Nijn Janneke heeft Myasis-hulp gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Nijn Janneke heeft Myasis-hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 16:09

Onze Hollandse hangoor Janneke (jaja, het is een duo met Jip) hebben we afgelopen dinsdag met Myasis naar de dierenkliniek gebracht.
Ze kwam ons niet begroeten toen we thuiskwamen en na een uurtje buiten gezeten te hebben nog niet.
Erg vreemd, want ze komt als een hond/kat naar je toe als je roept.
Werkhandschoenen gepakt (is nl Mrs. Bitch), nijn uit bovenhok gehaald en dat ging al veel te makkelijk.

Onder de staart gekeken (is een zorgpunt voor haar ivm enorme wam), maar toen ik aan een los plukje haar trok ging ik haast over m'n nek.
Een enorme puslucht, ik trok haar staart naar beneden en zag een gapende wond. Met maden.
Naar binnen gerend, DA gebeld, kattenmandje gepakt, nijn erin en hup, naar de kliniek.
Daar gekomen gelukkig een kalme DA, die gelijk begon te onderzoeken, scheren en maden plukken.
Ze was waarschijnlijk nog te redden, dus opname.

Woensdag gebeld: Janneke was toch in een shock geraakt, temp te laag, warmtematje, at niet zelf, dus dwangvoer.
En weer maden verwijderd, gewassen, gezalfd.
Gisteren al wat beter, temp weer goed, geen maden, had komkommer gegeten en dwangvoer.
Vandaag had ze weer gepoept, geen maden meer en goed genoeg om mee naar huis te kunnen.
Binnenhok geregeld, want buiten kan ze natuurlijk niet.
Straks Janneke dus halen.

Hoe nu verder?
De DA geeft straks van alles mee, incluis hoe en wat voor de genezing.
Iemand ervaring met Myasis en welke kruiden/groenvoer goed zijn ter ondersteuning van het genezingsproces?
Alvast bedankt! ;)

Nickeltje

Re: Nijn Janneke heeft Myasis-hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:38

In de opvang hebben wij geregeld dieren, vooral in de zomer, met maden.
Bij konijnen is dat inderdaad vaak onder de staart.
Wij wassen die wond uit met neocidol (misschien niet correct geschreven), maar waarmee schapen die maden hebben ook behandeld worden.
En verder letten we er op dat die wond daarna kan drogen, en er geen vuil in plakt.
Die konijnen houden we dus niet op vlasstro met stro en hooi zoals wij normaal doen, maar die houden wij op handdoeken.
En dan in de hoek een voerbak, waterbak en een bosje hooi en daarbij elke dag vers geplukt groen zoals paardenbloemen, klaver, gras, wilgentakken en zuring.

Extra speciale kruiden ofzo doen wij verder niet aan. Gewoon gezonde veelzijdige voeding en de wond zo droog mogelijk houden, dus konijn op handdoeken.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:45

Wij hebben het wel eens op schapen gehad. Echt heel vies. Ik merk wel dat het met name op schapen komt die last hebben van diaree, zich hebben ondergepoept of vies zijn van achter.
Dus daar goed opletten (ik weet, dat het heel snel kan gaan, in een dag echt een giga gat). Wellicht kun je net als bij schapen iets preventiefs er op doen. Wij laten onze schapen altijd door een bad gaan met speciaal spul (ken de naam niet moet ik aan mijn man vragen) en op tijd scheren helpt bij schapen ook, maar dat is bij nijn geen mogelijkheid natuurlijk.
Heel veel succes er mee!

Bubbeltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:56

Als het erg warm weer is,
zal ik vooral een goede brok voeren (science selective)
van groenvoer krijgen de dieren juist diarree!
dus vooral met warm weer niet veel geven!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 19:30

Zo. Janneke is weer thuis! :D

Volgens mij is ze 2 x zo dik, behalve de achterkant, want die is kaal. Dat staartje.. :wow:
Tas met medicijnen meegekregen, behandelverslag en heule grote gespecificeerde nota.
Ik heb meegekregen:
Metacam, Emeprid ( 2 verschillende flesjes?) en Bactrimel. En een zooi pippetjes.

Ik heb eerst een joekel van een binnenhok opgehaald, daarna Janneke en daarin kranten gelegd en een theedoek.
Gekookt koud water, plukje gedraaid kruidenhooi en het voer wat ze gewend is, maar dat moet ze allemaal niet.
Wel trok ze een andijvieblad en bospeenblad uit onze handen en dat is helemaal op.
Ik las iets over hooiwater? Zitten daar dan wel de vezels in die ze nodig heeft?
Hoe moet ik haar drinken controleren, hoeveel is voldoende vocht?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:50

Tja, wat is genoeg...
Als je konijn fit en actief blijft en je zeker 1 keer maar het liefst 2 keer een flink natte plek in de handdoek/kranten vindt.
Dat is denk ik een heel redelijke richtlijn. Zeker als je konijn dus wel wat eet en daarvan ook vochthoudende dingen eet en je houdt hem in huis nu (toch?) waar het waarschijnlijk aangenaam koel is, is er niet heel snel reden voor zorg om genoeg drinken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:00

Mja, ik maak me toch zorgen.
Het is hier wel warm binnen, maar van de week moest ze weer op een warmtematje, dus lastig wat nu te doen.
Woonkamer is zeker vliegen-vrij, dus ik laat haar maar staan.
Ze heeft een waterfles, penengroen, dus we moeten het maar ff aankijken.
Plasje heeft ze gedaan, poepen nog niet, maar ze is hier ook maar net, dus morgen pas verder kijken.
Het is voor haar ook allemaal nieuw, hier binnen en ze is vrij rustig; ze is wel blij haar poezelvriend te zien. :D
Die geeft kopjes tegen de kooi en daar reageert ze echt op.
Morgen verder aankijken dus, maar alvast bedankt voor de tips! ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:20

ik denk dat je op de goede weg bent! Alleen begreep ik dat ze een duo is met Jip? Zit Jip nu ook bij Jannekke?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 09:06

Nikki__ schreef:
ik denk dat je op de goede weg bent! Alleen begreep ik dat ze een duo is met Jip? Zit Jip nu ook bij Jannekke?

Nee, ze zijn gescheiden. ;)

Zojuist de eerste medicijnen in het bekje gespoten en dat ging goed.
Madam heeft een zooitje gemaakt van haar hok door het etensbakje om te gooien, maar dit is zo op te vegen.
Verder nog geen keutels en ook nog geen plasje gezien... >;)
ff wachten dus tot de emeprid gaat werken...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:31

Waarom zet je ze niet bij elkaar? Grote kans dat ze zich daarna een stuk beter voelt!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 11:36

Ik ben een beetje bang dat Jip zijn verharing aan haar wond gaan plakken of dat hij eraan gaat zitten.
Ik zag weer een plasje, maar eten wil ze niet.
Zo maar dwangvoeren dus.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 15:06

We hebben Jip er even bij gehad, zodat ze afscheid konden nemen.
Janneke leek goed te gaan, maar vloog op een gegeven moment apatisch de kooi door.
Ze zag Jip niet eens, koppie ging ook steeds scheef, dus er was meer aan de hand.
Voordat we de DA zelfs nog konden bellen, is ze dood gegaan...

Dag nijnenmeissie.
We hopen dat je nu lekker rond rent op de grote groene konijnenvlakte. Met berg.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:07

Wow, dat is ineens hard gegaan zeg!! Toch een zwaardere infectie/verwonding dan verwacht misschien...
Jij hebt in elk geval wel je best gedaan maar het is wel heel vervelend voor je en voor het andere konijn...
Sterkte er mee in elk geval!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:15

MarvanTom schreef:
We hebben Jip er even bij gehad, zodat ze afscheid konden nemen.
Janneke leek goed te gaan, maar vloog op een gegeven moment apatisch de kooi door.
Ze zag Jip niet eens, koppie ging ook steeds scheef, dus er was meer aan de hand.
Voordat we de DA zelfs nog konden bellen, is ze dood gegaan...

Dag nijnenmeissie.
We hopen dat je nu lekker rond rent op de grote groene konijnenvlakte. Met berg.

Ahh, wat balen zeg. Wat onverwachts. Heeft het haar toch slechter gedaan dan je waarschijnlijk op het eerste gezicht zag.

Ik heb van de week ook mijn konijn verloren. 'Gelukkig' gewoon overleden aan ouderdom. Maar het moment van sterven, dat ze zo spastisch beginnen te springen, vind ik zo verschrikkelijk.. ;(

Heel veel sterkte voor jou en Jip, die nu helemaal alleen is :(:)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 15:51

We hebben iig alles voor haar gedaan wat kon.
Ik heb ook zo het idee dat de voorgeschreven dosis Metacam niet klopte, maar daar is nu niets meer aan te doen.
Wat dat betreft vertrouw ik mijn DA; je gaat alleen twijfelen als binnen 5 minuten na het toedienen je konijn dood gaat...

Jij ook sterkte, Magnummm. :(:)

Tja, we gaan voor Jip weer op zoek naar een Janneke2 bij het konijnenasiel in Ridderkerk. :+:

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:54

MarvanTom schreef:
We hebben iig alles voor haar gedaan wat kon.
Ik heb ook zo het idee dat de voorgeschreven dosis Metacam niet klopte, maar daar is nu niets meer aan te doen.
Wat dat betreft vertrouw ik mijn DA; je gaat alleen twijfelen als binnen 5 minuten na het toedienen je konijn dood gaat...

Jij ook sterkte, Magnummm. :(:)

Tja, we gaan voor Jip weer op zoek naar een Janneke2 bij het konijnenasiel in Ridderkerk. :+:

Hoe zwaar woog je konijn en hoeveel hebben ze je voorgeschreven? (Heb het zelf ook al vaak aan mijn konijnen moeten geven.)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 15:59

Gewicht was 2,8 kg en ik moest 'tot streepje 10' van dun pipet geven. Lekker vaag he?
Maar pipet zat in het doosje, was helemaal uitgelegd en duidelijk.
Begrijp je het een beetje?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:14

Ja ik begrijp het. Maar volgens mij is dat wel de juiste dosering. Mijn konijnen wegen minder of ongeveer evenveel en die moesten ook zoiets hebben. Dus ik denk niet dat je konijn is overleden door een overdosis! :)

Veel sterkte en ben benieuwd naar Janneke2.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 16:22

Bedankt ! ;)
Dan kunnen we dat uitsluiten en er vrede mee hebben.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:34

veel konijnen overleven een aanval van maden niet, dan is er toch teveel schade aangebracht en vooral de stress is ze dan teveel.
Je zou kunnen proberen in het hok zo'n plastic ding te hangen die vliegen bestrijd (weet even niet hoe het heet) dat hielp bij mijn konijn altijd heel goed. Wel zorgen dat het konijn er zelf niet bij kan.

sterkte..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 16:48

Je bedoelt zo'n vliegenvanger? Een soort van plakstrip die je uit moet trekken, zeg maar?

Dat was ook het vreemde, we zagen geen vliegen.
Onze nijnen zitten op vlas in het nachthok en was ervoor nog leeggehaald en schoon gemaakt.
Janneke kregen we ook weer eens niet te pakken, dus de Myasis is binnen 1 dag gekomen.
Volgens de DA kan dat: warm weer opeens, nijn in de verharing nog, die zowel haar groenvoer als dat van Jip eet, plakpoep krijgt, een vlieg op hun veldje en op Janneke en voila...

We hebben al 20 jaar nijnen af en aan en zij was de eerste met Myasis.
Ook de laatste, want mocht het ooit nog een keer gebeuren laten we de nijn gelijk afspuiten.
Dit was een nare dood... ;(

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:15

Ah sterkte!

Toen ik klein was had ons konijn het ook! we moesten special voer & gaas halen voor de kooi en toen we terug kwamen was hij helaas ook overleden!

Veel sterkte! je hebt gedaan wat je kon!

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:36

nee niet zo'n plastic strip, maar een plastic groot ding wat je open en dicht kan schuiven en komt een soort geur uit. Kosten toen rond de 10 gulden. Kan het op internet eigenlijk niet meer vinden

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:04

Sterkte ermee!!
Helaas is de prognose meestal slecht bij dit soort dingen....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:34

MarvanTom schreef:
Janneke kregen we ook weer eens niet te pakken, dus de Myasis is binnen 1 dag gekomen.
Volgens de DA kan dat: warm weer opeens, nijn in de verharing nog, die zowel haar groenvoer als dat van Jip eet, plakpoep krijgt, een vlieg op hun veldje en op Janneke en voila...

Volgens onze dierenarts kan het zelfs binnen een paar uur komen. wij kregen toendertijd de tip om ze 2x per dag na te kijken. 's ochtends en s'avonds. wij hebben vroeger 1 konijn gehad met maden. was inderdaad binnen een dag gekomen. er zat keurig overal vliegengaas voor, hok was schoon en er werd regelmatig spul gespoten tegen vliegen. toch 1 konijn die er helemaal onder zat. die is ook bij de dierenarts gebleven maar we werden later opgebeld dat hij hem in wilde laten slapen omdat hij van binnen waarschijnlijk opgevreten werd door de maden. echt een gruwelijke dood.