dit is toch niet normaal meer??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Jordy_

dit is toch niet normaal meer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:28

Allereerst: sorry als het hier niet goed staat.

Wij zijn afgelopen weekend met de hond naar Drenthe geweest in een bungalow lekker in het bos en de hei.
Maar...
Maandag avond gaf ik hem een kriebel en zou ik naar boven gaan,
ontdek ik 2 teken naast elkaar.
Deze er natuurlijk uitgehaald..
Ondertussen 3 dagen later heb ik er ruim 40 teken uitgehaald.. dat is toch niet normaal meer???
soms komt er met een grote (volgezogen) teek een klein teekje mee maar niet bij allemaal,
kan het zo zijn dat wanneer je ze weghaald (aan de teek vriemeld) er een kleine teek loskomt? en hij er daarom zoveel heeft?
Net heb ik weer 7 teken weggehaald waarvan 2 op knappen stonden.
ik snap het niet meer hoor, plekken die ik allang gehad heb zaten er ineens weer 2 die nog niet zo groot waren.
dat betekend dat die er pas net zitten.
Het ergste vind ik nog dat er 1 net boven zijn oog zat, op beide wangen waarvan op 1 wang de volgende dag weer 1 zat en nog 1 onder zijn onderkaak.
dit is voor hem natuurlijk erg pijnlijk.
waar de teken weggehaald zijn en dan met name waar er meer naast elkaar hebben gezeten houd hij bulten.
zal de dierenarts er maar een over bellen.

moest het even kwijt.
wat vinden jullie hier nu van? ruim 40 teken van 3 dagen in het bos en ze lijken nog wel los op hem te lopen ook.
athans die volgezogen teken lijken ze wel los te laten.

Talishe

Re: dit is toch niet normaal meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:29

Dan is hij door een teken nest gelopen. Onze oude hond had het ook. Je kan het beste even naar de DA gaan voor een antibiotica prikje. Teken kunnen ziektes bij zich hebben.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:31

Woow wat veel!!!!
Arme hond. Hopelijk heeft hij er niet veel last van.

En idd een prik halen, je weet nooit wat voor ziektes die teken hebben.

Annettu_

even je hond uitgebreid tekenvrij maken!! verschrikkelijke beesten en gelijk naar de DA

fannetje

Dan zit er een tekennest in de buurt. En ze lopen eerst over je hond, voordat ze zich vastbijten.
Bescherm je je hond met iets, bv. scalibor, advantix oid?

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:32

Talishe schreef:
Dan is hij door een teken nest gelopen. Onze oude hond had het ook. Je kan het beste even naar de DA gaan voor een antibiotica prikje. Teken kunnen ziektes bij zich hebben.

dat kan ook natuurlijk daar hebben we helemaal niet aan gedacht.
Bedankt! ik bel gelijk de dierenarts voor een afspraak.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:33

Let ook even op dat je ze nou zelf niet krijgt! Ze lopen zo over ;)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:34

Krijg al de kriebels als ik je verhaal zo lees...
Je hebt ook van dat antivlooienspul wat ook gelijk tegen teken helpt. Dat hebben wij voor de katten en dat lijkt wel goed te werken (gaat ongeveer een maand goed). Zal verder even advies bij de DA vragen of hij antibiotica nodig heeft of niet. Bah, succes ermee!

Daks

dat hij er 40 heeft kan kloppen.
Mijn kat heeft er een keer 24 gehad en dat alleen op zijn poot.

Alleen gek dat ze op dezelfde plek terug komen, hoe verwijder je ze?
Vaak "bijten" teken niet op dezelfde plaats waar net een andere teek heeft gezeten ivm mogelijk giftige teek.

Shanelle

Als je de teek niet met z'n kop er hebt uitgerukt, groeit het lijf er gewoon weer aan :brr:
Het zal dan inderdaad wel zo zijn dat 'ie in een nest gelopen is, een andere reden kan ik zo meteen niet bedenken...
Ik zou hem een lekker badje geven met véél anti-teken spul en zéker een injectie bij de DA halen!
De ziekten die teken bij zich hebben zijn écht niet om te lachen! (Ziekte van Lyme? Iig met verlammingsverschijnselen ed.)

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:34

fannetje schreef:
Dan zit er een tekennest in de buurt. En ze lopen eerst over je hond, voordat ze zich vastbijten.
Bescherm je je hond met iets, bv. scalibor, advantix oid?

Nee wij hebben er niets voor.
nooit gedacht dat hij er zoveel zou hebben.
wat is dat dan? waar kan ik dat krijgen? weerhoud dat de teken?
sorry voor de vragen maar wil hem er erg graag vanaf helpen.!

Dus ze kunnen zo'n tijd over hem heenlopen wij zijn sinds zondag avond weer thuis,
kunnen ze niet op on overgaan dat wij straks ook teken hebben?
heb nog niets bij mezelf ontdekt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:37

Owww gatverdegatver!!! :r ;(
Arme hond. :(:)
Ik denk ook dat ie ergens door een tekennest is gelopen.
Het beste kun je dat anti tekenspul halen wat je met een pipetje in de nek op de huid moet leegknijpen.
Dan gaan die smerige teken gelijk kapot als ze bijten. }>

Maar jouw hond heeft er wel erg veel gehad,ik zou ook even met een dierenarts overleggen hoor,straks heeft ie bloedarmoede van die krengen. ;(

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:38

Ik heb 2 tekenpennen die komen bij de dierenarts vandaan omdat ik het eerst niet zelf durfde.
ik kijk alle teken na en ze hebben allemaal een kopje eraan zitten.
de dierenats heeft mij verteld dat ik alcohol op een doekje/watje moet doen en dat erop moet deppen als de teek er eenmaal uit is.
dat doe ik dan ook met pure alcohol, wat ook weer bij de dierenarts vandaan komt.

bedankt alvast voor jullie snelle antwoorden!

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:39

Ja, hoor sommige (vlooien)spul voorkomt ook dat teken bijten. oa Frontline en Advantix

Kijk eens op Dursydog daar staan er vast wel op :D

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:39

funnyhorses schreef:
Owww gatverdegatver!!! :r ;(
Arme hond. :(:)
Ik denk ook dat ie ergens door een tekennest is gelopen.
Het beste kun je dat anti tekenspul halen wat je met een pipetje in de nek op de huid moet leegknijpen.
Dan gaan die smerige teken gelijk kapot als ze bijten. }>

Maar jouw hond heeft er wel erg veel gehad,ik zou ook even met een dierenarts overleggen hoor,straks heeft ie bloedarmoede van die krengen. ;(

die heb ik toen trouwens wel gehad die pipets, vande dierenarts 4 stuks moest elke maand 1 en dan n een half jaar weer geloof ik.
dat is dus ook tegen teken?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:40

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:44

ik woon in het bos en gebruik advantix oid omdat de teek niet hoeft te bijten om dood te gaan. Bij aanraking gaat hij al dood (enorm chemisch dus!) let je aub op ziekte van Lyme? mijn hond heeft het ook opgelopen en is toch iets naars.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:49

net even met de dierenarts gebeld.
Ze zeggen dat hij geen prik nodig heeft, alleen als hij sloom word en niet eet.
In november heeft hij 4 pipetjes gehad maar bleek alleen voor vlooien te zijn.
wij halen vandaag nieuwe pipetjes op van advantix. ook 4 stuks, elke maand 1.

echt super bedankt voor jullie berichtjes!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:50

Wat een narigheid!!
Het is een fabel dat een teek weer 'aangroeid' wanneer hij niet geheel verwijderd is!! Het enige dat kan gebeuren, is dat het gaat ontsteken.
het is zeker goed om ná het verwijderen van de teek te ontsmetten met pure alcohol!
Hoop dat ie er gauw helemaal vanaf is!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:51

Tis ook wel zielig als ie zo veel teken op zich heeft zitten bah.
En idd goed op jezelf letten hoor,voor je het weet klimt er zo een vies beest op je brrrrr.

Beterschap voor je hondje. :(:)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Shanelle schreef:
Als je de teek niet met z'n kop er hebt uitgerukt, groeit het lijf er gewoon weer aan :brr:

Dat is onzin. Een teek waar je het lijf vanaf rukt, is dood en groeit niet meer aan :n De kop 'zweert' er dan gewoon uit. Net alsof je een splinter hebt, zeg maar.

Mandy_NY

let ook goed op jezelf inderdaad, lyme is ook erg vervelend voor mensen.. blijf jezelf controleren overal.. ook in je navel e.d. huisarts bellen is mischien ook slim als je toch een teek hebt gevonden..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:53

Bah! Inderdaad even aan de antibiotica, brrr wat een eng verhaal. krijg er de kriebels van!

Hoop dat je hond niks heeft/krijgt! :)

Edit:
Blue_Eyes schreef:
Shanelle schreef:

Dat is onzin. Een teek waar je het lijf vanaf rukt, is dood en groeit niet meer aan :n De kop 'zweert' er dan gewoon uit. Net alsof je een splinter hebt, zeg maar.

Maar je hebt dan wel kans dat hij al zijn lichaamssappen eruit sproeit. Inclusief ziekten die hij met zich meedraagt. Dus dan kan je er bijna zeker van zijn dat jij en/of het dier ziek worden
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 26-05-11 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:54

Blue_Eyes schreef:
Shanelle schreef:

het is onzin dat het onzin is ;(

Als de teek niet goed verwijderd is

Als de teek niet goed verwijderd is, zodanig dat de teek gedeeltelijk verwijderd is, dan ligt het eraan hoe groot het deel is dat is blijven zitten. Als alleen de hypostoom (steeksnuit) of delen ervan achter blijft, dan zorgt dat waarschijnlijk niet of nauwelijks meer voor risico's op een infectie; wel kan het de huid irriteren. Verwijder dit zoals je een splinter zou verwijderen, bijv. met een gesteriliseerde pincet of naald. Door de beetplek nat te maken, kunnen de monddelen ook uit de huid komen.

Maar als de kop van de teek blijft zitten, dan kunnen zich daarin nog de speekselklieren bevinden, met mogelijk ziekteverwekkers. Er is dan dus nog steeds een potentieel risico op besmetting! Probeer het kopstuk daarom alsnog te verwijderen en als het niet lukt, raadpleeg dan een arts.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:54

Hahahaha, nou dan heeft mijn moeder me toch serieuze blazen wijs gemaakt vroeger hihi. Maar goed, hopelijk komt het goed en heeft je hond verder geen last!