honden-vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

honden-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 17:31

Hoi,

zoals jullie misschien nog weten heb ik een mechelse die nogal een raar karakter vertoond.. (in mijn topics vind je hier meer over, ik heb geen zin dit weer uit te leggen :) )
Dit is ondertussen al 100x beter en gisteren ben ik met hem naar het strand gegaan.
Hier had ik afgesproken met mijn grootouders en een vriendin van hen (die hond niet kent).
Normaal heeft hij het niet op vreemden maar vandaag deed hij het super. Geen enkel teken van agressie)..
Ik ben ook andere honden van dichtbij tegengekomen en hier ook geen enkel teken van agressie..

Nu op dit strand liepen ook af en toe honden los (terwijl ze hier echt aan de lijn moeten) en kon ik niet helpen met denken "wat als deze honden naar mijn mechelse komen gelopen en er een gevecht uitbreekt.."
Wie is er dan in fout?
Hoe kan dit bewezen worden?

Groetjes, Kelly

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:35

Op een plaats waar een hond aangelijnd moet zijn, is de overtreder natuurlijk "fout" om z'n hond los te laten lopen.

Maar aan de andere kant; als eigenaar van een dier ben je ook verantwoordelijk voor schade/letsel die het dier aan anderen toebrengt.
Dus als jouw hond aanvalt, ben je als eigenaar wel aansprakelijk voor de eventuele schade hierdoor.

Maar wat een rechter als zwaarste zou wegen (een hond niet aanlijnen of een hond die aanvalt), als zoiets zou gebeuren en het tot een rechtzaak komt, dat weet ik niet...

Gelukkig is het niet gebeurd :j

kellykeuhh

Re: honden-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 17:40

Het is zo dat het niet de eerste keer zou zijn dat mijn hond wordt aangevallen. Hij is toen hij pup was door 2 andere aangevallen en gebeten..Daar zijn ook de problemen begonnen.. Ondertussen gaat dit vrij goed en weet hij zich al vaak goed te gedragen.

Maar ik heb steeds ontzettende schrik als ik hem uitlaat dat mij dit weer gaat overkomen en ik hem niet zal kunnen houden..

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:51

ik ken je probleem. ik heb een ODH (Oud Duitse Herder) en bij ons in de buurt hebben we ook hondjes waar ze niet zo goed mee overweg kan. Vooral mijn moeder vind dat naar. Laatst kwam ze een man tegen en die riep: 'Ik zal niet met mijn hond langs de jouwe lopen hoor, die van jou is verre weg van leuk!' Dit zegt natuurlijk al genoeg, als je met een grote krachtige hondenras over straat loopt ben je al gauw de boosdoener. Ik zou dus inderdaad oppassen met irritante hondjes, want mensen oordelen nou eenmaal snel op uiterlijk. Daarom denk ik dat jou hond wel eens onschuldig beschuldigd kan worden.

Je zou je eigenlijk moeten kunnen bewijzen. Wat je zegt over het karakter herken ik ook. Herders kunnen vooral in het begin wat vaker opnieuw proberen te domineren, ook bij mensen. Dat merkte wij heel erg. Als we nu een hondje tegen komen en ze word enthousiast roepen we dr terug, moet ze zitten, etc. Laatst had mijn moeder nog een confrontatie. Een klein wegtrap hondje kwam naar onze hond toe gerent en viel aan. Mijn hond keerde gek genoeg direct de kont ernaartoe wat we niet verwacht hadden, later begon ze toch maar zwaar te blaffen. En dat kleine hondje heeft geen slechte naam gekregen erdoor.. Om gek van te worden.

Hoop dat je er wat hoogte van gekregen hebt haha!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:56

Wat is dat toch met kleine hondjes die Herdershonden aanvallen? :S

Zo is mijn DH in z'n eerste leerjaar vier keer aangevallen door 'kleine' hondjes (twee keer Jack Russel, een keer maltezer samen met boxer) dus nu is hij erg intolerant naar andere honden toe.
Passeren aan de lijn is geen probleem, maar hond die zijn terrein passeert betekent lawaai. Gelukkig is de tuin ontsnappingsproof!

TS: jij bent verantwoordelijk voor het gedrag van je hond MAAR dat is die andere persoon ook. Dus die fout maak je beide, maar andere maakt ook nog eens de fout dat z'n hond niet aangelijnd is. Dus hij is 'meer' in fout dan jou. Zo bekijk ik het toch.

@OneFellSwoop: wat is het verschil tussen Duitse Herder en ODH?
Mag ook in pb als je niet off-topic wil.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:03

Ik ben van mening dat als er een loslopende hond naar mijn hond komt en die van mij grijpt de eigenaren zelf een probleem hebben niet ik.

Ik heb hem netjes aangelijnt.

Omgekeerd is dit net zo als mijn hond los zou lopen en hij word gegrepen door een hond aan de lijn mijn schuld had ik hem maar vast moeten houden.

Toevallig dacht ik vandaag aan een soort gelijk iets.
Heb hier een opvangkat zitten die niet echt sociaal is.
Vriendin of haar vriend lieten hun eigen hond los mijn kamer in stuiven ( ik wist van niks) zie opeens de hond rondcrossen door het huis.
Ik schrik me wild opvangertje ook, niks gebeurt hoor maar wat als er wel wat zou gebeuren.
Wat nu als die kat hun hond had aangevallen, ik bedoel volgens mij zou mijn verzekering nooit gaan uitkeren en zou ook niet van plan zijn om te betalen denk ik.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:26

Ik heb een DH die ook uitvalt naar honden die los lopen en hij aan de lijn is. AAngezien hij dus altijd aangelijnd is, is dit erg vervelend en door deze omstandigheden wordt hij er alleen maar feller op. En die mensen met die rottige loslopende honden maar klagen over mijn agressieve herder.............

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:27

@wilawander; inderdaad dat is precies de kettingreactie die je ervan krijgt. wij hebben ook de pest erin want het is niet onze hond die naar alles wat los en vast zit loopt te keffen. :(

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:42

Of je nou in een losloopgebied of aanlijngebied loopt, wil dat dan zeggen dat je last moet hebben van andermans honden?
Ik ben gewoon van mening dat als je hond niet onder appèl staat ook gewoon niet los moet lopen.

M.a.w. als je een moeilijke hond hebt die niet met andere honden overweg kan, kan je nergens komen omdat een ander te bed*nderd is zijn honden bij zich te houden?
Ik wens gewoon geen last te hebben van andermans honden, want dat hebben ze ook niet van de mijne. Daarnaast bepaal ik zelf met wie mijn honden mogen spelen, dat hoeft een ander niet voor mij te doen. Heb het al vaak genoeg gezien en meegemaakt en ik laat mijn honden niet meer verzieken door andermans hond.

Honden die aangelijnt zijn, zijn in mijn ogen minder fout dan de loslopende hond ;)

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 21:34

Ik deel dus helemaal de mening van jullie..
De mijne is dus ook aangevallen door 2 jack Russels die gewoon van hun erf gestuifd kwamen.. sinds toen heeft hij het niet met vreemde honden. Met onze huisdieren (konijn, kat, mini-malteser) , die van mijn vriend (bouvier) , en zelf mijn paarden die ergens ander gestald staan heeft hij geen probleem.
Overigens is de mijne ALTIJD aangelijnd.. Maar ik heb dus echt al stress vooraf om met mijn hond te gaan wandelen.. Gelukkig heb ik hier een bos waar niet veel volk komt en ook een ontsnappings-prove tuin :)
Als ik ga wandelen doe ik dit ook NOOIT alleen en zorg ik dat mijn mede-wandelaar altijd een fototoestel/camera bij heeft om eventueel te filmen (als bewijs) als een andere hond losloopt..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:08

Femke schreef:
Op een plaats waar een hond aangelijnd moet zijn, is de overtreder natuurlijk "fout" om z'n hond los te laten lopen.

Maar aan de andere kant; als eigenaar van een dier ben je ook verantwoordelijk voor schade/letsel die het dier aan anderen toebrengt.
Dus als jouw hond aanvalt, ben je als eigenaar wel aansprakelijk voor de eventuele schade hierdoor.

Maar wat een rechter als zwaarste zou wegen (een hond niet aanlijnen of een hond die aanvalt), als zoiets zou gebeuren en het tot een rechtzaak komt, dat weet ik niet...

Dit zijn 2 verschillende dingen.

Het eerste valt onder het strafrecht. Om kort te zeggen: je kunt er een bekeuring voor krijgen.

Het tweede valt onder het civielrecht cq aansprakelijkheidsrecht en regelt zaken waar je aansprakelijk voor bent.

Je kunt dus én een bekeuring krijgen én de schade moeten vergoeden.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 07:14

dus als ik het goed versta kan de persoon die zijn hond los laat lopen een bekeuring krijgen
en als mijn hond vervolgens bijt kan ik een schadevergoeding moeten betalen?

Kunnen ze je eigenlijk verplichten je hond in te laten slapen?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:25

De eigenaar die de hond los laat lopen, zoekt het risico op, die is dus fout.
Mijn hond is ooit aangevallen door een sharpei die uit zijn halsband los kwam.
Dit was al meerdere keren gebeurd (bij andere honden, niet bij mij) en hij had al meerdere keren schade vergoeding moeten betalen.
Lekker lomp ook dat je dan geen passende halsband koopt, maar dat terzijde. :+
Mijn staffie kon geen kant op met die grote sharpei op zijn rug, maar wist wel zijn kop te draaien en zijn lip te perforeren. Je kon er zo 8 oorbellen in kwijt, echt een banketstaaf gezicht.
Die sharpei was trouwens wel voor het eerst van zijn leven rustig na een aanval.
Maar goed, daar schoot ik niets mee op natuurlijk.
Ik heb die man zijn gegevens gekregen, zodat ik bij eventuele schade, de dierenarts kosten op hem kon verhalen. Maar ik heb voor hem niets betaald hoor!
Moet hij zijn hond maar bij zich houden. Mijn hond verdedigde zichzelf, dat daar schade uit voorkomt is niet mijn probleem.
Het vervelende aan dit soort dingen vind ik niet zozeer de schade in verwonding (al zit je daar natuurlijk ook niet op te wachten) maar dat je hond daarna vaak feller word en anders gaat reageren op honden, daar zit je wel mooi mee. Zwaar irritant dus, loslopende honden die niet onder apel staan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:39

kellykeuhh schreef:
dus als ik het goed versta kan de persoon die zijn hond los laat lopen een bekeuring krijgen
en als mijn hond vervolgens bijt kan ik een schadevergoeding moeten betalen?

Kunnen ze je eigenlijk verplichten je hond in te laten slapen?

Dat heb je goed begrepen.

Je laatste vraag heb ik geen idee over.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:53

Ik heb het zelf ook regelmatig, mijn kruising herder is erg dominant dus loopt altijd aan de riem. Als we in het bos lopen en er komen mensen aan (met of zonder hond) doe ik mijn pups ook netjes aan de lijn.
Helaas dat de meeste mensen het niet nodig vinden om hun hond aan te lijnen, maar toch hun hond totaal niet onder controle hebben.
Vorige week nog een jack russell, die mijn herder gezellig loopt uit te dagen (haren op de rug omhoog, onophoudelijk blaffen en er rondjes omheen rennen). Dan word ik dus echt heel boos, en no way dat als hij te dichtbij komt en mijn herder grijpt ik een schadevergoeding ga betalen.
Vervolgens deed hij trouwens hetzelfde met de pups, probeer ik ze rustig te laten wennen aan andere honden (eigenlijk gewoon erlangs lopen, dus ze leren dat ze niet reageren), en dan kom je zulke honden (en met name eigenaren) tegen... :(

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:57

Ik denk dat om dit probleem te vermijden, je uit voorzorg een muilkorf om kunt doen, als je er van overtuigd bent dat jou hond best een hap uit een ander kan nemen.
De personen die hun honden los hebben lopen zijn misschien ook fout, maar jij kent jou hond zo danig, dat je weet wat hij wel en niet aan kan.

Persoonlijk zou ik met een hond waarvan ik van te voren weet dat het misschien fout zou kunnen gaan, mij niet begeven op een strand met los lopende honden. Dit is om problemen te vermijden, voor de andere maar al helemaal voor je zelf. tot je zeker genoeg bent.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:08

http://www.hondenlevenmagazine.blogspot.com/ hier staan een aantal artikelen over los laten lopen van honden en bijten. Misschien kun je daar ook nog wat meer informatie vinden.
Ik heb altijd begrepen dat jij, ongeacht wat de ander doet, verantwoordelijk bent voor je daden. Helaas heb ik ook geleerd uit ervaring dat zolang je geen gegevens geeft, men niets kan doen, omdat de politie alleen iets doet als je de gegevens hebt van de baas van de bijter. Maar of je het daar op uit wilt laten komen betwijfel ik...
Wat betreft het in laten slapen: de politie doet vrijwel niets aan bijtincidenten, behalve als blijkt dat je hond echt een gevaar voor de buurt is (regelmatig andere honden zwaar gewond, kinderen gebeten, dat soort dingen). Dan heb je kans dat ze naar op " op zoek gaan" . Eerder lukt het je vrijwel nooit om de politie proces-verbaal op te laten maken. Dit kan echter wel, ook bij 1 bijtincident, alleen weigert de politie dit vaak.
In de wet staat hierover het volgende:
Citaat:
Het Openbaar Ministerie kan in een aantal gevallen optreden op grond van het Wetboek van
Strafrecht (Sr):
Artikel 425, eerste lid Sr stelt het aanhitsen van een dier of het niet terughouden van een
aanvallend dier strafbaar. De eigenaar kan worden vervolgd en het dier kan in beslag worden
genomen.
Artikel 300 Sr is van toepassing als een hond een mens aanvalt en verwondt. In dit artikel worden
eenvoudige mishandeling en zwaardere vormen van mishandeling strafbaar gesteld.
Art. 350 Sr stelt onder meer het opzettelijk en wederrechtelijk doden of verwonden van een dier
van een ander strafbaar. Dit artikel kan van toepassing zijn als een hond een ander dier aanvalt.

Eventueel heb ik nog enkele artikelen hierover liggen die ik gekregen heb van de dierenbescherming toen ik zelf aangifte wilde doen. Als je daar interesse in hebt, moet je maar een PM sturen :)

Verder kan ik alleen over Den Haag spreken, weet niet of dit landelijk zo is. In Den Haag sturen ze namelijk, zodra ze naam en adres hebben (en die moet je zelf regelen als je aangifte gaat doen!) iemand van de levende have naar je toe. Dat is iemand die dus honden traint voor de politie. Zij komen een praatje met je maken over je hond en beslissen a.d.h. daarvan of je geschikt bent voor de hond of niet en of je hond eventueel in beslag genomen wordt. Wat er daarna mee gebeurt weet ik niet, maar ik vrees een spuitje.

Overigens even voor de duidelijkheid: ik heb dit niet meegemaakt, mijn hond is alleen gegrepen door een andere hond en heb toen uitvoerig informatie ingewonnen bij de politie over de mogelijkheden om deze hond weg te krijgen bij deze baas.

Wij hebben gisteren dus ook weer zoiets gehad: zijn gaan eten in een brasserie, waar zowel op het terras als binnen de honden aan de lijn moeten. Binnen gegeten en daarna weer naar buiten gegaan om verder te wandelen. Zodra we op het terras komen, komen er 2 kleine hondjes op die van mij af, beide met een napoleon-syndroom: vanaf een afstandje blaffen en die van mij uitdagen, maar zodra ze een stap zetten gauw een stukje achteruit en verder uitdagen. Aangezien ze het pad blokkeerden keek ik mevrouw de eigenaar aan of ze nog van plan was om er iets aan te doen. Ze keek me verbaasd aan " maar ze doen niets hoor... "
Nou doet die van mij ook niets, maar ik ga niet gokken hoe mevrouw reageert als ze zo uitgedaagd wordt. Het is een dominante hond met een hele hoop trots, pas aangevallen door een andere hond en ze houdt er daardoor echt niet van om uitgedaagd te worden, dus ben niet van plan om de gok te wagen. Ze heeft nog nooit een andere hond iets gedaan, maar ga dat dus niet gokken. Mevrouw was boos op mij, omdat ik haar toch vriendelijk verzocht haar honden aan de kant te doen, aangezien ze aangelijnd moesten zijn op het terras en ik niet wilde riskeren dat mijn hond wat zou doen. Daar word ik dan echt ontzettend boos van... Ik houd me aan de regels, wat is de moeite om dat ook te doen?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:29

Wat een vreemde manier van redeneren Secricible. :? Jouw hond is net zo onopgevoed als die keffertjes. Een hond die onder appel staat zal de keffertjes negeren, dat heeft niks met trots te maken, maar met opvoeden.
Overigens heb ik ook een bloedhekel aan die kleine keffertjes, behalve als ze stil zijn, dan vind ik ze wel weer lollig. :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:55

mijn hond negeert ze in principe ook, maar ik ga niet de gok nemen als iemand zijn honden los heeft lopen en die van mij aan de lijn zit. Haar hondjes lopen los, komen op die van mij afrennen, gaan voor haar staan, beginnen haar uit te dagen en naar haar te blaffen en op haar af te lopen. Dan kan je van een hond van 8 maanden niet verwachten dat ze die honden al compleet negeert, ze wil er ontzettend graag mee spelen.
Ik train daar in ontzettend hard met mijn hond, JUIST omdat ik weet dat het een ras is dat risico's met zich meebrengt. Ze krijgt wekelijks oefening met een volwassen hond die weet hoe het hoort en daarnaast speelt ze heel regelmatig met andere honden die haar leren hoe ze zich hoort te gedragen.

Nogmaals, ze heeft nog nooit wat gedaan en ik verwacht ook dat ze niets doet, ze gaat juist super met andere honden, maar ik weet wel wat in het ras zit en ik weet ook dat ze het niet pikken om op die manier "begroet" te worden door een andere hond. Ik ga daarbij geen risico nemen, zeker niet met kleine hondjes die duidelijk niet weten hoe het hoort. Ik vermoed dat mijn hond er bovenop springt om te spelen en zelfs dat is al genoeg om zo'n kleintje te verwonden.. Daarnaast horen honden daar uds aan de lijn, dan hoort zij haar honden dus ook gewoon aan de lijn te houden of bij zich te houden. Op z'n minst zouden haar honden weg moeten wezen als zij ze bij zich roept, en dat deden ze niet. Mijn hond staat in het nauw gedreven, met mij aan de achterkant, naast haar een tafeltje en voor zich 2 woest blaffende keffertjes met een groot napoleonsyndroom. Vind een hond niet leuk, vooral niet als ze een maand geleden door een andere hond agressief gebeten zijn. Dan is het 1+1 om geen risico te nemen. En dan kan ik er heel slecht tegen als mensen nijdig op mij worden omdat zij hun hond niet onder appel hebben staan. Er was geen probleem geweest als zij haar honden aan de lijn had gehouden en ze bij zich had gehouden daarmee.
Mag nog blij zijn dat mijn hond nog niet loops was, dan was het helemaal feest geweest *\o/* Leuke puppies van een of andere keffer op mijn 8 maanden oude hond.

Als er niet staat dat een hond uitdrukkelijk los mag, laat je hond dan ook niet los. Ik zie er nu al tegenop om met mijn (bijna loopse) teef over straat te moeten als ze straks loops is. Iedereen laat hier z'n dier loslopen, ook al staat er duidelijk dat het dus niet mag. De helft van die honden staat niet onder appel. Tja, dan wordt het echt heel moeilijk...

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 21:45

Dus als ik alles hier zo lees denk ik dat ik best goed bezig ben..
Ik laat mijn hond NOOIT loslopen...
Ik heb altijd een muilkorf bij de hand voor het geval dat ik toch mensen tegenkom met loslopende honden..
Mijn hond staat trouwens tegenwoordig wel goed onder appél, maar ik weet ook niet hoe hij gaat reageren als hij weer echt wordt gebeten..
Ik ga alleen maar wandelen op plaatsen waar honden verplicht aan de lijn moeten lopen.
Heb altijd poepzakjes bij.

Ik denk niet dat ik nog meer kan doen om niet in overtreding te gaan.. ?

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:47

Ik, als eigenaar met regelmatig loslopende honden (te weten een puber en een pup, die niet altijd luisteren, maar daarom lopen ze los in een losloopgebied, om het te leren...) zou het fijn vinden dat mensen met een vastzittende hond die niet met andere honden kan, eventjes roepen met de vraag of ik mijn honden aanlijn. Doorgaans doe ik dat altijd, maar 9 vd 10 keer zijn het dan mensen die hun vastzittende hond op mijn honden af laat komen, omdat die vast zit omdat ie anders wegloopt (en ik dus grote moeite moet doen om mijn honden rustig te houden aan de lijn) laast kwam ik een man tegen in een losloop gebied, die gewoon maar bleef staan een eindje verder op. Ik had mijn honden los, en wachtte tot hij verder was, met verder lopen (hij liep eerst van mij vandaan) bleek dat hij terug wilde, en dus maar bleef wachten, terwijl ik op hem wachtte. uiteindelijk mijn honden aangelijnd en gepasseerd (type mastiff die op zijn achterpoten liep te trekken en grommen) maar is het dan zo veel moeite om te vragen, mevrouw wilt u even uw honden aanlijnen zodat ik kan passeren? Ik ben de beroerste niet, maar communicatie onderling is ook wel fijn. Ik roep ook regelmatig 'gaat dat'? Als ik iemand met een aangelijnde hond zie aankomen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:15

Daar heb ik ook ten volle gelijk in..
En het is ook de bedoeling denk ik dat je in losloopgebied honden bij je hebt die los kunnen lopen of je op zijn minst beseft dat je honden zal tegenkomen die los lopen...
Daarom dat ik daar dus nooit zal gaan wandelen met de mijne omdat ik het dan ook zelf ga zoeken. Daarom ga ik altijd wandelen in gebied waar ze aan de lijn MOETEN.. Dan vind ik het uiteraard wel heel lastig dat je kleine hondjes tegenkomt die niet aangelijnd zijn, niet luisteren en je grote hond komen bijten..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:17

nou als die van jou aan de lijn loopt en de andere hond komt een kijkje nemen en die van jou wordt emm pissig dan ligt de schuld bij de andere want zijn hond liep los.
wij hebben dit al zo vaak gehad om gek van te worden en dan te horen krijgen die hond is vals :S

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:24

Toevallig heb ik een maand of 2 geleden navraag gedaan over het feit van losloop gebieden en hun regels,
Nadat ik een aantal keren confrontaties had met honden en hun eigenaren, terwijl ik met mijn paard op het ruiterpad reed. honden die beten, blaffen, grommen en niet luisteren naar hun baasjes....

Ik kreeg als antwoord, dat honden alleen los mogen lopen in losloopgebieden mits zij onder APEL staan.
Zo niet, mag je hond dus niet los.... En ik vind dat maar goed ook. los loop gebieden zijn dus niet om je hond te leren los te lopen....

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:35

Ja, maar hoe kan mijn hond dan los leren lopen? En hoe kan ik weten dat mijn hond altijd onder áppel staat? Een hond is een dier, en nu eenmaal niet altijd voorspelbaar (doet ie anders nooit hoor, hihi)

Ik snap natuurlijk dat er regels gemaakt moeten worden, maar altijd onder áppel gaat nu eenmaal niet... net als dat je geen paard hebt die nooit schrikken of een stap verkeerd zetten, en je geen mensen hebt die nooit uit hun slof schieten.

(oh en ik vind dat je gelijk hebt hoor, in die kwestie paard-hond-ruiterpad, ik snap je helemaal. wil het natuurlijk niet goedpraten, want blaffen, en grommen mag niet, ik heb het over het niet altijd gelijk luistern van mijn hond, na een hoop gebrul komt ie altijd wel...)