarmoede,en ook koffiekleurige urine in een later stadium.
Ik hoop dat ze er tijdig achterkomen wat hij heeft!
Sterkte!Ik zal duimen dat het goed komt! :(:)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 21:36

Ben nu eventjes happy :P . De prednisonachtige boost helpt: 37,8 graden zojuist gemeten!
Dat betekent dat Zedd in ieder geval een koortsvrije nacht tegemoet gaat, de eerste sinds 7 dagen. Kan hij eindelijk een beetje bijtanken en wat herstellen. Morgen krijgt hij weer zo'n boost en daarna is het 4 dagen afbouwen naar nul. Vanaf dat moment moet Zedd het weer zelf gaan doen en pas dan zullen we weten of hij beter gaat worden.
Spannend, maar ben blij met dit stukje rustige hond. Hij heeft de borden in de vaatwasser weer voor gewassen :Y) en ligt nu heerlijk naast mijn man in de bank. Dat je zulke kleine gewoontes al zo kunt missen!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:38

Ja he, dat is zo. Wat heerlijk dat het wat beter lijkt te gaan,kunnen jullie misschien ook weer eens een nachtje rustig doorslapen. :) En nu maar duimen met zijn allen dat het goed gaat en dat de kuur aanslaat :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:21

Is hij een goede eter? Wat je kan doen is hem wat verwennen met lekker vlees, voor de extra energie. Je kan eventueel ook blikjes 'krachtvoer' bij de dierenartsenpraktijk vragen, of proefzakjes. Zo kan hij net een extra energiebooster binnen krijgen. :)

Maar wat goed nieuws om te lezen! Hoe is hij nu?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 13:41

Ik doe inderdaad al wat lekker vlees en blikvoer door zijn brokken, want hij eet nog wel redelijk, maar met veel minder trek. (Normaal eet hij echt alles wat los en vast zit, haha). Vandaag gaat het allemaal wat minder lekker. Vanochtend had hij verhoging (39,4), na zijn prednison-boost zakte dat heel licht naar 38,9.
Tussen de middag was het weer tijd voor zijn AB-tablet. Hoop dat daar de koorts weer wat van gaat zakken. Zedd voelt zich in ieder geval helemaal niet prettig, hij is misselijk, ligt steeds te rillen en te kwijlen en kijkt ontzettend droevig. Maar ik denk dat dit nu door de medicatie komt, voorheen had hij dit niet.
Maar die blije hond van gisteravond heb ik vandaag nog niet gezien helaas ;(
Ik zweef met mijn gevoel tussen hoop en vrees. Ik wil positief blijven denken, maar diep in mijn hart
heb ik het gevoel dat er echt iets niet goed zit. Nu maar hopen dat er wel iets aan gedaan kan worden.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:47

Ik hoop dat je het mishebt, dat het toch allemaal meevalt. Maar het klinkt niet echt lekker. Wanneer moet je weer terug naar de DA?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:50

zo te lezen zit er echt iets goed mis met de hond,ik zou ook persoonlijk toch langs gaan bij de da met de hond,zeker het kwijlen en rillen,zou mij erg zorgen maken...

vorig jaar werd 1 van mijn honden ziek,alleen die had een koortspiek en dan weer een week niet,dan weer wel,en uiteindelijk bleef ze maar koorts houden,zelfs met AB tabletten,en ook met dagelijks AB spuiten,bij haar zijn diverse bloedonderzoeken gedaan,lymfebiopten,rontgenfoto's van nek en longen,en uiteindelijk doorgestuurd naar een grote kliniek..

daar vonden ze op een echo wel wat verontrustende dingen en stelden voor de hond te opereren,uiteindelijk heb ik mijn eigen DA de operatie laten uitvoeren,tijdens de operatie was te zien dat haar darmnet zwaar ontstoken was en vocht lekte,en daarmee was ook het gele buikvet aangetast..

de hond had dus steatitis,iets wat ip dodelijk is bij honden,nu heeft mijn hond het goddank overleeft,maar we hebben er toen wel bovenop gezeten toen ze zo ziek werd...

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 14:30

Als vanmiddag de koorts niet verder zakt ga ik inderdaad weer naar de DA. Gisteren reageerde hij namelijk goed op de medicatie en vandaag veel minder. Het is de bedoeling dat hij op deze hoge doseringen even geen koorts heeft en een aantal dagen kan herstellen. Ik wil nu de antibiotica nog een paar uur de tijd geven om in te werken. Pillen worden nu eenmaal niet zo heel snel opgenomen in het bloed.
Maar ik hou hem goed in de gaten, heb hem mee naar het werk en controleer nu ieder half uur zijn temp.
Als er niks verandert, of het wordt erger ga ik vanmiddag nog terug.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:08

Ik hoop dat het toch meevalt. Heb anders eerst nog even telefonisch contact met de DA. Sterkte meis, ik weet hoe het is om zo in de zorgen te zitten :(:) :(:)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:10

Ik zou dan aanraden om vanmiddag toch eventueel bloed te laten prikken. Heb je toevallig ook een (steriel) potje in de buurt? Vang dan meteen wat urine op voor het geval dat.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:13

Ik heb al gebeld om even te overleggen met de DA wat we nu het beste kunnen doen.
Hij belt straks terug.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:47

Rillen en kwijlen zijn nu over, hij ligt nu rustig te slapen, temperatuur loopt nog een klein beetje op. DA heeft net terug gebeld. De huidige reacties zijn normaal. Het advies is om alles goed in de gaten te houden en nog een paar uur af te wachten. Als de temperatuur niet boven de 40 komt en hij verder rustig blijft zoals nu kunnen we deze dag nog afwachten. De tabletten hebben gewoon iets langer nodig om in te werken. Gisteren heeft hij (dezelfde) medicijnen met een injectie gehad, waardoor we een snel effect hadden. Maar hieraan kunnen we dus ook zien dat de medicatie wel werkt. Als het goed is moet alles vanavond weer rustig gaan worden. We wachten dus nog maar even af.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:20

Ok, duimen draaien weer voor jullie :)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:28

Nou helaas, geen verbetering tot nu toe. Vanochtend 40,5. Alle pillen er maar weer ingestopt en vanmiddag
weer naar de DA. Echt sh*t dit!!!! Ik kan wel janken.....

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:29

O meis, wat ontzettend rot voor jullie!! :(:) :(:) Veel sterkte bij de DA :(:) :(:)

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:37

Waar woon je?
En heb je een goede dierenarts?
Ik heb anders een adres voor je van een hele goede praktijk, als ze hem daar niet beter kunnen maken , kunnen ze het nergens. voor info info@smieszka.nl

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:46

Verdorie, dat was niet de bedoeling -O- Ik zal keihard voor jullie duimen!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 11:27

Dank voor jullie medeleven. Ja, heb gelukkig een hele goede DA en een super back-up in Schotland. Mijn beste vrienden uit mijn studietijd zijn al jarenlang dierenarts en zij zijn mijn second opinion.
Heb mijn vriendin net aan de lijn gehad en we kwamen tot de volgende conclusie.
Door de reactie van de hond is het nu uitgesloten dat het Lyme is, de AB die hij hiervoor had gekregen werkt niet. De hoge dosis corticosteroïden hielp maandag wel. Dit duidt dus duidelijk op een auto-immuunreactie. Hij valt nu dus zijn lichaamseigen cellen aan. Een en ander kan getriggerd worden door een ontsteking (wat hier dus waarschijnlijk het geval is geweest).
Volgens mijn Schotse vriendin moet hij nu dus lange tijd op een "overdosering" Prednison. Net zolang tot
hij opgeknapt is en daarna afbouwen naar een leefbare lagere dosis. Hij zal dan nooit meer zonder corticosteroïden kunnen leven, maar nog wel een aantal fijne jaren kunnen hebben.

Ik ga dit vanmiddag voorleggen aan mijn DA en dan gaan we deze heftige fase van behandeling in.
We laten zijn bloedbeeld nog bepalen om de witte bloedlichaampjes, nieren en leverwaarden te bepalen
wellicht dat dat nog aanvullende info geeft.