Een band opbouwen met je hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Een band opbouwen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 11:51

Hoi bokkers,

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe jullie denken over het opbouwen van een band met je hond.
Zelf heb ik een beagle, van inmiddels al weer 7 en een half jaar. We hebben hem gekregen toen hij 6 was, bijna anderhalf jaar geleden. Bij zijn vorige adres is hij waarschijnlijk niet zo goed behandeld en heeft daarom wel wat scherpe randjes, maar is verder een leuk beest. Alleen: we passen totaal niet bij elkaar en daar gaat het mis. Hij is géén jager, zal nooit van zijn leven een ander dier achtervolgen, maar achtervolgt wél geurtjes. Op zo'n moment is hij helemaal weg en hoort hij je echt niet meer, ik heb respect voor de mensen die dan niet ontzettend flippen omdat het bijna onvoorpelbaar is: de ene keer luistert hij echt fantastisch als hij los is en de andere keer heeft hij gewoon schijt aan je. Nu hoort dat ook bij een beagle en kan ik het dus ook wel begrijpen. Mijn oplossing: altijd vast. Dat is nog niet het probleem, maar door meerdere van deze irritaties zit onze band gewoon niet goed. Hij blaft veel, is op dit moment ook te dik en ik weet me gewoon geen raad meer. Heeft iemand tips om hem af te laten vallen, onze band te versterken en zo voort? Op dit moment doe ik ook te weinig met hem, juist omdat die band gewoon niet lekker zit, ik word niet meer blij van wandelen met z'n tweeën ;( Hoe kan ik, ook van zijn kant, de band versterken? Mensen zeggen altijd dat we een leuk stel zouden kunnen zijn, alleen dat is het gewoon nu nog niet. Aan de ene kant is hij mijn beste vriend, aan de andere kant is het een rotzak en ik ben me er van bewust dat IK hier een hele grote rol in speel. Dus IK wil het ook oplossen. Iemand?

NZ92

Re: Een band opbouwen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:54

Kun je niet een cursus met hem gaan volgen? zou leert je hond beter gehoorzamen en gaat je ook meer als baas zien aangezien jij de opdrachten geeft!! Ik doe behendigheid met mijn hond en mijn hond is dan helemaal gericht op mij maar je moet gewoon iets zoeken wat bij je past!Ik dnek dat in jou geval gewon een gehoorzaamheidscursus wel goed zou zijn!!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 11:56

NienkeNiels schreef:
Kun je niet een cursus met hem gaan volgen? zou leert je hond beter gehoorzamen en gaat je ook meer als baas zien aangezien jij de opdrachten geeft!! Ik doe behendigheid met mijn hond en mijn hond is dan helemaal gericht op mij maar je moet gewoon iets zoeken wat bij je past!Ik dnek dat in jou geval gewon een gehoorzaamheidscursus wel goed zou zijn!!

Chips, vergeten in mijn OP. Dat deden we eerst, maar nu niet meer omdat die training uit het niets is gestopt, de school hield er mee op vanwege een gebrek aan instructeurs. Ik ben nog afhankelijk van mijn ouders, dus ik kan wel weer gaan overleggen, maar ik zou ook graag buiten die cursus aan de slag gaan. Een cursus komt er sowieso zeker weer.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:56

Dat achter geurtjes aangaan dat is gewoon een eigenschap van jachthonden. Dat hebben wij ook met onze teckels, en dat is de reden waarom ze bij ons (bijna altijd) vast zitten.
De enige tip die ik kan geven is gewoon echt tijd in je hond investeren, neem de tijd of ga met ze tweeën met dit mooie weer ergens heen om lekker een stuk te wandelen. Wat veel honden ook leuk vinden is om allemaal oefeningen te doen, laat hem bijvoorbeeld allemaal dingen opzoeken. Als je zo veel met hem bezig bent zal hij ook meer op jou gericht worden en zal de band ook beter worden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:56

ik wilde het zelfde zeggen als nienkeniels: ga eens kijken of je bij een hondensportvereniging wat leuks kan doen. Dan ben je samen bezig en krijg je hulp en tips. Dan komt die band samen snel hoor!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 11:59

Nanna schreef:
Dat achter geurtjes aangaan dat is gewoon een eigenschap van jachthonden. Dat hebben wij ook met onze teckels, en dat is de reden waarom ze bij ons (bijna altijd) vast zitten.
De enige tip die ik kan geven is gewoon echt tijd in je hond investeren, neem de tijd of ga met ze tweeën met dit mooie weer ergens heen om lekker een stuk te wandelen. Wat veel honden ook leuk vinden is om allemaal oefeningen te doen, laat hem bijvoorbeeld allemaal dingen opzoeken. Als je zo veel met hem bezig bent zal hij ook meer op jou gericht worden en zal de band ook beter worden.

Ik ben me er ook van bewust dat dit er nooit helemaal uit zal gaan, maar er is gewoon een tijd geweest dat hij bij alles prima terug te roepen was en op een hele enkele keer na altijd kwam. Dan liet ik hem met een gerust hart overal los en hij liep altijd netjes mee. Aan de lijn lopen is geen probleem, we hangen er een lange lijn achter en klaar is kees. Bedankt iig!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:02

Echt meis, naar de hondenschool gaan en dan wat je daar leert door de week in praktijk brengen :j Ik heb een verschrikkelijk goede band met mijn hond, maar als hij een kat ziet is hij weg. Ik heb zolang geoefend met hem dat als ik heel hard nee zeg dat hij dan stopt. Maar Roc is dan ook wel 10 jaar. :)

Kuggur

Te dik? minder eten geven, het kan niet simpeler. In tegenstelling tot bv. paarden kun je honden op vrij radicale vermageringskuren zetten.
Band op bouwen; veel "kwaliteits" tijd met de hond doorbrengen. En verdiep je in trainingsmethoden, clickeren zou wel wat voor je kunnen zijn.
Beagles hebben trouwens wél de reputatie wat...onafhankelijk te zijn.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 23-04-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

whisperramse

Is hij gecastreerd of niet? Niet dat dat nu nog iets uitmaakt bij een hond van die leeftijd, het gedrag vertoont hij nu al te lang.

Hoe ik het gedaan heb bij mijn staff, pak de longe en lekkers mee als je gaat wandelen. Laat de longe gewoon los op de grond en beloon hem uitbundig met stem, streeltjes en een koekje als hij toch bij je komt. Negeert hij je, kan je nog altijd eens op de longe gaan staan om hem 20m verder duidelijk te maken dat hij dan ook nog moet luisteren natuurlijk. Probeer je kalmte te bewaren, ook als hondlief besluit om pas na een halfuur te komen. Straf hem niet als je hem dan eindelijk te pakken hebt, dan blijven ze liever weg van je ;) Wat ik ook vaak doe als mijn hond trekt of geen aandacht schenkt is de juist tegenovergestelde richting gaan wandelen, over het algemeen steekt ie dan zijn koppie eens naar boven en komt ie ook wel aangesjokt.

Zoek een bezigheid waar je hond verzot op is, apporteren, zwemmen, speuren. Beagles zijn zeer actieve honden die graag meewerken :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:04

beagles zijn niet de makkelijkste honden om mee te beginnen.
een hondenschool/cursus is vaak wel heel leuk om te doen. je hond is misschien al wel wat oud om nog veel te leren.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 12:08

Kuggur schreef:
Te dik? minder eten geven, het kan niet simpeler. In tegenstelling tot bv. paarden kun je honden op vrij radicale vermageringskuren zetten.
Band op bouwen; veel "kwaliteits" tijd met de hond doorbrengen. En verdiep je in trainingsmethoden, clickeren zou wel wat voor je kunnen zijn.
Beagles hebben trouwens wél de reputatie wat...onafhankelijk te zijn.

Minder eten is geen optie, dan krijgt hij namelijk honger en gaat hij overdag janken en blaffen. Hebben we al eens geprobeerd. Clickeren doen we al, maar heel vaak gaat dat dus niet goed omdat ik me erger aan hem en hij voelt dat dus prima aan.

whisperramse schreef:
Is hij gecastreerd of niet? Niet dat dat nu nog iets uitmaakt bij een hond van die leeftijd, het gedrag vertoont hij nu al te lang.

Hoe ik het gedaan heb bij mijn staff, pak de longe en lekkers mee als je gaat wandelen. Laat de longe gewoon los op de grond en beloon hem uitbundig met stem, streeltjes en een koekje als hij toch bij je komt. Negeert hij je, kan je nog altijd eens op de longe gaan staan om hem 20m verder duidelijk te maken dat hij dan ook nog moet luisteren natuurlijk. Probeer je kalmte te bewaren, ook als hondlief besluit om pas na een halfuur te komen. Straf hem niet als je hem dan eindelijk te pakken hebt, dan blijven ze liever weg van je ;) Wat ik ook vaak doe als mijn hond trekt of geen aandacht schenkt is de juist tegenovergestelde richting gaan wandelen, over het algemeen steekt ie dan zijn koppie eens naar boven en komt ie ook wel aangesjokt.

Zoek een bezigheid waar je hond verzot op is, apporteren, zwemmen, speuren. Beagles zijn zeer actieve honden die graag meewerken :j

Nee, hij is niet gecastreerd en nee dat gaat ook niet gebeuren, omdat hij pas gecastreerd gaat worden als er medische redenen voor zijn, ik ga zo'n ingreep niet zomaar doen omdat het gedrag niet altijd goed is. Vind ik ook wat laf eigenlijk :o, je hond maar onder het mes gooien omdat je zelf wat tekort schiet. En hoe bedoel je precies 'duidelijk maken dat hij moet luisteren'?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 12:08

juval schreef:
beagles zijn niet de makkelijkste honden om mee te beginnen.
een hondenschool/cursus is vaak wel heel leuk om te doen. je hond is misschien al wel wat oud om nog veel te leren.

Dat is natuurlijk een fabeltje, ik ben niet helemaal gek op hondengebied en op schrift weet ik heel wat, alleen in de praktijk brengen :o Een hond is, net als een mens, nooit te oud om te leren.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:12

Om heel eerlijk te zijn vraag ik me af waarom je dan voor een beagle hebt gekozen, het is algemeen bekend dat deze honden graag hun neus volgen en dan oost indisch doof kunnen zijn.
Het is wel te trainen maar daar heb je flink geduld voor nodig, zelf ben ik begonnen op een afgezet veldje om daarna naar het strand te gaan en zo uit te breiden met geurtjes.
Blaffen komt vaak voort uit verveling, ik heb ook een beagle gehad en dat deed hij eigenlijk alleen maar als er iets loos was of hij nog niet veel uit geweest was.
Te dik is gewoon op dieet zetten, minder voeren en opletten of ze met het wandelen niets naar binnen schrokken.

Edit: Dan krijgt hij honger? Ook vrij simpel op te lossen, voer meerdere keren per dag.
Daarnaast betekend veel wandelen ook meer verbranden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:14

[quote="Hhilde"]
Minder eten is geen optie, dan krijgt hij namelijk honger en gaat hij overdag janken en blaffen. Hebben we al eens geprobeerd. [quote]

Dan zul je een te vette hond hebben, jammer dat je niet meer motivatie kunt op brengen voor dit dier.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:15

Niets beter om een band op te bouwen dan ermee aan de slag te gaan. Zoek een training waar je hond zot van is en train op een positieve manier. Hij moet jou als baas gaan zien, niet als vriend (die achter zijn touw hangt en af en toe eens roept). Héél veel mensen vinden dat heel vreemd om zo met hun hond om te gaan... wij krijgen hier vaak genoeg te horen "amaai, jullie zijn wel héél streng voor de hond he?", "ocharm, moet die nu altijd luisteren?", terwijl je daar wel de gelukkigste honden van krijgt en je daardoor wel een erg goeie band krijgt. Als hij zo gericht is op geuren, is speurwerk of zoekwerk dan niets voor hem?

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:17

Ik herken een deel van je verhaal...
Ik heb een JR van nu 2,5 jaar oud. Ik ben steeds met hem op cursus gegaan sinds hij pup was, en hij luisterde echt prima. Steeds bij de betere van klas :j Ook thuis, ik woonde toen nog in bij mijn ex vriend, hadden wij met hem geen enkel probleem!
Eind vorige zomer ben ik dan terug bij mijn ouders gaan inwonen, met de hond. En daar krijg hij niet alleen meer aandacht maar ook meer baasjes en ook minder strenge regels.
Ik werk voltijds dus was niet veel thuis voor hem, en nu is hij nooit meer alleen ( wat ik super voor hem vind) , er word veel met hem gespeeld, getroeteld,verwend...maar hij maakt snel misbruik van die situatie.
Van die mag hij dat niet en van die andere mag hij dat wel...

En dat resulteert in een soms verwend, zeurend, klein baas-spelend hondje. Als je hem geen aandacht geeft, eist hij die wel op.
Hij weet goed wat hij van mij wel en niet mag want ik ben een strenge baas, maar bij mijn gezinsleden zoekt hij vaak de grens op. Nu hij terug buiten kan en kan ravotten in de tuin de ganse dag, gaat het beter. Maar het is op momenten zo erg geweest dat als wanneer zij zeiden dit mag niet, hij echt gromde en wilde aanvallen...
Ook als hij zijn zin niet krijgt, laat hij zijn tanden zien.
Dat had ik een jaar geleden niet durven denken...

Ook zo in de tuin en hij kan weg: ziet hij een andere hond, is hij weg...niets aan te zeggen. steekt de weg over, is blind voor bevelen. ( ook die van mij). Ook op wandeling. Dat was vroeger niet zo. Toen liep hij quasi altijd los. Nu neem ik vaak de lange lijn mee, en moet hij meestal ook vast, omdat hij zijn aandacht er niet kan bijhouden.

Nieuwe cursus is gepland dus ik hoop dat hij dan terug een beetje beter luisterd.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:21

Er bestaan ook risico's met je hond niet te castreren/steriliseren!
Dmv castratie minder kans op voorhuidonstekingen, teelbalkanker, prostaatkanker op oudere leeftijd, voorkomt 90% dat de anaalkliertumoren terugkomen en zo kan ik nog ff door gaan.

En euh, wat vind je nu het meest laf, hond castreren en beest loopt heus niet de hele dag de teven op te zoeken of niet genoeg tijd in je hond steken omdat meneer liever zijn neus dan jou volgt? :D
Je kan het op zoveel verschillende manieren bekijken. Castratie hoeft geen slechte ingreep te zijn? Had mijn staff geen HD was hij ook al gecastreerd, maar ik kan het me niet veroorloven dat hij te vet wordt met zijn heupen. Anders was het al lang hakkie-takkie, weg-is-zakkie :D
Maar zei het al hierboven, met castratie haal je niks meer uit bij een hond op die leeftijd, die dat gedrag al veel te lang vertoont blijkbaar.

Welk voeder krijgt hij nu? je kan speciaal dieetvoeder voor hem kopen, en dan nog iets van een kluif of mergbeen om hem bezig te houden overdag?

Vuyatela; lijkt mij dat jouw klein dondertje deugd zal hebben aan de cursus, maar bovenal je ouders :j
Betrrek hen er veel bij, laat ze praatjes maken met de instructeur, zodanig dat ZIJ ook leren hoe met een hond om te gaan.
Jij bent de oorzaak van het probleem duidelijk niet!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:26

Wij hebben ook een 'neus' hond, als zij een spoortje heeft dan luistert ze ook met een half oor. Wat wij doen? we geven haar soms gewoon lekker de tijd. Ik loop dan gewoon achter haar aan, ga zitten kijken als ze mollen probeert op te graven en dat vind ze ge-wel-dig! ze kijkt me dan zo heerlijk gelukkig aan :) laat me soms het gigantische gat zien van haar graaf werk. Door dat we haar juist de kans geven zo af en toe haar instinkt te volgen is ze veel beter gaan luisteren :) als ze nu een geur heeft gevonden op een molshoop kijkt ze me eerst aan of het goed is dat ze even gaat graven. Natuurlijk gaat het nog niet perfect.. het blijft een eigenwijze jack russel.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:33

Wat ik met mijn pup doe (is toch anders maar dan heb je een idee) is leuke dingen opzoeken/uitproberen. Is hij ergens bang voor gaan we samen op onderzoek uit. Vind hij iets interessant gaan we ook kijken. Doe dingen met hem waarvoor hij je moet vertrouwen. Het afvallen zit vaak meer bij de baasjes dan bij de beestjes. Er zijn prima dieetvoedingen te verkrijgen bij de dierenwinkel, verder flink aan het werk zetten, ga met hem zwemmen/fietsen/joggen/agillity verzin het als hij er maar wat lol in heeft dan krijg jij dat vanzelf ook. Er zijn ook jachthonden training (speur en zoekwerk)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:37

honden met een hoop energie moet je bezighouden met een vorm van sport, je zal zien dat ze dan veel beter luisteren ;)
De ene hond houd van de bal, weer een ander van de frisbee
Probeer eens wat uit, denk dat je vrij snel verschil zal zien :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:40

Een cursus zal niets veranderen aan het feit dat hij in trance is als hij zijn neus achter aan gaat met geurtjes.. De band zal er wel beter door kunnen worden.
Bij ons op de hondenclub een soort gelijk verhaal als aan de jouwe, na 3 cursussen luisterd hij wel beter en merk je duidelijk vooruitgang in de band tussen baas en hond alleen hij snuffelt er nog steeds vrolijk op los en hoort of ziet dan nog altijd niets meer.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:44

Mijn hond liep vroeger ook altijd weg. Wij kregen de tip om een lange (bijvoorbeeld oude longeerlijn) aan hem vast te maken en hem dan los te laten lopen met die lijn. Als hij dan weg wil lopen kan je met je voet op de lijn gaan staan om hem te corrigeren.

Verder zou ik lekker behendigheidsdingen en kunstjes met je hond gaan doen. Als je veel met hem bezig bent, wordt jullie band sterker en omdat hij aan het bewegen is, zal ie ook afvallen.

Er bestaan trouwens ook evenementen waarbij de hond op slipjacht moet. Dit doen ze dan met heel veel honden tegelijk. Misschien iets voor jouw hond?

Succes!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 15:16

Kuggur schreef:
Dan zul je een te vette hond hebben, jammer dat je niet meer motivatie kunt op brengen voor dit dier.

Jammer dat je dat zo zegt. Mijn hond is trouwens niet dik, maar wel té dik, daar zit een verschil tussen.

tantjeuh schreef:
Niets beter om een band op te bouwen dan ermee aan de slag te gaan. Zoek een training waar je hond zot van is en train op een positieve manier. Hij moet jou als baas gaan zien, niet als vriend (die achter zijn touw hangt en af en toe eens roept). Héél veel mensen vinden dat heel vreemd om zo met hun hond om te gaan... wij krijgen hier vaak genoeg te horen "amaai, jullie zijn wel héél streng voor de hond he?", "ocharm, moet die nu altijd luisteren?", terwijl je daar wel de gelukkigste honden van krijgt en je daardoor wel een erg goeie band krijgt. Als hij zo gericht is op geuren, is speurwerk of zoekwerk dan niets voor hem?

Ik heb een beagle en kan daarom gewoon niet verwachten dat hij áltijd luistert, doe ik dit wel, zal ik sowieso meerdere keren teleurgesteld gaan worden omdat het hele ras beagle is ontstaan om zelfstandig te jagen/volgen. Speurwerk of zoekwerk is misschien wel wat voor hem, vast, alleen ik ben juist bang dat ik hem daarmee nog alerter maak op geuren.

@Vuyatela: Sterkte en succes! Ik werk ook met een JR, maar die heb ik compleet onder controle. Ze zet werkelijk geen pas verkeerd als ik er bij ben, ze vertoont geen sociaal ongewenst gedrag en alles wat verkeerd dreigt te gaan is met een 'uh' al verholpen. Wat voor cursus ga jij doen?

@whisperramse: Klopt, er bestaan ook risico's die je hebt als je niet castreert. Alleen dat zijn toch kleinere risico's en minder, dan wanneer je wel castreert. Daarbij, in een gezond mens ga je toch ook niet snijden? In een gezonde hond dus ook niet. De wel-niet discussie over castreren was ik overigens niet van plan te voeren in dit topic, ik ben tegenstander en dat blijft wel zo. Ik zal hem liever herplaatsen dan castreren, en dat zegt wat, omdat ik hem helemaaaaal niet snel zal herplaatsen ;) Daarbij geloof ik ook niet in de gedragsverandering, hij zit nu al 0,0 achter teven aan en loopse teven lopen hier gewoon om hem heen zonder dat hij er naar omkijkt. Ik geef trouwens Prins, niet de light versie. Eerst at hij vers, maar door zijn zwakke darmen kreeg hij hier vaak diarree en andere dingen van. Zijn brokken van nu vul ik af en toe aan met barf.

@Benfan: Het probleem is dat meneer niet graaft of zo maar alleen maar volgt en sporen lopen vaak over wegen omdat hij niet konijntjes of zo volgt. Ik laat hem liever niet zijn gang gaan in de parken die we hier hebben, allemaal omringt met wegen. Kan ik er wel achteraan lopen maar als hij een wijk inloopt richting de weg luistert hij niet ineens, dus hij zou zo de weg op lopen. Die auto's stoppen wel voor hem :Y) . Zou het dus echt graag willen dat hij af en toe gewoon even lekker mag volgen, maar vindt het te eng.

@chocobroodje: We fietsen al wel en joggen doe ik maar even niet met mijn lichaam :') Zwemwater hebben we niet direct bij de hand, maar als we weer naar Drenthe gaan (volgende week gaan we) is er op 20 minuutjes lopen werl zwemwater, dan gaan we dus ook gewoon weer zwemmen. Overigens is het zo dat je een hond meer uitput met 20 minuten loslopen dan met 20 minuten lopen. Beau heeft een aardige conditie, want hij loopt zo 5 uur naast de fiets.. Met een half uurtje fietsen zet ik hem dus niet echt aan het werk :') Ik ben nu opzoek naar skates in mijn schoenmaat en dan ga ik eerst het zelf oppakken en daarna met hem beginnen.

@Rider01: Ik heb vanmiddag een dummy gekocht en hij heeft ook een kong, wubbakong, voederbal, verschillende flostouwen, tennisballen en knuffels, vindt hij allemaal fantastisch! Nadeel is dat hij buiten zijn wubbakong (en misschien ook de dummy) ziet, maar de rest niet meer. Dan is gewoon snuffelen veel leuker en belangrijker. Dus alles moet in de tuin/huis, en die zijn niet zo groot, dus heel veel zal hij er denk ik niet van verbeteren.

@meggiemeg: Die trance is anders geweest, eerst luisterde hij namelijk eigenlijk altijd heel goed. Ik denk dus niet dat die trance ligt aan zijn geurtjesliefde, maar aan de band/training/oid.

@alesha: Jup, die hangt er ook al altijd aan, maar ik heb die wel vast. Ben te bang dat hij het op een rennen zet (hij kan erg snel geurtjes achtervolgen) en dan weg is, omdat ik niet snel genoeg op dat touw kan gaan staan. De kunstjes aanleren en zo kan ik wel doen! Behendigheid doe ik maar niet, heb niet genoeg verstand daarvan om het veilig genoeg te doen, er valt genoeg te verpesten aan een hondenlijfje door verkeerd 'behendigheid' te doen. Wat is slipjacht? Hij is niet altijd even sociaal naar andere honden, dus véél honden klinkt niet echt lekker :')

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:19

Mijn tip is castereren maar aangezien je daar niet open voor staat is het doel van het topic me niet helemaal duidelijk?!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 15:21

Dus de oplossing voor al je problemen is castreren? Lijkt me niet - hij zal nog steeds achter geurtjes aan gaan (want hij is een beagle), we zullen nog steeds geen band hebben en hij zal ook niet ineens op en top luisteren. Dus.. Wat wil je precies bereiken met casteren? Hij zal waarschijnlijk (dit is nog niet eens met zekerheid te zeggen voor de castratie) iets liever worden voor andere honden. Verder niks.