Lastige kwestie blaffende hond, tijdelijke oplossing gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Lastige kwestie blaffende hond, tijdelijke oplossing gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 21:24

Oke, voor ik een gigantische bak met oliebol over me heen krijg...ik ken Bokt namelijk, lees onderstaande even goed door!

Eind dit jaar ga ik verhuizen naar een grotere woning waar een 2e hond zal komen, ik werk 4 dagen per week en besteed voldoende aandacht aan mijn hond qua wandelen,mentale uitdaging en training.
Deze situatie is dus tijdelijk.
Ik ga NIET minder werken en helaas kan ik nu nog GEEN 2e hond erbij nemen.

De situatie nu:

Ik woon in een appartement op de 1e verdieping in een rustige buurt, op mijn werkdagen maar ook als ik bijv in het weekend langer weg ben blaft en jankt mijn kruising mechelaar x labrador.
Gemiddeld zo'n 20 min, meerdere keren per dag.
Dit is begonnen toen ik hier kwam wonen, eind 2009, het is een periode heel goed gegaan maar nu gaat het dus weer behoorlijk slecht.
Er is niets veranderd waardoor dit zou kunnen komen.
De hond verblijft overdag in de (ruime) gang waar zijn mand staat, weinig prikkels zijn en de radio aanstaat.
's avonds zodra het donker is en ik weg ben is hij wel stil }:0

De buren beginnen nu zodanig serieus te klagen dat ik hier een oplossing voor MOET vinden, dit kan zo niet langer.

Wat heb ik geprobeerd:

Kong
radio
televisie
lichten aan
lichten uit
kluiven
botten
speeltjes
tikkende wekker in zijn mand
kleren van mij in zijn mand
de kat erbij
de kat er niet bij
blafband met citronella

wat ik ook doe, het helpt NIET |(

Ik zit nu te denken aan een babyfoon en die dan bij de buren neerzetten waardoor ze een commando kunnen geven, evt een blafband op geluid of met schokjes.

Wie heeft DE tip?

geerke

Re: Lastige kwestie blaffende hond, tijdelijke oplossing gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:29

zit die hond de hele dag alleen in een gang opgesloten?
Ik denk dat je dat moet veranderen....de situatie...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 21:36

Geerke, dat klopt.....
Het is een ruime gang, hij kan er prima in bewegen.

Voorheen kwam hij in het hele huis maar, door alle ramen daar prikkelde hem dat nóg meer.
Toen we eenmaal naar de gang zijn verkast werd het blaffen een stuk beter

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:38

Uitlaatservice?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 21:43

Iris82 schreef:
Uitlaatservice?

Ook geprobeerd, helpt niet.
Zijn zindelijkheid is geen enkel probleem.

op het moment dat de uitlaatdienst hem weer thuis af levert begint het grapje opnieuw.
Hij gaat daar niet minder door blaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:44

geerke schreef:
zit die hond de hele dag alleen in een gang opgesloten?
Ik denk dat je dat moet veranderen....de situatie...

Hoe vervelend ik het ook vind voor je, ik denk het ook. Om die reden heb ik ook geen hond, werk 4 dagen in de week en je kunt het een hond niet aandoen zo lang alleen te zitten, het is en blijft een roedeldier.

Edit: ik heb ergens gelezen, weet alleen niet meer waar, dat ergens in Nederland de politie (geloof ik) i.s.m. de woningstichting therapie aanbieden voor de hond. En dit lostte in 80% van de gevallen het probleem op. Misschien een hondengedragstherapeut vragen ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-11 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 21:46

Mijn hond komt van de straat in spanje, ik denk dus dat hij het hier ondanks dat hij alleen is 4 dagen per week een stuk beter getroffen heeft.
Zoals ik al zei, meer vrijheid is meer prikkels=meer blaffen/onrust.

Laat ik trouwens even benadrukken dat het geen angst is bij hem, het is een vrij dominante hond.
daarom zou ik ook gráág een roedeldier voor hem erbij nemen maargoed, tenzij het een hele kleine is, helaas kan dat dus nu nog niet

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:49

Ik heb wel eens gehoord dat er bepaalde cds met geluiden te koop zijn in Nederland waardoor de hond relaxed wordt zich veilig voelt en minder tot niet blaft. Ik heb geen flauw idee of dit helpt, maar je hebt al zoveel dingen geprobeerd datmisschien dit iets is?? Een kleinere tweede hond erbij nemen?? Bij mij is het altijd prima gegaan een grote herder en een kleine york. Ik heb dit probleem gelukkig nooit gehad maar heb dit vanaf pup ook afgeleerd. Alleen blaffen als er een echte reden toe is. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:49

Is er niet iemand die tijdelijk jouw hond in huis kan hebben tot je gaat verhuizen?
Of iemand waar je hem kunt brengen als je werkt?
(mijn hond gaat bijvoorbeeld naar mijn ouders als ik werk)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 21:50

@joenohoe, ik heb ook al een gedragstherapeut erbij gehad.
die kon geen angst ontdekken alleen een heeeeeele slimme hond, zij kwam ook met het roedelidee en dus zijn roedel completeren.
daarnaast kwam ze met de babyfoon tip.
Door training is dit haast niet op te lossen, hij begint nl pas een aantal uur nadat ik ben weg gegaan dus confronteren is bijna onmogelijk, zodra hij mijn auto hoort of voetstappen is hij ook weer still.

@mika, dit wil ik zelf niet, een evt oppas zou nog een idee zijn maar geniet niet mijn voorkeur

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:51

Maar je hebt toch een dagopvang?
Ik denk dat meer beweging, aandacht en afleiding erg belangrijk is.
Eigenlijk een voorwaarde om aan het blafprobleem te werken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 21:52

Iris82 schreef:
Maar je hebt toch een dagopvang?
Ik denk dat meer beweging, aandacht en afleiding erg belangrijk is.
Eigenlijk een voorwaarde om aan het blafprobleem te werken.

Fiets ruim een half uur per dag, doe aan verschillende trainingen, zwem iedere week 1 of 2 keer, wandel iedere dag....meer beweging dan dit kan niet.
Hij mag overal mee naar toe, krijgt voldoende aandacht en afleiding door mee te gaan naar verschillende plekken,mensen,dieren etc

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:57

Het is een straathond die gewend is aan tig uur per dag op zijn poten staan.
Continu bezig zijn, nadenken, overleven. Nu woont ie in een appartement. In de gang.
Terwijl jij aan het werk bent.

Ja hij krijgt beweging. Maar kun je je voorstellen dat jij hem op dit moment niet genoeg kan geven? Krijgt hij wel voldoende aandacht? Alles wat je kunt waarschijnlijk. Maar is dat genoeg?
Ik dacht juist aan de dagopvang zodat hij juist die extra beweging kreeg. Lekker met andere honden.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:59

Lijkt me ook een heel goed idee Iris :) Is dit niet misschien iets, Wildgirl??

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 21:59

Iris82 schreef:
Het is een straathond die gewend is aan tig uur per dag op zijn poten staan.
Continu bezig zijn, nadenken, overleven. Nu woont ie in een appartement. In de gang.
Terwijl jij aan het werk bent.

Ja hij krijgt beweging. Maar kun je je voorstellen dat jij hem op dit moment niet genoeg kan geven? Krijgt hij wel voldoende aandacht? Alles wat je kunt waarschijnlijk. Maar is dat genoeg?
Ik dacht juist aan de dagopvang zodat hij juist die extra beweging kreeg. Lekker met andere honden.

Inmiddels is hij al een aantal jaar in NL en gewend aan het leven hier, neem ik dan maar aan.
De dagopvang waar ik eerder gebruik van maakte bleek iets minder fijn te zijn in de praktijk.
Ipv meerdere keren per dag een uur rotzooien bleek dit 20 min tussen de middag te zijn, de rest van de tijd zat hij alleen in een kennel
Niet mijn ding :n

edit: de volgende fijne dagopvang is 30 km van hier, en de andere kant op dan mijn werk....dat gaat me iets te ver

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:07

particuliere dagopvang, misschien iets enger, maar wel persoonlijker?

Of gewoon een honden uitlaat service als hij geestelijk moe word zal het wel afnemen denk ik. Een mechelaar (mix) krijg je niet zomaar moe haha :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:08

Ik zou op zijn minst een uitlaatservice inschakelen. je hond is dan een uur of twee minimaal van huis weg, en komt moe en voldaan weer terug.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 22:10

Uitlaatservice heb ik al ingeschakeld, zelfs na 2 uur rennen en vliegen blaft hij rustig door zodra hij weer in huis is, daarnaast ga ik ook in het weekend wel eens weg en dan kan dat zowiezo niet, het blaffen moet gewoon stoppen.
Ik kwam net iets tegen op internet, een blafband zonder stroom maar met een ultrasone pieptoon, iemand ervaringen hiermee>

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:11

Ik zou me in dit geval toch ook echt gaan richten op iemand die overdag bij de hond kan zijn, of waar je hem heen kunt brengen. Ik weet niet he het bij jou in de buurt is maar op bijvoorbeeld mp staan genoeg opvang adressen, gewoon bij mensen thuis.
Het is maar tijdelijk zeg je zelf, en ben bang dat als hij alleen blijft, er niet veel gaat veranderen :n

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:13

Ik lees even mee. Heb ook een hond die de hele dag door blaft. Het enige verschil bij mij is dat ik de hele dag thuis ben en een 2 hond er bij heb. Het enige wat nu bij mij helpt is het opsluiten in de bij keuken wat een kleine afgesloten ruimte is. Dan is hij dus stil. Zodra ik hem achter thuis doe zodat hij niet de hele dag opgesloten zit begint hij weer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:16

mhollander: jouw hond heeft een hele andere reden om te blaffen. Dus ik denk niet dat de tips in dit geval goed aansluiten bij jullie probleem.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:17

Een hond moet je niet lichamelijk moe maken maar geestelijk ;) dus met hem trainen, uitdagen, zoekspelletjes enz. zwemmen, fietsen enz. zorgt er alleen maar voor dat hij een super condititie krijgt. in het begin maak je ze er moe mee maar hoe vaker je dit doet, hoe langer je de volgende keer met ze moet gaan wandelen/fietsen enz. om ze moe te maken. of zoals onze hondentrainer zou zeggen: je maakt er een neurotische top-atleet van :D

tip van nog een hond erbij is leuk, maar wie zegt dat het daarmee opgelost is?? je zal de eerste niet zijn die op een gegeven moment 2 honden heeft die zitten te blaffen. en daar zijn je buren denk ik helemaal niet blij mee.

ik heb hier eigenlijk een beetje hetzelfde probleem (gehad). de mijne is erg waaks en heeft ook een tijdje zitten blaffen. op elk geluidje wat hij hoorde. van alles geprobeerd. ook gedragstherapeut. hond erbij was geen optie, hond weg doen ook niet. niets hielp. hond was verder ook niet ongelukkig, blafte puur uit waakzaamheid. maar wel op elk geluidje. ik heb zo'n kastje gekocht wat een ultra-sone geluid geeft als de hond blaft. dit werkt super.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:17

Wij hebben dit ook gehad. We kregen een (al volwassen) hond, die goed alleen zou kunnen zijn. Speciaal om gevraagd, omdat ik toen nog parttime werkte.
Nou, je raadt het al: de hond kon absoluut niet alleen zijn. En ze was nog een graadje erger dan de jouwe, ze begon te blaffen en hield niet meer op.
Omdat ik toen snel een oplossing moest hebben, heeft ze een anti-blafband om gekregen. Als ze dan blafte, gaf hij een piepje. Blafte ze binnen een aantal seconden weer, kreeg ze een stroomtstootje. Geloof me, dat hebben ze heel snel in de gaten. Die van ons was toen stil. Hoewel ze wel áltijd de batterijen uitprobeerde. Ze probeerde altijd het piepje wel even uit. Ging die af, dan was ze stil. Was de batterij leeg en ging het piepje niet, begon ze haar concert weer.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:18

Hij wil gewoon zn roedel.... Mijn zwerver heeft dit ook veel extremer als mijn hond die gewoon hier geboren is. Nu heb ik 2 honden dus inderdaad hij blaft niet echt in huis maar bijvoorbeeld als we bij t meertje lopen en mn hond gaat zwemmen gaat mn zwerver ook roepen naar haar. Het is lastig maar een blafband lost het probleem niet op, en hoe je het probleem waarschijnlijk op kan lossen, dat lukt bij jou nu niet. wellicht toch een tijdje uit logeren ?

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:19

Zou je niet een gezin of persoon kunnen zoeken in je buurt waar je hond kan verblijven de dagen dat je werkt?
Vriendin van mij heeft zo'n 'oppasgezin'. Ideaal... hond is niet alleen en krijgt lekker beweging.
Wellicht op een hondenforum zoeken, marktplaats of bij je in de buurt via via...