Hond bijt kat dood. Gebrek aan opvoeding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zicky

Hond bijt kat dood. Gebrek aan opvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 22:06

Gisteren is onze kat dood gebeten door 2 JRhondjes. Kat zat in de tuin, buurman kwam buurten en had de honden aan de lijn. Honden zien de kat, kat kon niet wegkomen, heeft gevochten voor z'n leven. Kortom, hoop paniek in de tent. De details zal ik jullie besparen.

Buren beweren dat ze er niets aan kunnen doen, ze gaven immers aan dat ze de honden bij hadden. Ik ben van mening dat je je hond dient op te voeden, van katten blijf je af. Maar heb ik gelijk? Is dit op te voeden of is dit jachthond eigen en zit het zodanig in de genen dat je het er niet uit krijgt?

Mijn eigen hond is een doetje, katten zijn z'n vriendjes. Ze liggen hier het liefst lepeltje lepeltje. Ik heb verder geen ervaring met katagressieve honden, vandaar dit topic.

millennium

Re: Hond bijt kat dood. Gebrek aan opvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:10

Oef, dit is wel heel erg heftig zeg ... ! Ik heb geen ervaring met honden, wel in bijzijn geweest van een JR welke in de kiosk (op het station Groningen) een binnengewandelde duif greep en dood beet (terwijl het baasje een keer keek, haar schouders ophaalde, haar krokketje lekker verder naar binnen zat te douwen en de hele -stampvolle- kiosk in shock was) . Zal toch ook een deel opvoeding zijn? Aaah moeilijk, ik weet het echt niet. Hebben ze al eens eerder een kat oid (dood)gebeten?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:10

Tsja weet je, dat zei ik ook altijd. Maar mijn DH heeft het ook niet op katten, als ze wegrennen wil hij er gewoon achteraan, en helaas daar kan geen opvoeding tegenop. Nu wonen mijn katten boven en de hond beneden....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:11

Wat erg voor je zeg! Jee, lijkt me vreselijk om mee te maken :(:)
Instinct krijg je niet zomaar onderdrukt bij elke hond, al doen de meeste mensen zich daar gewoon de tijd niet aan af als ze zelf geen katten hebben.. maar als je een hond hebt waarvan je weet dat ie katten pakt, en je gaat naar iemand toe die een kat heeft, dan houd je dat dier toch kort aan de lijn of zet hem in een ruimte waar ie niet bij de kat komt, toch?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:12

Ik denk dat het komt dat het ook jachthondjes zijn.
Hoe goed opgevoed ook, het zijn geen robots.
Ze kunnen wel is terug vallen.

Erg vervelend van je kat. Daar niet van.

Christiene

jack russels zijn jagers van oorsprong..

maar aan de lijn.. met het baasje erbij.. in jou tuin de kat dood bijten gaat wel ver.

als ze nou los,liepen. kon hij niet aan de lijn trekken?

het is wel instinct van die hondjes. hebben ze het vaker gedaan?

Goof

Ik vraag me af in hoeverre de buren iets te verwijten valt, ze hadden de honden aan de lijn toch? Hoe konden ze dan bij de kat komen?

wat een vreselijk gebeuren moet het zijn geweest trouwens!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:13

dat is een heel groot gebrek aan oplettendheid van de buurman, mag ik dat zo zeggen?
man heeft z'n beesten aan de lijn..
hoe kan het zover komen dat die JR's focussen op de kat, en zover komen dat ze de kat vastpakken? Waar is het ingrijpmoment van buurman dan? :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:14

Goof schreef:
Ik vraag me af in hoeverre de buren iets te verwijten valt, ze hadden de honden aan de lijn toch? Hoe konden ze dan bij de kat komen?

Even terugkomen op mijn eigen post....

Het zijn verdorie JR's van maar enkele kilo's, die kun je toch zeker wel even heel flink corrigeren of van de kat af plukken als zoiets gebeurt of zie ik dat verkeerd?

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 22:15

Dit was hun eerste kat-kil. Zelf hebben ze geen katten en normaal gesproken, gewoon op straat, kunnen ze wel wegkomen. Katlief zat nu onder een tuinstoel in een hoek. Kon geen kant op. Het ging allemaal heel snel. Maar ik moet eerlijk zeggen dat deze hondjes ook weinig opvoeding hebben genoten (lees: zijn strontverwend) en ook naar andere honden toe erg dominant zijn.

De buurman stond erbij en keer erna.
Laatst bijgewerkt door Zicky op 02-06-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:16

Nee, dit is gewoon een stom ongeluk. Heel banketstaaf dat het zo gegaan is maar je kunt je buren zeker niet de schuld geven. HEt is gewoon een stom ongeluk geweest.

Honden kun je opvoeden om van katten etc af te blijven. Maar om maar een voorbeeldje te geven: Mijn honden blijven van mijn konijnen, kippen, vogels enz af. (even ter zijde: het gaat om een golden retriever, een labrador retriever en een kruising beagle/boerenfox) Terwijl ze wilde konijnen wel vangen, en sterker nog: Als er een kip van de buren over het hek, mijn tuin in vliegt, is die kip binnen 5sec dood. Terwijl mijn eigen kippen gewoon los lopen in de tuin bij de honden.

DUs opvoeden: Ja, voorkomen nee.. het is namelijk context gebonden.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:17

Jeetje, dat is inderdaad heftig, sterkte allereerst...

Ik denk dat het wel in het ras zit, het zijn nou eenmaal jachthondjes. Naar mijn idee kan je het met een goede opvoeding wel binnen de perken houden, maar dat jachtinstinct krijg je er volgens mij nooit helemaal uit.
Wij hebben ook een stel katten in huis en dat gaat met onze JR en JR kruising prima, niks aan het handje. Maar als we buiten lopen en ze zien een vreemde kat, willen ze er ook het liefst achter aan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:18

Zicky schreef:
Dit was hun eerste kat-kil. Zelf hebben ze geen katten en normaal gesproken, gewoon op straat, kunnen ze wel wegkomen. Katlief zat nu onder een tuinstoel in een hoek. Kon geen kant op. Het ging allemaal heel snel. Maar ik moet eerlijk zeggen dat deze hondjes ook weinig opvoeding hebben genoten (lees: zijn strontverwend) en ook naar andere honden toe erg dominant zijn.

De buurman stond erbij en keer erna.

Dat zou ik hem dus wel degelijk aanrekenen. Hij had zeker in kunnen grijpen, het zijn verdorie geen krachtpatsers van 60 kilo/ stuk.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:19

Ik vrees dat ik ze ook wel door de tuin had geveegd o.i.d.

Als een hond, mijn kat doodbijt terwijl zijn eigenaar ze aan een riem heeft? Vind hun verantwoordelijk!
En de reactie daarna :( Om je dood te schamen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:19

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een gebrek aan opvoeding en oplettendheid vindt als 2 honden die aan de lijn zitten, een kat dood kunnen bijten... Wat vreselijk zeg! Ik zou kapot zijn van verdriet en boosheid...

Deels is het natuurlijk jachtinstinct en dat is niet altijd te onderdrukken, maar je moet je eigen honden toch wel in de hand kunnen houden als ze aan de lijn zitten! Ik als baas zou het echt vreselijk vinden als onze hond een dier dood zou bijten.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:20

Ik ben van mening dat je buurman had moeten ingrijpen!!!!!

Ten tweede: dat van het ras vind ik onzin. Ik heb zelf een Jack Russel en zijn beste vriendin is een kat die is komen aanlopen. Van honden moet ie niks hebben want die zijn allemaal te groot en te wild (bij ons in het dorp zijn veel grote honden die altijd willen spelen).
Als hij een andere kat ziet wilt hij daarop af om te spelen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:20

Eeen kennis van ons had ook een jachthond (een grote duitse staander) en die greep loslopende katten. Echt heel erg. Die hond pakte de kat in zijn rug, gooide die kat de lucht in en vang hem vervolgens op in zijn bek, hap en weer een kat dood. Hij heeft heel wat katten vermoord en mocht ook niet meer los. Maar een kat die in hun tuin kwam was aan de beurt. Maar 2 JRs die aan de lijn zitten en vervolgens de kat grijpen vind ik erg onopgevoed. Onze hond (en) zijn gelukkig katten gewend, en ze mogen ze ook niets doen.Ook vreemde katten niet. Toch een kwestie van opvoeding.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:23

Ik ben het eens met Stoer.
Je buurman kon toch wel die honden weg houden bij de kat? Hij had ze aan de lijn.
Wat erg van je kat zeg, lijkt me vreselijk dat aan te zien :(:)

Mijn hondje hoeft het in ieder geval niet te proberen, en dat weet ze gelukkig ook. Alleen als de katten gaan rennen wilt ze er wel eens achteraan gaan maar als ze er dan eenmaal bij is raakt ze de kat met geen haartje aan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:24

Allereerst sterkte, wat erg dat je je kat bent verloren en al helemaal op zo'n manier.

Nou zijn JR's wel jachthonden, maar ook die kan je opvoeden.
Nou vinden de meeste honden katten wel magisch en willen er maar wat graag achteraan.
Maar ben toch van mening dat je je hond dan in principe terug moet kunnen roepen,
ook voor zijn eigen veiligheid. (denk kat aan overkant van straat.. hond ziet kat, wil straat overrennen..
auto.. plat....)

Ik geloof meteen dat het razend snel ging, echter aan de lijn?
Dan had de bezoeker toch een rotruk aan die lijn kunnen geven?
Verder is het natuurlijk heel lastig, aangezien je dan een kluwen van 2 JR's en een kat hebt.
Maar zo als ik het nu lees, stond de eigenaar van de honden erbij en keek ernaar....

Denk wel dat ik een JR zo ongeveer had leren vliegen.... dan wel zo ongeveer gewurgd had,
als ie met mijn kat in zijn bek zou zitten :o . (niet netjes weet ik.. maar ja, moeder instinct..
Heb ook een keer een bouvier paar schoppen verkocht die in mijn vorige hond hing die aangelijnd was.)

(mijn hond vind katten ook erg leuk, maar pakt ze niet, wil ze aflikken en er lomp mee spelen, ook niet handig.
In huis gaat dat wel goed (2 katten die baas zijn over de hond), maar vreemde katten snappen dat niet.)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:26

Ik lees nu pas dat je buurman niet heeft ingegrepen... ik had zelf hoogstpersoonlijk die buurman eigen handig buiten gegooid met die honden er achteraan en die had niet meer terug hoeven komen. En een aanklacht ingedient bij de politie. KOm nou , niet ingrijpen bij zoiets, dat gaat me echt te ver. Had hij de lijnen losgelaten dan??

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:26

Goof schreef:
Goof schreef:

Even terugkomen op mijn eigen post....

Het zijn verdorie JR's van maar enkele kilo's, die kun je toch zeker wel even heel flink corrigeren of van de kat af plukken als zoiets gebeurt of zie ik dat verkeerd?

ten eerste lijkt het me acht een nachtmerrie als dit gebeurd.
maar over dat er vanaf trekken, ik heb 2 van die kleine etters, pakken gelukkig geen katten maar zijn wel agressief naar andere honden, ik heb ze dus ook altijd aan de lijn.
in het verleden hebben ze het ook wel eens met elkaar aan de stok gehad en zal je zeggen, uitelkaar trekken is GEEN optie.
ze houden zo vast dat ze de stukken uit elkaar trekken, het enige wat dan werkt is ze met de kop onder water stoppen en als ze dan loslaten, snel bij elkaar weg halen.

gelukkig zijn ze die periode voorbij en kunnen nu bijna niet meer zonder elkaar, maar het zijn jachthondjes en als het instinct gaat werken kan er geen mens tegenop!

natuurlijk had de buurman wel een poging kunnen ondernemen om ook maar iets te doen en er niet stil bij blijven staan!!!!
Laatst bijgewerkt door nuka op 02-06-11 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:27

wat is dat toch altijd met dat ''ja instinct, jachtond''.. Mag een pitbull zomaar iedereen aanvliegen ''ja vechthond'' nee..
opvoeden..

Ik zou hierover zeker met buurman een hartig woordje spreken en er financieel achteraan zitten.. Heb je poes niet mee terug helaas.. Maar buurman mag toch wel zeker even merken dat híj fout zit. 't zijn zíjn honden die op JOUW terrein JOUW dier vermoorden..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:28

Nou ja NUka, ik bedoel er meer in het algemeen mee dat hij zijn eigen honden echt wel had kunnen corrigeren (zo niet tegen had kunnen houden)en of dat nou eraf trekken, wurgen of een rotschop geven betekent..... om het even denk ik in zo'n geval.

Anoniem

Re: Hond bijt kat dood. Gebrek aan opvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:31

Mijn hond (geen jack, maar heidewachtel) is echt de liefste hond die je kan voorstellen, hij is dan ook netjes opgevoed, niet agressief ect. Maar het jachtgen, daar konden wij niks aan doen met de opvoeding. Hij is alsnog achter katten aangegaan, en dat hou je niet tegen. Echt niet. (Vooral niet omdat mijn hond godsallemachtig eigenwijs is.)

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:32

Goof schreef:
Nou ja NUka, ik bedoel er meer in het algemeen mee dat hij zijn eigen honden echt wel had kunnen corrigeren (zo niet tegen had kunnen houden)en of dat nou eraf trekken, wurgen of een rotschop geven betekent..... om het even denk ik in zo'n geval.

heb ik er ook nog even onder gezet want dat vind ik ook absoluut, die buurman gaat niet vrijuit, zeker niet zelfs
maar schreef dit meer om aan te geven dat 2 honden tegen 1 kat bijna niet te doen is, al vind ik zeker dat je het moet proberen, en denk zelfs nog dat als het mijn kat was ik ook de buurman even onder handen zou nemen