Papegaai blijft schreeuwen....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Papegaai blijft schreeuwen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 14:01

Heey Bokt!

We hebben thuis een probleempje met onze papegaai. we hebben hem nu ongeveer 14 jaar en is al die tijd onwijs rustig en lief geweest. Sinds februari (tevens de komst van onze nieuwe pup) blijft hij echter de hele dag door schreeuwen. Als iemand iets zegt, de tv te hard staat of de honden aan t spelen zijn, alles!

We hebben heel veel geprobeerd; speeltjes eruit, nieuwe speeltjes erin, een nieuwe, grotere kooi, ander voer.. echt van alles! We spuiten hem nu bijna elke dag nat met water en hij gaat er elke dag uit..
Maar hij blijft schreeuwen! nu zo erg dat we eraan zitten te denken hem naar een vogelopvang/kweker te doen.
We vinden dit heel erg, maar we moeten ook aan onszelf denken; we worden hier knettergek.. laten we het over de buren maar nog niet eens hebben!

Iemand tips? hulp? eventuele opvangadressen?
Het is overigens een Venezolaanse Amazone.. Gekocht ooit bij Dennis (geen commentaar, 14 jaar geleden was hij nog nniet zo in het nieuws)

nine1987

Re: Papegaai blijft schreeuwen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:03

Bij papegaai van een kennis (grijze roodstaart) hebben ze er toen een ander bijgezet.. Dit heeft toen heel erg geholpen.. Weet niet of jij er ook iets aan hebt?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 14:09

Ik denk niet dat m'n ouders het een goeie zullen vinden maar ik kan het natuurlijk altijd emlden. En dan van dezelfde soort?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:11

De papegaai is vermoedelijk jaloers. Papegaaien kunnen erg bezitterig zijn t.o.v. hun baasjes...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:14

ja.. Zij hadden (meen ik) 2 mannetjes.. En dat ging heel erg goed samen.. De eerste begon namelijk ook te krijsen toen zij de baby kregen.. Toen hebben zij met een gedragsdeskundige gekeken hoe dit kwam, toen kwamen zij eruit dat het dier niet goed tegen de verandering binnen het gezin kon.. Toen werd besloten om hem OF weg te doen OF een vriendje erbij te kopen.. En dat bleek een goed idee.. Enig nadeel: Ze richten zich meer op elkaar dan op jullie :P En nadeel 2: Je komt WEER een nieuwe kooi aan t kopen :P

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:15

Hoe oud is de papegaai?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 14:35

Papegaai is 14 jaar. Ja, dat is het dus. we hebben die kooi net 4 weken en hij is ook wel belachelijk groot hoor :+ weet niet of er 2 inpassen? tis een Original Strong Isa overigens. Een grotere kooi gaat ook niet passen in de woonkamer overigens :')
Dit is de kooi:
Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:42

Isegrim schreef:
De papegaai is vermoedelijk jaloers. Papegaaien kunnen erg bezitterig zijn t.o.v. hun baasjes...

Dat is ook wat ik vermoed, zeker als het plotseling is toen de pup erbij kwam.

Eigelijk moeten papegaaien geen huisdier zijn, ze leven erg lang en geven erg veel frustratie en overlast omdat ze toch zeer intelligent zijn en altijd komen ze wel iets te kort, bijv. omdat ze alleen gehouden worden terwijl het sociale dieren zijn en het liefst met 2 willen zijn. Vaak zie ik ze totaal kaalgeplukt en of altijd schreeuwen, waardoor ze weer weggedaan worden naar een papegaaien opvang en daar bloeiden ze helemaal op tussen de andere gevederde vriendjes en krijgen ze echt wat ze nodig hebben.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 14:45

@ragdollcat : dus jij raad aan om hem inderdaad naar een papegaaienopvang te doen? als dit het beste is voor hem dan gaan we dit doen..
iemand nog adresjes/aanraders?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:50

Ik denk dat een papegaai best als huisdier gehouden kan worden, maar ze moeten echt voldoende aandacht en vooral uitdaging krijgen. Ze zijn extreem intelligent, veel intelligenter dan mensen denken. Google o.a. een op The Alex Foundation. De intelligentie van papegaaien ontstijgt vermoedelijk die van dolfijnen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:27

Celiien schreef:
@ragdollcat : dus jij raad aan om hem inderdaad naar een papegaaienopvang te doen? als dit het beste is voor hem dan gaan we dit doen..
iemand nog adresjes/aanraders?

Absoluut niet :+ , want ben erg tegen om dieren zomaar weg te doen. Dus ik raad het niet aan, Ik vertel hier enkel dat ze eigenlijk niet geschikt zijn als huisdieren omdat ze vaak weggedaan worden naar een opvang waar ze van opbloeien, hiermee wil ik aangeven dat het geen geschikte huisdieren zijn en dat mensen ze vaak wegdoen. Kort gezegd: ze worden verkeerd verzorgd en of gehouden omdat achteraf men het toch teveel moeite vinden om ze te geven wat ze nodig hebben en willen ze ervanaf zodat ze lastig begon te worden, het is een schreeuw om aandacht en tekortkoming aan wat dan ook.

Ik vind het nogal wat: je hebt m 14 jaar, koopt een pup en is je papegaai jaloers en je doet m weg? lekker makkelijk. Je zorgt maar dat ie voldoende aandacht krijgt, verstandelijk zijn het eigenlijk kinderen van 3 jaar, dus behoorlijk intelligent, misschien wel die van een kind van 5 jaar, als je er tijd instopt het te leren.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 05-06-11 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:29

Ragdollcat schreef:
Absoluut niet :+ , want ben erg tegen om dieren zomaar weg te doen. Ik vertel hier enkel dat ze eigenlijk niet geschikt zijn als huisdieren omdat ze vaak weggedaan worden naar een opvang waar ze van opbloeien, hiermee wil ik aangeven dat het geen geschikte huisdieren zijn en dat mensen ze vaak wegdoen. Kort gezegd: ze worden verkeerd verzorgd en of gehouden.

Ik vind het nogal wat: je hebt m 14 jaar, koopt een pup en is je papegaai jaloers en je doet m weg? lekker makkelijk. Je zorgt maar dat ie voldoende aandacht krijgt, verstandelijk zijn het eigenlijk kinderen van 3 jaar, dus behoorlijk intelligent.

Hoeveel kinderen van drie ken jij die al kunnen rekenen en die het concept van het getal nul kunnen begrijpen? :P Nóg intelligenter waarschijnlijk dus. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:32

Isegrim schreef:
Ragdollcat schreef:
Absoluut niet :+ , want ben erg tegen om dieren zomaar weg te doen. Ik vertel hier enkel dat ze eigenlijk niet geschikt zijn als huisdieren omdat ze vaak weggedaan worden naar een opvang waar ze van opbloeien, hiermee wil ik aangeven dat het geen geschikte huisdieren zijn en dat mensen ze vaak wegdoen. Kort gezegd: ze worden verkeerd verzorgd en of gehouden.

Ik vind het nogal wat: je hebt m 14 jaar, koopt een pup en is je papegaai jaloers en je doet m weg? lekker makkelijk. Je zorgt maar dat ie voldoende aandacht krijgt, verstandelijk zijn het eigenlijk kinderen van 3 jaar, dus behoorlijk intelligent.

Hoeveel kinderen van drie ken jij die al kunnen rekenen en die het concept van het getal nul kunnen begrijpen? :P Nóg intelligenter waarschijnlijk dus. :)

Hihihi, je hebt gelijk ze zijn nog intelligenter maar ik weet echt niet hoe intelligent, want ik hou geen papegaaien.

Ja er zijn er die minder intelligentie hebben en of nog meer intelligentie, afhankelijk van wat ze geleerd hebben, ben niet zo heel erg thuis in papegaaien maar ik weet wel dat ze vaak te veel tekort komen en dus zich kaalplukken en of hele dag schreeuwen en dat de mensen ze dan maar wegdoen om ervanaf te zijn.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:34

Ragdollcat schreef:
Ja er zijn er die minder intelligentie hebben en of nog meer intelligentie, afhankelijk van wat ze geleerd hebben, ben niet zo heel erg thuis in papegaaien maar ik weet wel dat ze vaak te veel tekort komen en dus zich kaalplukken en of hele dag schreeuwen en dat de mensen ze dan maar wegdoen om ervanaf te zijn.

Klopt. Ik vind papegaaien geweldig en zou er graag eentje hebben, maar twijfel er al jaren over omdat ik niet weet of ik het dier kan geven wat het nodig heeft.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 15:44

okee wacht volgens mij wordt ik verkeerd begrepen:

We willen hem echt nie wegdoen! we geven hem elke keer aandacht, geven hem stukjes fruit sproeien hem nat laten hem bij ons zitten alles! maar hij blijft doorgaan, hijzit zelfs te schreeuwen als hij naast je zit.. we worden gewoon knettergek en de buren ook. Ik kan niet leren als hij bezig is en mn moeder krijgt elke keer migraine.. Als we hem zomaar weg hadden gedaan was hij nu toch allang weggeweest? ik vraag toch oplossingen?
Als het beste een vogelopvang is doen we dat. m'n ouders zine een tweede papegaai niet zitten. wat moeten we dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:47

Celiien schreef:
we hebben die kooi net 4 weken en hij is ook wel belachelijk groot hoor ]

Niet naar de maatstaven van papegaai natuurlijk. Het dier kan zijn vleugels nauwelijks strekken. Ik lees wel dat hij er dagelijks uit komt, maar dat staat niet in verhouding tot de uren in die kooi.
Daarnaast houd je een groepsdier helemaal alleen. Hij geeft duidelijk aan dat hij zich niet prettig voelt, een soortgenootje lijkt me het minste dat je hem kan bieden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 15:48

Ik wil het hem dolgraag aanbieden, maar ik heb nog twee ouders die het niet willen (kost ook weer geld en ze zijn niet goedkoop) .. trouwens, kan je ze zomaar bij elkaar zetten?

Hij kan in de kooi makkelijk zn vleugels strekken, maar hij zit uit zichzelf alleen maar op 1 stok.. zal er straks wel een foto van maken!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:49

Celiien schreef:

We willen hem echt nie wegdoen! we geven hem elke keer aandacht, geven hem stukjes fruit sproeien hem nat laten hem bij ons zitten alles! maar hij blijft doorgaan, hijzit zelfs te schreeuwen als hij naast je zit.. we worden gewoon knettergek en de buren ook. Ik kan niet leren als hij bezig is en mn moeder krijgt elke keer migraine.. Als we hem zomaar weg hadden gedaan was hij nu toch allang weggeweest? ik vraag toch oplossingen?
Als het beste een vogelopvang is doen we dat. m'n ouders zine een tweede papegaai niet zitten. wat moeten we dan?

Een andere plek zoeken voor de hond. :P

Ik denk dat het erg lastig wordt... Je zou hem kunnen straffen door hem steeds als hij schreeuwt, uit de kamer te rijden en hem terug te halen zodra hij rustig is? Het lijkt me in elk geval van belang om het gedrag niet te belonen. Dus alleen aandacht geven op het moment dat hij het gewenste gedrag vertoont. Je zou clickertraining kunnen proberen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 15:52

Isegrim schreef:
Celiien schreef:

Een andere plek zoeken voor de hond. :P

Ik denk dat het erg lastig wordt... Je zou hem kunnen straffen door hem steeds als hij schreeuwt, uit de kamer te rijden en hem terug te halen zodra hij rustig is? Het lijkt me in elk geval van belang om het gedrag niet te belonen. Dus alleen aandacht geven op het moment dat hij het gewenste gedrag vertoont. Je zou clickertraining kunnen proberen.

Hmm clickertraining is een goede! Nee hondje gaat echt niet weg, die is van mij namelijk :+
wat we doen is vaak een doek over de kooi gooien. helpt wel maar zodra de doek eraf is begint hij na een paar minuten weer.
foto komt eraan!

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:54

Jaaaaren geleden hadden wij ook een Papagaai maar mijn ouders begonnen het op een gegeven moment zielig worden voor het beestje.
Hij miste echt soortgenoten. Na overleg kon hij in de dierentuin van Amersfoort terecht en daar was ie echt meteen op zijn plek.
We hebben hem nog vaak opgezocht en als we zijn naam riepen schoot ie meteen naar voren. Na 3 seconden zaten alle andere papagaaien er weer naast en vonden we hem niet meer terug, maar hij had het er in ieder geval naar z'n zin. Veel vriendjes en lekker veel ruimte.

Dus mocht je er voor kiezen om hem weg te doen. Misschien is de dierentuin dan een betere optie dan de opvang.

Al hoop ik natuurlijk dat jullie nog een oplossing voor het geschreeuw vinden. ;) In mijn oren klinkt het inderdaad ook als jaloezie.
Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:55

Celiien schreef:
Hij kan in de kooi makkelijk zn vleugels strekken

Bij wijze van spreken. :) Ik vind dat er voor vogels maar heel weinig (of misschien zelfs geen) kooien groot genoeg zijn, ze moeten lekker kunnen vliegen.
Vaak zie je dat gekooide en/of verveelde dieren in zichzelf keren en nog maar op 1 plek zitten, of stereotiep gedrag gaan vertonen. Als ze weer uitdagingen krijgen en hun leefomgeving beter is afgestemd op natuurlijke behoeftes kunnen ze weer helemaal opbloeien.

Wat de tweede papegaai betreft: Ik snap dat jij daar dan niks aan kan doen, maar van je ouders vind ik het dan wel kwalijk. Ze hebben voor dit dier gekozen, als ze zich in eerste instantie wat beter hadden ingelezen had dit misschien niet eens hoeven te gebeuren. Maar goed, mensen maken fouten. Echter word er nu wel een dier de dupe van, en als je eenmaal beter weet vind ik dat je daar ook naar moet handelen, dat het dan geld en/of moeite kost is (heel hard gezegd) je eigen schuld.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 15:56

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:56

Isegrim schreef:
Je zou hem kunnen straffen door hem steeds als hij schreeuwt, uit de kamer te rijden en hem terug te halen zodra hij rustig is? Het lijkt me in elk geval van belang om het gedrag niet te belonen. Dus alleen aandacht geven op het moment dat hij het gewenste gedrag vertoont. Je zou clickertraining kunnen proberen.

Een dier straffen dat niet meer doet dan overduidelijk zeer terechte (!) ontevredenheid uiten? :n

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:57

Het is misschien zielig maar onze papagaai vroeger als hij jaloers was deden we soms een doek over zijn kooi zodat hij even rust had. papegaaien hangen over het algemeen heel erg aan 1 persoon en claimen hier alle aandacht van. Als mijn zus bezoek had of ging bellen ging hij ook schreeuwen om aandacht.

En dan hielp een doek wel!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:58

Celiien schreef:
Hmm clickertraining is een goede! Nee hondje gaat echt niet weg, die is van mij namelijk :+
wat we doen is vaak een doek over de kooi gooien. helpt wel maar zodra de doek eraf is begint hij na een paar minuten weer.
foto komt eraan!

Ik denk dat het erg belangrijk is om zeer consequent en duidelijk te zijn. De vogel moet weten waar hij aan toe is en hij moet ook weten dat de komst van de pup niet betekent dat hij zijn plekje in het gezin kwijt is.

Met die doek dus ook consequent zijn. Doek erover. Zodra hij stil is, doek eraf. Begint hij weer? Doek meteen weer erover. Dit kun je met clickeren effectiever maken, misschien beter zonder doek. Je kunt een stilte belonen met een click en een steeds langere stilte vragen. Dit kun je koppelen aan een commando (liefst iets dat je normaal niet gebruikt, dus een nieuw commando).

Weet niet of je ervaring hebt met clickertraining? Je moet eerst bevestigd hebben dat click = beloning (snoepje). Timing is heel erg belangrijk, je kunt veel verknallen met slechte timing.

Ik denk dat consequent zijn en er écht tijd en aandacht in steken heel belangrijk is.