Ik krijg een huisdier en heb nu 3 diertjes gezien... een rat die super lief is! gerbils die ik leuk en schattig vind en een hamster die mijn hart heeft gestolen

Ratje was de eerste rat die ik ooit aangeraakt heb en was nog een jonkie en beet me niet en was harstikke lief!!! (natuurlijk zoek ik er dan nog zowieso 1 bij

Maar toen kwam ik bij de andere dierenzaak waar ze pikzwarte super hypere gerbils hebben die ik toch wel heeul schattig vond!
Ben ik vandaag wezen kijken en ... ik zag een ONTZETTEND leuke hamster die ook gelijk naar het glas kwam en een leuke kleur had en leuk koppie

Nu twijfel ik .. Ik denk dat het ratje het niet helemaal word ,maar ik ben echt verlieft op dat ene ratje!! (dus mocht iemand een rattenliefhebber zijn en zelf ratjes hebben en nog 1 wilt hoor ik dat graag! Dit ratje verdient een geweldig huisje!)
Rat twijfel ik dus over.. ook omdat ik die kleine wel leuk vond ,maar ik weet niet of ik zo'n grote wel durf te pakken .. (ga binnekort wel even een grote rat bezoeken

Hamster wil ik al heel lang ,maar toch houden sommige dingen me tegen.. en gerbil lijkt me ook leuk!
Ik heb voordelen en nadelen van alles opgeschreven

Hamster
Voordelen:
-Is vrij op zichzelf
-Lekker actief als ie wakker is
-Schattig en lijkt me gewoon echt leuk

Nadelen:
-Avond dier
-bijten (sommige)
Gerbils
-Heel actief ook overdag

-Ook schattig

-Nieuwschierig
Nadelen:
-Ookal zijn ze tam , ze blijven té actief om eigenlijk echt even geaait te worden (niet lang ,maar gewoon paar minuutjes)
-minder schattig dan hamster XD
Vakantie 's is geen probleem (heb dan een goede oppas al

Kooi word bij gerbil of hamster een aquarium of terrarium en bij een rat(ten) word het gewoon een traliekooi

zowieso word het bij alle dieren 80x50 minimaal.
Tijd heb ik ook ,maar mijn keuze ging dan meer wat naar Hamster aangezien die wat op zichzelf zijn zodat ik er wat minder tijd aan moet besteden dan bijv. aan ratten ,maar MOCHT het dier het nodig hebben heb ik natuurlijki alle tijd. Dat is het niet

Wie heeft welk dier? En hoe bevalt het ? watzijn de nadelen ? wat de voordelen?