Citaat:ASSEN - Tweede Kamerlid Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren gaat minister Ivo Opstelten (Justitie) Kamervragen stellen over het doden van gezonde huisdieren. Ze is ontstemd over een bericht in het Dagblad van het Noorden van zaterdag waarin een dierenarts wordt geciteerd die drie oude, maar nog gezonde honden heeft laten inslapen. Dat was volgens de laatste wens van de overleden bazin. Ouwehand liet dat zaterdag weten.
De hoogbejaarde bazin, van wie de identiteit niet wordt gemeld, stierf een natuurlijke dood. Volgens haar testament moesten haar drie honden (twee van twaalf en één van vijftien jaar) door een dierenarts aan hun einde worden geholpen. De as van de dieren wordt samen met de as van de overleden vrouw verstrooid. In de krant vertelt de dierenarts - ook anoniem - het verzoek te hebben ingewilligd, omdat „deze oude dieren niet meer in aanmerking kwamen voor herplaatsing en ook niet moesten worden gescheiden”.
Volgens Ouwehand is de dierenarts buiten zijn boekje gegaan. „Instanties als de Dierenbescherming kunnen hiervan aangifte doen”, stelt de parlementariër. De Partij voor de Dieren wil dat de Wet op de dierenbescherming wordt herzien en wil weten hoe dergelijke acties in de toekomst kunnen worden voorkomen.
Een woordvoerder van de landelijke Dierenbescherming zei zaterdag in een reactie dat niet vaststaat dat deze dierenarts inderdaad buiten de regels om heeft gehandeld. „Helaas is het in Nederland zo dat mensen die hun dieren hebben gedood, hier gewoon mee wegkomen.” Hij vindt het opmerkelijk dat juist een dierenarts bereid is geweest gezonde dieren te doden en vraagt zich nadrukkelijk af of er voldoende naar alternatieven is gezocht. „Hoe moeilijk dit ook is, wij zijn er voor om zelfs dergelijke oude honden, ook nog eens samen, te herplaatsen.”
Tja, wat moet ik hier nu van denken. Misschien shockeer ik jullie maar ik geef de DA gelijk. Ik denk dat als ik in dezelfde omstandigheid als dat vrouwtje was. (dus wss er niet in geslaagd om goed adres voor mijn honden te vinden) ik heel blij met zo'n DA zou zijn die dat zou willen beloven en doen. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn oude dieren nog in een asiel opgesloten zouden moeten worden.
Als de DA ze in laat slapen hebben de honden geen verdriet meer, geen angst meer en wordt er niet mee gesold.
Tja en de PvdD wil volgens mij hier op scoren....

Wat is jullie mening?
de kans dat die oude honden niet worden geadopteerd is heel groot en die honden op die leeftijd uit elkaar halen vind ik wel heel erg.... 
, liever een fijn leven gehad en ingeslapen dan dat ze misschien wel niet konden wennen aan hun nieuwe huis.. Hoeveel paarden zijn er dit jaar al wel niet naar de slacht gegaan, terwijl ze wel gewoon gezond waren.. Dat zijn er echt veel. Ik vind het een respectabele leeftijd voor de dieren om ingeslapen te worden!