Huh? Geholpen poes ligt te bevallen!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fee_

Huh? Geholpen poes ligt te bevallen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 19:49

Jaja écht waar!

De (htk) poes van mijn tante is zo rond de 11 jaar oud, niet de aller jongste meer dus. Toen zij nog wel jonger was, is zij geholpen zodat ze veilig naar buiten kon, zonder de kans zwanger te raken. In al die jaren is dat allemaal goed gegaan en is zij nooit zwanger geweest..

Het is een poes die veel buiten was. Zo was ze steeds twee weken weg, dan weer een week thuis en daarna zag je haar zo weer een week niet. Totdat ze op een gegeven moment helemaal niet meer terug kwam.. Wij dachten dat ze was overleden, maar nee. Afgelopen winter stond ze ineens weer voor de deur. Eerst dachten we, dat het een andere poes was maar deze poes had ook precies hetzelfde knikje in de staart en na alles vergeleken te hebben bleek het dus gewoon dezelfde poes te zijn! Want deze poes luisterde ook naar haar naam, Moosie.

Sinds dat ze terug is, blijft ze dichterbij huis en is steeds maar eventjes buiten en komt daarna weer gezellig binnen zitten. Afgelopen tijd stond er steeds een kater voor de deur te krijsen totdat Moosie weer naar buiten kwam.
Moosie werd steeds dikker en dikker en ook haar tepels werden groter en dikker. Gister heb ik haar nog gezien en zei ik tegen mijn tante, is ze zwanger ofzo? Ze is zo dik!
"Nee dat kan niet, want ze is geholpen!".
Vandaag op een verjaardag hadden we het er weer over, en dachten we dat ze gewoon schijnzwanger was. Totdat mijn tante thuis kwam en ons opbelde dat ze al een kitten geworpen had! Hoeveel het er nu zijn weet ik niet, maar ze was aardig dik.

Mijn tante heeft gelijk weer de foto's erbij gepakt, om nogmaals te kijken of het écht wel Moosie was.. En ja, het is écht Moos.
Denk je dat je het goed doet, zit je alsnog met een poes en kittens thuis!

Ik weet dat ze tegenwoordig alles eruit halen als je poes geholpen wordt, maar dat was vroeger blijkbaar dus anders? Is de ei-leider niet goed afgesloten ofzo?

Ik weet zeker dat mijn tante goed voor de kittens zal zorgen en er een geschikt huisje voor zal gaan zoeken, daar maak ik mij geen zorgen over.

Echt zo bizar.. :=

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:50

Ja of zou het toch een andere kat zijn? :+
Als het met de ''echte'' al die jaren goed is gegaan.. ?

Laura_x_

Re: Huh? Geholpen poes ligt te bevallen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:52

Wat apart zeg! Weet je 100% dat het de goede is? :+

zonnebloem18

Het moet toch echt wel een andere poes zijn want bij sterilisatie worden de eileiders er volledig uitgehaald, waarna de baarmoeder verschrompelt.
Zeker bij een poes van 11 moet daar dan niks vruchtbaars meer zijn.
Daarbij had ze dan in de afgelopen 10 jaar nog wel krols geworden en vaker zwanger zijn geweest.

BiBiQ

Huh, da's vreemd. Steriliseren (afbinden van eileiders/zaadleiders) lijkt me toch niet veel veranderd de afgelopen jaren. Ja, nieuwe methodes en meer castreren (alles eruit).

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:53

zonnebloem18 schreef:
Het moet toch echt wel een andere poes zijn want bij sterilisatie worden de eileiders er volledig uitgehaald, waarna de baarmoeder verschrompelt.
Zeker bij een poes van 11 moet daar dan niks vruchtbaars meer zijn.
Daarbij had ze dan in de afgelopen 10 jaar nog wel krols geworden en vaker zwanger zijn geweest.

Niet dus.
Dat is casteren.

De begrippen castratie en sterilisatie worden vaak verkeerd gebruikt. Bij castratie denken we meestal aan het onvruchtbaar maken van mannetjesdieren. Bij vrouwtjesdieren zou het gaan om sterilisatie. Dat is niet het geval, ook zij worden gecastreerd. Heel in het kort: bij castratie worden zaadballen of eierstokken verwijderd (bij teven noemen we dat ook wel "ovariëctomie" en bij sterilisatie worden eileiders of zaadleiders onderbroken.
Laatst bijgewerkt door BiBiQ op 01-05-11 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 19:53

Het is écht dezelfde poes.. Alles is precies het zelfde en deze poes luisterd ook naar dezelfde naam.. Dan zou het wel erg toevallig zijn..
Ik snap het ook niet.. Maar het is toch echt zo..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:54

De meeste mensen noemen het steriliseren maar voor zover ik weet doen vrijwel alle dierenartsen het op deze manier.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:54

Maar over het algemeen wordt castratie bij poezen sterilisatie genoemd ;)

Weet je heeeeel zeker dat het niet toch een andere kat is? :P

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 19:54

Update: ze heeft nu drie kittens!

Nee, het is écht dezelfde kat! _O-

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:55

Als de poes echt gecastreerd (gesteriliseerd) is, is het gewoon echt niet mogelijk dat het dezelfde poes is. Of ze hebben het niet uitgevoerd of het is een andere kat.

Want echte sterilisatie (afbinden eileiders) wordt volgens mij niet gedaan bij poezen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:56

Wat leuk, 3 kittens al!

En het wordt zo genoemd voor de onwetendheid van de mensen. Iedereen zou zich er eens in moeten verdiepen als je dieren neemt vind ik. Er zit gewoon een groot verschil tussen.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:57

Joh, wat gek _O-
Dit topic volg ik toch even hoor :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:57

Misschien heb ik er overheen gelezen maar is het niet handig om de DA te bellen die de kat toendertijd heeft gesteriliseerd?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:58

ik kan me eenzelfde verhaal herrineren van vroegah :P Ik was een keer naar een boerderij gegaan, ze hadden daar 3 nesten kittens. 1 van de poezen hadden ze het jaar daarvoor laten steraliseren omdat zij altijd heel grote nesten gaf en het echt teveel werd. Toen ik daar kwam had ze dus 1 kitten gekregen, en zij was dus ook geholpen :j heel vreemd was dat :P scheelde in elk geval dat het maar 1 kitten was en niet 12 zoals ze eerst had :')

Maar heel apart zeg! kun je niet naar de DA gaan en kijken wat er nou mis is gegaan?

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:58

Hahah, hoe krijg je het voor elkaar... maar als het een andere poes zou zijn, dan zou de eigenaar van die poes toch posters enz ophangen dan weet je toch dat het niet je poes is.. :P

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:59

bo0tjeee, maar ook in de agenda bij een dierenkliniek wordt een castratie van een poes als sterilisatie erin gezet. De dierenartsen en zowel de assistentes hebben het dan ook altijd over sterilisatie ipv castratie. Dus ik neem aan dat als zij naar de dierenarts zijn geweest voor een sterilisatie de poes gecastreerd zou worden. Volgens mij doen ze het afbinden van de eileiders zelden bij katten.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:59

Wel leuk 3 kittens al!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:00

Dat snap ik Calanddra, en ook dit vind ik dom. Noem het zoals het is en dan kunnen er ook geen misverstanden ontstaan. Als iedereen dit zou doen is het voor iedereen duidelijk wat er echt gebeurd en wat het nou echt is.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:01

Het zijn twee zwarte en een rode, tot nu toe. Geslacht heeft ze nog niet naar gekeken.

Ik denk dat ze wel even nagaat welke DA het was en dat ze daar contact mee opneemt. Maar eerst richt ze zich nu even op de poes en kittens.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:01

De hond van onze vorige buren was ook geholpen... Tot ze ineens loops werd. Arme beest is uiteindelijk 3x onder het mes geweest, 3e keer bij een andere da, omdat t dus niet goed gedaan was. Verbaast me dus niks dat t bij een poes ook misgaat :=

Bijzondere verassing iig hihi :+

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:02

bo0tjeee schreef:
Dat snap ik Calanddra, en ook dit vind ik dom. Noem het zoals het is en dan kunnen er ook geen misverstanden ontstaan. Als iedereen dit zou doen is het voor iedereen duidelijk wat er echt gebeurd en wat het nou echt is.

Tja dat zou je tegen de diergeneeskunde wereld moeten zeggen, gaat volgens mij al jaren zo bij alle praktijken. Zou me ook niet verbazen als het zo wordt aangeleerd bij de opleiding :)

Hoe gaat het verder met moeder en de kinders?

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:02

Zeg nooit, nooit.
Er zijn ook vrouwen die aan de pil met condoom zijn en zeggen er doorheen zwanger te raken :?

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:03

maar is de poes al klaar met bevallen of nog niet?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:04

Maar dat is wel wat anders :P bij een sterilisatie van een poes worden de eileiders verwijderd (als het goed wordt uitgevoerd), dan kun je nog lastig zwanger worden :P

Het zou misschien mogelijk zijn dat ze niet de eileiders compleet hebben weggehaald maar nog een deel hebben laten zitten? Dat er alsnog eitjes komen?