Mijn hond (een "mini-herder" (een kruising dus)) is nu 1.5 jaar (bijna 2) en komt uit spanje. Dat ze uit spanje komt was helemaal niet de bedoeling, ze zat in het asiel hier in nederland, maar ja achteraf bleek dat ze een buitenlander was. Dat lieve snoetje is nu toch gebleven.
Ze doet het na een jaar best goed en leer haar steeds beter kennen. Ondertussen hebben we nogsteeds wekelijks ons speeluurtje (cursus). En doen we wat aan doggydance (recreatief).
Daarnaast mag ze elke dag minstens een uur mee gaan wandelen/fietsen/boodschappen doen/denk spelletjes doen etc.
Nu zitten we vanaf het begin al met een heel groot probleem,,, ze kan niet loslopen... Voor veel hondeneigenaren zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, maar aangezien we redelijk veel bezig zijn met doggydance is het wel makkelijk als ze los kan, zit nu namelijk elke keer te klieren met de leiband.
Ik heb geprobeerd om gewoon weg te lopen als ze niet kwam, dit maakte niets uit (heb een kwartier gewacht, geen enkele reactie van lichaamstaal te zien!).
Roepen met speeltjes, koekjes, vlees, kaas, commando eten etc. dit maakt voor haar echt niet uit (terwijl ze aangelijnd heel hard aangevlogen komt!)
Ik heb haar nu aan een 10 meter lijn zitten, maar dit is ook niet alles. Op het strand moet ik haar vaak kort houden omdat er ook nog andere mensen lopen die geen schaafwonden willen (heel raar
) van een touw!.In het bos zit je met de bomen die in de weg staan, die zetten dus echt geen stap op zij.. pfff

Nu zit ik echt met mijn handen in het haar.. Op cursus kunnen ze mij ook niet meer veder helpen, al hun ideeen heb ik uitgeprobeerd maar werken niet.
Wie oh wie heeft de gouden tip.. die word echt vereeuwigd in mijn profiel!!
).