Oh-oh...Problemen met Guppy's..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Oh-oh...Problemen met Guppy's..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 19:30

Jep, vissenkenners; In dit topic kun je me heeeeeeeeelemaal af gaan kraken dus doe je ding :))!

Oke, ik heb dus een paar probleempjes :') Gisteren was ik jarig...en ik heb 2 guppie's gekregen (is iets met een grap, maarja dat doeter niet toe :P) van een vriendin.

Het punt is, dat ik helemaal niets van guppie's afweet...en zij duidelijk ook niet :') Je gaat een cadeau natuurlijk niet 'wegdoen'. Ik weet echter wel genoeg verstand van vissen om te weten dat ze niet in een glazen vaas moeten. En dat zitten ze nu dus wel.

Ze zitten in gewoon koud kraanwater (wel op kamertemperatuur ca. 20C) met blauwe steentjes op de bodem. Ze hebben één plantje en verder geen poespas als filters etc.

Dit wil ik veranderen want dit kan ik gewoon simpelweg niet aanzien :o Wie o wie kan mij helpen met het vinden van een geschikt leven voor deze 2 mannen?! Ik wil er geen honderden euro's aan besteden, uiteraard. Maar zeggen wat voor aquarium ik zou moeten hebben etc. zou heel fijn zijn!

Brand los!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:37

Met een klein aquarium kun je vaak al uit de voeten, echter planten guppy's zich razendsnel voort.. :D
Ik zou eens op marktplaats kijken als ik jou was, heb je soms voor 20 euro een compleet klein aquariumpje..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 19:43

Dankje voor de tip, ik ga eens even kijken dan ;) Wat is wel echt een minimale maat?
Het zijn trouwens 2 mannetjes dus geen baby's :P

Galeobdolon

Re: Oh-oh...Problemen met Guppy's..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:50

ik zeg 60 cm is het minimum. koop er een pompje en verwarmingselement bij en je bent bijna klaar:)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 19:51

Kun je in plaats van een echt aquarium ook gewoon een glazen bak? Bij de Xenos ofzo :') ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:54

Kant en klaar met verwarmingselement, thermometer en pomp (incl filter) is dan veel goedkoper.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 14-05-11 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:55

zolang die hoeken heeft en geen afrondingen kan dat wel.
zonder kap heb je wel de kans dat je water snel verdampt en alle verkeerde chemicaliën geconcentreerder zijn in je aquarium. daarnaast moet hij wel groot genoeg zijn.

goed trouwens dat je iets beters wilt voor je guppies

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 19:56

ciska_sando schreef:
zolang die hoeken heeft en geen afrondingen kan dat wel.
zonder kap heb je wel de kans dat je water snel verdampt en alle verkeerde chemicaliën geconcentreerder zijn in je aquarium. daarnaast moet hij wel groot genoeg zijn.

goed trouwens dat je iets beters wilt voor je guppies

Dus er moet juist wel een kap op? Maar dat is juist zo lelijk := Ik dacht dat het qua zuurstof beter was zonder kap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:57

Maar gupjes zijn toch tropische vissen die warmer horen te zitten?

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:59

de beste temperatuur voor guppy's is rond de 25 graden, een verwarmingselement zul je dus wel echt nodig hebben. vanwege die temperatuur verdampt het water te snel en heb je dus wel een kap nodig. aangezien je die kap minstens 1 keer per dag opend, komt er genoeg zuurtstof door.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:00

BaileyMix schreef:
Zou deze (de grote) kunnen, of is dat echt niet goed. Ik ga niet beginnen aan pompjes, filters en verwarmingselementen etc. ;)

In dat geval zeg ik: zoek een goed tehuis of geef ze terug aan de dierenwinkel
want dan geef je ze niet wat ze waardig nodig hebben

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:00

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:04

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:05

Ojajoh schreef:
BaileyMix schreef:
Zou deze (de grote) kunnen, of is dat echt niet goed. Ik ga niet beginnen aan pompjes, filters en verwarmingselementen etc. ;)

In dat geval zeg ik: zoek een goed tehuis of geef ze terug aan de dierenwinkel
want dan geef je ze niet wat ze waardig nodig hebben

Wat is het belangrijkste? Pompje of filter wil ik nog wel over nadenken, maar echt geen verwarmingselement, sorry. Waar dient een pompje voor, en waar dient een filter voor?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:07

luchtpomp is alleen bubbels--> zuurstof

filter is reinigend en houd je bak schoner en beter
filters heb je al vanaf 15 euro

wat heb je tegen een verwarmingselement?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:08

BaileyMix schreef:
Kun je in plaats van een echt aquarium ook gewoon een glazen bak? Bij de Xenos ofzo :') ?

Kan prima , deed ik ook totdat ik van mijn buurman een dichte bak kreeg met een lampje. Nogsteeds met koud water en ze doen het prima en zijn erg mooi.
Ik heb er 2 plantjes in staan, zwarte steentjes en een pompje omdat ik geen zin heb om elke week schoon te maken :+
Je kan er elke 2 weken een beetje water uithalen en er schoon in doen, niet de hele bak, dat hoeft niet zo vaak (:
Ik zou je wel aanraden meer vrouwtjes dan mannetjes te nemen want ze vreten elkaars staart op, wat betekend niet meer zwemmen, wat betekend dode vis, wat betekend vriendloze andere vis, wat betekend dood.

:+

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:11

Ojajoh schreef:

En hoe duur is ongeveer zo'n pompje? Dat wil ik dan wel. Schoonmaken doe ik zelf wel :+

Verwarmingselement vind ik gewoon totale onzin. In de ruimte waarin ze staan is het echt geen -10 graden maar gewoon rond de 22 graden. Dus dan is het water toch ook al een beetje warmer?

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:13

_pretty: ze heeft helemaal geen vrouwtjes, en dat vind ik erg verstandig.

verwarwingselementen zijn snel goedkoper dan filters, het is gewoon een buisje met een snoer die je in het stopcontact inplugt. om het water op constante temperatuur te houden is dat wel echt fijn. in de winter is het namelijk een stuk kouder, ook op je kamer.

waterwaardes zijn standaard goed, tenzij je teveel/te weinig schoonmaakt:)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:15

Begrijp niet waarom je zo anti-verwarming bent eigenlijk :+

Ik heb mijn 60cm-aquarium compleet met filter, verwarming, kap, verlichting, etc ect van mp gehaald voor 50 euro.. Gewoon even goed rondkijken, is zat te vinden. Vaak ook compleet, dan ben je in 1x klaar, heb je ook verwarming.. Verder zou ik gewoon eens goed gaan googlen zodat je een beetje meer te weten komt over guppy's, ik google ook elk visje dat ik heb, best heel nuttig eigenlijk :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:17

Voor 20 euro was ik helemaal klaar. Via marktplaats: leuk aquarium, met pomp, filter, verwarmingselement, grond, en een paar extra visjes :)

En het staat hier al 2 jaar, en het is erg leuk hoor :j
Als je alles nieuw gaat aanschaffen is het wel een ander prijskaartje.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:18

ik heb nog 3 aqauriums staan met lamp,pomp,en verwarmingselementen (bij 2 ervan ).
mocht je interesse hebben PB me maar.
alleen weet niet waar je woont, maar ik ga hem niet versturen ik woon in Bladel.
maar heb er dus 2 staan met verwarming.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:19

Ik ga sowieso niet teveel mogen :n Mijn moeder vindt vissen stom en vindt dat ze geen goed leven verdienen en dat ze príma zitten in hun vaasje. Dus ik mag er al helemaal geen elektriciteit aan verbruiken :') Maar ik ga haar wel proberen over te halen dan toch...Wil sowieso meer plantjes om te schuilen en voor zuurstof.

Heeft er iemand toevallig nog een soort aquarium :o? Ik vind 60cm wel iets te lang, 45 is wel de max.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:19

BaileyMix schreef:
Ojajoh schreef:

En hoe duur is ongeveer zo'n pompje? Dat wil ik dan wel. Schoonmaken doe ik zelf wel :+

Verwarmingselement vind ik gewoon totale onzin. In de ruimte waarin ze staan is het echt geen -10 graden maar gewoon rond de 22 graden. Dus dan is het water toch ook al een beetje warmer?

Maar 's avonds koelt het toch wel af (of heb jij dan je verwarming niet laag staan).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:20

Neptunus schreef:
ik heb nog 3 aqauriums staan met lamp,pomp,en verwarmingselementen (bij 2 ervan ).
mocht je interesse hebben PB me maar.
alleen weet niet waar je woont, maar ik ga hem niet versturen ik woon in Bladel.
maar heb er dus 2 staan met verwarming.

Ik woon in Goes dus dat gaat hem niet worden :n Wel bedankt!