Steeds ontsteking gebit kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Steeds ontsteking gebit kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 08:41

ok.. ik wéét dat het geen paard is, máár het is wel medisch, dus ik denk dat ik hier misschien méér antwoord op mijn vraag kan krijgen dan bij beestenboel.

Ik heb een kater, 12 jaar inmiddels en de laatste tijd heeft hij steeds ontstoken tandvlees.. Hij heeft nu 2 keer antibiotica en ontstekingsremmer gehad bij de dierenarts, maar dit is nog geen maand geleden.. Nu zei de da dat als het steeds terug kwam hij zijn kiezen zou moeten trekken. Dit wil ik natuurlijk voorkomen.. De exacte oorzaak was niet echt bekend. Er zijn twee theoriën, de ene is dat het eeno verblijfsel is van de kattenziekte als kitten dat nu dit tot gevolg heeft, de tweede is dat ze niet meer tegen het emaille (?) van de tanden zelf kunnen.

Heeft er hier iemand ervaring mee? Zoja, wat is er aan gedaan? Misschien nog een homeopatische oplossing die kan werken?

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:44

Hoi,

Mijn kat heeft dit ook gehad, dit bleek FORL te zijn. Door prakjes te maken van dr eten en regelmatige gebitsreiniging was het goed te doen. Misschien even op internet zoeken of de symptomen overeenkomen. Als dat zo is zou ik het eens aan je da voorleggen.

Ik heb er verder weinig verstand van hoor maar je verhaal kwam me bekend voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:46

Helaas... is een heel bekend probleem bij katten en oorzaak is niet bekend voor zover ik weet. Harde brokjes eten zou helpen, maar ondanks dat mijn moeders katten alleen harde brokjes krijgen hebben ze het ook. Ben dus erg benieuwd of hier nog antwoorden komen.

SuperSmurf

Re: Steeds ontsteking gebit kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 08:55

ook hier krijgen ze alleen brokjes. En nog dure brokjes ook, want meneer heeft blaasgruis gehad en staat nu dus op dieet voer om dit te voorkomen ;)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:03

Laat het gebit grondig schoonmaken door een gebitsverzorger (die zijn er ook voor honden en katten). Dat zal waarschijnlijk beter helpen dan symptoombestrijding met antibiotica en ontstekingsremmers.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 11:32

hij is laatst nog geweest voor gebitsverzorging. Onder narcose en al het tandsteen verwijderd. Ongeveer een week of 6 later had hij alweer ontstoken tandvlees..

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:43

Zoek eens op KVV (kant en klaar vers vlees) of BARF. Verder loopt hier op bokt een topic over carnivoren.

Wij zijn met onze 2 honden en 2 katten overgegaan op KVV van Carnibest en we hebben de beesten echt met sprongen vooruit zien gaan.

Heb ook verhalen gelezen over katten met blaasgruis die overging op KVV of BARF en dat het stukken beter ging. Ook het gebit knapt er heel erg van op.

Honden en katten zijn geen brokjes eters van nature, zij eten vlees, spieren, pezen en bot. Veel brokken bestaan voor 4% uit vlees, de rest is granen en vul middel en andere troep.

Succes met poezel en mocht je meer willen weten, je mag ook PB-en hoor.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 11:49

Ik ben helemaal voor vers vlees, heb zelfs vlees in de vriezer liggen, maar t is er nog niet van gekomen. Maar t is t proberen waard!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:50

Suikerziekte..

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:09

Ik zou het zeker proberen :j Mocht poezel het in het begin niet zo lekker vinden, giet er een heel klein beetje gekookt of warm water over. Even af laten koelen maar dan ruikt het iets lekkerder. Of je mengt er eerst wat blikvoer door en dat bouw je langzaam af tot je alleen maar KVV over hebt.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:21

nou.. meneer in kwestie is gek op vlees.. Alleen orgaan lust ie écht niet. Dus ik ga even zoeken! Heb vriendlief al opdracht gegeven om t voer bij de da NIET te halen ( zouden net nieuwe zak halen )

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:26

Wat ik die van mij 1x in de week geef als "tussendoortje" is een 1 dags kuiken. Daar worden ze helemaal wild van :):)

Let er wel op dat je de compleet variant voert, anders krijgt hij te eenzijdig voedsel.

Ben benieuwd!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:27

Het is inderdaad een medische vraag, maar niet paardgerelateerd, zodoende:

MD >> BB

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:32

Gebitsproblemen bij katten...niemand weet eigenlijk waardoor het komt. Wat wel bekend is, en wat ik al vaker heb meegemaakt omdat ik oude zwervers opvang, is dat het steeds terugkomt...en dat gebitsproblemen nierproblemen veroorzaken.

Ik heb al meerdere (15+ katten) alle kiezen laten trekken om die reden...soms acuutnierfalen, en ze zijn daardoor stuk voor stuk opgeknapt, met soms zelfs weer helemaal goede nierwaardes.

Niet onderschatten ! als het vaker terugkomt, die kiezen eruit! ze kunnen best zonder en nierfalen is dodelijk

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 22:34

huh waarom lijdt t tot nier falen? das ook weer niet de bedoeling!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:07

omdat nieren o.a. het bloed zuiveren en gebitsontstekingen in de bloedbaan kunnen komen. 1x een ontsteking, dat kan, maar als het steeds terugkomt moet je heel voorzichtig zijn. Ik heb meerdere oudjes opgevangen met nierfalen, altijd in combinatie met een slecht gebit. Waren de kiezen er eenmaal uit verbeterde de nierwaardes aanzienelijk, bij sommige zelfs weer tot normale waardes.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 09:21

Ah ok getver dan ontkomen we er denk ik niet aan. meneer vind t diepvries vlees van de supermarkt trouwens niet te eten..

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:43

Ik zou er ook voor kiezen om alle kiezen te laten trekken. Veel katten knappen
er enorm van op.

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:56

Ook ik heb al heeel veeel katten op zien knappen van het verwijderen van het gehele gebit, als ander voer en medicijnen niet helpen is het echt een goede optie.....

Zonder gebit eten ze gewoon nog brok zonder problemen hoor...

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:02

Toen ik nog als d'arts-ass werkte trokken we bij dat soort katten ook altijd alle tanden kiezen op de hoektanden na. Dan waren ze van alle ellende af, anders blijf je idd onstekingsremmers en ab geven.
Het is een soort auto-imuun reactie.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 21:53

heb even opgezocht wat de dierenarts me mee gaf en denk dat we er idd niet aan ontkomen. Nou ja.. als t hem helpt.. moet t maar!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:14

een van de katten van mijn buurvrouw heeft ook een slecht gebit,ik weet dat zij nu speciaal voer van royal canin geeft en dat helpt bij haar.
dit voer:
http://www.royalcanin.nl/docs/vet/consf-dental.pdf

dierenarts wilde ook alles trekken,maar in het begin is er regelmatig schoongemaakt en met dit voer gaat alles nu goed en zitten alle tanden er nog in

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 12:43

hmm ja maar dan moet ie iedere keer onder narcose om t schoon te maken.. Dat vind ik ook weer niet zo fijn.. En t lastige is dat ie al op speciaal voer staat tegen zijn blaasgruis. Dus hij kan of op vers vlees of op dat voer, maar anders krijg ik weer probleem met die blaasgruis.
Ik kreeg een pb van iemand dat t ook verzoorzaakt kon worden door katten aids. Dus misschien is t sowieso handig om daar ook op te testen.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:27

Is je kat wel eens getest op kattenaids? tandvleesproblemen zijn daar namelijk ook een verschijnsel van..
Als er verder geen medische oorzaak voor te vinden is (tja, blijf toch een voorstander van oorzaken aanpakken en geen symptoombestrijding) zou ik inderdaad de tandjes laten trekken. Ze kunnen heus zonder en dat is altijd beter dan altijd pijn in het bekkie :-)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:41

Nierproblemen zijn dikwijls zichtbaar door problemen met tandvlees... Maar waarom wil je zijn kiezen niet laten trekken?
Mijn pas 4-jarige is onlangs ontdaan van 4 kiezen ( :\ ) en hij heeft daar zelf echt geen last van. Katten kunnen prima zonder tanden/kiezen en trekken leek mij en de DA de beste oplossing om meer problemen te voorkomen.