Keuze maken over hond met gezwel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Keuze maken over hond met gezwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 19:58

Mijn vader heeft een hond die nu 15 is. Ze is een kruising Duitse Staande en Labrador. Ze is altijd gezond geweest. We hebben haar nooit naar de dierenarts moeten slepen, behalve voor entingen. Nu echter is er wel een probleem. Ze heeft een gezwel in haar baarmoeder. Het begon met dat ze in huis plaste. Veel ook. We dachten, ah ouderdom, incontinent is ze aan het worden. Ze kan het niet zo lang ophouden. Ze liep al een stuk minder, bleef vooral in haar mand liggen. Ook dat weten we aan ouderdom. Tot ze ineens een bobbel had. Hup, naar de dierenarts. Daar bleek dat ze hoge koorts had en daarom constant dronk en dus ook veel plaste. Niets incontinentie. Ze lag in haar mand omdat ze zich voortdurend ziek voelde. Logisch, met die koorts.

Dierenarts zei dat ze een ontsteking had in haar baarmoeder die uitliep op een gezwel. Omdat ze ook nog eens was begonnen met veel hoesten, vermoedde ze dat het vast was uitgezaaid tot de longen. We hebben foto's laten maken. Daaruit bleek dat ze gelukkig toch geen uitzaaiingen had. Er zit een gezwel in haar baarmoeder, verder nergens. We overwogen operatie. Echter ze is al op leeftijd en de kans dat ze daaruit komt is heel klein. De dierenarts raadde het ook af. Het is prijzig, ze loopt een paar weken pijn te lijden om vervolgens nog wat kleine maanden te leven. Ze raadde inslapen aan. Nou, echt niet.

Afbeelding
De foto's. Op de rechter zie je bij haar buik een gezwel bij haar tepel. Het is een lichtgrijze massa.

Aangezien ik dat weigerde - immers loopt ze nog gewoon rond - en mijn vader geen operatie wilde, besloten we antibiotica te doen. Dat geneest het niet, maar laat haar wel veel beter voelen. Na één dag was het merkbaar. Trixie begon weer te rennen en echt te genieten van het leven. Ze dronk niet meer zoveel, de koorts was omlaag en dus plaste niet meer in huis. Ze kwam nog wel moeizaam overeind af en toe en trap lopen zit er nu ook niet meer bij, maar dat heeft met haar oudere heupen te maken en niet met haar baarmoeder. Ze rent, komt knuffels halen, speelt met takken en probeert de katten nog achterna te rennen, al is ze ondertussen veel te sloom. Ze geniet nu al de hele week van het zonnetje, dan ligt ze 'knock-out' in de tuin te genieten.

Afbeelding
Samen met haar kattenvriendjes.

Na een kuur van 40 dagen gingen we terug naar de DA, die toch echt vond dat we haar moesten laten inslapen. Ze was verbaasd dat de hond nog leefde. Weer een kuur mee gekregen, want echt niet dat we haar laten inslapen als ze dat allemaal nog kan. Wederom 40 dagen. Hierna is er geen derde kuur mogelijk, zei de dierenarts.

Nu het dilemma. Trixie is ziek en word er natuurlijk niet beter op, maar op de meds red ze zich uitstekend. Alsof ze gewoon niet ziek is. Ze is niet zo fit als een pup, maar nog fit zat voor een oude bok. Ze geniet nog zo. De DA heeft meerdere keren aangegeven dat ze het onverantwoordelijk vind dat we haar laten rondlopen. Ik denk niet dat ze beseft hoe goed Trixie het nu nog doet. Ze is gewoon een sterke hond en lijkt nergens last van te hebben en wandelt nog kwispelend rond. Dan ga ik niet nu al een einde aan haar leven maken. Maar helaas, de kuur is straks voorbij en dan? Weer naar de DA en dan maar over op pijnmeds? We zaten zelf al aan toch die operatie te denken, de DA steunt ons niet hierin. Kan best dat Trixie op de tafel sterft (die kans is het grootst) of dat ze een paar maand later na de operatie alsnog sterft. Maar Trixie is zo'n die-hard, die leeft misschien toch nog wel een paar jaar verder met die operatie. Wat te doen? Wat vinden jullie hiervan? Ik zou graag wat meningen van anderen horen.

skyline

Re: Keuze maken over hond met gezwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:06

Ik zou mn hond laten inslapen , ik vind het egoistish om een hond met pijn te laten leven zonder medicatie .
& antibiotica is ook niet al te fijn & goed voor en hond .
De dierenarts weet denk ik ook wel waar ze overpraat als zegt dat ze de operatie misschien wel niet zou overleven := .
ik zou dat dan ook niet aandurfen omdat het toch een boel centjes zijn de hond al oud is en de slagings kans maar klein .
Het is misschien moeilijk maar het is wel een mooie leeftijd voor zoon hond meeste honden gaan niet eens zo lang mee :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:09

Ik vind het behoorlijk egoistisch om te roepen dat je haar perse niet laat inslapen.
Ik zou persoonlijk liever mijn hond laten inslapen dan 80 dagen aan de antibiotica zetten, weet je wat voor tuig dat is? Dat maakt je hond ook kapot, wellicht iets minder snel dan het gezwel, maar het is echt troep.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:11

Hoe moet een ander jouw nu adviseren als de dierenarts (die de hond immers kent en waarschijnlijk meer gevallen als dit onder zijn handen heeft gehad) meerdere keren heeft gezegd dat het beter voor de hond is als ze uit haar lijden word verlost.
Wees eerlijk ,de hond heeft een zeer respectabel leeftijd en is aan haar laatste stukje bezig . Hoelang wil je nog rekken . Je huisdier uit zijn lijden verlossen doe je ook uit liefde!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:14

Ik ga zeker niet voor inslapen. Ze heeft nu geen pijn en ook geen koorts. We thermen haar zo af en toe om te kijken, maar het is altijd gewoon normaal. Ik vind inslapen belachelijk als ze nog gewoon mooi rondloopt en dik geniet. Waarom zou ik mijn hond laten inslapen als haar levenskwaliteit nog prima is? Ze heeft op dit moment geen lijden, dus ik zal haar zeker niet uit haar lijden verlossen.

De dierenarts kent haar verder niet, heeft haar toen voor het eerst gezien. We zijn vorig jaar overgeschakeld omdat onze oude dierenarts verhuisde.

Ik vraag niet perse om advies, maar om meningen. Dat kan invloed hebben op mijn daadwerkelijke keuze, maar misschien ook niet. Ik zit zelf een beetje met dat ik het even niet weet nu en dus graag van anderen wil horen wat zij zouden doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:15

De levenskwaliteit van de hond is niet hoog zoals jij zegt. Je stopt de hond echter vol met troep, waardoor je de klachten onderdrukt. Wil niet zeggen dat ze er niet meer zijn.

Coco_Calan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:19

Als je van je hond houd, dan moet je ook de keus maken om ze telaten gaan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:20

Misschien iets anders dan een hond, maar ik heb een kat en die heeft ook een paar gezwellen, ze is 19 dus opereren is geen optie (overleeft de narcose waarschijnlijk niet), nu heeft ze totaal geen pijn, mar zodra ik merk dt ze dat wel heeft ga ik haar gelijk in laten slapen.
Ik heb haar al 19 jaar en het gaat me aan het hart, maar vind haar pijn belangrijker dan mijn verdriet.

15 jaar is al een behoorlijke leeftijd en is een prima leeftijd om te gaan, zeker als hij pijn heeft.
Ik vind het egoistisch om meer om je eigen verdriet te geven dan om de pijn van je hond.

Ik denk ook niet dat een grote hond als dat nog zoveel langer zou leven ook niet met een operatie, en het risico is te groot om zo'n oude hond te opereren, daarom doen ze het niet.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:21

De klachten worden inderdaad onderdrukt, ze is ook niet met meds te genezen, maar ze worden nu nog zodanig onderdrukt dat ze mooi rond wandelt. De grootste klacht was haar koorts en dat heeft ze niet meer. Ze heeft ook geen pijn. Kijk, ik ken mijn hond, we hebben haar vanaf pup af aan. Ik weet wanneer ze zich goed voelt en wanneer niet. Nu voelt ze zich goed en dus word het geen inslapen, zolang ze dat nog blijft doen. Gaat het bergafwaarts en voelt ze zich echt ziek en unhappy, dan zullen we er ook zeker wel voor kiezen. Maar haar tijd is nu nog niet gekomen. Dat ze al een mooie leeftijd heeft vind ik ook geen reden om haar nu te laten gaan. Mijn oma van 83 heeft ook een mooie leeftijd, maar mag best nog wel wat ouder worden.

Waar het vooral om gaat is of toch voor een operatie te gaan of kijken of we kunnen doorgaan met meds.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:23

grote kans dat een hond van die leeftijd de operatie (voornamelijk de narcose) niet overleeft, hou daar rekening mee

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:29

Maar een leven op medicatie is geen leven :n zeker aangezien langdurig antibiotica schadelijk is voor het lichaam.

Ik ben het met de anderen eens dat ik het egoïstisch vind dat jullie voor jezelf kiezen en niet voor de hond. Als een dier van mij enkel nog pijnloos zou kunnen leven op medicatie :n dan had ik meteen de beslissing gemaakt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:32

wij hebben voor het zelfde dilemma gestaan toen der tijd
onze hond heeft toen zelf het lichtje uit gedaan

ik hoop voor jullie dat jullie er uit komen
mijn advies niet laten door gaan zonder pijn bestrijding
zoek evt een andere dierenarts op kijk of die het zelfde zegt (dit kan je keuze makkelijker maken)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:33

@Silly1972 Ja, precies. Daarom dat we zoiets van hebben van hmm, misschien niet. Maar het is een beetje, weegt de kans dat zij het overleefd af tegen het alternatief; aan de meds blijven en voor hoelang dan wel.

@Calanddra: Het is tot nu toe een prima leven aangezien ze nergens last van heeft, qua pijn. Waarom zou ze niet met meds door kunnen leven, als ze geen pijn heeft. Dat het schade doet, dat begrijp ik, maar aangezien ze vast geen één of twee jaar meer zal leven met die meds, dan is langdurige schade niet echt een probleem.

@rommulus: Een tweede DA erbij halen is zeker een idee. Zal dat vanavond voorleggen.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 25-04-11 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:34

Ik geloof dat iedereen die TS egoïstisch vindt niet helemaal goed heeft gelezen...
Een hond die pijn heeft loopt echt niet meer leuk buiten rond te rennen en te spelen.

Aan de andere kant is het misschien beter als je haar laat inslapen om te voorkomen dat ze aftakelt, aangezien ze vanwege haar leeftijd misschien snel weer iets anders krijgt..

Wat misschien goed is is even langs een andere DA te gaan voor een second opinion. Leg de situatie uit, misschien dat die andere DA snapt wat je bedoelt..
Verder als je dan misschien een andere kuur mag hebben, ga dan lekker met je hond op vakantie, lekker wandelen in het strand/bos, zodat jullie nog even samen plezier kunnen maken. En dan misschien...

Succes met deze moeilijke keuze :(:)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:34

Ik kan dit niet begrijpen en vind het ook enorm egoïstisch. Jullie willen haar niet missen dus moet ze maar in leven blijven. Haar levenskwaliteit is absoluut niet zoals jij dat zegt want ze wordt volgestopt met antibiotica zodat de klachten meevallen.. En als de dierenarts meerdere malen heeft gezegd dat dat het beste is. Die mensen vinden het ook echt niet leuk om een dier in te moeten laten slapen hoor en zouden dat niet zeggen/doen als het niet nodig is. Een hond op die leeftijd nog een behoorlijke operatie laten ondergaan, want dit is geen lichte, vind ik egoïstisch. Een operatie heeft een enorme impact, ze zal er pijn van hebben en wat bereik je ermee? Dat ze nog nét ietsje langer leeft omdat jullie haar niet kunnen laten gaan?

Ik zou dit juist een mooi moment vinden nu ze zich weer een beetje redelijk voelt en nog lekker van de zon heeft kunnen genieten. Beter dan wachten tot ze zo enorm afgetakeld is dat het niet meer aan te zien is..
Laatst bijgewerkt door Jildau op 25-04-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:37

ik zie dat je in assen woont ik weet nog wel een paar voor een eerlijke second opinion

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:42

Goed, ik heb meerdere keren aangegeven dat inslapen geen optie is en ook uitgelegd waarom dan niet. Ik heb niet veel behoefte om mezelf constant te herhalen en te blijven verdedigen. Iedereen mag zeggen wat die wil natuurlijk, maar op opmerkingen zoals het is egoïstisch en ze moet ingeslapen worden, daar zal ik niet meer op reageren, want ik dat heb ik al gedaan.

@Rommulus, zou je mij misschien een PB kunnen sturen met die DA? Ik zou graag morgen een andere DA willen opbellen.

De DA van ons heeft misschien wel meerdere keren gezegd in laten slapen, maar DA's zijn niet onfeilbaar en daar ga ik dan zeker ook niet blind op vertrouwen.

We hebben een keer een hond (was toen 2) gehad met een verbrijzeld been. Drie DA's zeiden inslapen. Op één DA na. Het waren een paar moeilijke weken, maar voila. Hond is ondertussen 10 en is kerngezond.

@Jildau: Dat een operatie een grote impact heeft, dat is zeker waar en daarom is het misschien wel niet de juiste keuze, gezien haar leeftijd. Dat probeer ik nu te beslissen. Wel of niet.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 25-04-11 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:43

Ik heb mijn hond net 3 maanden geleden verloren aan kanker, een reu van 2. (Zie mijn berichten, zoek op Jelte.)
Had ook de optie tot opereren, maar daarna niehiele kans van slagen/ grote kans op meerdere op foto niet zichtbare uitzaaien.
En dat was een hond van 2.
Daarom zeg ik al helemaal in jou geval; Operatie NIET doen.
Het is egoïsme.
Klinkt misschien bot, maar zo is het wel.

Heeft je hond er iets aan om (als ze uit de operatie komt) een lange revalidatie te hebben? Op die leeftijd nog? Verdient ze het om eventuele complicaties te krijgen die ook enorm veel energie vragen en waaraan ze anders misschien overlijd?

Waarom is er geen 3e mogelijkheid tot AB?
Dat wil je dierenarts niet, of een andere reden?
Want als je dat als pepmiddel kan gebruiken zonder dat ze ergens anders last van krijgt zou ik het daarop houden.
Of op pijnstillers.
Maar niet zonder, dan zou ik er een eind aan breien, want hoe je het ook went of keert; het is toch rekken, beter word het niet meer. :(:)

En vergeet niet, 15 is al een hele leeftijd voor zo'n grote hond!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:46

Ik snap alleen niet waarom dat geen optie is? Een oude hond die zonder medicijnen pijn heeft en zich ziek voelt en een gezwel heeft wat niet meer over gaat. Antibiotica geen optie en een operatie vind ik ook geen optie dus ik vind inslapen zeker een logische optie en snap niet waarom jullie dat niet vinden.

En mijn antwoord over de operatie; niet.

Edit: Geheel eens met post boven me.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:48

ElineS schreef:
Goed, ik heb meerdere keren aangegeven dat inslapen geen optie is en ook uitgelegd waarom dan niet. Ik heb niet veel behoefte om mezelf constant te herhalen en te blijven verdedigen. Iedereen mag zeggen wat die wil natuurlijk, maar op opmerkingen zoals het is egoïstisch en ze moet ingeslapen worden, daar zal ik niet meer op reageren, want ik dat heb ik al gedaan.

Als zoveel mensen dit hier aangeven is het wellicht wijs er toch eens bij stil te staan en je ogenen te openen ;)

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:49

BarbaLala schreef:
Ik heb mijn hond net 3 maanden geleden verloren aan kanker, een reu van 2. (Zie mijn berichten, zoek op Jelte.)
Had ook de optie tot opereren, maar daarna niehiele kans van slagen/ grote kans op meerdere op foto niet zichtbare uitzaaien.
En dat was een hond van 2.
Daarom zeg ik al helemaal in jou geval; Operatie NIET doen.
Het is egoïsme.
Klinkt misschien bot, maar zo is het wel.

Heeft je hond er iets aan om (als ze uit de operatie komt) een lange revalidatie te hebben? Op die leeftijd nog? Verdient ze het om eventuele complicaties te krijgen die ook enorm veel energie vragen en waaraan ze anders misschien overlijd?

Waarom is er geen 3e mogelijkheid tot AB?
Dat wil je dierenarts niet, of een andere reden?
Want als je dat als pepmiddel kan gebruiken zonder dat ze ergens anders last van krijgt zou ik het daarop houden.
Of op pijnstillers.
Maar niet zonder, dan zou ik er een eind aan breien, want hoe je het ook went of keert; het is toch rekken, beter word het niet meer. :(:)

En vergeet niet, 15 is al een hele leeftijd voor zo'n grote hond!

helemaal mee eens _/-\o_

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:49

Ik klamp me nogal vast aan een operatie omdat de andere optie betekend dat ze de winter waarschijnlijk niet meer haalt. Ik begin nu langzaam in te zien dat een operatie inderdaad egoïsme is van mijn kant. Ik doe mijn hond er niet veel plezier mee. Mijn vader heeft even mee gelezen met dit en is dat ook van mening. Hij was sowieso al niet voor een operatie, maar ik hield die optie in leven. Net besloten daar dus maar niet voor te gaan. Het brengt alleen veel pijn.
We gaan ook niet voor inslapen. Ik ken mijn hond, de lezers van bokt niet. We gaan nu voor een andere DA. Kijken wat die ervan zegt en vanaf daar zien we het wel weer.

EDIT: Langer aan de AB wil de DA inderdaad liever niet. Ze is erg gebrand op inslapen en maakt constant opmerkingen hoe het haar verbaasd dat mevrouw nog niet dood is. Ik vertrouw haar niet volledig. Ze is vers van de opleiding en vast wel goed, maar het voelt niet helemaal lekker. Mijn vader heeft daar geen last van, maar ik wel. Dus het word even een andere DA voordat er iets nieuws beslist word.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 25-04-11 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:50

Maar ts, wanneer ga je dan de beslissing maken? Waar ligt de grens? Wil je jaren doorgaan met medicijnen? Het gebruik hiervan is overigens niet pas na jaren te zien maar ook al naar maanden gebruik. Ik vind een leven op medicatie niet dierwaardig. En wat is nou de exacte reden dat inslapen geen optie is? Omdat jullie haar niet willen laten gaan?

Dat gezwel stopt ook niet met groeien, je wilt dus wachten totdat het zich uitzaait? Totdat zelfs de medicijnen de pijn niet meer weg kan houden?

Dat er op de foto geen uitzaaiingen te zien zijn betekent overigens niet dat het ook zo is. Gezwellen van minder dan een halve cm zijn niet te zien op een röntgen foto

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:56

Omdat Trixie nog zo geniet van het leven. Waarom zou ik dat nu al ontnemen? Ze heeft geen slechte dagen en vooral plezier. Het is alsof er niets met haar aan de hand is, behalve dat er een tumor te zien is. Ook niet zo groot dat het haar belemmerd. Het is verder ook niet te zien aan haar dat ze ziek is, behalve als de kuur stopt, dan ligt ze weer veel.

Een leven zonder meds gaat het dus ook niet worden, dan voelt ze zich niet fijn. Ik denk dat ik het met de DA gewoon ga hebben over andere med opties, met zowel DA 1 als 2 en dan kijken wat daaruit komt.

Ja, ik wil dus wachten tot ze zoveel last heeft dat meds het niet meer kunnen oplossen. Waarom zou ik het eerder doen? We laten mensen die een ongeneeslijke ziekte hebben ook compleet tot het einde doorgaan, tot ze vol pijn of high van de morfine sterven. Zover laat ik het dan wel niet met Trixie komen, maar ik zie niet in dat wanneer ze nog geniet, de spuit erin moet.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 25-04-11 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:58

Als je hond het nog goed doet zou ik haar ook nog niet laten inslapen. Ik zou zeker een second opinion gaan aanvragen. Ik vind het maar een raar verhaal eerlijk gezegd. Een ontsteking reageert op AB, een tumor niet. het is belangrijk voor het beleid en de prognose om echt te weten wat er aan de hand is. Dat kan je niet aan een foto zien.
Als er alleen een ontsteking zit zou ik nog wel aan een operatie beginnen. Een buikoperatie is heel anders voor een hond. Ze herstellen daar relatief snel van. Als er echt sprake is van een tumor zou ik niet gaan opereren, maar kijken hoe lang het nog leuk blijft voor een hond.