Hondenlaadprobleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Hondenlaadprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:39

:+

Ok, de titel spreekt wel enigszins de waarheid. We hebben sinds enkele weken een geweldige hond erbij uit het asiel, Ocean. Het is een angstbijter, en erg onderdanig. Ondanks dat hij al heel erg bij getrokken is en het prima doet in zijn nieuwe leventje als stalhond, heb ik nog een klein probleempje. Het auto-laden.
De auto van mijn moeder (Ford Focus) is redelijk laag. Met wat aanmoediging komt hij hier zelf in. Mijn 2 auto's zijn lastiger (Grand Cherokee en een Hyundai h200 busje). De GC komt hij al bijna helemaal niet in, door ruimtegebrek bij de deuren. Ik gooi nu de voorstoel helemaal naar achter, en til hem voor de voorstoel. In het busje zitten de honden achterin, hij is tot nog toe 2 x per ongeluk uit zichzelf erin gesprongen, hij kan het dus wel. Ik heb eerder het idee dat hij de ruimte eng en benauwd vind (alhoewel de GC lichte lederen bekleding heeft en niet donker is). Doordat het een angstbijter is, is het tillen iets wat hij niet prettig vind. Van de week is het al mis gegaan, hij gleed weg toen ik hem op tilde, ik pakte hem iets steviger vast en uit reactie hapte hij in mijn vinger. Toen ik "au" riep liet hij gelijk los en kroop hij in elkaar, erg sneu. Na dit voorval is het tillen echt niet leuker voor hem geworden, hij laat zich onder een hoop gegrom optillen, maar vind het echt niet leuk. Er moet toch een makkelijkere manier zijn?
Ik heb minuten lang met koekjes in de bus gezeten, hem gelokt, we hebben laadplanken gefabriceerd, ik ben rennend op de bus afgelopen en erin gesprongen, we hebben net zelfs met een touw geprobeerd te duwen, maar halverwege de laadplank stopt hij :') (vanwege de veiligheid niet met de armen).

Help! Moet ik nu echt voor een hond gaan Monty Robertsen? :Y)

Overigens gaat het niet over een klein fikkie, maar over deze schat. Inderdaad, met die vacht prima als stalhond. En het is een echte, als hij ergens geen zin in heeft, doettie het niet. Hij gaat zitten en blijft zitten.

Afbeelding

kleinvosje

Re: Hondenlaadprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:43

Geduld hebben. En ook zelf denkden dat je zeeen van tijd hebt. Als je maar weinig tijd hebt, en ook zo denkt, voelt je hond dat. Heb je weinig tijd maar denk je dat je uuuuuuren bezig kunt zijn, zal hij dat voelen en gaat het vaak sneller.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:47

Indien de hond achterin moet is het wellicht een idee om iets met speelgoed te proberen? Zo heb ik het onze jongste hond ook geleerd.

Je kijkt wat zijn favoriete speelgoed is (bal, knuffel, etc). In het begin speel je heel enthousiast met dat speelgoed en leg je hem een keer op de rand van het instap/spring gedeelte. Als de hond het pakt beloon je hem heel enthousiast. En zo ga je steeds een stukje verder totdat je bij het punt komt dat je het speelgoed in de auto gooit en de hond het uit de auto gaat halen. Uiteraard steeds blijven belonen met je stem etc :D

Hopelijk heb je hier wat aan :D

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:48

kleinvosje schreef:
Geduld hebben. En ook zelf denkden dat je zeeen van tijd hebt. Als je maar weinig tijd hebt, en ook zo denkt, voelt je hond dat. Heb je weinig tijd maar denk je dat je uuuuuuren bezig kunt zijn, zal hij dat voelen en gaat het vaak sneller.

Haha helemaal gelijk heb je.

Zodra je gaat stressen gaat je hond dat ook he en dan kom je er nooit maar creeer je nóg een probleem.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:49

Ik ben het wel met kleinvosje eens, als hij een gevoelige hond is en ik denk dat hij zo te lezen dat is, dat je vooral geen haast moet hebben. Het aurorijden moet aantrekkelijk voor hem worden. Als hij er zelf ingaat vooral erg belonen, ne eventueel een hondenkoekje geven.Ik denk niet dat het met donker of de bekleding te maken heeft. Heb je het geprobeerd met zijn favospeeltje , in de achterbak leggen en bv er een zoekspelletje van maken??
Ik vind het wel een hele mooie hond heb je er nog een grotere foto van??

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:49

Al die manieren zijn inderdaad verspreid over die weken geprobeerd, niet allemaal op 1 dag. En ik heb echt heel lang in het busje gezeten met koekjes, ik vermaakte me wel. Maar hij ging gewoon dom zitten kijken :'). Collies maken zich niet zo druk.

AngeloftLove, hij HOEFT niet achterin, als voorin makkelijker is, mag hij ook voorin, maar dit is nog hoger en smaller.

En ik heb echt zee-en van geduld, ik vind het alleen niet prettig voor hem.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:50

Edit, ik had de vorige posts niet gelezen :D

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:53

Speeltje? Ocean? Daar doettie niet aan :). Hij is gek op eten, maar een bak voer in de bus deed hem ook niets. Collies hebben een heel eigenwijs karakter he, die laten zich niet omkopen.

Als hij weigert werkt het alleen maar op mijn lachspieren, ik maak me er niet druk om, echt niet. Maar ik wil wel graag dat het voor hem prettig is om de auto in te komen. Ik geloof dat jullie me niet helemaal begrijpen, ik ben niet op zoek naar een manier om hem zo snel mogelijk te laden, ik ben op zoek naar een manier om te laden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:54

Gewoon een deken of zoiets erover heen gooien en optillen die handel. Na verloop van tijd hoeft het niet meer.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:55

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:57

Dinopino, die deken is niet eens nodig, ik zorg wel dat ik niet meer gebeten word. En bij honden die puur eigenwijs zijn of vervelend ga ik ook echt niet lopen mutsen. Maar deze hond heeft klaarblijkelijk iets meegemaakt, niet mutsen is bij deze niet de juiste aanpak.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:00

Ja, maar als jij gaat lachen, dan heeft die hond ook wel door dat het niet serieus is. Bedonderd hij je niet gewoon?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:01

peugotje schreef:
Ja, maar als jij gaat lachen, dan heeft die hond ook wel door dat het niet serieus is. Bedonderd hij je niet gewoon?

Ja zou ook nog eens kunnen, als ik om Roc lach gaat hij steeds gekkere dingen doen :=

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:03

Ik denk niet dat het zozeer een fysieke kwestie is. Ik verwacht dat hij zich liever niet in een ruimte met de andere honden bevindt. Want als hij het niet opzoekt hoef hij ook niet de confrontatie aan te gaan met zijn medehonden. Om het toch praktisch te houden zou ik hem dan inderdaad voorin laten. En de andere honden niet de gelegenheid geven om richting voorin te kunnen komen. Daarmee gaat hij zich vanzelf veilig genoeg voelen en als hij dat is dan zal het in de auto springen waarschijnlijk een piece of cake voor hem worden.
Als ik je post zo lees is het een bijzonder beleefde hond die dan maar liever niets meer doet (= blijft zitten) dan dat hij gaat bewegen. Hij zou waarschijnlijk nog liever een struisvogel zijn zodat hij z'n kop in het zand zou kunnen steken maar ipv gaat hij maar niets doen........

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:06

ik zou hem denk ik toch een aantal keren oppakken en in de auto parkeren, en hem daar zijn avondeten geven. het optillen is misschien niet leuk, maar direct erna zijn er wel leuke dingen die IN de auto gebeuren, denk dat hij die link snel genoeg legt :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:38

Ben je bekend met clickertraining voor honden? Daar is dit ideaal voor! :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:58

Jibberjabber, hij is dikke maatjes nu met de andere honden, en hij gaat ook regelmatig alleen in de bus. Of de andere voorin. Dit maakt totaal geen verschil. Een Hyundaibusje is echt maar een busje, voorin is niet genoeg ruimte om de deuren open te doen en hem te laden.

Was het maar zo dat hij een reactie gaf op het in de lach schieten. Maar hij begint er al mee voordat het op mijn lachspieren werkt. Hoe hij gaat zitten is ook echt dolkomisch.

Ik heb al heel mijn leven honden, weet echt wel hoe ik ze moet opvoeden en hoe ik de verschillende gedragingen moet benaderen. Een van mijn vriendinnen is gedragstherapeute, zij heeft mijn ideeen bevestigd. Aan wat de hond mankeert hoeven jullie, hoe goed bedoelt ook, niet te twijfelen. Ik weet waar ik het over heb. Alleen ben ik op zoek naar oplossingen voor het laden. Zijn ze er niet, blijf ik hem gewoon tillen. Maar wie weet is er wel meer iemand geweest die de tip heeft.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:38

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:46

Uhm. Een van onze honden was ook doodsbang voor de auto. Maar bij haar hebben we er geen extra drama van gemaakt. Hup, erin getild, klein rondje rijden, en er weer uit.
Hoe specialer je het maakt, hoe specialer het voor je hond wordt, en daardoor kan het gedrag verergeren.

Bovendien, het is een auto, wennen zal ze toch moeten. Gewoon laten zien dat het doodnormaal is, dat werkt veel beter dan al dat gehannes eromheen.

Edit: onze gaat nu graag mee overal naar toe. Het helpt ook om ergens heen te rijden waar het leuk is.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:53

secricible: ik moest ook gelijk aan de afleveringen van Cesar denken. Ik weet dat er nog een aflevering is met een hond die niet in de auto wil en dan ook echt blokkeerde. Zelfs in de auto was het grote stress. Dat was met een mastiff-achtige hond. Geen idee hoe die aflevering heet, was ook met een bakbeest.
In ieder geval ging hij elke keer op en neer naar de auto en vanuit de auto naar een grasveldje wat die hond helemaal geweldig vond. Om naar het grasveld te komen moest die hond op een stenen muurtje springen en dat associeerde ze uiteindelijk met in de auto springen.
Nu moet je dat maar net ter beschikking hebben, maar wie weet kun je er iets uithalen? Even op youtube filmpjes opzoeken van Cesar...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 18:04

Ik ben niet zo'n fan van Ceasar. M'n hond is al onderdanig, zijn methode past niet bij angstige, onderdanige honden. En ik maak er ook geen drama van ?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:08

Hmm....t is wel een collie he? Dus een slimme jongen.

Goed plan van aanpak zoals ik het aan zou pakken.
Het commando "hop" aanleren.
Men neme een heel fijn veilig plekje. Het is een stalhond? Dan begon ik met een baal hooi.

Goed, baal hooi tegen een muur aanschuiven. Het allerlekkerste stukje leverworst in de hand houden en dat boven de hooibaal houden. Zodra hij je hand volgt en op de baal hooi springt het commando "hop" roepen en zodra hij helemaal op de baal is het iniminie stukje leverworst geven.
Dit doe je een paar keer per dag, 2 a 3 keer, en dan niet lang, 2 a 3 keer laten springen ook, t is namelijk niet zo goed voor de beentjes he.

Enfin na een weekje snapt ie het wel denk ik. Dan ga je het commando verfijnen. Intussentijd ga je het commando niet 1 keer bij de auto gebruiken!!! Dit is heel belangrijk.

Goed, het commando verfijnen.
Vanaf nu blijf je een meter van de baal hooi af staan en zeg je "hop", de hond zal er zeker op springen en zodra hij er helemaal op staat weer een lekkertje. Na een paar dagen herhaal je dit met een deken over de baal hooi.

Gaat dit ook goed? Dan ga je tegen muur 2 balen hooi met een deken erover en 1 baal ervoor met een deken erop "hop" oefenen.
Pas als dit helemaal goed gaat en je bent zeker dat hij het commando goed beheerst ga je de auto proberen.

Ik zou zeer zeker met voertjes belonen en naarmate het moeilijker wordt ook hele lekkere beloningen gebruiken.

Succes.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:15

Ik geloof dat ik je vraag niet helemaal begrijp? Wil je dat de hond er zelf inspringt? Wil je dat de hond niet bang is in de auto? Wat is het probleem. Een hond over een plankje laten lopen moet je sommige honden ook eerst leren. Daarbij lijkt me het in en uitspringen uit een jeep ook niet ideaal voor de gewrichten. Zou dan zowiezo kiezen voor plank of optillen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:21

of een stapje zoals in het geplaatste filmpje, als je zoals ragebol voorstelt eerst 'hop' op het stapje leert is de stap de auto in misschien ook een stuk kleiner :)
desondanks zou ik hem zelf ook proberen te laten wennen aan opgetild worden, toch makkelijk als dat geen problemen oplevert als het een keer nodig is :o

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:22

Je kan met een looplank precies dezelfde trainingsmethode hanteren, alleen moet je dan de hond eerst over de plank leren lopen en dan pas de plank tegen de baal hooi aanzetten.