Mijn hond(en) zijn daar dan ook goed bekend

Wat geschiedenis over de hond wie het gaat.
Buddy is een amerikaanse bulldog van 8.5 , weegt zo'n 40 kilotjes en is een nogal eenkennige hond.
daarmee bedoel ik dat hij geen hond is die kwispelend op iedereen afloopt alleen als hij je kent.
Echter heeft hij dit altijd gedaan.
Hij is doodsbang voor de dierenarts,dit uit zich in angstbijten.vandaar draagt hij dan altijd een muiltje.
Hij is vorig jaar geopereerd,zijn milt is verwijderd na een bloeding.Er waren wat lichte plekjes op de lever te zien dus eerst werd gedacht aan kanker.Later bleek het bij de operatie om een flinke bloeding te gaan.
Dit is een jaar geleden.
Verder heeft hij een vergroot prostaat waar hij voor behandeld is en op de foto;s is te zien dat hij spondylose heeft en hij word tevens behandeld (medicatie)voor artrose.
buddy is mijn allereerste hond van pups af aan die ik al zo lang heb,ik heb dus geen ervaring met oudere honden.
Nu de laatste tijd ontwikkelt hij een apart soort angst,wat zich voornamelijk in de avond uit.
Zodra ik naar bed ga (slaap ivm verbouwing) op de bank staat hij op van zijn deken en kruipt zowat in me.
Later hoor ik van mijn moeder die hier is blijven logeren,dat als zij s nachts naar benedem komt hij bij de deur zit te zitten, hij volgt haar dan op de voet naar de wc en kruip ook het liefst in haar.
Hij loopt ook vaker met de staart tussen zijn benen en begint soms (niet dagelijks) spontaan heel erg te rillen.
Voor vreemden word hij ook banger en kruipt in elkaar indien zij een hand toesteken om te aaien.
De wind maakt hem banger maar ook sommige geluiden etc.
Ik maak me zorgen,zijn dit normale ouderdomsklachten?
Overigens heeft hij ook zijn goede momenten,loopt dan vrolijk mee en is blij!
Eten en drinken doet hij goed.
ook met uitgaan heeft hij nu meer en meer dat hij niet mee wil.Voorheen was dit de laatste ronde s avonds,maar tegenwoordig heeft hij het al in de middag dat hij dus weigert.
ik probeer minimaal 4 x per dag een blok met hem te lopen,omdat mijn mening is dat rust roest.
rennen kan hij nog zo'n 10 meter,echt spelen doet hij niet meer ( al lang)
Bij het uitlaten loopt hij ook traag (behalve als hij een poes ziet bv)
naar mijn idee is hij ook sneller buiten adem,maar het weer speelt nu natuurlijk ook mee.
hij loopt standaard een meter of 5 achter me en dan pas ik mijn tempo aan op hem..
Iemand die dit herkent?
overigens zal ik telefonisch contact opnemen met mijn dierenarts die persoonlijk erg betrokken is bij mijn beide honden.