hardloopster!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

hardloopster!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 22:44

Ik heb hier al eens eerder een topic over geopend, maar die is inmiddels al behoorlijk verjaard!

Mijn hond (een "mini-herder" (een kruising dus)) is nu 1.5 jaar (bijna 2) en komt uit spanje. Dat ze uit spanje komt was helemaal niet de bedoeling, ze zat in het asiel hier in nederland, maar ja achteraf bleek dat ze een buitenlander was. Dat lieve snoetje is nu toch gebleven.

Ze doet het na een jaar best goed en leer haar steeds beter kennen. Ondertussen hebben we nogsteeds wekelijks ons speeluurtje (cursus). En doen we wat aan doggydance (recreatief).
Daarnaast mag ze elke dag minstens een uur mee gaan wandelen/fietsen/boodschappen doen/denk spelletjes doen etc.

Nu zitten we vanaf het begin al met een heel groot probleem,,, ze kan niet loslopen... Voor veel hondeneigenaren zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, maar aangezien we redelijk veel bezig zijn met doggydance is het wel makkelijk als ze los kan, zit nu namelijk elke keer te klieren met de leiband.

Ik heb geprobeerd om gewoon weg te lopen als ze niet kwam, dit maakte niets uit (heb een kwartier gewacht, geen enkele reactie van lichaamstaal te zien!).
Roepen met speeltjes, koekjes, vlees, kaas, commando eten etc. dit maakt voor haar echt niet uit (terwijl ze aangelijnd heel hard aangevlogen komt!)

Ik heb haar nu aan een 10 meter lijn zitten, maar dit is ook niet alles. Op het strand moet ik haar vaak kort houden omdat er ook nog andere mensen lopen die geen schaafwonden willen (heel raar :+ ) van een touw!.
In het bos zit je met de bomen die in de weg staan, die zetten dus echt geen stap op zij.. pfff :P

Nu zit ik echt met mijn handen in het haar.. Op cursus kunnen ze mij ook niet meer veder helpen, al hun ideeen heb ik uitgeprobeerd maar werken niet.
Wie oh wie heeft de gouden tip.. die word echt vereeuwigd in mijn profiel!! :D

Pluttersput

Re: hardloopster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:47

Heb je al eens een piepbeest geprobeert? En daar flink mee piepen als je wilt dat ze komt? Alleen gebruiken op wandeling natuurlijk :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:48

wellicht eens goed zoeken waar haar zwakke plek zit op het gebied van eten? Kaas, pindakaas, iets wat ze normaal nooit krijgt. Dat alleen gebruiken als ze buiten loopt...

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 22:52

Piepbeesten heb ik geprobeerd (allemaal.. nou ja die ze op m'n werk verkopen :+ ) maakt niets uit..
Ook een bal aan een touwtje (waar ze echt helemaal verzot op is!!) laat ze links liggen en gaat veder waar ze mee bezig was (rennen, snuffelen, eten jatten etc.)

Ook het eten heb ik veel geprobeerd. Pindakaas is ze geen fan van (dat is echt de eerste hond die niet verzot is op pindakaas :P ). normaal krijgt ze nooit kaas. Heb het 2x geprobeerd buiten, maakt haar niet uit
Ook heb ik kruimeltjes rond mij heen gestrooid aangezien ze goed in speuren is.. dit haalde ook niet uit..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:00

en een fluitje?
niet zo'n scheidsrechters ding of zo'n hondefluitje dat je zelf niet hoort :P maargewoon een fluitje.
even oefenen ermee, zomaar fluiten en als ze naar je kijkt belonen. steeds meer afstand nemen en alleen nog belonen als ze komt. en dan langzaam op een omheind veld oefenen.

en fluitje is net hard en schel genoeg om door te dringen als ze even in hun eigen wereldje zijn en meestal kijken ze er wel van op.
wie weet.. ;)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 12:50

Fluitje heb ik ook geprobeerd. Op het afgesloten terrein werkt het super (ook op een vreemd afgesloten terrein). Behalve als ze echt met iets anders bezig is (heel hard aan 't snuffelen/andere honden die er lopen/etc.)
Heb zo'n fluit van metaal die je kan verstellen (die heb ik altijd op de zelfde hoogte laten staan ivm. de herkenbaarheid)

pff zit echt met mijn handen in het haar en heb geen idee meer wat ik kan proberen!!

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:59

Is het een probleem om haar eerst heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang te laten snuffen, voordat je ze bij je roept? Peert ze m echt, of blijft ze wel ergens bij je in de buurt?

Anders zou ik ergens heen gaan waar het rustig is, picknick kleedje mee, en afwachten. Niet roepen, wachten tot ze vanzelf weer komt. Ze zal het toch wel een keer beu worden?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:34

Ze gaat eerst heel lang snuffelen. Als ze het idee heeft dat ze helemaal los is gaat ze zo hard rennen dat ze 'haar poten voorbij rent'
Ze blijft niet in mijn buurt maar rent ook niet helemaal van me vandaan! Maar durft gerust 2 velden veder op weer te gaan snuffelen. Als ik dan de andere kant op loop (stuk veder) blijft zij staan waar ze staat.
Als ik naar d'r toe loop rent ze weer heel hard weg...
Weet niet of ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd?

over dit monster gaat het:
Afbeelding

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:11

Je hebt weglopen al geprobeerd, maar als je nu eens als een gek wegrent? Als je gewoon weg loopt ben je natuurlijk best wel saai :P Maar als je als een halve gare al jubbelend wegrent de andere kant uit misschien trekt dit dat wel zo haar intresse dat ze naar jou toe rent.
Het zal er best debiel uit zien, maar als het wel werkt kun je dat later (hopelijk :+) weer afbouwen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:38

tja kijk mijn eigen honden lopen goed los. Zou het me niet lukken dan zou ik wat zwaarder geschut in zetten. Dus een band nemen MET trilfunctie en schokfuncties in diverse niveaus. Thuis oefenen of op omheind veld waar ze niet uit kan.
Zielig??? Nee, mijn kat is ook niet zielig. Heb een raskat en een onzichtbare omheining. Dat werkt met piepen voor waarschuwing te dichtbij (dus in geval van loslopende hond, roepen, niet komen? trillen als waarschuwing en weer roepen) Komt ze dan is het de geweldigste hond ooit en alleen de lekkerste worst is goed!!!!!

Gaat de kat verder dan de waarschuwing? dan krijgt ze andere waarschuwing signaal en schok. Dus komt de hond echt niet? Dan zou ik een lage schok geven. Reageerd ze niet op schok? Dan zou ik het opgeven met proberen. Reageerd ze wel? Dan even ongemak en schrik maar daarna misschien jaren lekker los mee kunnen lopen en rennen en spelen en trainen enz.

Moeten die jaren op wegen tegen even ongemak om duidelijk te maken dat los "hier" ook "hier" is? Ik vind van niet! Pas na alles proberen zou ik zoiets hebben van, dan altijd maar aangelijnd.
Zo ook mijn kat. Die is veel gelukkiger met deze band en 3x een schok te hebben gehad dan dat ze geen band had gehad en of alleen binnen kon zitten of buiten in een ren apart van ons terwijl ze enorm aanhankelijk is en het liefst op schoot ligt.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:02

Ik heb inderdaad over zo'n band ook nagedacht (nu krijg ik bokt over mij heen!! :Y) ).
Maar dacht wacht eerst jullie reacties af en kijk of deze tip ook naar voren komt :)
Bij mij (hoop ik) is alles duidelijk, zit is zit, en dat moet binnen 7 sec anders word het genegeerd. Down is down en moet ook binnen 7 sec. zo is het hier met alles zo.
Met die banden.. je hebt daar verschillende prijzen en afstanden in.. wat kan ik het beste nemen... (tuurlijk zo'n dure van 500 euro ... maar zo hoog is mijn salaris niet hoor :+ )

annepaardoes@ ja hoor ben al springend, gillend, klappen, stuiteren weg gerend,, geen aandacht hoor :+
Waarschijnlijk vind ze dat normaal gedrag dat bij haar baasje pas (:o ) nee hoor grapje.
Ik heb het ook geprobeerd maar hier reageert ze niet op (ook al niet zucht.....!!)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:15

Waar wordt jou hond wel gemotiveerd van TS? Is er niet iets wat ze geweldig vindt?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:09

ik snap het nu niet zo van zo'n band, straks schrikt ze zich zo kapot dat ze juist helemaal op de vlucht slaat, dan ben je helemaal ver van huis.
Ik zou idd ook gewoon helemaal debiel wegrennen, of gewoon weggaan en je verstoppen. Zodat je haar nog kan zien, maar zij jou niet. Soms schrikken ze dan zo erg dat ze je kwijt zijn dat ze je voortaan echt wel in de gaten gaan houden.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 17:55

@rockwitch.. Zoals ik al verteld heb heb ik al heel debiel weg gerend. Hier kwam geen reactie op. Ze bewoog nog geen oortje, pootje keek niet op of wat dan ook. (ze ze is echt niet doof of blind!)
Verstoppen heb ik ook gedaan, maar na een kwartier vond ik het wel welletjes,,,

Ik denk zelf dat het nut van zo'n band is (heb me er nog niet voldoende voor ingelezen!) dat je haar op afstand kan 'straffen'. geen enkel ander middel kan dat (naar mijn weten).

annepaardoes@ ze is helemaal verzot op haar balletje (met touwtje). in huis moeten we die ook weg leggen anders neemt ze die overal mee naar toe!
Ook rodi worst lust ze ontzettend graag! Dat zijn echt de dingen waar ze zot van wordt!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:45

niemand die mij kan helpen?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:47

Ooit eens geprobeerd om met iemand mee te gaan waarvan de hond wel luistert en teug komt.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:01

Ja ik ben inderdaad met een vriendin in de polder een stuk gaan wandelen. Heb toen (was afgelopen winter) wel het lange touw er aan gelaten, maar veder liep ze helemaal los.
Ze bleef iig in de buurt, maar die hond wou niet spelen, dus was al snel niet interessant.
Maar ze bleef wel in de buurt van die hond.
zie hier het resultaat:
Afbeelding

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:07

Dan kun je toch vaker met honden gaan wandelen die wel luisteren gaat het lampje vanzelf wel eens branden.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:13

Ga ik doen!
Bedankt voor het wakker maken! Dat is er nog niet op was gekomen!! :P

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:15

Graag gedaan.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:47

Wat je zou kunnen proberen is haar aan je 10 meter touw meenemen stil gaan staan en je hond binnen halen met een Hier vervolgens zet je haar voor je voeten neer met een zit.
Doet ze dit beloon je haar met een stukje worst, wat ze lekker vind.
Dit herhaal je een paar keer vervolgens doe je hetzelfde je roept hier maar nu haal je je hond ´binnen´ terwijl je zelf achteruit loopt en weer beloon je haar zodra ze voor je voeten zit.
Dit laatste zitten voorkomt dat je hond als ze losloopt hem direct na het stukje worst weer wegrent, en ze dus ´braaf´ wacht tot jij het commando vrij geeft.moet je natuurlijk wel oefenen...
Daarna zou je dit op een afgezet stuk kunnen oefenen wel pas worst geven als ze echt voor je voet zit...Succes

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:54

Ik zie in jouw hond eerder een huskykruising dan een herderkruising! En dat zou een hele hoop verklaren. Die hebben namelijk best vaak dat 'wegloperige'! Even snel een stukje van internet geplukt over de husky;
Citaat:
Hij is ook niet geschikt als erf hond, omdat hij nog erg oorspronkelijk is heeft hij een grote jachtpassie, het is daarom beter om hem aangelijnd te houden, ook tijdens de wandeling. Al snuffelend gaat hij anders op avontuur en omdat hij hard kan lopen verdwijnt hij al gauw achter de horizon. Hij hoort wel dat u roept, maar de dingen waar hij op dat moment mee bezig is vindt hij veel belangrijker en dan komt hij meestal niet. Het is dus beter om hem aangelijnd te houden.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:57

Marloez schreef:
Ik zie in jouw hond eerder een huskykruising dan een herderkruising! En dat zou een hele hoop verklaren. Die hebben namelijk best vaak dat 'wegloperige'! Even snel een stukje van internet geplukt over de husky;
Citaat:
Hij is ook niet geschikt als erf hond, omdat hij nog erg oorspronkelijk is heeft hij een grote jachtpassie, het is daarom beter om hem aangelijnd te houden, ook tijdens de wandeling. Al snuffelend gaat hij anders op avontuur en omdat hij hard kan lopen verdwijnt hij al gauw achter de horizon. Hij hoort wel dat u roept, maar de dingen waar hij op dat moment mee bezig is vindt hij veel belangrijker en dan komt hij meestal niet. Het is dus beter om hem aangelijnd te houden.

Leuk stukje maar met een goede training luisterd een husky net zo goed als een 'normale' hond ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:58

Bakje met brokjes mee dat lekker rammelt, overdreven roepen en wegrennen?
Of idd schok of trilband. Maar aan de lijn is ook best te doen hoor, mijn zus doet dat ook met haar hond.
Gewoon de aanlijngebieden zoeken, daar zijn vaak nauwelijks mensen. En laat haar eens flink moe worden
voordat je haar los maakt. Zo moe dat ze niet meer zo wil rennen of doen, en laat haar los op een stuk waar je
al aangelijnd bent geweest, dan kent ze de geuren al en is t minder interessant. Eerst vast ergens lopen (
zoek klein park oid op, liefst omheind natuurlijk) en ga daar aangelijnd lopen tot ze rustig is, doe haar los en
laat haar haar gang gaan. En train heel erg op het naast lopen, ook los, op een trainingsveld bijv. Laat haar
leren dat ze niet alleen aangelijnd maar ook los naast moet blijven als jij dat vraagt. Het zelfde geld voor
hier of komen, train daar heel hard op, aangelijnd, op een trainingsveld en zodra ze dat goed doet ook
gewoon los buiten. Probeer wat meer de baas te worden, want ze denkt nu 'roep maar lekker, denk maar niet
dat ik naar je toe kom als jij dat wil'. Speelt dus in feite de baas over jou, want zij beslist.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 23-05-11 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:59

@ NoGo; Dat zal, maar als je m uit het asiel hebt mist hij die basisopvoeding en zit het er simpelweg al aardig ingebakken. Het zal vast wel lukken maar ik denk dat het enorm veel energie gaat kosten! Het is toch iets om rekening mee te houden!