Hondenliefhebbers opgelet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sMieke

Hondenliefhebbers opgelet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 00:49

Hallo allemaal,

Van de week was het weer zover. Er liep een stel met een hond in de wei van de koeien. Niet gek want de koeien stonden er niet, de wei is een leuke speelplaats en het was mooi weer. Maar helaas lieten ze de hond er ook zijn behoeftes doen. Toen er gevraagd werd om de hond ergens anders zijn behoefte te laten doen kregen we een bot antwoord terug. (let wel: het werd netjes gevraagd ondanks het omheid prive terrein was) We kregen niet eens tijd om het uit te leggen.

Honden dragen vaak NEOSPORA bij!

Neospora canium is een parasiet die wereldwijd een belangrijke veroorzaker is van abortus onder koeien. Honden spelen een belangrijke rol in het overbrengen van de Neospora-infectie onder koeien. De hond wordt zelf niet ziek van de Neospora, maar brengt de parasiet via zijn ontlasting over op de koeien. Door het eten van gras of kuilvoer, dat vervuild is met ontlasting van honden, nestelt de parasiet zich in de koe en veroorzaakt daardoor het afstoten van het kalfje.

Om het besmettingsgevaar voor koeien zoveel mogelijk te beperken doen wij een dringend beroep op hondenbezitters. Wilt u uw hond in het buitengebied uitlaten? Laat uw hond dan niet vrij rondlopen op de weilanden.

Hoe kunt u het verspreiden van Neospora beperken?

•Houd uw hond in het buitengebied zoveel mogelijk aangelijnd.
•Vermijd weilanden en als u toch in een gebied met koeien komt, lijn dan uw hond aan.
•Laat uw hond zijn behoefte doen in de berm of een andere plaats, waar koeien er niet mee in aanraking komen.
•Ruim altijd de uitwerpselen van uw hond op. Vooral in weilanden, maar ook daar waar geen koeien lopen. Gras wordt namelijk gemaaid en in de winter gebruikt als voer voor koeien.

Dus namens mijn koe en alle koeienboeren om mij heen. Let alstublieft op deze toestand en probeer een beetje begrip op te brengen.
Het heeft enorme gevolgen voor de koeien.
Zeg nu zelf, jullie zien toch ook graag een gezond schattig kalfje ;)

Pasgeboren gezond kalf:
Afbeelding

Mijn koe, herstellend van een zware bevalling
Afbeelding

Deri

Re: Hondenliefhebbers opgelet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 01:09

Misschien ook goed om dit topic op het hondenforum te zetten :)
Dan bereik je een veel grotere groep bezitters :)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 01:11

ohja! das een goed idee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 02:44

Zet het op elk hondenforum idd. Voor mij geen nieuws, voor veel anderen wel. Plassen is niet echt een probleem, het gaat om de poep.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:02

Ik ben hier mee bekend , het is hier al een paar jaar een gevecht tussen koeienboer en hondenbezitters.
( mijn overbuurman is koeienboer en we hebben veel wandelaars met honden langs de weg)

Hij heeft vriendelijke borden geplaatst en dat hielp.
Toen liep ie tegen het volgende probleem aan , de buren rond om ( ca 20 st ) maaien ook de bermen met een grasmaaier , en ontdoen de die bermen eerst van hondenpoep .
En waar slingeren ze het heen.....juist de koeienweide in .

Diezelfde boer gooit ook zijn gierkelder leeg over zijn land , helaas pakt hij met de sproeier ook wel 5 meter van ons land mee, en daar liepen mijn drachtige merries .
Onze veearts heeft toen verteld dat er een connectie is met abortus bij paarden en koeienstront uit de gierkelder uitgestrooid over het land.

Ik heb ze er als de drommel toen vanaf gehaald .

Gr M

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:16

@Marjolein08
Dat van die koeiengier heb ik nog niet eerder van gehoord.
Ik ben heel benieuwd wat er dan in de mestput zou (kunnen) zitten wat schadelijk is voor drachtige paarden.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:17

Goed topic!

Ik had hier nog niet eerder van gehoord, maar ben nu op de hoogte. :)
Zal er zeker rekening mee houden.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:18

een hondenbezitter is verplicht zijn poep op te ruimen! ook in vrije uitloopgebieden. Dus hondenbezitter aanspreken en anders 112 bellen. Het is geen noodgeval maar bij ene heterdaadsituatie mag dit ook. Zeker met de goede uitleg over koeienabortus.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:21

Heb het even op een hondenpage gezet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:24

Voor mij ook bekend. Voorheen bij koeienboeren gestaan en daar werd uitdrukkelijk verteld dat er geen honden mochten komen met de reden erbij.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:24

Tijdje terug heb ik het nog ergens op internet of de krant gelezen :j

Die van mij mag niet eens de wei in, of er nu dieren in staan of niet.
Het is zoals je zegt privé terrein.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:59

marjolein08 schreef:
Ik ben hier mee bekend , het is hier al een paar jaar een gevecht tussen koeienboer en hondenbezitters.
( mijn overbuurman is koeienboer en we hebben veel wandelaars met honden langs de weg)

Hij heeft vriendelijke borden geplaatst en dat hielp.
Toen liep ie tegen het volgende probleem aan , de buren rond om ( ca 20 st ) maaien ook de bermen met een grasmaaier , en ontdoen de die bermen eerst van hondenpoep .
En waar slingeren ze het heen.....juist de koeienweide in .

Diezelfde boer gooit ook zijn gierkelder leeg over zijn land , helaas pakt hij met de sproeier ook wel 5 meter van ons land mee, en daar liepen mijn drachtige merries .
Onze veearts heeft toen verteld dat er een connectie is met abortus bij paarden en koeienstront uit de gierkelder uitgestrooid over het land.

Ik heb ze er als de drommel toen vanaf gehaald .

Gr M

Ik heb hier nog nooit van gehoord, ben wel benieuwd naar onderzoeken / wetenschappelijke artikelen hierover, heb je die ook?

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 11:25

ja er staat gigantisch veel over op google (Neospora Canium) meeste is een beetje dezelfde info. Maar ik denk dat de WUR (wageningen universiteit) wel artikelen heeft

Maar van de connectie van DMR (Rundvee drijfmest) met abortus van paarden heb ik ook nog nooit gehoord.
Dit is dus bij de koeienboeren niet bekend (ook niet degene die zelf paarden hebben)

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:59

Ik wist dit niet, bedankt voor de informatie. :j Mijn hond doet zijn behoeftes vooral in het bos tussen de struiken, en ik kom daar moeilijk bij dus laat dat vaak liggen. Heb haar sowieso aangelijnd bij weides met vee. Maar nu ik dit weet zal ik toch opletten bij weilanden etc, als je zoiets makkelijk kunt voorkomen door even de uitwerpselen van je hond op te ruimen dan doe ik dat hoor, no problem :D

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:04

Ik wist dit ook niet en zal er na dit verhaal zeker rekening mee houden als we ooit op een weiland lopen. ;)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:04

ik wist dit dus ook niet.
ik kom wel nooit in weilanden van boeren maar toch mocht het een keer perongeluk gebeuren dan weet ik dat ik het er zo snel mogelijk van af moet halen.
maar liever gewoon de hond er helemaal niet oplaten.
dat is dan het beste (lijkt mij)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:08

AppelQueen schreef:
een hondenbezitter is verplicht zijn poep op te ruimen! ook in vrije uitloopgebieden. Dus hondenbezitter aanspreken en anders 112 bellen. Het is geen noodgeval maar bij ene heterdaadsituatie mag dit ook. Zeker met de goede uitleg over koeienabortus.

sorry, maar bel dan gewoon politie. 112 is voor noodgevallen. Als iedereen om `het minste geringste` (begrijp mij niet verkeerd!) 112 gaat bellen gaat er straks iemand dood omdat 112 niet bereikbaar was???

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:09

tja het gebeurt gewoon. als we de kans krijgen om het uit te leggen dan is er niets aan de hand en hoeft er helemaal niemand te komen ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:10

Ik woon langs een wandelpad waar veel gewandeld wordt met honden. Wekelijks ruim ik behoorlijk wat stront op, omdat ik het fijn vind dat mijn zoontje er ook gewoon met zo'n traptractor kan ronddenderen, zonder te hoeven pootjebaden in de hondenpoep. Persoonlijk heb ik echt niks tegen honden. Ik heb er zelf ook 3, maar waar is tegenwoordig het fatsoen om gewoon van het erf van een ander af te blijven of even je eigen vuiligheid op te ruimen?
Ik zit met stuiterende verbazing te lezen, dat jan joker gewoon maar zonder het te vragen op het land van een boer gaat wandelen met zijn hond. En ja, ik zie het hier ook en vind het dan ook raar. Zo iets doe je toch niet? Wat ben jij dan een ongelooflijk gastvrij persoon petje af! En het minste wat je dan kan doen bij je gastheer, is zijn verzoek respecteren en je er aan houden.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:31

AppelQueen schreef:

112 lijkt me behoorlijk overdreven en mag hopen dat als iemand hiervoor 112 belt hij/zij een flinke boete krijgt.
Er zijn niet zoveel hondenbezitters die de poep van hun hond opruimen ook al is dit verplicht. Ik ruim het wel op, maar dat is afhankelijk van de plaats waar de hond poept. Een weiland waar ook koeien lopen kom ik nooit, maar mocht het onverhoopt voorkomen dan weet ik nu dus dat ik op moet letten.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:38

Het was mij niet bekend, maar wel handig om te weten.

Wij wandelen regelmatig langs weien waar koeien grazen en zal er voortaan extra op letten.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:40

ik heb wel eens 112 gebeld omdat ik simpel weg geen beltegoed had en er toch echt politie moest komen.
en daar deden ze niet moeilijk over.
maar voor een honden drolletje zullen ze echt niet blij zijn dat je 112 belt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:13

Heb het hier even nog gevraagd, maar alleen opruimen is niet voldoende. Beter voorkom je dat je hond in een weide poept.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:27

nou dan weten we als honden eigenaren moeten doen.
kom niet op weides van boeren.
dan weten we zekker dat er niks gebeurt wij honden liefhebbers hebben genoeg andere plaatsen en de boeren zijn er dan ook blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:39

Idd gewoon uit de weide houden, thanks. De boer zegt dat het gras alsnog vervuild is, al heb je het opgeruimd.