Een paar vraagjes over geiten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Een paar vraagjes over geiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 20:52

Ik heb nog geen cadeu gehad voor de Cito-Toets. Nu wil ik graag 2 geitjes, dit kan. maar heb nog wat vragen:

1. Kan een geit alleen leven?
2. Moeten geiten de hele zomer hooi?
3. Hoeveel hooi in de winter (kleine baal)?
4. Moet een geit persee biks?
5. Wat moet de minimaale oppervlakte zijn van het nachthok (LXB)?
6. Wat is de kleinste geit (dwerggeit?)?
7. Wat is de meest geschikte omheining (stroomdraad of gaas+stroomdraad)?
8. Wie heeft hoorns (mannetje?)?
9. Kunnen ze bij kippen?

Sorry voor de korte tekst. Ben hier echt slecht in.

gr. Sjors493.

bromfiets

Re: Een paar vraagjes over geiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:55

Ik weet niet precies wat de standaarden zijn qua schuilplaats e.d. maar bij ons krijgen ze in de zomer ook onbeperkt hooi, net als in de winter. Wij geven ook biks voor de mineralen. Bij ons zitten ze achter Heras-hekwerk van 1,75 hoog, let er op dat geiten echte ontsnappingskunstenaars zijn en je omheining dus dicht en hoog genoeg is.

en de vrouwtjes hebben ook hoorns. Bij ons lopen ze ook bij de kippen, wel op tijd ontwormen ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 20:56

bromfiets schreef:
Ik weet niet precies wat de standaarden zijn qua schuilplaats e.d. maar bij ons krijgen ze in de zomer ook onbeperkt hooi, net als in de winter. Wij geven ook biks voor de mineralen. Bij ons zitten ze achter Heras-hekwerk van 1,75 hoog, let er op dat geiten echte ontsnappingskunstenaars zijn en je omheining dus dicht en hoog genoeg is.

en de vrouwtjes hebben ook hoorns. Bij ons lopen ze ook bij de kippen, wel op tijd ontwormen ;)

bedankt voor je reactie!
en spuiten? (tegen ziektes)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:58

Dat laten wij door de dierenarts doen :) Wij spuiten jaarlijks, maar ik weet niet precies wat er dan ingaat.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 21:00

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:00

Daar springen ze wss overheen, ze kunnen erg hoog springen hoor.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:19

1. Kan een geit alleen leven?
Nee een geit is een kudde dier

2.Moeten geiten de hele zomer hooi?
Ja in gras zit te weinig structuur. Het hoeven geen grote hoeveelheden te zijn, maar een pluk per dag hebben ze toch wel nodig

3. Hoeveel hooi in de winter (kleine baal)?
Afhankelijk van de kwaliteit van het hooi, hoeveel gras er nog beschikbaar is op het land, ras, leeftijd etc. Geef bij voorkeur hooi met een lage voedingswaarde (droog en stengelig hooi) Overigens vinden geiten in de zomer gedroogde brandneters, en ander "onkruid" heerlijk, even oppassen met giftige planten.

4. Moet een geit persee biks?
een handje per dag voor de vitamientjes

5. Wat moet de minimaale oppervlakte zijn van het nachthok (LXB)?
ik weet niet of er standaard maten zijn, maar naar mijn idee zou het groot genoeg moeten zijn dat ze samen comfortabel kunnen liggen en een beetje rondscharrelen 3 bij 2 m? let er op dat geiten een rangorde hebben en dat twee geiten elkaar niet altijd in één hok dulden, een wand in het hok zelf kan een oplossing zijn, zodat de ranglagere kan schuilen voor de hogere in rang. Bovendien zou ik zelf graag rechtop willen kunnen staan in het hok, dat maakt het schoonmaken makkelijker. Daglicht is ook prettig, en het is handig dat het hok afsluitbaar is, zodat je de geiten kan ophokken (bijvoorbeeld als de dierenarts komt)

6. Wat is de kleinste geit (dwerggeit?)?
geen idee, rond de 40/50 cm?

7. Wat is de meest geschikte omheining (stroomdraad of gaas+stroomdraad)?
Gaas + stroomdraad. Stroomdraad op ongeveer 30 cm hoogte zodat ze niet met de voorpoten op het gaas kunnen gaan staan, want dan is je gaas binnen de korste keren krom gebogen en gaat het niet zo lang mee.

8. Wie heeft hoorns (mannetje?)?
Zowel bokken als geiten hebben hoorns

9. Kunnen ze bij kippen? ja gaat prima

Ontwormen kan op verschillende manieren. Op onze kinderboerderij doen wij dat met pillen via de bek (bijv Panacur). Vraag even je dierenarts wat voor jullie het meest geschikt is. Denk je er ook aan dat je de klauwtjes regelmatig moet bijsnijden? Hier een instructie filmpje voor schapen, maar het werkt het zelfde voor geiten, met als verschil dat je geiten niet op de kont zet, maar net als een paard voetjes laat geven http://www.youtube.com/watch?v=KdAqECCkORE

Denk je even aan de wet en regelgeving? Je bent verplicht je geiten te laten registeren, oornummers zijn dan ook verplicht. Dat is op zich niet moeilijk. Je vraagt een UBN (unieks bedrijfs nummer) aan bij het ministerie van ELI (http://www.rijksoverheid.nl even zoeken op indentificatie en registratie) Je krijgt dan een inlog nummer waarop je kan inloggen op DR-Loket (gebruik de zoekfuntie op http://www.rijksoverheid.nl) je krijgt dan je eigen dossier (mijn dossier) en daar houd je dan bij wat er met je geiten gebeurt (nieuwe geit, of geit verkocht (aan en afvoer), dood of geboorte) als je de geiten vervoert moet je dat met een vervoersbewijs aanvragen, zonder vervoersbewijs ben je in overtreding. En met het oog op de (hopelijk nog heeeele verre toekomst) kom je met een dode geit te zitten, dan moet je die aanbieden aan het destructiebedrijf (rendac).

Zo en als je tot zover bent gekomen, chapeau! :D Succes en vooral heeeel veel plezier met het houden van geiten, ze zijn erug leuk :j Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust. Je kan ook kijken op http://www.levendehave.nl daar staan handige tips voor hobbyhouders.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 21:30

Bedankt marquez1!!
hier heb ik nog wat aan.
en vanaf 1.40 vind ik dat het er nog wel ruig aan toe gaat (zal het wel fout hebben!)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:34

even lezen 40/50 cm stokmaat zegmaar, het is geen paard hé :D :+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 21:38

marquez1 schreef:
even lezen 40/50 cm stokmaat zegmaar, het is geen paard hé :D :+

dat vind ik een rare zin. want hij duwt de kop van het schaap tegen het lijf vandaar!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:54

o je hebt het over het filmpje?

Als je de kop van het schaap naar de zijkant van het lijf drukt, en tegelijkertijd op zijn kont drukt valt het schaap een beetje op zijn kont. Het ziet er misschien een beetje ruig uit, maar je kan dit beter doen dan het schaap onvakkundig op de kont zetten, veel mensen trekken aan de wol, en dat doet zeer. De kop naar de zijkant drukken doet niet zeer, het ziet er alleen een beetje bruut uit in onze ogen.

maar dat hoef je dus allemaal niet te doen met je geitjes :D . Die zet je gewoon aan een halsband vast, en dan til je de pootjes op

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 08:00

Zoals al gezegd: zeker zorgen dat je omheining in orde is! Onze omheining is 'maar' 1.30m (sommige stukken lager) en daar gaan ze niet over, maar onze omheining hangt wel enorm stevig vastgespannen (want ooh wee als ze ergens een los of slap stukje vinden). Wij hebben nu negen geiten op een stuk van ruim 16are zitten, wat voor hun meer als voldoende is. Ze moeten wel altijd in groep (minstens 2!) staan, geiten zijn geen solisten en blijten de boel bij elkaar als ze apart komen te zitten. Hoorns krijgen ze allemaal, tenzij ze onthoornt worden (maar dan moet je ze allemaal onthoornen, anders zit je met een risico van rangordeproblemen waarbij de hoornlozen worden uitgesloten). Hooi inderdaad zomer en winter bijgeven, hoewel in de zomer de hoeveelheid sterk afhangt van je hoeveelheid gras. Let hiermee op, een geit kan zichzelf letterlijk dood eten. Ze hebben echt een minimum aan biks nodig, een handje per geit is meer dan voldoende.

Desondanks, het zijn wel héél fijne beesten :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 16:51

hoeveel volt kan je op het stroomdraad zetten?
gewoon een apparaat van paarden?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 20:07

niemand?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 21:53

Een greep uit ons assortiment geitenvoer

VEM
WDVE
Baby Geitenbrok
980
105
Geiten Opfok
960
110
Geiten Lokbrok
950
95
Geiten Lacta Top (propyleen)
1000
115
Geiten Lacta T
980
110
Geiten Totaal Basis
940
95
Geiten Totaal Top
980
100
Geiten Totaal Lacto
1000
100
Geiten Bokkenbrok
960
100

hier kan ik uit kiezen. weet totaal niet wat VEM & WDVE iniedergeval het zwart gedrukte is VEM, onderstreepte is WDVE. wat is de beste keus? het zijn gewoon hobbygeiten.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:53

DVE is voerdereenheid melk. Dat is een term waarmee de energie wordt uitgedrukt die in het voer zitten.
WDVE is werkelijk darmverteerbaar eiwit.

Op zich zijn dit soort waardes voor jou als hobbyhouder niet zo interessant. Ik zou gewoon geiten basisbrok voeren. Lacto is alleen voor geiten die melk geven, en baby en opfok brok voor jonge geiten. Maar zoals al gezegd, en handje per dag is meer als genoeg, geiten worden namelijk al snel te dik.

Stroomvoorziening gaat het zelfde als bij paarden. Je kan een batterij gebruiken, maar op den duur is dat duurder dan een stroomapparaat aangezien de baterijen leeg raken en je steeds nieuwe moet halen, een accu kan ook maar die moet je opladen en na verloop van tijd gaat de kwaliteit achteruit. Voor de lange termijn is een stroomapparaat op netstroom de beste oplossing.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:20

Ik las net dat iemand iets schreef over onthoornen. Besef wel dat die in Nederland niet meer toegestaan is voor hobbydieren. Er zijn heus nog wel dierenartsen die het doen, maar het is wel verboden. (En terecht).

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:35

Krijgen dwerggeiten hoorns?
Die bij ons hebben ze niet hoor, net zoals oorlabels, en ontwormen etc. gebeurt ook niet.
Zijn alle 4 (1 bok en 3 geiten) gezond, en krijgen elk jaar een stuk of 5 lammeren.
Krijgen 1 schep voer, standaard geitenbrok (1/2) met schapenmuesli (1/2).
Lopen tussen de kippen en zitten achter een houten hek dat vast gevlochten is met ijzerdraad, maar oo als er maar ergens een gaatje is dan zijn ze er vandoor.
Zitten in een hok van 3 bij 3 en de kippen hebben een bovenverdieping.
Krijgen zomer en winter een ruif met hooi en verder gras, wat ze niet eten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:45

julius_juut schreef:
Ik las net dat iemand iets schreef over onthoornen. Besef wel dat die in Nederland niet meer toegestaan is voor hobbydieren. Er zijn heus nog wel dierenartsen die het doen, maar het is wel verboden. (En terecht).

Als ik zie hoeveel schapen hier met koppie door het gaas hangen voor dat lekkere plukje gras ben ik blij dat die geen hoorntjes hebben. Met geiten zal dat niet heel anders zijn.
Zou ik geiten samen met paarden/pony's houden zou ik ook geen hoorns willen ivm veiligheid paarden en vast zitten in de hooinetten.

Heel misschien dat er in de toekomst een paar schaapjes bijkomen hier, maar met hoorns in elk geval niet. Plus dat de omheining dan geheel overhoop moet, nu zouden ze overal tussendoor kruipen. Waarschijnlijk moet er dan ook gaas achter het stroomdraad, vandaar dat ik ook twijfel. Is nl vrij kostbaar en het goed spannen is lastig.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:00

ik had zef geen gaas maar houten planken voor de bokken. [flinke hoorns]
zelf had ik er bewust geen stroom op omdat de mijne daar averechts op reageerde,stroom raken was een sprong naar voren zodat ze juist aan de verkeerde kant van de omheining stonden. :D
ze waren rond de 80 cm groot en de omheining was rond de 120 cm.
ze konden het wel maar sprongen er niet over [zolang er geen stroom op stond]
bij dit ras werd geadviseerd bij bokken op te passen met biks omdat er plas problemen kunnen onstaan.
ik weet niet hoe dat met andere rassen zit.
hier ook het hele jaar door hooi.

Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:36

tamary schreef:
julius_juut schreef:

Als ik zie hoeveel schapen hier met koppie door het gaas hangen voor dat lekkere plukje gras ben ik blij dat die geen hoorntjes hebben. Met geiten zal dat niet heel anders zijn.
Zou ik geiten samen met paarden/pony's houden zou ik ook geen hoorns willen ivm veiligheid paarden en vast zitten in de hooinetten.
.

Dan zul je dus moeten gaan voor een ras dat van nature geen hoorns heeft. :)

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:08

Je hebt gehoornde en ongehoornde geiten.
Zowel dwerg als andere rassen.
Zelf heb ik een drieling dwerggeit gehad en daarvan hadden 2 geen horens en 1 wel.

Maar dat zie je al heel snel als ze jong zijn.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:10

wij hebben 2 mini-dwerggeitten die komen ong tot onze knie (iets groter)
bij ons krijgen ze onbeperkt hooi, hebben een weide met veel gras maar zitten s nachts binnen.
geitenvoer krijgen ze al langer dan een jaar niet meer en ssowieso in de zomer niet
één van de twee kan kunstjes (ik pas de VD voor paarden een beetje aan)
en ze springt dubbel zo hoog als haar schofthoogte.
zodra er een paar druppels regen vallen spurten ze naar binnen dus de schuilstal moet zeker droog zijn en ook groot genoeg voor regenachtige dagen
ze zijn nog nooit ontwormd of bij de DA geweest

Maar ik wil ze nooit meer kwijt! <3 *\o/*

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:18

Dwerggeiten zijn tot ongeveer kniehoogte (ligt er natuurlijk aan hoe lang het onder een is van diegene :P ) dus mini zijn ze niet..

Maar ik zou toch eens aan een mestonderzoek gaan denken, want wormen kunnen sluipmoordenaars zijn...
Beter voorkomen dan genezen!!

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:24

ja maar de vader vooral is echt mini-dwergeit en de fokker zei dat. maar echt uitmaken doet mij dat niet
dat mestonderzoek vind ik geen slecht idee maar dat moet ik dan eerst mijn ouders aangepraat krijgen en ik denk dat we wel een laag risico hebben en ze zijn ook (een beetje :o ) te dik