zou je gebruik maken van.....................

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zou je gebruik maken van een lokatie waar je zelfstandig speuren en behendigheid kan oefenen?

ja, ik zou speuren of behendigheid oefenen, 1 x in de week
39 (41%)
ja, ik zou speuren of behendigheid oefenen, 2 x in de week
20 (21%)
ja, ik zou speuren of behendigheid oefenen, 3 x in de week
11 (11%)
nee, ik zou er geen gebruik van maken
25 (26%)

Totaal aantal stemmen: 95

amanda1980

zou je gebruik maken van.....................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 01:04

een lokatie waar je behendigheid of speuren met je hond kan oefenen op een omheind veld met uiteraard de benodigde spullen tot je beschikken? geen les maar gewoon zelfstandig oefenen wel onder toezicht en dus regels om narigheid te voorkomen.
veel stemmen zijn voor ons van grote waarde

Cassidy

Re: zou je gebruik maken van.....................

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 01:28

Ik zou daar geen gebruik van maken.
Omdat les gewoon heel belangrijk is, en je er gewoon niet omheen kunt.
Als je buiten de les nog wilt oefenen, is daar altijd een mouw aan te passen.
Maar zonder les....nope, niet doen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 01:36

Ik heb ja 1 keer per week gestemd. Les is inderdaad belangrijk, maar ik zou het wel fijn vinden om ook zelf te kunnen oefenen.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 08:00

dit is dus niet als vervangen van de hondenschool onderbegeleiding van trainer maar als aanvulling om extra met je hond bezig te kunnen zijn wanneer het jou uit komt. uiteraard zijn ook mensen die niet op les zitten welkom
Laatst bijgewerkt door amanda1980 op 17-05-11 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:01

Ja ik zou er zeker gebruik van maken. Mijn hond is vroeger mishandeld en daardoor bang voor vreemde mensen. Hierdoor kan ik geen cursus met hem volgen, omdat er dan niets meer van de les zelf terecht komt. En om een privé cursus te volgen is onwijs duur en ook niet overal mogelijk.
Behendigheid vind mijn hond erg leuk, ik laat hem in het bos ook vaak over omgevallen boomstammen heen springen.
Dus zeker weten ja, ik heb voor 2x per week gestemd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:04

mijn ene hond is niet zo sociaal,dit zou hem dan kans bieden eens lekker los te kunnen trainen :-)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:05

bij ons in de buurt is wel een behendigheids/agility baan, volgens mij geven de mensen er ook les in.
een vriendin verzorgt hun fjordje daarom weet ik t.
Maar we doen helemaal geen trainingen meer, voor de jacht is ie te eigenwijs (geeft geen dumie's en wild af hij speelt ermee of vreet ze op)
en voor behendigheids training is onze tank dus echt wel te zwaar, niet te dik maar gewoon vierkant gebouwd, en hij word er een beetje te oud voor, hij vind het wel hardstikke leuk om te doen.
als ik een wat fijner ras had gehad dan was ik onder toezicht van iemand met verstand 2 á 3 keer in de week gaan trainen samen met mn ouders

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 08:10

geweldig dat jullie stemmen!! we hebben hier echt heel veel aan. er zullen ook speciale uren worden vrij gemaakt voor honden die niet met andere honden samen kunnen, loopse teven, pups, senioren honden etc.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:13

ninajojo schreef:
Ik heb ja 1 keer per week gestemd. Les is inderdaad belangrijk, maar ik zou het wel fijn vinden om ook zelf te kunnen oefenen.

same here... alleen heb ik 2 keer per week gestemd. Het ligt uiteraard wel aan de afstand.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:18

Ik heb ook ja gestemd, 3 keer in de week. Wij hebben 2 honden (nu nog pups dus zou er pas in de toekomst gebruik van maken) en ik zou met ze apart gaan oefenen en ik zou 1 keertje lekker speurwerk me ze doen (als het op loopafstand zou zijn, anders denk ik 1 keer in de week). Harttikke leuk!!
Ik zou het niet zien als vervanging van les, want die blijf je nodig hebben en ik denk dan met name met behendigheid.

Bij ons in de buurt mis ik dat ook wel, een afgesloten hondenterrein (zeg maar wat ze in amerika op veel plekken echt mooi aangelegd hebben - dogparcs). Onze hondjes zijn nog jong en luisteren gaat steeds beter, maar natuurlijk nog niet altijd goed. Op zo'n terrein kun je dan heel goed oefenen en ze kunnen lekker spelen met elkaar en rennen zonder op een fietspad terecht te kunnen komen of iets dergelijks.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:01

Nee, absoluut niet :n Helemaal behendigheid niet. Als je ziet wat daar allemaal fout kan gaan zonder goede begeleiding... Nee hoor, absoluut niet :n

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:05

Nou je hoeft ook niet alle onderdelen te doen toch? Ik zou bijvoorbeeld zon brug en wip misschien ook wel laten voor wat het is, zeker in het begin. Maar bijvoorbeeld mijn hondje over dingetjes heen laten springen, of slalommen oefenen als dat nog niet zo goed gaat is toch vooral heel leuk?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:11

Ik heb ook 1x in de week gestemd. Maar ligt ook aan de afstand. Als ik er steeds per auto naar toe moet.. dan heb je toch minder zin om te gaan!
Ah hoewel ik bendigheid nog veel leuker zou vinden!! Inderdaad wat Wen_en_Jelle zegt, slalommen, springen (lage sprongen), etc. :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:20

Buiten de gevaarlijke toestellen... Hoe weet je hoelang je moet opwarmen als je nog nooit training hebt gehad? Hoe weet je dat die toestellen gevaarlijk zijn? Hoe weet je hoe je de tunnel aanleert? Echt niet elke hond gaat daar zomaar in... Ga je hem forceren? Heb je geduld? Gooi je de tunnel vol met koekjes? Ga je er zelf doorheen? Enz.
Paaltjes idem. Sleur je hem er doorheen of oefen je wat langer? De band, klinkt als een makkelijk toestel, maar is zonder begeleiding gewoon gevaarlijk.

Hoe weet je hoe hoog de hond mag springen? De meeste honden springen te hoog, en dat is weer belastend.
Er komt een hoop meer bij kijken dan alleen even leuk oefenen.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 10:31

er zouden 2 velden komen. 1 veld enkelt behendigheid, 2de veld combi veld voor eventueel behendigheid, flybal, apel etc, 3de veld is een losgooiveld. alle velden zijn goed omheind. er zal een zitplek komen voor de mensen deels overdekt deels open en mogelijk een aantal kennels gezien daar vraag naar blijkt te zijn.
details van de regels zijn in dit onderzoek nog niet van toepassing.

super leuke reacties zitten er tussen *\o/* . ook bedankt voor de minder positieve. we hopen dat jullie nog flink door blijven stemmen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:35

Vraag; hoe zie je speuren op een veld waar de hele dag veel honden lopen?
Met speuren is een veld waar weinig gelopen wordt en waar je een spoor een paar uur kan laten liggen, toch wel een vereiste. Dus voor speuren lijkt het mij niet geschikt.
Ik speur wekelijks op verschillende soorten terreinen, liefst met weinig afleiding.

Verder hebben de honden thuis een flink stuk omheind om los te rennen.

Voor mij zou zo'n terrein geen toegevoegde waarde hebben.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:39

@ Nikki_: daarom geef o.a. ik (nog een aantal meer) toch ook aan dat je het niet doet als vervanging van les/begeleiding? Maar het is gewoon fijn om dan huis het geleerde nog eens wat dingen te kunnen oefenen per hond 1 keer in de week ofzo, dat doe je met gewoon gehoorzaamheid toch ook?. Het gaat (in ieder geval) mij niet om het aanleren... dat zou ik in ieder geval nooit doen zonder begeleiding...

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 10:52

de meeste mensen die er zullen komen zijn al ervaren met behendigheid. deel zal het nog steeds beoefen in les verband, deel zal op hondenscholen les hebben gehad en nu zonder les willen oefenen/trainen/spelen met hun hond/en. een klein deel zal onervaren zijn maar dit is een keuze die mensen zelf maken en komt het op eigen inschattingsvermogen aan. er blijkt ook veel vraag te zijn naar een plek waar honden gewoon lekker samen los kunnen spelen in een beschermde omgeving + de gezelligheid van andere honden eigenaren. met name voor bepaalde groepen honden die niet gewoon los in een park kunnen lopen

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:54

Nikki__ schreef:
Buiten de gevaarlijke toestellen... Hoe weet je hoelang je moet opwarmen als je nog nooit training hebt gehad? Hoe weet je dat die toestellen gevaarlijk zijn? Hoe weet je hoe je de tunnel aanleert? Echt niet elke hond gaat daar zomaar in... Ga je hem forceren? Heb je geduld? Gooi je de tunnel vol met koekjes? Ga je er zelf doorheen? Enz.
Paaltjes idem. Sleur je hem er doorheen of oefen je wat langer? De band, klinkt als een makkelijk toestel, maar is zonder begeleiding gewoon gevaarlijk.

Hoe weet je hoe hoog de hond mag springen? De meeste honden springen te hoog, en dat is weer belastend.
Er komt een hoop meer bij kijken dan alleen even leuk oefenen.

Ben ik het mee eens, zeker als je onervaren bent. Maar zoals met zoveel dingen is het dan de verantwoordelijkheid van de eigenaar om eerst te informeren en zichzelf te laten voorlichten voordat je met je hond gaat oefenen. En er zullen vast wel weer mensen bij zijn die dat niet doen, die hou je altijd er bij.
Ik vind alleen niet dat je het daar van kan laten afhangen, ik vind het een goed iniatief.

Alleen dan heb ik wel een andere vraag. Ik weet niet of dit plan echt waargemaakt word en waar dit dan komt, maar hebben jullie al goed nagedacht over vandalisme en diefstal? Ik kan me namelijk voorstellen dat er mensen zijn die onvoorzichtig zijn met de materialen of zelfs de materialen meenemen. Ik weet dat dat in mijn omgeving regelmatig gebeurd. Zo hadden ze een fitness apparaat neergezet in het park en die was binnen 2 weken al gesloopt...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:53

Ik zou het zeker doen! :j
Ik doe behendigheidswedstrijden en volg ook les, maar om nog wat extra op de raakvlakken en zo te oefenen zou het superhandig zijn.
Ik heb zelf een weave (slalom) en enkele sprongen, maar de meeste foutjes gebeuren met de raakvlakken en die toestellen zijn vreselijk duur om zelf aan te aan te kopen.
En dan nog de ruimte die je moet hebben om die dingen te kunnen zetten, niet iedereen heeft de plaats thuis om een volledig parcours uit te zetten.
Ik zou er dus zeker gebruik van maken, hoeveel keer zou ook wat afhangen van de prijs en de locatie.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:56

ik zou het zeker doen, heb op 3 x per week gestemd!

onze hond is dol op behendigheid en hij krijgt er nu ook les in. en daarbij lijkt het me geweldig om een veld te vinden waar er veel andere honden en hondeneigenaren komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:57

amanda1980 schreef:
dit is dus niet als vervangen van de hondenschool onderbegeleiding van trainer maar als aanvulling om extra met je hond bezig te kunnen zijn wanneer het jou uit komt. uiteraard zijn ook mensen die niet op les zitten welkom

Kijk, en dat zou ik nou net niet doen. Als je de mogelijkheid wilt bieden om op terrein een keertje extra te gaan oefenen, naast de lessen, zou ik dat als klant alleen maar fijn vinden.
Maar het terrein openstellen voor mensen die verder niet bij me lessen (of gelest hebben) zou ik niet doen.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:06

Cassidy schreef:
amanda1980 schreef:

Kijk, en dat zou ik nou net niet doen. Als je de mogelijkheid wilt bieden om op terrein een keertje extra te gaan oefenen, naast de lessen, zou ik dat als klant alleen maar fijn vinden.
Maar het terrein openstellen voor mensen die verder niet bij me lessen (of gelest hebben) zou ik niet doen.

ik ben zelf geen trainer en het terrein word eventueel juist geopend voor mensen die zonder trainer aan de slag willen. er is wel toezicht aanwezig! tis dus geen hondenschool. mensen die niet aan les doen zullen waarschijnlijk ook geen hele parcours gaan lopen. die zullen gewoon wat spelen op het veld met hun hond net zoals de meeste dat nu ook al doen in de tuin, het bos etc. er zijn voor die mensen dus alleen iets meer spullen aanwezig die zij kunnen gebruiken. tunnels, slalom etc kun je veilig gebruiken. er word veel verwacht van het eigen inzicht van de eigenaar. wij zijn niet verantwoordelijk voor de honden en bieden eigenaren enkel de mogelijkheid om in een veilige omgeving te kunnen spelen met hun hond en gezelligheid op te zoeken. zoals gezegt komt er ook een speelveld.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:08

Citaat:
amanda1980 schreef:

oh das jammer, ik dacht dat het hier ging om een (hypothetisch) oefenveld waar je ( eventueel tegen betaling aan de poort ofz) met je hond kon gaan oefenen.
maar het gaat dus om een bestaande school die dit als extra mogelijkheid aanbiedt?
heel leuk voor de mensen die er al lessen, maar dan zou ik toch niet komen. wij hebben al les en dan zou het voor ons dubbelop zijn.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:12

abeltje_xx schreef:
Citaat:
amanda1980 schreef:

oh das jammer, ik dacht dat het hier ging om een (hypothetisch) oefenveld waar je ( eventueel tegen betaling aan de poort ofz) met je hond kon gaan oefenen.
maar het gaat dus om een bestaande school die dit als extra mogelijkheid aanbiedt?
heel leuk voor de mensen die er al lessen, maar dan zou ik toch niet komen. wij hebben al les en dan zou het voor ons dubbelop zijn.

je eerste gedachte klopt wel!!!! we zijn geen hondenschool!