Wij hebben al jaren honden, de oudste is helaas afgelopen zomer overleden op 13 jarige leeftijd, dan hebben we een gecastreerde reu van 7 jaar, een gecastreerde reu van 5 jaar, een teefje van 2,5 jaar, hier gaat het in het verhaal om, en een teefje van bijna een half jaar, (bij ons geboren)
Het gaat dus om het teefje van 2,5 jaar, een jack russeltje zonder papieren. Het is een heel klein hondje van ongeveer 3 kilo denk ik... Toen we haar kregen was het een pupje van 8 weken oud, echt heel leuk. Toen ze 9 weken oud was heeft ze een trap tegen dr koppie gehad van een pony, ze had toen een flinke schedelbasisfractuur, gelukkig met heel veel zorg van dierenarts en ons er bovenop gekomen.
Wat is nu het probleem zullen jullie denken? Ze is agressief....of is het een uiting van ongemak en pijn in dr koppie????
Als ze op de bank ligt te slapen en je gaat er langs zitten, schiet ze wakker en heb je een knauw te pakken....ik heb 2 kinderen, en die hebben al een paar keer dr tandjes van dichtbij gevoeld. Kinderen uitgelegd dat ze Woody niet mogen aaien als ze slaapt....en niet er langs moeten gaan zitten....dit ging even goed, totdat ze andere honden, ook de onze, zonder reden in 1 keer bijt...ook pakt ze egels op en blijft erin happen en bijten totdat we de egel kunnen pakken...heel haar koppie ligt dan open van de pinnen van de egel.
Ook wil ze graag ontsnappen en zet het dan op een rennen, luisteren doet ze dan totaal niet meer...nu hebben ze hier op de straat een nieuw hondje....een pup jack russel van 3 maanden en die loopt los op het erf. Als Woody de kans krijgt rent ze daarheen om de pup flink te pakken te nemen, als je met haar aan het wandelen bent, dan wil ze die pup ook pakken....ze gaat dan tekeer als een leeuw.
Ook heeft ze ons al een paar keer gebeten zonder aanleiding....en sinds gisteren hebben we besloten dat ze weg moet.....wij kregen (onverwachts) bezoek en mijn zoontje deed de deur open.....normaal zorg ik dat ik zelf de deur opendoe omdat Woody alles in de gaten houdt om te ontsnappen.....maar mijn zoontje deed dus open en weg was Woody....als een gek rennend naar het huis van de pup,.....pakt daar de pup flink.....om een lang verhaal dus enigzins kort te houden weet ik niet wat we met Woody moeten doen, ze kan niet met andere honden....en ook niet met kinderen.
Wij hebben in december jl een nestje pups van onze labrador gehad, en mijn ouders hebben daar ook een hondje van....deze kwamen dus gister op bezoek....komen vrij regelmatig hier met de hond.....de hond staat gewoon in de tuin te kijken, in 1 keer vliegt Woody op en pakt hem....
De dierenarts zegt dat ze dat overgehouden heeft van haar ongeluk toen ze 9 weken was en het niet helemaal meer klopt in dr koppie. Inslapen is een optie, maar pfff dat is moeilijk want ondanks haar dingen is het toch een heel lief hondje....ze slaapt heel veel, en is vrij rustig als ze wakker is, eet goed, drinkt goed, en speelt ook soms met onze pup, wel onder toezicht en niet te lang, anders gaat het mis en gaat ze bijten. Ook zit ze heel graag op schoot.
Wie heeft een idee wat we met haar aanmoeten, is inslapen echt de beste optie, of een asiel??? Ik hoor het graag van jullie
Eerlijk? Ik zou het risico niet nemen met jonge kinderen in de buurt.
Klinkt als een ernstige blessure wat het beestje heeft opgelopen en dan is het soms eerlijker om de beslissing te nemen haar te laten gaan.
Poosje81
Geplaatst: 03-06-11 10:46
Als je ze naar een asiel doet, scheep je feitelijk iemand anders met het probleem op. Daarbij, als je hondje echt iets heeft overgehouden aan die klap, dan moet je zelf de verantwoordelijkheid hiervoor nemen en is inslapen echt de beste keuze.
Ja klopt helemaal , maar stel nu dat er iemand is die geen honden heeft, geen kinderen, een tuintje....dan zou ze daar fijn kunnen wonen....dat is wat er door me heen gaat, ze is pas 2,5
Fred_Kroket
Geplaatst: 03-06-11 10:49
Inslapen is denk ik eerlijk. Je kunt de afwezigheid van kinderen, honden en onverwachte bewegingen niet 100% vermijden. En dan moet jij uitleggen dat je zoontje, dochtertje, buurmeisje, hondje van de buren een litteken heeft omdat jij het hondje zo graag wilde houden of in leven wilde houden.
Maakt het niet makkelijker, heel veel sterkte!!
Paardenmeis1
Geplaatst: 03-06-11 10:49
Kan je geen scan laten maken? Misschien zit er wel iets bekneld in haar koppie wat met een operatie oid verholpen kan worden?
En anders is het sneu, maar inslapen is de beste van 2 kwaden
Bellex
Geplaatst: 03-06-11 10:50
Ook ik zou het risico niet nemen. Ik zou zorgen dat ze op een huisje zonder kinderen of andere beesten komt, of haar in laten slapen. Want dit is niet alleen voor jullie geen leven, maar ook voor haar niet. Als ik het goed lees wordt het gedrag erger? Dan zou ik toch echt aan pijn denken
Erger kan ik niet echt zeggen, ik hou haar natuurlijk goed in de gaten en kan dingen voorkomen...maar helaas niet alles...
Talsha
Geplaatst: 03-06-11 10:52
Als ik het zo lees is inslapen inderdaad ook de best optie, maar zou de tip van Miseria wel nog proberen! Want voor het zelfde geld zit er inderdaad iets niet goed wat door middel van een operatie wel verholpen kan worden. Het is ontzettend spijtig, maar ik zou niet het risico willen nemen dat mijn hond iemand echt een keer ernstig verwond. Want je kunt nooit alles 100 % vermijden.
Sabinee__
Geplaatst: 03-06-11 10:53
Ik zou ook de keuze inslapen maken. Je zegt dat ze al meerdere malen die pup van de buren gepakt heeft.. Dan heb je echt mazzel dat wij je buren niet zijn .. Stel je voor dat jouw hondje die pup dood maakt?
amyz
Geplaatst: 03-06-11 10:54
Jeetje moeilijk zeg..
Mn ouders hadden ook zo'n soort hond, dat was een schat, luisterde perfect, maar met bepaalde geluiden (bijv klok opdraaien) flipte hij compleet. Die is een half jaar geworden, rende ineens de weg over (aanhanger, maakte ook zo'n geluid) en kwam bij de da, ging prima mn ouders konden m ophalen. Tien minuten later telefoontje dat het niet meer hoefde..
Die had wss ook een draadje los (alleen dan aangeboren) en is overleden aan een hersenbloeding.
Long story short; je maakt zo'n hond niet gelukkig op deze manier. Als er iets mis is in dat koppie.. Een scan oid is denk ik nog een goed idee Maar idd, je kunt andere honden enz niet vermijden. En je moet al een heel goed plekje vinden denk ik, asiel lijkt me ook geen optie. Wie weet hoe lang ze daar moet zitten.
Moeilijk hoor! Probeer erachter te komen wat er mis is. Kun je er niks aan doen, weet je in ieder geval waarom je er niks aan kon doen..
Agos.. Ik ben het wel eens met mijn voorgangers. In laten slapen. Dat hondje schrikt zich steeds te pletter als ze slaapt en bijt..Dat is een eerste reactie geworden, en dat lijkt me voor de hond zelf zo erg..steeds hoog in de adrenaline. En daarnaast is het gewoon geen acceptabel gebeuren imo, een hondje die steeds maar bijt. Asiel vind ik ook afschuiven van je eigen probleem. Een scan of foto is nog wel een optie maar de vraag is of het antwoord bevredigend genoeg is. Je zou kijken of ze op metacam verbeterd, dan heb je iig de factor pijn uitgesloten.
buukske
Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-11 11:00
Ze heeft al een scan gehad toen ze beter verklaard was....ik denk dat dat op 5 maanden leeftijd gebeurd is. De dierenarts kon toen niet zeggen of haar gedrag daarmee te maken had, omdat er op de scan niet echt iets te zien was wat haar gedrag verklaarde....de schedel was mooi aan elkaar gegroeid, dat was wat hij kon zien.
Op pijnstillers heeft ze ook gestaan...vanaf afgelopen november tot april maar gaf geen verbetering.
Mensen, ik wil even iets erbij melden, ik krijg veel pbs met de vraag of ze gesterriliseerd is.....dit is geen hondje voor een nestje....mensen die zich dan nog willen blijven aanbieden.....als ik dat als optie zou zien wordt ze eerst gesterriliseerd voordat ze gaat verhuizen, ben benieuwd of de reactie's dan nog zo overweldigend zijn.......!!!
Wilawander
Geplaatst: 03-06-11 11:04
Ik zou een scan maken en aan de hand darvan beslissen maar grote kans dat dit de oorzaak is. Voor haar is dit gedrag ook enorm veel stress dus ik zou haar zeker niet herplaatsen.
Als er echt iets mis is in haar koppie, en als daar niets meer aan te doen is, zou ik haar ook laten inslapen.
Je kunt wel een stabiele rustige omgeving voor haar zoeken, maar wie weet wat ze daar gaat uitspoken. Als die agressie van binnen uit komt, dan vrees ik dat ze ook in een rustige omgeving wel wat vindt om haar agressie op kwijt te kunnen, zijn het geen levende dieren, dan wel stoelpoten of schoenen. In mijn ogen kan je een ander niet met dit probleem opzadelen.
buukske
Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-11 11:07
Nee klopt, maar volgens de dierenarts zie je nu geen andere dingen dan toen. Ze was toen beter verklaard en we hebben een scan laten maken omdat ze dus dat aanvallend gedrag had..
Het is niet dat ik iemand anders met dit probleem wil opzadelen, ik wil de juiste keus maken voor Woody (zo goed en kwaad als dat kan) Met jullie meningen lukt dat heel goed, bedankt daarvoor!
mika11
Geplaatst: 03-06-11 11:07
Volgens mij is de kans groot dat er inderdaad iets in haar koppie niet helemaal meer goed zit. Herplaatsen lijkt me ook niet zo leuk, omdat je weet hoe de hond is, en misschien gaat ze dan wel van hand tot hand. Ik denk dat je een paar keuzes hebt: - medisch helemaal laten uitzoeken of ze pijn heeft etc en of er eventueel iets aan te doen is. (maar dat is blijkbaar al gedaan) - blijvend nieuw huisje zoeken waar ze enige hond is, zonder kinderen, bij iemand die weet hoe de hond is en er mee om kan gaan. Een rustig huisje dus waar ze weinig prikkels krijgt van vreemde honden/kinderen in de omgeving. - laten inslapen
Asjemenauw
Geplaatst: 03-06-11 11:10
Wat ik me een beetje afvraag is wanneer de agressie begonnen is. Het hondje was 9 weken oud toen het ongeluk gebeurde en nu 2,5 jaar later zijn er problemen met agressie ?? Beetje moeilijk om nu met deze informatie de situatie juist in te schatten.
Wat ik wel vaak heb zien gebeuren is dat een pup door een ongeluk of een ander naar iets op jonge leeftijd TE vertroeteld is ... bijna naar gezondheid is geknuffeld ... wat mij betreft zijn hier de wortels naar het 'kwaad' begonnen te groeien. Ik lees in het verhaal een probleem met rangorde.
Omdat naar mijn mening de informatie niet volledig is kan ik vanaf deze plek niet adviseren wat te doen. Een hond laten inslapen vanwege bovenstaande info vind ik zeker te makkelijk geroepen. Mijn hond was 1,5 toen ze zich al uit 4 gezinnen heeft gebeten. Wij zijn 5de eigenaar ... en hier heeft ze een heus goed huis en wij hebben aan haar een echt gouden hond. Stel je voor dat zij was ingeslapen omdat haar vorige eigenaar geen benul had van hoe je echt met dieren moet omgaan of niet begreep wat de hond nodig had om zich wel goed te kunnen gedragen ...
Ik zeg niet dat jij TS een onbenul bent hoor ... maar ik wil eigenlijk wel aangeven dat je het probleem niet oplost door de hond in handen van onbekenden te geven. Weet jij wat er dan met het beest gebeurd. De hond laten inslapen vind ik ook geen optie zoals je weet. Op zich zou ik het geld ook wel uitgeven voor een medische keuring. Maar het meest geloof ik dat je het antwoord op het probleem vind als je een gedragsdeskundige zou inschakelen en desnoods met het dier (en later met de kinderen erbij) op cursus zou gaan.
Een 5 minuten oplossing voor een 2,5 jaar durend probleem heb ik helaas niet voor je. Wel zou ik de hond muilkorfen ... de kinderen hebben het recht veilig te zijn in hun eigen huis natuurlijk.
chocobroodje
Geplaatst: 03-06-11 11:11
Maar ze is dus niet gestereliseerd? Kan het geen (extreem) hormonaal probleem zijn? Misschien een tumor of iets? Ik zou haar wel nog 1x goed onderzoeken, als er geen medisch probleem is dan is het wss eerlijker het dier in te slapen.
buukske
Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-11 11:14
Dit probleem speelt al vanaf dat ze beter verklaard is......maar telkens bedacht ik wel een oplossing (of een excuus) waarom ze dat deed en hoe ik dat kon voorkomen, ik hou namelijk van dat beestje....en de kids ook....ze is alleen ontzettend onbetrouwbaar.....
Als ik geen kids had bleef ze gewoon hier.....heb zelfs de voordeur een tijd op slot gehouden en de achterom zodat ze geen kans had te ontsnappen....maar dit bleek geen goede oplossing voor de rest van het gezin....dit werkte niet.
Maar wat ze gister en van de week deed, kan gewoon niet....ontsnappen om een pup aan te gaan vallen, dat is nu haar doel, tenminste, zo lijkt dat.