Ben ik de enige ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Ben ik de enige ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 00:19

.. die om aangereden diertjes geeft?

2 jaar terug reed ik zelf een muisje dood onderweg naar mn werk. Ben gestopt en heb het diertje in het bos gelegd. (om vervolgens huilend mn moeder op te bellen dat ik een dier had doodgereden :o ) Afgelopen najaar zijn er 2 zwijntjes doodgereden vlak voor mijn ogen, eentje leefde nog. Ik was de enige in de buurt om 23.00 uur 's avonds en ik had de politie gebeld omdat ze ook in het midden van de weg lagen. Gelukkig stierf het zwijntje vrij snel. Ik ben blijven wachten op de boswachter die ze uiteindelijk meegenomen heeft. Had ze inmiddels wel aan de kant gekregen ;)
Laatst rijd ik mn route 's avonds en ik zie dat er een egel ligt. Ik dacht nog ik haal hem zo weg, eerst mn client doen. Ik kom terug beestje was helaas helemaal plat gereden (lag in het midden van de 2 baansweg, op de sergeantstrepen, denk dat iemand het expres gedaan heeft.

En nu net een jong konijntje ;(
Ik reed ook weer mn route en dacht dat een auto, paar auto's voor mij, iets verloor, totdat ik dichterbij kwam en zag dat het een konijntje was en nog leefde. Kon gelukkig mn auto op de busbaan zetten en heb hem opgepakt. Ik stond echt even te twijfelen wat ik moest doen, erover heen rijden vind ik smerig en het idee alleen al creeps me out. Op Bokt gelezen: stoeptegel, tja nergens te zien natuurlijk. Werd op dat moment ook nog gebeld door een collega dus ik het diertje even in de berm gelegd. Gelukkig was hij vrij snel dood, heb hem na het telefoongesprek onder een boom in het struikgewas gelegd.

In het verleden heb ik ook al een een dood vleermuisje van een trappenhuis afgehaald en neergelegd in de bosjes :+
En een muisje op mn andere werk gevangen en helaas buiten moeten zetten, deze uitzondering was levend. Was zo' n lief beestje :+: Maar ik dwaal af.

Ik kan dus echt niet een dier zo laten liggen. Kijk als het een drukke weg is snap ik dat je je prioriteiten moet verleggen. De zwijntjes bijvoorbeeld lagen levensgevaarlijk op een 80 km weg en 1 ervan lag precies in het midden van de rijrichting, ik moest er ook omheen zwenken, de egel lag aardig aan de kant en het konijntje lag in het midden van een 2 baansweg, beide binnen de bebouwde kom.
Zijn er meer mensen die stoppen en de beestjes wegleggen of rijden jullie gewoon door? (verkeersomstandigheden buiten gelaten)

Saskia9

Re: Ben ik de enige ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:41

Hier nog iemand,alleen vreemd genoeg leg heb ik tot nu toe alleen katten van de weg weggehaald..
Ooit een keer meegemaakt dat een kat nog leefde,terwijl ik de dierenambulance belde stierf het beestje...

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:44

Zo het treft jou wel zeg!! pfff.
Moet er niet aan denken zo vaak een dier van de weg te moeten halen..
Mochten ze nog leven doe ik het ook, oppakken en wegleggen en de dierenambu bellen maar als ze al zover plat zijn doe ik het niet..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:46

Ligt eraan.
Als het stil is wil ik dode of bijna dode dieren wel van de weg af halen.
Midden in de spits begin ik er niet aan.
Ik vind mijn eigen leven meer waard dan dat van een haas of muis.

Ik ben laatst wel gestopt om een schaap te vangen.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:58

Ik heb gisteravond nog een gewonde houtduif van de weg geplukt en naar de dierenambulance gebracht..ik ben ook zo'n softie hoor.. en nog huilen ook als ik een eekhoorn heb doodgereden..dat was mijn 1e en hopelijk laatste aanrijding met een dier.. eekhoorn was wel ziek ( gelukkig) was heel langzaam een drukke weg aan het oversteken.. normaal rennen ze heel hard..en hij was opslag dood..heb ook 2 schildpadden en een egel gered..en een loslopende grote hond gevangen op een druk kruispunt en is herenigd met zijn baasje..poort van de tuin bleek te zijn opengebroken..gelukkig was de hond gechipt..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:54

Vorig jaar vond ik langs de weg een aangereden konijn hoofd hing er half haf maar hij leefde nog. Ik durfde hem zelf niet af te maken dus heb ik de dierenambulance gebeld en die heeft hem in laten slapen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:01

ik rijd zelf geen auto maar ben wel iemand die zou kijken of het nog zou leven en als het niet meer te redden is er een eind aan maken. Heb dit al 1 x eerder moeten doen op een eendenkuiken die mijn poes had gepakt en helaas op sterven na dood was. Ik leg ze verder niet in bosjes neer want katten gaan er dan mee lopen zeulen, ik doe ze dan in een prullebak :o maar dit gaat dus om beesten bij mij thuis. Als ik het op de openbare weg zou zien zou ik het zeker naar de berm slepen als het niet plat is

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:02

Hier nog een softe sukkelaar, hoewel het me (gelukkig) niet vaak overkomt. Schapen vangen, dode poezen aan de kant leggen, spreeuwen de nek omdraaien... Alles in de naam der liefde voor het diertje... Soms zou ik wel eens wat hartelozer willen zijn!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 09:48

Heb idd ook wel eens een schaap uit de sloot gevist, iedereen reed erlangs en ik sprong erin :=

Tja, ik vind het gewoon zielig dat zo'n diertje dood is, om er dan ook nog eens een asfaltpannenkoek van te laten maken vind ik helemaal triest. Daarom leg ik ze aan de kant.
Ik moet voor mn werk dus met regelmaat door het bos rijden en de kans is groot natuurlijk dat je wat tegenkomt. De zwijntjes waren wel heel bijzonder, was voor mij de eerste keer zo dichtbij bij zulke grote dieren. Degene die ze had aangereden zijn later teruggekomen omdat mevrouw echt vond dat ze iets had gevoeld, wat dus ook zo was.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:42

Wij hebben eens een dode bordercollie van een 50 km/h weg gehaald.... iedereen reed er met een boogje omheen maar niemand stopte... Triest... Dus wij zijn uitgestapt hebben de hond in onze auto gelegd en zijn er mee naar de dierenarts gereden, die, jawel, 1 straat verderop ligt... Daar hebben ze de chip afgelezen en hebben ze zijn baasje kunnen bereiken. Ik snap dat mensen niet altijd stoppen voor een mus of konijn of zo, maar een hond of kat? Dat is toch een huisdier van iemand? Iemand moet hem toch missen? Als ik dode dieren zie liggen leg ik ze ook meestal even aan de kant. Tenminste als het idd nog geen asfaltpannekoek is...

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:59

Goed van jou TS!
Ik werk bij de dierenambulance en vraag me regelmatig af waarom ik zoveel katten en andere dieren van het asfalt mag schrapen. Natuurlijk kan het gebeuren dat je een dier doodrijdt maar heb dan het fatsoen om of 1) het dier dood te maken/ ambulance te bellen of 2) het lijk aan de kant te leggen. Zeker in het geval van dieren met een mogelijke eigenaar! Afgelopen weekend ook weer, een kat op een rustig weggetje, dus iemand had het dier makkelijk aan de kant kunnen leggen. Nu was het compleet aan gort gereden waardoor ik de eigenaar mag bellen met de boodschap dat poes niet meer om aan te zien is...

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:03

Ik kan daar ook absoluut niet tegen. Vind dat zo zielig he. Een aangereden hond/kat zou ik absoluut ook voor stoppen!
Ben ooit een keer op de drukke bosweg gestopt nadat er een koe uitgebroken was en samen met de boer
heb ik haar kunnen vangen.

Lieve mensen, ik wil niet stom over komen, maar de dierenambulance, daar heb ik hier in BE nog nooit van gehoord!
Jullie mogen mij daar meer info + tel over geven via pb.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:06

Wij hebben ooit eens zeker 20 jaar geleden een haas onder de auto gehad. Tijdens de pasen notabene.
Natuurlijk zijn we gestopt. Sterker nog, het beestje was er slecht aan toe maar leefde nog. Ik heb toen mijn dierenarts gebeld met mijn koelkast mobiele telefoon om te vragen of ik nog iets kon doen om het dier te stabiliseren en of ik langs kon komen. Helaas stierf het beestje in mijn armen.
Ben er echt naar van geweest.
Op het stuk waar we reden, reden we al heel rustig omdat we wisten dat er vanalles uit de bosjes kon schieten. Zo stom dat je het dan alsnog niet kan voorkomen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:07

Als ik 's morgens vroeg om 06.10 naar mijn werk rijd zie ik ook wel eens een dode egel/duif/konijn liggen en vaak ook nog niet plat maar ik heb gewoon geen tijd om te stoppen en het aan de kant te leggen, daar komt bij dat ik er ook niet echt lang naar durf te kijken laat staan om het aan de kant te leggen. Ik rij er zelf wel altijd omheen, durf er niet overheen te rijden en vind het ook zielig. (ook al is het diertje dood).

Ik kwam 1x een dode kat tegen die gelukkig al in de berm lag. Daar heb ik wel de Dierenambulance voor gebeld.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:11

Ik trap in ieder geval uit automatisme vol op de rem als er een beest voor de auto loopt/vliegt.
En als er een dood beest op de weg ligt dan rijd ik eromheen, ik durf er echt niet overheen te rijden :=

Laatst heb ik wel een vogeltje aangereden, die vloog vanzelf tegen m'n auto op terwijl ik al bijna stilstond, heb wel een plof tegen m'n auto gehoord, maar vogeltje was nergens te bekennen (en nee ook niet in m'n auto)

En als het seizoen van de paddentrek is dan moet ik als ik van stal kom stapvoets rijden om om de padden heen te rijden, want er zitten er altijd superveel op de weg, alleen ben ik waarschijnlijk de enige gek die dat doet :=

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:13

ik vind het ook altijd sneu als ik ze op de weg zie liggen.
ik heb zelf ong 4 maanden geleden een meerkoet dood gereden dit was op de snelweg gebeurd met veel mist.
ik zat te trillen, niet normaal,. ik was zo geschrokken. :oo
maar ik kon niet stoppen ;( , het was midden in de nacht op de snelweg en je zag geen hand voor ogen.

verder als ik wat dood zie liggen haal ik het meestal wel van de weg.
tja geen muis of musje die zie je amper :') . maar een haas wel.
ik gooi ze altijd in het berm/bosjes/land zodat de andere beesten er rustig van kunnen eten zonder dat ze zelf aangereden worden :Y)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:17

Ik doe m'n hele leven al niets anders dan schapen weer rechtopzetten/uit de sloot vissen, vogels redden en half afgekloven muizen uit hun lijden verlossen. :+ Zodra ik een diertje in nood zie begint er adrenaline in mijn lijf te stromen en snel ik er naar toe. :')

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:47

@DaisNBenj : google maar even op dierenambulance, dan kom je genoeg te weten. Veel gemeenten in NL hebben er 1, de kwaliteit niet altijd even hoog helaas. Er is ook een landelijke federatie, de FDN. Een soort overkoepelende organisatie waarbij dierenambulances kunnen aansluiten. Sommige zijn ook gelieerd aan de dierenbescherming, andere niet.
Sorry beetje off-topic verder.
Fijn om te lezen dat er hier veel mensen toch wel stoppen voor een aangereden dier die misschien hulp nodig heeft!

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:56

Mijn broer en ik zagen ooit eens iets op de weg zitten.
Eerste dachten we dat het een konijn, haas, puppy was...
Maar toen we dichterbij gingen, was het een uil!!!
Hij vloog niet eens weg van ons! Midden op het straat. We hebben hem opgepakt en onze koffer gezet. Snel naar huis gegaan, en een doos gezet, en toen helemaal naar zo een opvang centrum(ik weet niet meer hoe het heet, maar het kwam vaak op tv in Belgie op één) gereden.
Toen we daar aankwamen, direct geholpen geweest, dier bloedde wat uit zijn neus.
Maar ze zeiden dat hij waarschijnlijk een hersenschudding had, niks meer gebroken...

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:02

Ik reed op moederdag naar de bakker om ontbijtkoeken voor mijn mama. Toen ik in het dorp kwam zag ik een doodgereden egel. Tot mijn grote verbazing bewoog 'het' nog. Meteen auto langs de kant, motor laten draaien, straat op gelopen en gaan kijken... Naast de platgereden grote egel zat een kleine egel... Ik veronderstel moeder en kind. Super zielig... Ik had natuurlijk niets bij me, dus hup egel opgenomen en in een stoffen draagtas in de auto gestoken.

Thuis het beestje netjes ontvlooid, de teken eruit gehaald, een schaaltje kattenkorrels gegeven en hij heeft 2 dagen niets anders gedaan dan gegeten en geslapen (mijn papa is DA). Na twee dagen zijn we hem in het bos gaan uitzetten :)

Afbeelding

Afbeelding

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:13

Oh prachtig! ik ga even google'n ;)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:38

Als ik een nog levend aangereden die in de buurt van de weg zie, zal ik altijd stoppen om te kijken wat ik nog kan doen.
Een dood dier zal ik eerlijk gezegd niet voor stoppen als 'ie niet in de weg ligt, bijvoorbeeld langs de kant (waar ze meestal heen kruipen en daar bezwijken :(:) ).

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:59

Half levende aangereden dieren stop ik wel voor om te kijken of ze naar de DA moeten of dat ik ze beter zelf eigen handig dood kan maken.

Dode dieren die er al liggen stop ik niet voor (denk aan konijn, haas, egel, muis, vogel) hond en kat uitgezonderd dan bel ik de dierenambu. Maar hond en kat ben ik nog niet tegengekomen.

Heb nog geen beesten doodgereden, maar ik weet nu al dat ik er niet om zal huilen...
Tja ik ben een harde tante wat dat betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:04

ik kan nog niet rijden maar vindt het zo oneerbiedig platgereden dieren. zal ik ooit rijden zal ik echt wel stoppen en kijken of er wat te redden valt.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 06:53

Ik rijd ook geen auto maar op mijn weg naar school liggen er zo veel doden dieren.
2 hazen heel veel kikkers muizen soms ratten alles en dieren die op de weg platgereden
zijn je niet eens meer van kunt zien welk dier het is. Toen ik vorige week uit school
reed lag er een dode kat in de berm ik schrok dus eerst reed ik een klein stukje door,
maar al snel even gestopt en met een vriendin omgedraait om te kijken of het nog leefde.