Hamster vragen! wat wel en niet doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Hamster vragen! wat wel en niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 21:40

Hallo iedereen.
Mijn broertje woond in een leefgroep door de weeks en vrijdag avond tot maandag morgen is hij bij ons.
Dit in verband met zijn handicap (o.a. slechtziend)
Hij is heel verantwoordelijk en voorzichtig.

Hij is op de groep eigenlijk (beetje raar om te zeggen) maar de geen die eigenlijk het meest bij is.
Hierdoor trekt hij zich vaak terug op zijn kamer als hij van school komt.
Nu had hij een leuk idee.

Michel wil graag een hamster.
We zijn al bij een dierenwinkel geweest en daar hebben we 2 hele lieve wit met lichtgrijs achtige hamsters gezien.
Ongeveer zoiets als dit:

Afbeelding

Weten jullie wat voor een ras dit is?
En leven die solitair of liever met z'n 2en?

Zijn er nog speciale dingen waar we rekening mee moeten houden?

We willen een grote kooi aanschaffen (1 thuis en 1 op de groep en een kleine reiskooi) (ong 15 minutjes rijden)

Melvern

Re: Hamster vragen! wat wel en niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:44

Volgens mij zijn dit gewoon russische dwerg hamsters. en ik dacht dat ze liever solitair leefden. ik heb er meerderen gehad en altijd apart omdat ze niet zo vriendelijk waren naar elkaar.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:52

Op www.dehamster.nl en forum.dehamster.nl kun je een heleboel info vinden. Belangrijkste is dat dit solitair levende hamsters zijn, een kooi nodig hebben van minstens 50x30 met een radje met een diameter van minstens 18 cm. Hamsterwatten zijn levensgevaarlijk voor ze en je hamsters haal je het beste bij een fokker in plaats van in de dierenwinkel.

Maar is het idee dan om de hamster ieder weekend mee te nemen naar huis? Ik weet niet in hoeverre dat te stressvol is voor een hamster. Zou je misschien op 't hamsterforum naar ervaringen moeten zoeken. Volgens mij is 't dan zelfs het beste om de hamster met kooi en al in de auto te zetten en mee te nemen. Maar ieder weekend... Persoonlijk zou ik de hamster dan niet meenemen naar huis.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:54

_Tara_ schreef:
Op http://www.dehamster.nl en forum.dehamster.nl kun je een heleboel info vinden. Belangrijkste is dat dit solitair levende hamsters zijn, een kooi nodig hebben van minstens 50x30 met een radje met een diameter van minstens 18 cm. Hamsterwatten zijn levensgevaarlijk voor ze en je hamsters haal je het beste bij een fokker in plaats van in de dierenwinkel.

Maar is het idee dan om de hamster ieder weekend mee te nemen naar huis? Ik weet niet in hoeverre dat te stressvol is voor een hamster. Zou je misschien op 't hamsterforum naar ervaringen moeten zoeken. Volgens mij is 't dan zelfs het beste om de hamster met kooi en al in de auto te zetten en mee te nemen. Maar ieder weekend... Persoonlijk zou ik de hamster dan niet meenemen naar huis.

Nou het zou niet ieder weekend nodig zijn.
Maar wel met de vakantie's.

Het idee was om dan de hamster in een kleinere kooi mee naar huis te nemen.
Niet z'n reisbakje ofzo, maar wel een echte kooi met zaagsel en hooi enz..

Als je vrijdag avond vers water, brokjes en hooi geeft zou z'n beestje dan tot maandag kunnen?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:55

Idd op het hamsterforum kijken, daar vind je heel veel info.
En vooral niet zo'n akelig klein kooitje kopen! Zoals die gekleurde plastic Blokker gevallen. Kost niks maar het is ook niks. Als je weet dat een hamster in de natuur een territorium van 5 vierkante km heeft dan snap je wel waarom.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:55

Ik zou je aanraden om geen dwerghamster te kopen.
Ik heb er zelf een gehad, had er totaal niks aan.
Zijn erg druk en wild en springen zo uit je hand.

Ben terug gegaan naaar de dierenwinkel en heb toen een goudhamster gekocht, zijn iets groter maar veel rustiger en liever.
In mijn onderschrift staat een link naar zijn topic!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:56

estja schreef:
Idd op het hamsterforum kijken, daar vind je heel veel info.
En vooral niet zo'n akelig klein kooitje kopen! Zoals die gekleurde plastic Blokker gevallen. Kost niks maar het is ook niks. Als je weet dat een hamster in de natuur een territorium van 5 vierkante km heeft dan snap je wel waarom.

Nee we waren van plan om een grote kooi te kopen.
En niet zozeer in de hoogte, maar vooral in de lengte en breedte.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:57

Zoeentje heb ik net voor mijn zoontje gekocht.
Ze is heel erg vriendelijk, snel tam. Wel gehecht ook aan haar rust, over het algemeen kan ik hier iig zeggen dat ze bij voorkeur aan het einde van de dag uit haar kooi wil worden gehaald. En dan speelt ze in een grote doos met een verrassingsparcours, we aaien haar enz.
Maar in een leefgroep waar ze vooral overdag met de hamster willen spelen vraag ik me af of dat werkt?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:57

Miesjex schreef:
Ik zou je aanraden om geen dwerghamster te kopen.
Ik heb er zelf een gehad, had er totaal niks aan.
Zijn erg druk en wild en springen zo uit je hand.

Ben terug gegaan naaar de dierenwinkel en heb toen een goudhamster gekocht, zijn iets groter maar veel rustiger en liever.
In mijn onderschrift staat een link naar zijn topic!!

Ja, dat weet ik niet.
Ik had vroeger z'n goudhamster.
Dat beest vrat je op!!! hahaha...

Know way dat ik mijn hand in z'n kooi stak.
Dat beest was echt agressief.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:57

Onthou dat je voor zo'n beestje een goede motoriek moet hebben. Heeft je broertje dat?
Het is inderdaad een Russische dwerghamster geloof ik.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:58

Ik weet dat 2 goudhamsters veel makkelijker samen gaan (ze moeten wel uit hetzelfde nest komen, onze 2 goudhamsters komen niet uit hetzelfde nest en proberen elkaar altijd uit te moorden en ik ken ook iemand die heeft 2 goudhamsters uit hetzelfde nest en die hebben nooit ruzie)
Dit zijn russische dwerghamsters :)
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 27-05-11 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:58

Pauline schreef:
Zoeentje heb ik net voor mijn zoontje gekocht.
Ze is heel erg vriendelijk, snel tam. Wel gehecht ook aan haar rust, over het algemeen kan ik hier iig zeggen dat ze bij voorkeur aan het einde van de dag uit haar kooi wil worden gehaald. En dan speelt ze in een grote doos met een verrassingsparcours, we aaien haar enz.
Maar in een leefgroep waar ze vooral overdag met de hamster willen spelen vraag ik me af of dat werkt?

Nou zou de hamster op zijn kamer komen, dus andere kinderen komen daar niet aan.
Mijn broertje is heel rustig en 19 jaar oud.
Dus overdag kan hij er na kijken en 's avonds kan hij er even mee troetelen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:59

Roosch schreef:
Onthou dat je voor zo'n beestje een goede motoriek moet hebben. Heeft je broertje dat?
Het is inderdaad een Russische dwerghamster geloof ik.

Jawel.
Vroeger niet, maar tegenwoordig wel.

Hij is ook heel rustig met dieren.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:59

dit is idd een dwerghamstertje en die leven alleen
als je een leuk hok hebt gevonden adviseer ik om er minimaal een leuk huisje, wat wc rollen om op te knagen en redje om in te rennen (zo groot mogelijk zodatie ie niet met zijn rug krom hoeft te lopen) en een zandbakje met chinchilla zand erin neer te zetten. Uiteraard elke dag vers water en voer en regelmatig wat groente of fruit!

Hamsters mogen veel hebben qua groente en fruit enzo, maar ook af en toe een stukje gekookte aardappel (wel koud uiteraard) of een stukje taartaat (is goed voor de dierlijke eiwitten!).
Ze mogen geen bonen (dus geen spercie of snijbonen) en geen spruiten geloof ik. Verder lusten ze bijna alles, rauwe witlof, stukje adijvie, een druifje, stukje tomaat, radijsje, stukje appel, noem het maar op!

Veel plezier voor jullie en je broer met een hamstertje!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:00

Ik heb echt een super lieve goudhamster, je kan in het topic ook foto's zien
heeel aanhankelijk.

Alleen je maakt ze heel erg boos als je met je hand in de kooi gaat en ze wakker maken.
Ik laat hem altijd ze kooi zelf uit lopen en dan pak ik hem :)
Is echt een super beest, heeft noooit gebeten.

Is alleen een tip trouwens, aangezien die dwerghamsters zo verschrikkelijk snel zijn.
en ook enorm gemeen kunnen zijn ( dit hoeft niet perse)
Laatst bijgewerkt door Miesjex op 27-05-11 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:00

corientjuhh schreef:
Ik weet dat 2 goudhamsters veel makkelijker samen gaan (ze moeten wel uit hetzelfde nest komen, onze 2 goudhamsters komen niet uit hetzelfde nest en proberen elkaar altijd uit te moorden en ik ken ook iemand die heeft 2 goudhamsters uit hetzelfde nest en die hebben nooit ruzie)

Toch niet doen! het gaat echt 8 van de 10 keer fout :) en je wilt zeker niet thuiskomen en je ziet opeens een half aangevreten bloedende hamster..

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:01

Een hamster leeft liever alleen volgensmij!
Ik zou ook voor een goudhamster gaan, die heb ik ook gehad en wat een geweldig lief beest was dat, ook best groot! ( zijn altijd uitzonderingen )
Ik weet niet of het stress vol is elke week verhuizen...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:01

Elin_ schreef:
corientjuhh schreef:

Toch niet doen! het gaat echt 8 van de 10 keer fout :) en je wilt zeker niet thuiskomen en je ziet opeens een half aangevreten bloedende hamster..

Nee ik weet dat je het nooit moet proberen
Was vergeten het erbij te zetten :P

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:02

Heb vroeger twee goudhamsters gehad uit zelfde nest en mannetjes. Moesten uit elkaar, anders hadden ze elkaar echt vermoord..
Zijn twee tamme cavia's niet leuker omdat ze rustig op schoot zitten en overdag wakker zijn?
Wel dan altijd twee..
Ken verder die russische hamsters niet zo goed.
Succes!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:02

Ik zou idd gewoon maar 1 hamster nemen.
Gaat vaak fout 2.

Wilde er zelf ook liever 2, ziet er leuker uit en lijkt leuker voor het beestje.
Maar ze nemen je het niet in dank af :p

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:03

Goed idee om geen hoge kooi te kopen, kunnen ze alleen maar dieper vallen. Hamster gedurende het weekend alleen laten zou ik nooit doen. Wat als 'ie op zaterdagochtend ziek wordt? Dan ligt zo'n diertje dagenlang te lijden als je pas maandag weer kunt kijken.

Iets anders, wat wil je broer met de hamster? In de kooi laten, of ook oppakken? In het laatste geval kun je denk ik beter op zoek naar een groter dier. Hamsters zijn klein maar ontzettend snel, ziet je broer voldoende om een ontsnappende hamster zachtjes (!) te pakken? Dat kostte mij af en toe al moeite.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 23:04

Crista schreef:
dit is idd een dwerghamstertje en die leven alleen
als je een leuk hok hebt gevonden adviseer ik om er minimaal een leuk huisje, wat wc rollen om op te knagen en redje om in te rennen (zo groot mogelijk zodatie ie niet met zijn rug krom hoeft te lopen) en een zandbakje met chinchilla zand erin neer te zetten. Uiteraard elke dag vers water en voer en regelmatig wat groente of fruit!

Hamsters mogen veel hebben qua groente en fruit enzo, maar ook af en toe een stukje gekookte aardappel (wel koud uiteraard) of een stukje taartaat (is goed voor de dierlijke eiwitten!).
Ze mogen geen bonen (dus geen spercie of snijbonen) en geen spruiten geloof ik. Verder lusten ze bijna alles, rauwe witlof, stukje adijvie, een druifje, stukje tomaat, radijsje, stukje appel, noem het maar op!

Veel plezier voor jullie en je broer met een hamstertje!

Ja als er hier een beestje komt dan krijgt hij ook een hemels leven.. hahaha
We kijken niet op de centen qua hok en afleiding.

Als we een dier kopen dan blijft hij hier ook z'n hele leven.
En dan zorgen we er ook goed voor.
Daarom wil ik mij ook een beetje inlezen met waar ik rekening mee moet houden.
Heel erg bedankt voor je info.
Ik had ook al ergens gelezen dat vocht houdende groente zoals komkommer ook erg goed is.
Van dat zand wist ik niet.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:05

hihi mijne vind komkommer echt vies!
en appel moet ie ook al niet :p
best kieskeurig issie!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 23:07

Traiectum schreef:
Goed idee om geen hoge kooi te kopen, kunnen ze alleen maar dieper vallen. Hamster gedurende het weekend alleen laten zou ik nooit doen. Wat als 'ie op zaterdagochtend ziek wordt? Dan ligt zo'n diertje dagenlang te lijden als je pas maandag weer kunt kijken.

Iets anders, wat wil je broer met de hamster? In de kooi laten, of ook oppakken? In het laatste geval kun je denk ik beter op zoek naar een groter dier. Hamsters zijn klein maar ontzettend snel, ziet je broer voldoende om een ontsnappende hamster zachtjes (!) te pakken? Dat kostte mij af en toe al moeite.

Ja en nee.
Mijn broertje vind een hamster echt leuk.
Een konijn of een cavia minder.
Het kan wel, maar hij moet er wel voor blijven zorgen en als ik nu al weet dat hij een konijn niet zo leuk vind, dan kan je daar ook beter niet aan beginnen.

Hij is echt heel voorzichtig.

Ik denk dat hij gevoeliger is in zijn vingertjes dan wie dan ook.
Dat is vaak zo bij slecht ziende mensen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:07

Rusjes zijn leuk! En vaak wel goed tam te krijgen. Ik lees dat de hamster op zijn kamer komt te staan. Dan zou ik zeker voor een rusje gaan, die ruik je minder en maakt over het algemeen een stuk minder herrie dan een goudhamster :) Mijn ervaring is dat over het algemeen goudhamsters eerder tralieknagen en vaker schoongemaakt moeten worden dan russen.