Kitten eet geen brokjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mysticism

Kitten eet geen brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 09:17

hallo,

Ik heb sinds donderdag avond een klein kittentje van 8 weken oud. Ze is gewoon een standaard huiskat en een echte knuffelkont <3 En uiteraard heel nieuwschierig hahaha.

Maar okee, we voeren haar Royal canin voor kittens. Dit heeft ze alleen nog geen een keer gegeten. Als we haar kattenmelk of nat voer voor zetten eet ze het gelijk op... we hebben al 2 soorten voer geprobeerd..

Al vast bedankt:)

showteam

Re: Kitten eet geen brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:32

Brokjes laten weken in lauw water? Daar worden ze zacht van en misschien eet ze ze dan wel?
Je kunt dit later dan weer langzaam opbouwen naar harder voer.

Als ze het helemaal niet wilt eten kun je ook nog eerst beginnen met brinta maar aangezien ze al 8 weken is neem ik aan dat de brokjes wel gaan lukken zeker als je ze eerst even weekt!

Veel plezier met je kitten :)

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 09:35

showteam schreef:
Brokjes laten weken in lauw water? Daar worden ze zacht van en misschien eet ze ze dan wel?
Je kunt dit later dan weer langzaam opbouwen naar harder voer.

Als ze het helemaal niet wilt eten kun je ook nog eerst beginnen met brinta maar aangezien ze al 8 weken is neem ik aan dat de brokjes wel gaan lukken zeker als je ze eerst even weekt!

Veel plezier met je kitten :)

Ja wij hadden daar ook aangedacht, mij wij hoorden dat kittens juist brokjes moeten eten omdat dat beter voor ze is. Voor de tandjes etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:37

Dat klopt, het is goed voor de tanden om brokjes te eten. Je hebt ook goed voer, ik heb mijn kater toen hij nog heel klein was ook kittenbrokjes van RC gevoerd, eerst Weaning en daarna Growth :) Hij vrat al alles wat los en vast zat, inclusief harde brokken, toen hij met 9,5 week bij mij in huis kwam.

Alleen als je kitten bij de fokker niet was gewend om brokjes te eten (bijvoorbeeld omdat de moeder alleen zacht voer kreeg en je kitten dus nooit een hard brokje heeft meegesnoept) moet ze daaraan wennen. Dus brokjes weken, of mengen met zacht voer, zodat ze geleidelijk went aan harde brokjes. Binnen een week ongeveer zou ze dan moeiteloos harde brokjes moeten eten. Ze heeft duidelijk wel trek want zacht voer gaat er wel in. Kattenmelk is trouwens niet zo heel goed voor zo'n heel jong katje.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-04-11 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 09:40

hestejente schreef:
Dat klopt, het is goed voor de tanden om brokjes te eten. Je hebt ook goed voer, ik heb mijn kater toen hij nog heel klein was ook kittenbrokjes van RC gevoerd, eerst Weaning en daarna Growth :)

Alleen als je kitten bij de fokker niet was gewend om brokjes te eten moet hij daaraan wennen. Dus brokjes weken, of mengen met zacht voer, zodat hij geleidelijk went aan harde brokjes. Binnen een week ongeveer zou hij dan moeiteloos harde brokjes moeten eten. Kattenmelk is trouwens niet zo heel goed voor zo'n heel jong katje.

Hoe kan ik dat dan het beste aan pakken? steeds iets minder water of zacht voer?
Oke, dat wist ik niet. Ze vind het alleen zo lekker haha. Maarja dingen die lekker zijn zijn wel vaker slecht :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:44

magicalangel schreef:
Hoe kan ik dat dan het beste aan pakken? steeds iets minder water of zacht voer?
Oke, dat wist ik niet. Ze vind het alleen zo lekker haha. Maarja dingen die lekker zijn zijn wel vaker slecht :=

Inderdaad :) Eerst geef je bijvoorbeeld zacht voer met een paar harde brokjes (ongeveer een kwart? Moet je even kijken of 't dan goed gaat) en die harde brokjes weken dan wat in het zachte voer, en je zult je kitten ook af en toe op een hard brokje horen kauwen. Als dat goed gaat ga je de verhoudingen tussen het zachte en het harde voer veranderen, steeds minder zacht en steeds meer hard voer.

Op het pakje kattenmelk staat vanaf welke leeftijd je het mag geven. Volwassen katten mogen niet meer dan een kwart van het pakje per dag, een kitten is nog veel kleiner, én kittendarmen zijn niet echt berekend op kattenmelk (dat is gewoon koeienmelk met taurine en met wat minder lactose namelijk) dus die mogen er maar een klein beetje van hebben. Het beste kun je je kat gewoon water geven :)

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 09:51

hestejente schreef:
magicalangel schreef:

Inderdaad :) Eerst geef je bijvoorbeeld zacht voer met een paar harde brokjes (ongeveer een kwart? Moet je even kijken of 't dan goed gaat) en die harde brokjes weken dan wat in het zachte voer, en je zult je kitten ook af en toe op een hard brokje horen kauwen. Als dat goed gaat ga je de verhoudingen tussen het zachte en het harde voer veranderen, steeds minder zacht en steeds meer hard voer.

Op het pakje kattenmelk staat vanaf welke leeftijd je het mag geven. Volwassen katten mogen niet meer dan een kwart van het pakje per dag, een kitten is nog veel kleiner, én kittendarmen zijn niet echt berekend op kattenmelk (dat is gewoon koeienmelk met taurine en met wat minder lactose namelijk) dus die mogen er maar een klein beetje van hebben. Het beste kun je je kat gewoon water geven :)

Okee bedankt, dat gaan we zo eens proberen:P ze ligt nu zo lekker op mijn schoot te slapen haha <3

Duidelijk, moet ze maar iets anders als verwennerij krijgen :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:03

Wat kregen ze dan bij de fokker? Die van mij aten graag dat kittenvoer wat ze bij de C1000 verkopen.
Niet te veel verwennen hoor want straks lust hij niets anders meer.
Ik zou brokjes neer zetten en niet eerder natvoer geven voordat hij brokjes eet.

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:18

kohtje schreef:
Wat kregen ze dan bij de fokker? Die van mij aten graag dat kittenvoer wat ze bij de C1000 verkopen.
Niet te veel verwennen hoor want straks lust hij niets anders meer.
Ik zou brokjes neer zetten en niet eerder natvoer geven voordat hij brokjes eet.

Ik weet niet wat ze kregen, was het vergeten te vragen toen we daar waren. I know, niet zo slim maar het is ook zo moeilijk met al dat kleine grut:P We kunnen de fokker niet bereiken dus kan het ook niet vragen

Maar ze heeft al 2 dagen niks gegeten... ze moet toch wat eten. Elke ochtend en avond begint ze te miauwen en als ik dan brokjes neer zet zit ze te kijken van wat moet ik hier mee?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:21

Als ze niet snapt dat de harde brokjes om te eten zijn zal het denk ik lang duren voordat ze die eet. Katten MOETEN eten, die kunnen niet te lang zonder, gezien hun gewicht. Helemaal kleine katjes. Voorbeeld ter vergelijking: toen mijn paard, dat op dieet stond en ivm zijn overgewicht geen gras mocht letterlijk was ingestort op de paddock, kon niet meer staan, wilde geen hooi meer (dikkie die niet eet = echt ziek :oo ) hebben we 'm naar het gras gebracht... als een zeekoe heeft hij liggen grazen. Er moest wat in. Dan maar desnoods gras.
En jouw kitten is een baby. Ze heeft hoe dan ook voer nodig. Ik denk dat ze de harde brokjes gewoon niet als eten herkent. Een dier dat je wat anders wil gaan voeren kun je niet zomaar van de ene op de andere dag ander eten geven.

Daarnaast: mijn kater, die ook kittenbrokjes van RC kreeg, vreet écht alles (behalve rauwkost, knoflook, dingen met pepermunt en droge koekjes) Wel heeft hij idd ook als kitten brokjes van verschillende merken gekregen (proefzakjes van de DA :D ) Als het kitten geen harde brokjes wil/kan eten lijkt me niet dat het veel kwaad kan om daar in een week/paar dagen tijd op over te schakelen. Er is al zo veel nieuws ineens, dan kun je toch best beginnen met het voer dat ze al kende en langzaam overstappen op wat je uiteindelijk wil gaan voeren. Je zou ook nog kunnen kijken of je iets raars ziet in haar bekje waardoor ze mogelijk moeite heeft met hard voer.

Verwennerij is hier trouwens spelen, lekker knuffelen en idd slapen op schoot <3 Snoepjes krijgen ze alleen nadat ik de nageltjes geknipt heb en na de Traumatische Ervaring die Stofzuigen heet :(:) Verder hebben ze hier allebei hun eigen voer van een goed merk waar ze het goed op doen, zonder gedoe van extraatjes, melk enz. Dat is leuk als je je katje een paar dagen hebt maar hou het maar eens 19 jaar vol :D
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-04-11 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:26

Ik zou toch even de fokker bellen, ik neem aan dat hij niet een kitten laat vertrekken die nog geen brokjes kan eten. Toen ik mijn kitten bijna een jaar geleden ophaalde, toen was het al een zelfstandige kat, maar ook al 11 weken oud. Misschien is je kitten toch iets te vroeg opgehaald? Of haalt ze haar neus echt op voor al het eten, behalve dat ze daar kreeg.

Succes en veel plezier met je kitten <3

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:27

een paar brokjes in blikvoer doen.en dan steeds minder blik, en meer brok.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:28

LynnDenise schreef:
Misschien is je kitten toch iets te vroeg opgehaald? Of haalt ze haar neus echt op voor al het eten, behalve dat ze daar kreeg.

Het zachte voer dat TS geeft lust ze wel :)

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:31

je kunt de brokjes ook vermalen en dan vermengen met iets blikvoer of water en dit zo afbouwen met steeds iets meer harde brikjes erdoor.
een kitten moet echt eten hoor nog 4x per dag anders gaat het niet goed.
als ik een nest heb leer ik de kittens ook zo eten.
brokjes vermalen in de keukenmachine en hier water op tot een dik papje en dan eten ze het zelf of eventueel iets op je vinger doen en in hun wang stoppen zodat ze het proeven en zelf op eten.
hou ook even zijn gewicht in de gaten valt hij af meteen naar de dierenarts

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:32

Dat had ik ook met mijn eerste katje. Natmaken hielp niet, het lang laten staan hielp niet, begeleiden naar het voerbakje hielp niet, doen alsof ik er zelf van at ( :') ) hielp niet... Toen heb ik zo'n brokje in z'n mondje geduwd en keek hij heel vies, kreeg het toch binnen, en toen begon hij er van te eten en was het probleem opgelost. Heb je dat al geprobeerd?

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:35

ik heb nu een kwart brok laten weken en de helft zacht gegeven en daarover heen nog een paar harde brokjes dat eet ze wel :P
Ben in ieder geval blij dat ze eet :D nu is het denk ik gewoon een kwestie van steeds minder zacht er in te doen

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:35

Goed om te horen! Veel plezier van je kleine :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:36

Wat Musetta zegt is idd ook een slim idee. Ik heb goede ervaringen met een paar dagen mengen maar gewoon hop brokje erin, kwartje valt, katje eet kan natuurlijk ook :D

TS: goedzo! *\o/* Eet ze de harde brokjes ook?

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:37

Musetta schreef:
Dat had ik ook met mijn eerste katje. Natmaken hielp niet, het lang laten staan hielp niet, begeleiden naar het voerbakje hielp niet, doen alsof ik er zelf van at ( :') ) hielp niet... Toen heb ik zo'n brokje in z'n mondje geduwd en keek hij heel vies, kreeg het toch binnen, en toen begon hij er van te eten en was het probleem opgelost. Heb je dat al geprobeerd?

ja dat had ik geprobeerd maar ze at het niet op. En keek me aan van wat flik je me nou :')

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:37

Zeker even de fokker bellen of je kitten wel brokjes at bij hen. Hoe is het gebit van het katje?

Je kunt de brokjes inderdaad even weken, zodat ze zacht worden. En dan langzaam aan steeds minder weken.

Ik zou overigens geen blikvoer geven, zonde van je geld, want dat is kwalitatief helemaal niks voor katten. Gezonde voeding is KVV, dat is puur vlees, ongeveer net zo duur als blikvoer maar dan zonder onzin-ingredienten. Het is alleen niet bij ee supermarkt verkrijgbaar, maar wel via veel webwinkels en in goede dierenwinkels. Kijk maar eens in de link van mijn onderschrift. Je kunt het gewoon naast brokjes geven, of zelfs in plaats van brokjes!

Je kunt ook vlees geven zoals wijzelf eten. Bijv. rundergehakt om mee te beginnen, of kipfilet, soepvlees, etc. Dat mag allemaal rauw!

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:38

hestejente schreef:
Wat Musetta zegt is idd ook een slim idee. Ik heb goede ervaringen met een paar dagen mengen maar gewoon hop brokje erin, kwartje valt, katje eet kan natuurlijk ook :D

TS: goedzo! *\o/* Eet ze de harde brokjes ook?

Ja:D ze heeft de helft op. Naar mijn gevoel heeft ze de harde brokjes meer op dan de geweekte brokjes haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:39

Ik dacht al, waar blijven de versvleesvoerders toch :roll:

TS wil harde brokken geven... het zachte voer krijgt het katje nu alleen omdat het de harde nog moet leren eten.

TS: goed zo :D Kennelijk lust ze de harde brokjes wel alleen weet ze dat nog niet :P

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:41

Moet ik naast dit prakje nog steeds brokken voeren? of als ik dit sochtends en savonds geef is het dan goed? op de zak staat namelijk dat ze 25 tot 35 gram mag per dag, of zie ik dit verkeerd en is dit per keer?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:43

Nee dat is per dag, volwassen katten mogen 50 - 55 gram hebben. Het beste kun je de brokjes over 4 maaltijden verdelen. Hou er rekening mee dat in zacht voer minder voedingswaarde zit dan in de brokjes. Je zult dus tijdens het overschakelen wat meer volume moeten voeren.

Ik zou een paar keer per dag een mixje van zacht voer en brokjes aanbieden en verder voorlopig een bakje met harde brokjes laten staan zodat ze zelf kan kijken wanneer de dat rare spul gaat eten. Het is trouwens gezonder voor je kat als ze niet doorlopend brokken heeft klaarstaan, 4 (kitten) of 2 tot 3 (volwassen kat) keer per dag voeren is beter voor ze.

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:45

hestejente schreef:
Nee dat is per dag, volwassen katten mogen 50 - 55 gram hebben. Het beste kun je de brokjes over 4 maaltijden verdelen. Hou er rekening mee dat in zacht voer minder voedingswaarde zit dan in de brokjes. Je zult dus tijdens het overschakelen wat meer volume moeten voeren.

Okee dus eigenlijk is het beste om dit sochtends klaar te maken en dan over de hele dag geven?