Kitten gevonden. Help! :)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

singa

Kitten gevonden. Help! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 17:32

Hallo iedereen,

Het topic van kitten Lilly inspireerde me (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1453488). De adviezen die crazy_funky daar kreeg van vele bokkers leken me erg handig, dus ik hoop nu hetzelfde te bekomen :)

Het verhaal:
Toen ik met mijn familie op weekend was in de Ardennen vonden we tijdens een wandeling een nest kittens. Drie lagen er naast/op elkaar, maar 2 waren helaas al gestorven. Het middelste, een lapjeskatje, leefde wel nog. Een beetje verderop vonden we nog een 4e, ook al dood. Het lapjeskatje hebben we in een pamper gewikkeld en meegepakt natuurlijk:

Afbeelding

Het katje was volledig uitgeput. De eerste 2 dagen heeft ze niets anders gedaan dan geslapen en gegeten. Als we haar op de grond zetten bibberde ze heel erg en viel ze bij de minste beweging om. Ook had ze een vliesje over de helft van haar rechteroogje, maar daar maakte ik me eigenlijk niet veel zorgen over. Maandagmorgen ben ik ermee naar de dierenarts gegaan. Hij zei direct dat het een vrouwtje is (3 kleuren) en dat ze ongeveer 6 weken moet zijn. Toen hij haar op de grond ging het stappen nog steeds even moeilijk. Toen ze toch een meter of 2 liep, liep ze recht tegen een kast. Na wat testen met de vinger vermoede de DA dat ze ook nog blind was. Ook het vliesje over het oog baarde hem zorgen, het is het derde ooglid dat niet wegschuift door neurologische schade: syndroom van Horner. Dit in combinatie met de slechte coördinatie en het bibberen deed hem denken aan een probleem in de hersenen. Zijn advies: afwachten en me er niet te veel aan hechten. Al veel te laat natuurlijk.

Ondertussen zijn we 4 dagen verder en ik twijfel nog steeds of ze het wel zal halen. Op zich is ze al heel goed opgeknapt (verdikt, oogjes zijn veel helderder, stapt beter, speelser, eet zelfstandig, ...), maar toch zijn er enkele dingen waar ik mijn twijfels bij heb. Het vliesje is meestal nog aanwezig, maar niet zo ver meer en op haar speelse momenten zelfs helemaal weggeklapt. Hoewel haar stappen enorm verbeterd is, is het nog niet wat het moet zijn. Ze wankelt erg met haar achterste en stapt plantair (volledige voet ipv enkel de tenen). Het bibberen is gelukkig wel erg geminderd, maar af en toe nog aanwezig. Het eten en drinken gaat erg goed. Ik geef haar nu een soort mousse voor kittens van Royal Canin afgewisseld met kittenmelk. Plassen deed ze tot gisteren enkel als ik haar buikje en vagina stimuleerde, maar de DA raadde me af dit nog te doen:

Afbeelding

Vannacht heeft ze voor het eerst kaka gedaan. Niet in de kattenbak natuurlijk, wel over zowat heel haar bench :) Slapen doet ze meestal op mijn buik, maar 's nachts en tijdens de werkuren stop ik haar wel in een bench. Tussen het slapen door is ze erg speels en er zijn momenten dat ze echt geen blijf weet met haar energie (oh jawel, door te bijten in alles en nog wat, het liefst in mijn handen). Verder is ze erg aanhankelijk,

Zaterdag gaan we opnieuw langs bij de dierenarts, eens horen wat hij over haar evolutie denkt.

Als ze inderdaad 6 weken is heeft ze een serieuze achterstand. Iemand hier die enig idee over haar leeftijd heeft?
https://lh6.googleusercontent.com/-s4YA0x-lvhg/TeenrUTJ5JI/AAAAAAAAAB0/rJRy9Bdrg9Y/s720/DSC_0087.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-dl80zjD8hGk/Teen0QYqgRI/AAAAAAAAAB4/n_xMi_aMlbk/s720/DSC_0124.JPG

Ook zou ik haar zo snel mogelijk de kattenbak willen leren kennen. Ik heb vandaag wat korrels in een lage schaal gedaan, maar ze plast zo weinig dat ik haar er nog niet heb kunnen naar verwijzen op het juiste moment. Iemand tips?

Silly1972

Re: Kitten gevonden. Help! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:37

ik heb toevallig een nest liggen van bijna 3 weken en die zijn eht nog een stuk kleiner, ik schat haar zo''n 5-6 weken, maar inderdaad met achterstand.

Normaal esproken leert de moeder de kattenbak vinden, maar toen bij mijn flessenkids heb ik ze vanaf een week of 4 gewoon steeds op de kattenbak gezet zodra ze gegeten hadden en dat werkte.
Gewoon toch steeds doen, vooral als je inderdaad ziet dat ze gaat zitten.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:45

je zou bij de dierenarts a/d mousse kunne vragen (of is dat ook in een winkel te verkrijgen?? ) daar krijgen ze even een boost van.. en ik kon het toen bij elke voeding wat geven.. gewoon wat op een schaaltje ofzo doen..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:48

Jeetje wat erg :(:) ! Ik zeg dat ze zo'n 5 weken is.. Poesje een paar keer per dag op de kattenbak zetten helpt al :j ..
Je kan haar ook wat brinta geven en wat melk.

Succes ermee :) !

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:51

crazy_funky schreef:
je zou bij de dierenarts a/d mousse kunne vragen (of is dat ook in een winkel te verkrijgen?? ) daar krijgen ze even een boost van.. en ik kon het toen bij elke voeding wat geven.. gewoon wat op een schaaltje ofzo doen..

Sienceplan is dat dat kan je ook bij de intratuin (in iedergeval) krijgen, ik gebruik het voor mamakat die kan we wat extra's gebruiken nl

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:04

Is er niet de kans dat het kitten in de baarmoeder besmet is geraakt met kattenziekte? Dat geeft namelijk ook deze symptomen. Soms erg, soms minder erg maar altijd wel aanwezig. Af en toe maken we het mee op het asiel dat een kat dit heeft. Als het leefbaar is hebben wij er weer speciale adresjes voor gelukkig maar helaas is het soms niet leefbaar voor een kat. Probleem is dat zo'n kat de gehele coordinatie kwijt is. Springt regelmatig mis, valt ergens af, loopt alles onderste boven enz. Een doorsnee gezin neemt niet zo'n kat omdat ze vaak ook moeite hebben met ontlasting en bak vinden doordat het allemaal niet zo goed aangevoeld wordt. Maar ook omdat ze overal proberen op te komen net als normale katten alleen regelmatig vallen er dingen of de kat zelf. Naar buiten gaan zal ook niet kunnen bij zulke katten.

Is het al wel ontwormd (of was de poep geen diaree?)? Let wel op dat het ene middel beter is dan het andere bij kittens. Banminth bevalt ons heel goed bij de kittens. Vitaminthe wat minder bij de hele jonge kittens of de verzwakte kittens. Dit is pasta voor in de bek.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:07

overigens totaal niet van belang in principe maar het is een schildpad met wit als kleur.
Een lapjes kat is een kat met deze kleuren maar bruin/geel en het zwart moeten dan altijd gescheiden zijn door wit. In dat geval is het lapjes kat. Lapjes katten zijn dus echt zeldzaam.
Kitten wordt er niet minder mooi om of anders, maar officieel dus een schildpad met wit.

Wat een koddig kitten is het echt een dropje!!!!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:13

Wat een verhaal zeg! Tot nu toe ben je er al goed mee bezig hoor pluimpje!

Probeer haar goed in de gaten te houden als je denkt dat ze gaat poepen steeds op de bak zetten, op een gegeven moment zal ze het dan wel begrijpen. Gewoon heel consequent in zijn...

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:46

Bedankt voor de reacties!

Eerst en vooral: ze is in topvorm vandaag! Vanmorgen heeft ze al heel veel gespeeld, en jawel, zelfs de kattenbak gebruikt! Zowel om te plassen als om te poepen. Ik had haar er vanmorgen al een keertje op gezet, maar ze was er weer sneller af. Half uurtje later heeft ze hem zelf teruggevonden. Oef! Mij duidelijk zorgen gemaakt voor niks :) Hopelijk gaat ze hem nu vaker gebruiken, want volgens mij heeft ze gisteren maar 1 keer geplast. Haar plasjes zijn wel telkens gigantisch, echt niet normaal hoe groot een blaas in zo'n klein diertje blijkbaar kan zijn.

Het vliesje over haar rechteroog is al aan- en afwezig geweest vandaag. Haar pupil in dat oogje is nog steeds kleiner dan die van het andere oogje, maar ik heb de indruk dat ook dat al beter is. Ze verkleint en vergroot in ieder geval, wat maandag nog niet het geval was. Bibberen heb ik haar niet meer zien doen sinds gisterenmiddag.

Ik heb een filmpje gemaakt zodat jullie haar eens kunnen zien bewegen: http://www.youtube.com/watch?v=B9GHtRVVWR8
Als ik het vergelijk met enkele dagen geleden vind ik dit al boven mijn verwachtingen. Het aan de krabpaal hangen en het sprinten kon ze maandag/dinsdag van bijlange nog niet, en het stappen op een rechte lijn ook niet. Als ik filmpjes van andere katten die 5-6 weken oud zijn zie, zie ik wel dat deze nog niet zo stabiel op haar pootjes staat, maar er zit zeker verbetering in. Ik heb er weer een goed gevoel bij! Ik ben benieuwd wat de dierenarts er morgen van zal zeggen.

Silly en Shauni: Dus toch al al zo "oud". Bedankt. Kattenbak ging dus vlotter dan ik ooit had kunnen denken :)

Crazy_funky: voorlopig reageert ze erg goed op de Babycat Instinctive van Royal Canin. Ze eet er goed van en verteert het blijkbaar goed. Morgen zal ik wel eens informeren naar de a/d mousse, maar voorlopig denk ik niet dat veranderen nodig is.

Dierenfan: dat kan altijd natuurlijk. Ik heb het eens opgezocht, en wist trouwens niet dat kattenziekte ook zo'n vorm kon aannemen bij kittens. Kan dit ook voorkomen zonder de spijsverteringsproblemen? Want dit heeft ze dus echt niet. Haar drolletje van vanmorgen was een mooi, vast, donkerkleurig pensje en braken heeft ze nog niet gedaan. Ontwormd is ze nog niet. De DA wou eerst enkele dagen afwachten en zien of het dan wel de moeite is, en diarree had ze niet. (In tegendeel, constipatie van zondag t.e.m. woensdag, maar dat is volgens DA niet ongewoon bij katjes die ondervoed waren). Morgen zal ze vermoedelijk dus wel ontwormd worden, en ik heb de naam Banminth alvast opgeschreven. En oh, dat van de lapjeskatten wist ik dus ook niet. Dan hebben we dus een schildpad :)

Raimondlover: dank je :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:53

Wat goed dat je dr hebt opgeraapt, kennelijk wist de oude eigenaar niet zo goed wat hij/zij met zieke jonge kittens aanmoest... zo sneu voor die ukjes, ze hebben er niet om gevraagd... Heel top van je dat je dr hebt meegenomen!

dierenfan schreef:
overigens totaal niet van belang in principe maar het is een schildpad met wit als kleur.
Een lapjes kat is een kat met deze kleuren maar bruin/geel en het zwart moeten dan altijd gescheiden zijn door wit. In dat geval is het lapjes kat. Lapjes katten zijn dus echt zeldzaam.
Kitten wordt er niet minder mooi om of anders, maar officieel dus een schildpad met wit.

Wat een koddig kitten is het echt een dropje!!!!

Ehm, ik ben het niet met je eens....wel wat het koddige kitten betreft maar niet wat de rest aangaat. ;)
De hoofdkleuren van alle katten zijn rood en/of zwart (katers maar 1 kleur en poezen kunnen er 2 hebben en er zijn nog allerlei verdunningen en andere varianten) en ze heeft óók veel wit, het vele wit maakt dat het zwart en rood naar hun eigen kleuren wordt verdrongen, hoe meer wit een poes heeft des te duidelijker zijn de rode en zwarte vlekken van elkaar geschieden. Des te minder wit hoe meer de kleuren doorelkaar lopen.
Voor degenen die er meer van willen weten: http://www.weetjesoverkatten.nl/genetica.htm makkelijk te begrijpen
en voor de gevorderden http://genetica.nidoba.nl/erfn.html

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:00

Ik kan je helaas niet helpen, maar ik wou wel even zeggen : petje af voor de goede zorgen van de kitten!! +:)+
Blijf maar veel updates, foto's en filmpjes posten !!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:36

Wat goed dat ze het zo goed doet!! Katten hebben de kattenbak idd snel door :j .. Hier zetten wij de kleintjes zo'n 4 keer per dag op de kattenbak, totdat ze het helemaal geleerd hebben :) ! Duurt echt niet langer dan een dag of 3 :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:39

Het kan natuurlijk zijn dat ze zo uitgedroogd en ondervoed was dat ze daardoor wat neurologische schade heeft opgelopen. Daar zou ik even van uit gaan. Ze lijkt het nu in elk geval al een stuk beter te doen?

Ik hoop dat ze het helemaal gaat halen joh, wat zielig dat haar broertjes/zusjes overleden zijn.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:42

Jammer dat je zo ver weg loopt. Ik heb hier een nest kittens van 6 weken.. Had ie zo bij gekunt als mams het accepteerd. Volgens mij is die van jou wel ouder. Want die van mij van 6 weken lopen nog wankel en zijn een stuk kleiner. (adh van het filmpje)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:43

Silly1972 schreef:
crazy_funky schreef:

Sienceplan is dat dat kan je ook bij de intratuin (in iedergeval) krijgen, ik gebruik het voor mamakat die kan we wat extra's gebruiken nl

A/d is van Hills, niet van Scienceplan en alleen via dierenarts te verkrijgen. In Nederland tenminste, ik weet niet hoe dat in België zit.

Fijn dat het al wat beter gaat. Wat een hummeltje zeg :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:47

Vorig jaar hebben wij ook twee gedumpte kittens gevonden, echt een half handje vol per stuk.
Waren echter zindelijk, vast voedsel en mensen en honden gewent. Dus grootte zegt niet zoveel, hopelijk haalt ze het zonder ernstige aandoeningen, die van ons zijn nog steeds ienimieni vergeleken met de anderen maar ozo leuk, succes.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:50

Zilvermoon schreef:
Jammer dat je zo ver weg loopt. Ik heb hier een nest kittens van 6 weken.. Had ie zo bij gekunt als mams het accepteerd. Volgens mij is die van jou wel ouder. Want die van mij van 6 weken lopen nog wankel en zijn een stuk kleiner. (adh van het filmpje)

Wankel met 6 weken?! Die van ons zijn met 5 weken al niet meer wankel :n .. Dan rennen en springen ze al alle kanten op..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:56

Van het kitten wat ik in huis heb gehad heb ik ook een tijdje gedacht dat ze blind of slechtziend was, achteraf helemaal niet het geval. Die jonkies moeten natuurlijk nog 'leren kijken'. Hoop dat het beestj geen blijvende schde heeft opgelopen, ik zal ervoor duimen! Het is nu afwachten, maar het beestje heeft in ieder geval een fijn onderkomen nu :)

Wankel met 6 weken kan heel goed hoor, ieder kitten ontwikkelt zich op eigen niveau. De een wat sneller dan de ander, is dus helemaal niet zo gek.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:00

ik wou net zeggen, met 3 weken zijn ze nog wankel maar lilly liep met 4 5 weken al rond te rennen door de kamer..

monia: die mousse is ook niet om altijd te geven zeg maar, maar gewoon even 1 blikje voeren tot die op is dat ze even een boost krijgen.. voor de vitaminen/mineralen enzo..
ik denk dat je er miss een dag of 2 misschien 3 mee zal doen..

en wat goed dat ze de kattenbak al gebruikt heeft! :D

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:02

mistery schreef:
Wankel met 6 weken kan heel goed hoor, ieder kitten ontwikkelt zich op eigen niveau. De een wat sneller dan de ander, is dus helemaal niet zo gek.

Wij hebben heel vaak kittens gehad, en ze waren écht allemaal met 5 weken al niet meer wankel.. Maargoed, het gaat nu om de kitten van TS :) !

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:07

Zo te zien gata die het wel redden hoor, je kunt je rustig hechten <3 Ik heb zo'n zelfde poesje gehad. Beestje was ook altijd uit balans en sprong regelmatig mis, maar wel heel lief en geziig verder. Lijkt me idd neurologische schade wat nog wel deels zal herstellen. Ook het vliesje over de ogen lijkt me doro uitdroging. NU ze beter gehydrateerd raakt wordt het dusbeter.
Leuk leuk..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:13

Shauni schreef:
mistery schreef:

Wij hebben heel vaak kittens gehad, en ze waren écht allemaal met 5 weken al niet meer wankel.. Maargoed, het gaat nu om de kitten van TS :) !

Hoeft niet te betekenen dat het niet voorkomt ;) Zeker als het beestje geen eten heeft gehad en eigenlijk alleen maar heeft stilgelegen is et niet meerdan normaal dat de ontwikkeling nu pas op gang komt.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:15

Jij hebt het nu over de kat van TS of niet Mistery? Bij deze is het inderdaad niet gek dat hij met 5/6 weken nog zo wankel is. Maar bij een kitten wat echt thuis is geboren en alles krijgt wat hij nodig heeft is het normaal dat ze met 5 weken al lekker kunnen rond rennen zonder wankel te zijn.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 10:53

Veel leuke reacties! Ik ga vanavond of morgen wat gedetailleerder reageren want ik moet binnen enkele minuten vertrekken.

Net terug van de dierenarts. Hij was het ermee eens dat het katje erg verbeterd was, maar het heeft nog steeds een zekere achterstand natuurlijk. Zijn standpunt is dat als we onze energie in een kat willen steken, we misschien beter op zoek gaan naar een katje dat van bij het begin al in orde is. Niet onbegrijpelijk natuurlijk, gezien hij regelmatig in het asiel gezondere katten, waaronder kittens, een spuitje moet geven omdat ze gewoon met te veel zijn.

Rationeel gezien begrijp ik dat natuurlijk, maar emotioneel is er geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om dit katje in te ruilen. Ten eerste waren we helemaal niet op zoek naar een 3e kat (het is ook nog niet zeker dat deze blijft), en ten tweede vind ik ze gewoon veel te goed om te laten inslapen. Waar ik het in het begin van de week nog twijfelachtig vond ben ik er meer en meer van overtuigd dat dit een gelukkige kat kan worden.

En nu rap vertrekken! :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:42

Ik zou haar inderdaad een kans geven.. Als ze helemaal opgeknapt is kan je altijd nog een goed huisje zoeken voor haar toch? Ze is nog jong :) !

Vind het echt geweldig van je! Goed werk!