Arts doodde honden na wens in testament bazin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Arts doodde honden na wens in testament bazin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 21:30

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9555 ... tml?p=15,2

Citaat:
ASSEN - Tweede Kamerlid Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren gaat minister Ivo Opstelten (Justitie) Kamervragen stellen over het doden van gezonde huisdieren. Ze is ontstemd over een bericht in het Dagblad van het Noorden van zaterdag waarin een dierenarts wordt geciteerd die drie oude, maar nog gezonde honden heeft laten inslapen. Dat was volgens de laatste wens van de overleden bazin. Ouwehand liet dat zaterdag weten.

De hoogbejaarde bazin, van wie de identiteit niet wordt gemeld, stierf een natuurlijke dood. Volgens haar testament moesten haar drie honden (twee van twaalf en één van vijftien jaar) door een dierenarts aan hun einde worden geholpen. De as van de dieren wordt samen met de as van de overleden vrouw verstrooid. In de krant vertelt de dierenarts - ook anoniem - het verzoek te hebben ingewilligd, omdat „deze oude dieren niet meer in aanmerking kwamen voor herplaatsing en ook niet moesten worden gescheiden”.

Volgens Ouwehand is de dierenarts buiten zijn boekje gegaan. „Instanties als de Dierenbescherming kunnen hiervan aangifte doen”, stelt de parlementariër. De Partij voor de Dieren wil dat de Wet op de dierenbescherming wordt herzien en wil weten hoe dergelijke acties in de toekomst kunnen worden voorkomen.

Een woordvoerder van de landelijke Dierenbescherming zei zaterdag in een reactie dat niet vaststaat dat deze dierenarts inderdaad buiten de regels om heeft gehandeld. „Helaas is het in Nederland zo dat mensen die hun dieren hebben gedood, hier gewoon mee wegkomen.” Hij vindt het opmerkelijk dat juist een dierenarts bereid is geweest gezonde dieren te doden en vraagt zich nadrukkelijk af of er voldoende naar alternatieven is gezocht. „Hoe moeilijk dit ook is, wij zijn er voor om zelfs dergelijke oude honden, ook nog eens samen, te herplaatsen.”

Tja, wat moet ik hier nu van denken. Misschien shockeer ik jullie maar ik geef de DA gelijk. Ik denk dat als ik in dezelfde omstandigheid als dat vrouwtje was. (dus wss er niet in geslaagd om goed adres voor mijn honden te vinden) ik heel blij met zo'n DA zou zijn die dat zou willen beloven en doen. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn oude dieren nog in een asiel opgesloten zouden moeten worden.

Als de DA ze in laat slapen hebben de honden geen verdriet meer, geen angst meer en wordt er niet mee gesold.

Tja en de PvdD wil volgens mij hier op scoren.... :roll:

Wat is jullie mening?

upendo

Re: Arts doodde honden na wens in testament bazin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:31

Ik vind het puur egoïsme van die vrouw. Met alle respect.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:32

ik vind met oudere dieren, die niet meer in aanmerking komen voor herplaatsing en niet gescheiden mogen worden omdat ze altijd al samen waren. Een spuitje helemaal geen slechte oplossing. Ik begrijp die man wel, jammer dat de party v/d dieren haar eigen belang (aandacht) dat voor het belang van de dieren stelde (waar hadden ze dan heen gemoeten)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:33

ik geef de DA ook gelijk :j de kans dat die oude honden niet worden geadopteerd is heel groot en die honden op die leeftijd uit elkaar halen vind ik wel heel erg....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:35

Niks shockerends aan, fijn dat de DA zich aan zijn belofte houd en ook dat hij zo realistisch is qua vooruitzichten voor deze oudere dieren in een asiel.
De PvdD ontbreekt het nogal eens aan realiteitszin volgens mij.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:36

Als je niet probeert weet je ook niet of ze samen herplaatst kunnen worden.
Ik vind het erg moeilijk om hier een oordeel over te geven

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:37

Ik geef ook de d.a. gelijk, wat moet je dan, de asiels zitten al bomvol en zulke oude honden en dan ook nog meerdere maken echt nauwelijks kans op plaatsing. Moet je ze dan hun laatste tijd in een asiel laten slijten. vind ik peroonlijk wreder dan een spuitje

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:38

Wou wat een shocking nieuws *ahum*. Die vrouw heeft er weloverwogen over nagedacht en ik vind het fijn om te horen dat de dierenarts er ook naar gehandeld heeft.

Hoe groot is de kans dat drie bejaarde honden samen een nieuw thuis gaan krijgen? Ik gok nihil. Dan beter lekker laten inslapen dan wegkwijnen in een asiel.

En wat denk je dat er met oude honden in het asiel gebeurd? Als die niet te herplaatsen zijn en het zit er stampvol moeten er ook keuzes gemaakt worden. Net als bij dieren met kennelstress..

Als elke leek nog kan blijven vermeerderen blijf je toch een overschot houden en het is gewoon een feit dat jonge dieren beter herplaatsbaar zijn dan bejaarde oude dieren. Laat Ouwehand daar maar eens wat aan doen het vermeerderen en de eenvoud die er heerst om een pup in huis te nemen en een jaar later voor de vakantie in het bos te dumpen om weer een nieuwe pup na de vakantie aan te schaffen :(

_Reneee

Aan de ene kant geef ik haar gelijk.. aan de andere kant niet.

Ik heb een oudtante die een psychose heeft gehad en nu begeleid is gaan wonen, ze had 2 hondjes. Een wat ouder hondje en een puppie. Ze heeft toen tegen mijn vader gezegd dat we het oude hondje maar moesten laten in slapen. Dat vond ik zo sneu! Ik heb toen wat rondgevraagd in de familie, en een oudoom (andere kant van de familie) wilde de hondjes wel hebben. Beestje heeft nog een goede oude dag gehad, en is na een maand alsnog aan een natuurlijke dood overleden.. misschien was het teveel geweest voor het beestje maar ik vond het toch wel sneu, ze mankeerde niks.

Stel dat de honden wat jonger waren was het een ander verhaal, ik vind het heel erg dubbel..

kippetje

Nee, puur logisch verstand van die vrouw...

Gezonde honden die al wat ouder zijn krijgen asiels al nauwelijks de kans op een nieuw tehuis en zitten vaak jaren "vast" in het asiel. Laat staan dat je 3 honden samen geplaatst krijgt, van die leeftijd.

Dus niets egoisme, maar liefde voor haar dieren.

Als hond een jaar in een asiel, op zijn 15de dat gun ik geen enkele hond. Dat is pas een hondeleven.

ps natuurlijk zijn asiels verder een superorganisatie maar in dit soort gevallen is de kans tot herplaatsing zo minimaal dat ik deze mevrouw groot gelijk geef.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:40

Ik vind het helemaal niet zo raar :n, liever een fijn leven gehad en ingeslapen dan dat ze misschien wel niet konden wennen aan hun nieuwe huis.. Hoeveel paarden zijn er dit jaar al wel niet naar de slacht gegaan, terwijl ze wel gewoon gezond waren.. Dat zijn er echt veel. Ik vind het een respectabele leeftijd voor de dieren om ingeslapen te worden!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:40

Als dat in het testament van de vrouw staat en het uitvoerbaar is (zonder dat het shokerend is) vind ik dat het gewoon uitgevoerd moet worden...

Ik ben blij dat het gebeurd is, naar de wil van de vrouw.

Nikka

Re: Arts doodde honden na wens in testament bazin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:43

Ik snap het wel eerlijk gezegd. Het is kiezen tussen 2 kwaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:44

ik zou hetzelfde gedaan hebben :j heb liever dat mijn honden met me mee gaan dan dat ze opgesloten worden in een asiel voor de rest van hun leven (grote kans iig). vind het gebaar dat het as van de honden samen met haar as uitgestrooid wordt ook erg mooi :Y)

maar wat ik dan niet snap, als gezonde dieren (koeien, schapen, varkens, paarden etc) worden geslacht het heel normaal wordt gevonden, maar als 3 oude honden worden ingeslapen als laatste wens van een oude vrouw, word er opeens een heisa van gemaakt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-11 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:44

ik zie het kwaat er niet van in...

Het is zoals de vrouw het wilde. De honden waren ook niet fatsoenlijk herplaatsbaar meer... Ik begrijp het helemaal.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:45

tjah ik vraag me af hoe oud de vrouw zelf is geweest , als ze aan een natuurlijke dood is heen gegaan , vind ik het persoonlijk meer egoistisch om op oudere leeftijd nog weer dieren aan te schaffen , ik zou bv op mijn 60 jarige leeftijd geen beesjes meer nemen ze zullen je zoals in dit geval maar overleven , dan zadel je er dit geval een DA en anders een asiel mee op.

t kan natuurlijk altijd gebeuren dat je zomaar overlijd en met beesten zit , dit is overmacht.
dat de DA het gedaan heeft snap ik wel , je wil graag andermans laatste wens nakomen. maar ben eigelijk ook wel weer tegen gezonde dieren afmaken ,, moeilijke kwestie hoor.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:47

begrijp ook niet helemaal wat hier nou schokkend aan is.
als ik zo oud was geweest en ik beestjes op zo'n bejaarde leeftijd zou hebben......wat zou ik dat dan graag willen om zo samen te hemelen.
wat nou rainbowbridge, helemaal niet nodig, gewoon samen door die hemelpoort, wel net zo gezellig :D
die dieren op zo'n leeftijd hebben gewoon geen kans om herplaatst te worden, asiels zitten al overvol, die oudjes gun je het toch echt niet om in zo'n hok weg te kwijnen..... |(
vind het absoluut een goede oplossing en had waarschijnlijk ook hetzelfde gedaan als ik dierenarts was geweest :j
natuurlijk leg je een eed af als dierenarts om dieren te helpen en bij gezonde dieren niet hun leven te beeindigen, maar zoals bij alles zijn er altijd uitzonderingen op de regel, dit vind ik een hele goede uitzondering!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:47

Even afgezien van of het een begrijpelijke beslissing is of niet.. Heeft een dierenarts niet een soort van eed moeten afleggen waarin hij belooft geen gezonde dieren te doden??

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:48

Juul schreef:
Even afgezien van of het een begrijpelijke beslissing is of niet.. Heeft een dierenarts niet een soort van eed moeten afleggen waarin hij belooft geen gezonde dieren te doden??

Ik denk dat het vaker gebeurt dan je denkt, denk maar aan honden die "plots" happen.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:49

ik vind dit juist een goede actie van die vrouw en dierenarts.
Ik zie ook liever dat zo'n stel honden bij elkaar geplaatst kan worden, maar helaas is dat gewoon niet realistisch.
Dan zie ik ze liever pijnloos bij een dierenarts gaan dan dat 1 van de familie leden op zeer onprofessionele wijze een eind aan het leven van de honden maakt.

Anoniem

Nikka schreef:
[naam] schreef:

Ik denk dat het vaker gebeurt dan je denkt, denk maar aan honden die "plots" happen.

Ja ik geloof dat het vaker gebeurt, maar ik vraag me dus af of het niet gewoon strafbaar is?

GittekeZ1

ik ben het hier ook hellemaal mee eens

tamary schreef:
Niks shockerends aan, fijn dat de DA zich aan zijn belofte houd en ook dat hij zo realistisch is qua vooruitzichten voor deze oudere dieren in een asiel.
De PvdD ontbreekt het nogal eens aan realiteitszin volgens mij

Het is bekend dat honden kunnen weg kwijnen als na jaren de baas er niet meer is

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 21:50

Juul schreef:
Ja ik geloof dat het vaker gebeurt, maar ik vraag me dus af of het niet gewoon strafbaar is?

Nee, is (nog) niet strafbaar.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:51

Juul schreef:

Nee hoor, zo'n soort eed bestaat niet. A kan ik me voorstellen dat dierenartsen niet graag gezonde dieren afmaken omdat het baasje overleden is.
(in slachthuizen worden ook gezonde dieren gedood, daar is het juist raar als er geen gezonde komt.)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:51

Juul schreef:

Volgens mij niet...