Asiels nu al bomvol, mensen denk na voor je gaat fokken....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Asiels nu al bomvol, mensen denk na voor je gaat fokken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 08:20

Wat is er nou voor nodig dat mensen stoppen met het lukraak nestjes fokken? Hoeveel hou je van dieren als je hier niet over nadenkt voor je je hondje laat dekken? Waarom wordt er alleen naar het eigen geluk gekeken en niet nagedacht over al die talloze honden die in het asiel terecht komen omdat er gewoon een overschot is aan honden? De asiels maken zich grote zorgen, alles zit al overvol en de zomer is nog niet eens begonnen...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:22

Dat heeft echt niet alleen te maken met het fokken van een nestje. Het heeft meer te maken met de mensen die een pup/hond kopen.
Valt tegen qua verzorging of te weinig verstand ervan dat de opvoeding fout gaat en dan maar dumpen in het asiel.
Hier in het bos worden honden letterlijk aan een boom gebonden als de vakantie periode weer begint. Want tja, hij is toch wel lastig en een pension kost geld.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 24-05-11 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Re: Asiels nu al bomvol, mensen denk na voor je gaat fokken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 08:23

Hmmm ja...maar toch heeft dat ook te maken met het lukraak fokken, want ook de mensen die die pups kopen kunnen er wel slecht over hebben nagedacht en de hond alsnog wegdoen na een poosje.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:24

Dan heeft het nog steeds niet met het fokken te maken, maar met de kopers die in een opwelling een pup kopen zonder er goed over nagedacht te hebben.
Daar kan de fokker niks aan doen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:32

Precies, de medaille heeft 2 kanten :j En wat denk je van mensen die de pup kopen, pup wordt groot, de lol gaat ervanaf, hond naar het asiel, nieuwe pup wordt gehaald :n Gebeurt ook met regelmaat..
En het ergste zijn nog de 'hype' honden. En dan voornamelijk de grotere rassen, tijd geleden de dalmaten, nu de amstaffs enzo. Mensen weten niet goed waar ze aan beginnen, vinden het vaak stoere honden, en dan moeten ze weg omdat ze te lomp zijn, te groot worden, niet zo met anderen op kunnen schieten als men graag wil..

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:33

Als ik zie wat voor honden er in het asiel zitten dan heeft het ook met fokken te maken.
Veel honden in het asiel zijn kruisingen waar niet goed over nagedacht is, over wat voor honden dat gaan worden. Bijvoorbeeld het kruisen van staffords met rottweilers of herders.
Mensen nemen zo'n kruising en denken er een leuke huishond aan te hebben, dan blijkt zo'n hond toch heftiger en moeilijker dan gedacht en moeten ze weer weg.

Zelf ben ik me aan het orienteren op een nieuwe hond, ben meestal snel weg van de site van het asiel, daar zit niet het type hond wat ik zoek..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:38

Esther schreef:
Als ik zie wat voor honden er in het asiel zitten dan heeft het ook met fokken te maken.
Veel honden in het asiel zijn kruisingen waar niet goed over nagedacht is, over wat voor honden dat gaan worden. Bijvoorbeeld het kruisen van staffords met rottweilers of herders.
Mensen nemen zo'n kruising en denken er een leuke huishond aan te hebben, dan blijkt zo'n hond toch heftiger en moeilijker dan gedacht en moeten ze weer weg.

En dan ligt dat toch weer aan de koper en niet aan de fokker. De koper begint aan iets waar niet goed over nagedacht is. Waar niet over nagedacht is hoe moeilijk zo'n kruising is.

Ikzelf heb 4 Cane Corso's. Absoluut geen makkelijke honden, MAAR dat wist ik van te voren. Want ik heb me goed voorbereid. En dat is wat een hoop kopers niet doen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:41

Altijd als ik lees of hoor dat er mensen een teef gaan laten dekken dan gaan bij mij de nekharen al overeind staan... ;( Ik denk altijd aan al die dieren die op een nieuwe baas zitten te wachten zowel in de asielen als op bijv MP. En dan nog meer honden fokken, alsof er al niet genoeg zijn..... Zelfde verhaal met katten... Breekt mn hart als dierenliefhebber.

Citaat:
Zelf ben ik me aan het orienteren op een nieuwe hond, ben meestal snel weg van de site van het asiel, daar zit niet het type hond wat ik zoek..

Hier ben ik het dan niet mee eens. Van een foto af van internet kan je niet zien of de hond bij je past ja of nee. Beste is gewoon om erheen te gaan en al die dieren in het echt eens te bekijken, en desnoods een stuk te gaan wandelen (wat ze al vaak aanraden). Meestal past de hond bij je waarvan je het helemaal niet verwacht. Een paard koop je bijv toch ook niet alleen vanaf een foto ;)

Ikzelf heb een kruizing Benner Senner x Duitse Staande in huis gehaald aangezien ze afgemaakt zou worden. Superhond! Lief tegen alles en iedereen, en heeft een super karakter! Als ze er ooit niet meer zal zijn ga ik zeker een hond die geen baas meer heeft opvangen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:46

Het valt me op dat er enorm veel amerikaanse stafford pups te koop zijn op marktplaats, best wel zorgwekkend want dat betekent dus dat ze bij veel verkeerde baasjes terecht zullen komen. Staffords hebben echt heeeeel veel structuur nodig en beweging, het zijn leuke energieke honden en dat vergeten mensen altijd

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 08:50

Zonder fokkers geen honden, dus het heeft hoe je het ook wendt of keert heel erg te maken met fokkers.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:50

Ik denk niet dat het aan het fokken ligt.. eerder aan de mensen die gewoon voor de leuk een hondje nemen en hier niet goed over nadenken. Weg hond.. als mensen een hond willen komen ze er toch wel aan of dit nu via asiel is of via broordfokker of een verantwoorde fokker.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:51

Citaat:
Citaat:

Hier ben ik het dan niet mee eens. Van een foto af van internet kan je niet zien of de hond bij je past ja of nee. Beste is gewoon om erheen te gaan en al die dieren in het echt eens te bekijken, en desnoods een stuk te gaan wandelen (wat ze al vaak aanraden). Meestal past de hond bij je waarvan je het helemaal niet verwacht. Een paard koop je bijv toch ook niet alleen vanaf een foto ;)

Ikzelf heb een kruizing Benner Senner x Duitse Staande in huis gehaald aangezien ze afgemaakt zou worden. Superhond! Lief tegen alles en iedereen, en heeft een super karakter! Als ze er ooit niet meer zal zijn ga ik zeker een hond die geen baas meer heeft opvangen.

Als ik een paard koop dan maak ik wel een voorselectie aan de hand van de beschrijving en foto's en gan dan kijken als het me wat lijkt.
Dat doe ik dus met een hond niet anders. Onze hond hebben we drie weken geleden in laten slapen, hij was een herplaatser en een onherleidbare kruising. Hij was een tophond en ook superlief en hij heeft de lat voor een volgende hond hoog gelegd.. Ik zoek een gewoon lieve, sportieve, slimme en ongecompliceerde hond (middenmaat) en veel kruisingen van bepaalde rassen vallen daarom voor mij al af.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:04

De dierenbescherming heeft zeker weer geld nodig en gaan weer zielig doen!
Even uitleg:
Ik run een hondenpension. Afgelopen tijd heb ik twee honden die een nieuw baasje moeten.Van allebij is het baasje overleden.Geen Asiel wil ze aannemen ! Punt 1 moet het binnen je regio zijn dus zijn er maar 2 asiels. Punt 2 ze zeggen dat ze vol zitten. Dat laatste is niet waar. Ze hebben max 8 honden zitten en de andere 50 hokken gebruiken ze voor pension. Daarbij krijgt het asiel in Hoofddorp meer dan 100000 euro per jaar subsidie. Ze vertikken het gewoon om een afstandshond aan te nemen!

In Belgie gaan nu de hondenwinkels dicht dat is misschien ook een idee voor hier.
Mensen die daar gaan kopen willen liever gisteren een hond als vandaag.
Ook wordt er niet nagedacht over wel ras bij iemand past. Doe maar een labradoor het liefst zonder stamboom want die zijn zo duur. Dat het dan na een jaar een lomp projectiel is wat niet zonder trekken aan de riem kan lopen dat begrijpen ze dan niet. Want die worden toch gebruikt als hulphond(tja zo wordt hij niet geboren) Als je dan vraagt wat ze doen met zo'n hond kijken ze je aan of ze water zien branden. Doen? We zijn bij puppycurcus geweest! Dat een sporthond moet bewegen hebben ze nog niet bedacht.

Daarom ben ik eigenlijk wel voor stamboomhonden omdat je daar niet zomaar even een hond op haald.
Veel mensen zijn gewoon dom (en willen het niet weten) in de aanschaf van een hond.
Persoonlijk ben ik gestopt met het fokken van honden omdat ik niet meer om kan gaan met puppykopers die verwachten dat een pup opgevoed en zindelijk zijn met 10 weken als ze bij mij weg gingen.

Asiels zouden veel meer honden plaatsen als ze de honden die er zitten eerst zouden opvoeden,wassen,knippen en de mensen een curcus laten doen met de hond die ze hebben uitgekozen.
Mensen die afstand doen van hun hond geen grote bek geven maar aannemen die hond.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:05

Elke hondenkoper die een pup aanschaft van een pretnestje, is een koper minder voor een asieldier. Het feit dat er maar relatief weinig rashonden in het asiel zitten, maar je daar meestal de 'marktplaatskruisingen' treft, zegt toch eigenlijk al wel genoeg?!

Intriest dat mensen hun huisdier zo aan de kant kunnen schuiven. Ik kan het me zó niet voorstellen ;(

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:09

Opvoeden is ook een hele kunst he?

Wij hebben 2 dieren in huis die zijn opgevangen. En een er van stond ook jaren geleden op marktplaats. Alleen was de reden niet dat de mensen op vakantie gingen, maar een kind kregen, en de hond niet meer konden houden. Erg jammer...

Asiels zitten inderdaad bomvol, maar wat wil je er aan doen?
Natuurlijk is het verschrikkelijk dat mensen de dieren dumpen, ze hadden er beter over na moeten denken. Maar soms kan je niet voorspellen hoe het leven loopt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:12

Ik vind dit verschrikkelijk sneu nieuws :(
Mijn beide katten komen uit het asiel en ik zou het zo weer doen, hoe leuk en lief ik nestjes van de buren etc. ook vind

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:13

Tuurlijk heeft het te maken met fokken.
Als we het even heel makkelijk gaan bekijken, de meeste van ons hebben economie op school gehad.
Je hebt het vakje vraag en het vakje aanbod.
Het aanbod is momenteel groter dan de vraag. Dus, te veel honden en te weinig mensen die een hond willen hebben.
Het overschot zit in het asiel of zwerft.
Als er gestopt wordt met lukraak fokken wordt het aanbod kleiner dus het overschot indien passend bij de vraag uit het asiel gehaald.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:19

Castreren/steriliseren kost natuurlijk ook veeeeel te veel geld.... :roll:
Het is om te janken! mensen moeten eens nadenken voor ze een dier kopen!
Het is toch te gek voor woorden dat asiels nu al overvol zitten en dat er her en der gedumpte nestjes kittens gevonden worden!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:34

Als de dierenbescherming nu een aktie begint dat je voor 10 euro je kat kan laten steriliseren en Castreren dan zouden denk ik heel wat mensen dat laten doen. Ze hebben genoeg geld in kas.
Honden met ongeplande nestjes geloof ik niet zo in,dat is gewoon dom of gemakzucht van de eigenaar.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:36

ja maar voordat je een hond of kat (maar ook een konijn enz) aanschaft, weet je toch wat de kosten zijn van een castratie/sterilisatie?! Dat bereken je dan toch gewoon en als je dat niet kunt betalen dan heb je absoluut geen kat aan te schaffen :n Het is natuurlijk fijn als er een aktie wordt gehouden voor een goedkope operatie maar het zou niet nodig moeten zijn....
Ik kan me er zo ontzettend kwaad over maken!

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:43

Of een geld actie houden in alle buurten maar dan draaien andere wel weer op voor anderen, en gelijk informatie doorgeven en vragen waarom mensen hun poezen of katers niet behandelen en hun daar de bijvoegende informatie overgeven.

Ik heb dat vroeger is toen ik jong was gedaan, bij iedereen uit mijn buurtje toen die tijd wat geld opgehaald voor de katten en poezen in die buurt om die weer te gaan behandelen.

En dan alleen erkende fokkers die mogen fokken en eventueel ergens een aanvraag gebeuren waar je als je toch graag wilt fokken het bespreekt hoe en wat en naar wie de katers en poezen gaan ofzo. Er moet toch iets gebeuren kan ook zo 123 niet iets verzinnen..

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:47

Met honden fokken is niks mis!!Alleen moet je wel je verantwoording nemen als fokker.Wij verkopen de pups niet aan mensen die dezelfde dag de pup al mee willen nemen en we verkopen de pups met een contract,waarin staat dat er als er iets is met de pup/hond,dat hij ten alle tijden bij ons terug kan.Dit zouden meer fokkers moeten doen!
Ik ben ook een groot voorstander van fokken met stamboom en het laten testen van de ouderdieren.Er is namelijk een heel groot verschil tusen fokken en vermeerderen!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:50

Ik ben het met Kohtje eens. Het is óók het asiel zelf wat veel meer moeite voor de dieren kan en mag doen.
Ik zie soms foto's op de plaatsingssites staan... nou zo verkoop je écht geen hond! Juist de 1e foto is zo onwijs belangrijker. Je hoeft je echter niet aan te bedien om gratis goede foto's te komen maken hoor, daar zijn ze niet van gediend..

En inderdaad, zoals Kohtje zei, die asiels zijn echt nog lang niet vol, maar ze stellen zich wel zo op.

Dus ja, de schuld is bij beide te zoeken, maar ik vind voornamelijk bij het asiel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:51

Chubby schreef:
Elke hondenkoper die een pup aanschaft van een pretnestje, is een koper minder voor een asieldier. Het feit dat er maar relatief weinig rashonden in het asiel zitten, maar je daar meestal de 'marktplaatskruisingen' treft, zegt toch eigenlijk al wel genoeg?!

Intriest dat mensen hun huisdier zo aan de kant kunnen schuiven. Ik kan het me zó niet voorstellen ;(

Als je het dikgedrukte nou weglaat, is het eerlijker. Ook de kopers van stamboompups zijn minder kopers voor het asiel.

Ragebol1977 schreef:
Als er gestopt wordt met lukraak fokken wordt het aanbod kleiner dus het overschot indien passend bij de vraag uit het asiel gehaald.

Hier hetzelfde. Laat dikgedrukte weg, ipv alleen maar op de 'hobbyfokkers' af te geven. Als die stamboomfokkers het zo verschrikkelijk sneu voor de asielhonden vonden, stopten ze ook wel met fokken, om de zielepoten in het asiel een kans te geven. Of is het dan opeens niet sneu meer?
Laatst bijgewerkt door Diablo op 24-05-11 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:51

eens met catalyst :j de mensen die goed geld neertellen voor een goedgefokte pup/kitten denken wel na voordat ze eraan beginnen.
juist de goedkope kruisingen/gratis kittens word niet over nagedacht.
neem alleen al het aantal mensen hier op bokt, die een buiten-oops-nestje verwachten, of een kruising hond willen laten dekken, en dan al beginnen met ; en geen discussie over het nemen van een nest.....dat zijn de schuldigen hier!
fokken doe je met een ras, verder is het vermeerderen.