oorontsteking bij de hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lelijke_heks

oorontsteking bij de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 13:02

hey :wave:

mijn hond heeft last van oormijt/oorontsteking ik ben al een aantal keren hiermee bij de dierenarts geweest maar het komt steeds weer terug de laatste keer is het ongeveer 4 weken weg geweest maar zaterdagavond begon ze weer een beetje te krabben... en zondag (mijn vriend en ik waren de hele dag op wedstrijd en buurvrouw is de honden twee keer uit komen laten maar heeft niks gemerkt) heeft ze (denk ik) de hele dag aan haar oor gekrabd en nu ziet het er dus niet echt smakelijk uit...
vanavond als vriend thuis komt maar weer met haar naar de da...
heeft iemand enig idee hoe ik het nu voor haar iets dragelijker kan maken... ik heb hydrocortiderm in huis... ik weet dat dat kalmeert maar weet niet of ik dat erop kan smeren... verder was ik er aan aant denken om evt een theedoek om haar oor/hoofd te binden zodat ze er niet meer zo erg aan kan krabben...
ze is vrij makkelijk met rare dingen zoals inderdaad iets om haar hoofd binden maar ik weet niet of dit zin heeft of kwaad kan...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:08

geen hydrocortiderm er op smeren!
laat de dierenarts een kweek maken van het oor,kan best zijn dat er nog wat anders aan de hand is behalve mijt.

welk middel heb je nu gekregen van de dierenarts dan?
en ben je ook lang genoeg doorgegaan met dat middel?'
laat haar gewoon krabben als ze dat wil,als je dat probeert tegen te gaan kan je hond daar erg sjaggerijnig van worden

lelijke_heks

Re: oorontsteking bij de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 13:14

ik heb nu nog geen middel gekregen want ik kan pas vanavond gaan... vorige keer had ik iets tegen de mijt maar ik weet niet meer hoe het hete... het zat in een soort spuitbusje (wat je ook kan gebruiken als mensen oorontsteking hebben of zo'n ding wat je in je neus steekt als je verkouden bent) daar moest ik 1x mee spuiten en dan goed in masseren en het flesje helemaal leeg maken... het moest twee keer per dag...
dat heb ik braaf gedaan na ongeveer anderhalve week was flesje leeg... hond heeft echt 4 weken nergens meer last van gehad tot zaterdagavond... ze zit nu de hele tijd zachtjes te joenken om mijn aandacht te trekken en als ze er aan krabt klinkt er echt een piep die door merg en been gaat...

het is een erg zachtaardige hond die niet snel chagrijnig wordt dus ik denk dat dat wel zal mee vallen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:17

ik ken het namelijk van mijn kat,behalve oormijt had zij dus een staphylokokken infectie er bij wat jeuk en teveel oorsmeer gaf.
dierenarts heeft een kweek gemaakt en nu heb ik antibiotica gekregen en een andere oorzalf tegen die staphylokok en het is helemaal over.
zou dus goed laten uitzoeken of er wat meer aan de hand is.

verkijk je niet op wat ondraaglijke jeuk doet en je niet kunt krabben hoor,dus zou het niet afdekken.
maar het middel wat je nu hebt gekregen moet zijn werk ook wel snel doen en dan moet het krabben ook minder worden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:18

Als je iets wilt hebben tegen oormijt, dan moet je stronghold gebruiken, verkrijgbaar bij de dierenarts. Werkt ook tegen vlooien.
Oormijt hebben of een oorontsteking zijn wel 2 verschillende dingen. Het probleem is dat oormijt een middenoorontsteking kan veroorzaken.

Ik heb konijnen gehad met hetzelfde waar er gewoon enorme korsten in de oren zaten.
Ik geef stronghold en zalf de oren. Waarschijnlijk heb je van de da alleen een lapmiddel gekregen, want het heeft niet geholpen, misschien een second opinion bij een andere da. Oorontstekingen zijn enorm pijnlijk. Heb je ook antibiotica gekregen?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:22

Onze hond heeft chronische oorontsteking. Hiervoor heeft zij een flesje Aurizon. Dat moeten we erin spuiten zodra ze weer veel last heeft. Veel dierenartsen zullen dit afraden. Bij onze hond werkt het dus de dierenarts heeft het ons wel aangeraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:24

Maar heeft de hond nu een oorontsteking, last van oormijt of een middenoorontsteking of een ontsteking door mijten?

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 13:25

ik denk zelf ook dat het middel dat ik vorige keer gekregen had oppervlakkig wel gewerkt heeft maar dat het dieper in het oor gewoon verder is gegaan met ontsteken... ik heb net geprobeerd er een foto van te maken met mijn telefoon is niet echt heel veel op te zien maar goed, ik zal hem toch eens uploaden.

ik zal mijn dierenarts vanavond vragen om een kweek te maken en verder laat ik het oor vrij... iedere keer als ze eraan wil krabben kijkt ze eerst naar mij en loopt vervolgens naar buiten om het hoekje... ze weet dus dat ze het eigenlijk niet mag...

volgens de da was het vorige keer oormijt. maar wat het nu is weet ik niet omdat ik pas vanavond met haar naar de da kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:28

Vraag hem eens naar stronghold. Dit helpt zowel tegen teken, vlooien en mijten.
Mijn konijnen met zwaar verkorste oren door oormijt, is hier mee opgelost. Ik vond het ook vreemd, maar het hielp wel erg goed. Het is alleen verkrijgbaar bij de da en wanneer konijnen oormijt hebben, wordt dit standaard voorgeschreven, dus voor de hond (oorspronkelijk bedoeld voor hond en kat) zal het ook moeten aanslaan. Het doodt de mijt.

Hij had gelijk iets mijtdodends moeten geven en antibiotica, dan was het opgelost. Een oppervlakkig middel stopt de ontsteking niet en maakt het juist alleen maar erger, omdat de ontsteking door kan zetten.

Zijn de oren vies? Heeft de da gekeken of het trommelvlies is aangestoken of gescheurd?
Ik maak schoon met earclean en druppel daarna de stronghold. Weet dat mijt besmettelijk is voor andere dieren. Dus de mijt aanpakken moet sowieso.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 13:36

het middel dat ik vorige keer gekregen had was ook mijt dodend maar schijnbaar dan niet sterk genoeg. ik zal zeker eens vragen naar Stronghold.
zal nu ook vragen voor antibiotica maar ga er ook ff van uit dat mijn da daar zelf ook wel aan denkt... vorige keer had ze alleen wat jeuk aan het oor er hij vond maar heel weinig mijt misschien vandaar dat hij niet meteen een heel erg sterk middel voor geschreven heeft.

zal ook eens vragen naar het andere middel aurizon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:39

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 14:13

heb het topic even doorgelezen en ondertussen ook foto's gemaakt met mijn telefoon en ge-upload ze zijn niet echt duidelijk maar misschien zijn jullie iets wat ik niet zie....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:27

ooronsteking kan ook duiden op een allergie voor oa voedsel of iets heel anders.
Maar dan moeten wel alle andere dingen worden uitgesloten.

Onze oude bull had ook vaak ooronsteking en ik masseerde wekelijks een goedje in zijn oor en haalde zo alle rommel weg en was er eigenlijk nooit meer iets aan de hand.
Kocht ik ook bij de DA, kleine tubes en ik meen van het merk Surolon.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:30

Dat ziet er niet fijn uit voor je hond. Heeft de hond alleen last van de oren of zit die ook te bijten aan zijn poten of overmatig likken in de liezen ofzo? Want als het zo snel alweer terugkomt kan er wel eens een ander probleem zijn.
Wat hierboven ook gezegd wordt: Voedselallergie of atoptie geven ook oorproblemen, en flink ook dus ik zou even heel kritisch kijken naar het algemene gedrag van de hond en zonodig voedselallergie uitsluiten met een speciaal dieet. ;)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:32

Je moet eerst kijken waar het door komt en dan behandelen. En eerst moet het trommelvlies beoordeeld worden voordat je er iets doet. Dus nu even afwachten. Goed dat je om een kweek vraagt!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:32

Wat je kan doen...alhoewel op de foto 's hij zo te zien niet al te veel haar heeft in de oren, is zoveel mogelijk haar wegknippen in het oor en onder het oor.
Als de hond het toelaat, dan de oren een paar dagen "opbinden" met tape op de kop.
Natuurlijk ook behandelen met een middeltje van de dierenarts!

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 15:41

ze heeft nauwelijks haar in de oren dus haren wegknippen zal niet echt gaan en lijkt me ook niet nodig... en met de oren opbinden bedoel je ze omhoog klappen? valt dan niet juist werking van die flappen weg... namelijk de oren beschermen van invloeden buitenaf? (beestjes, water en dat soort dingen)
ze likt ook wel wat aan haar poten maar niet echt overmatig... de hond is nu 4 krijgt ook al bijna 4 jaar het zelfde voer en heeft hier pas een paar maanden last van (niet constant)
verder zag ik net dat ze ook weer melk(niet echt melk meer wit vocht) aan't geven is wat waarschijnlijk komt doordat we sinds donderdag 4 baby-konijntjes(4 weken) hebben opgevangen die ze als van haar beschouwt... heb de konijntjes helemaal nagekeken maar kan niks ontdekken en ze is ook nog niet met ze in contact geweest...
de konijntjes zitten in een aparte kooi in de ren en daar kan ze niet dichter dan 3 meter bij komen maar ze ziet ze wel en wil er graag naar toe...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:44

Niet geholpen waarschijnlijk? Dan zal ze ook wel schijnzwanger zijn, tenminste zo klinkt het. Ben je van plan haar te laten helpen?
Overigens bouwt een allergie zich op in de jaren, dus het zou best kunnen dat het nu ineens begint. Of ze is allergisch voor andere dingen. Bijv pollen of huisstofmijt.
Kweek inzetten is idd geen slecht idee. Of oren spoelen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:45

Het gaat erom dat er juist lucht bij komt.
Ik heb bouviers gehad met hangende oren en die hadden er ook vaak last van omdat de oren dan zo dik waren dat ze de oorgang afsloten zeg maar.
De bouvier die gecoupeerde oren had heeft er nooit last van gehad.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:48

Heb ook wel eens een hond gezien met opstaande oren wat echt een drama was met ontstekingen. Zegt ook niet alles helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:49

Er zit idd wel oorsmeer in de oren. Maar om te gaan zalven moet je idd wel weten of het trommelvlies niet is aangetast, anders is dit heel pijnlijk voor de hond.

@Nikka, stronghold spuit je met een pipet in de nek en komt daarmee niet in het oor, maar helpt bij het doden van mijten. Ik geef het mijn hond elke 4 a 5 maanden. het is zowel een antivlo, teek, luis, worm en mijt.

De oren opbinden zou ik niet doen, juist omdat de oren al pijnlijk zijn, kunnen ze er erg last van hebben als er dan een zuchtje wind of wat in komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:49

youngster schreef:
Niet geholpen waarschijnlijk? Dan zal ze ook wel schijnzwanger zijn, tenminste zo klinkt het. Ben je van plan haar te laten helpen?
Overigens bouwt een allergie zich op in de jaren, dus het zou best kunnen dat het nu ineens begint. Of ze is allergisch voor andere dingen. Bijv pollen of huisstofmijt.

Volgens mij moet je niet spoelen zolang je niet weet of het trommelvlies in aangetast.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:53

Mindim schreef:
youngster schreef:

Volgens mij moet je niet spoelen zolang je niet weet of het trommelvlies in aangetast.

Ik ken ook geen dierenarts die dat doet zonder te controleren :)
Maar ik versta onder oren spoelen dat dit bij de dierenarts gebeurd, zonodig met een roesje dat ze echt goed kunnen kijken.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:54

Mindim schreef:
Er zit idd wel oorsmeer in de oren. Maar om te gaan zalven moet je idd wel weten of het trommelvlies niet is aangetast, anders is dit heel pijnlijk voor de hond.

@Nikka, stronghold spuit je met een pipet in de nek en komt daarmee niet in het oor, maar helpt bij het doden van mijten. Ik geef het mijn hond elke 4 a 5 maanden. het is zowel een antivlo, teek, luis, worm en mijt.

De oren opbinden zou ik niet doen, juist omdat de oren al pijnlijk zijn, kunnen ze er erg last van hebben als er dan een zuchtje wind of wat in komt.

Stronghold werkt niet tegen teken hoor :n

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 15:55

wel of niet spoelen en wat we erin gaan spuiten of juist niet ga ik toch even aan de da over laten.... die heeft zo'n ehm kijkbuisje :)* om mee in de oren te kijken...

schijnzwanger zou best kunnen, heb/had tot nu toe geen plannen om haar te laten steriliseren dat is nu de tweede keer dat ze zo op konijnen reageert... heb er ook nog een binnen staan... en die haalde ze in het begin iedere keer uit de kooi en legde ze bij haar in de mand... (vraag me niet hoe ze de kooi open kreeg)
nu laat ze hem al een tijdje met rust misschien vond ze 't tijd dat hij gespeend moest worden ;) geen idee zal de da daar ook ff na laten kijken