welke bodembedekking konijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BWendyB

welke bodembedekking konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 09:58

Ik ben me even aan het orienteren over welke bodembedekking het beste geschikt is voor onze situatie en die van het konijn.

Ik heb op school met mijn opleiding, een konijntje moeten fokken en er is 1 gezond konijn uit voortgekomen en ik zou die graag willen hebben. Alleen nu zit ik wel met 1 probleem. Mijn vriend is allergisch voor stro en zaagsel. En ik wil het liefst wel het konijn binnen huis houden omdat ik er dan meer mee ga doen en het is leuker voor ons dochtertje ( en als het konijn buiten staat, doe je er minder mee, vooral swinters..).
Iemand tips of ideeen?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:08

houtkorrels voor de kattenbak? (Geen grijze kleikorrels) Ik vind dat erg prettig spul, dat vooral erg goed vocht opneemt.
Vlas/aubiose?
Er bestaat op bodembedekking op katoen of papierbasis, maar die zijn wel wat duurder.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 10:11

Manou schreef:
houtkorrels voor de kattenbak? (Geen grijze kleikorrels) Ik vind dat erg prettig spul, dat vooral erg goed vocht opneemt.
Vlas/aubiose?
Er bestaat op bodembedekking op katoen of papierbasis, maar die zijn wel wat duurder.

Vlas is erg stoffig dus dat gaat em ook niet worden.
Houtkorrels voor de kattenbak zijn er verschillende meningen over verdeeld had ik al gelezen..
En katoen of papierbasis? Kun je dit dan gewoon bij een dierenspeciaalzaak zoals pets place halen of niet? En hoeveel kost zoiets?

8nnemiek

Re: welke bodembedekking konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:16

Ik gebruik houtkorrels, ik vind het echt ideaal! Maar ik heb niet die voor de kattenbak, maar de houtkorrels die worden gebruikt voor de kachel, puur geperst dennenhout en heel goedkoop. Het valt uit elkaar als t in aanraking komt met water en neemt dan ontzettend veel vocht op waardoor de kooi nooit nat is en het ook nooit stoft.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 10:18

8nnemiek schreef:
Ik gebruik houtkorrels, ik vind het echt ideaal! Maar ik heb niet die voor de kattenbak, maar de houtkorrels die worden gebruikt voor de kachel, puur geperst dennenhout en heel goedkoop. Het valt uit elkaar als t in aanraking komt met water en neemt dan ontzettend veel vocht op waardoor de kooi nooit nat is en het ook nooit stoft.

En waar koop je dit? en hoe heet het? Of staat er gewoon houtkorrels op ofzo?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:19

Wat Manou bedoelt is waarschijnlijk ecobed. Dit is niet overal te krijgen en ook vrij duur (rond de 15 euro voor 20 kilo) Kijk anders hier even, je kan het op die site ook bestellen http://www.ecobed.eu/ecobed/

Het is wel helemaal stofvrij :j heb er zelf ook aan zitten denken het te gebruiken voor m'n cavia's maar ik vind het toch te duur...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:22

Mijn houtkorrels koop ik bij de Aveve. Staat inderdaad gewoon houtkorrels op. Het is een deels doorzichtige zak, dus je ziet ze ook gewoon erin zitten.

Edit, via google vind je er ook heel veel over, en wat verkoopadressen:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=hou ... a=N&tab=iw

Ik betaal een paar euro per zak :)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-04-11 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:24

Zou je anders niet gewoon stro kunnen nemen?
Dat je dan steeds buiten het hok verschoond, en het dan even laten staan daar. En dan pas als het helemaal uitgestoft is het hok weer binnen zetten? Stro is wel het beste voor konijnen namelijk, ze kunnen er holletjes in graven en het isoleert goed :)

Nog iets, je wil nu 1 konijntje nemen? Konijnen zijn veel blijer als ze met z'n 2en (of meer) zitten! Dus als ik jou was, misschien nog een vriendje/vriendinnetje voor je konijn zoeken bij een konijnenopvang?

Succes ermee! :)

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 10:25

oke ja die zijn inderdaad wel wat duurder sophie.
Oke, die winkel hebben we hier niet, maar denk dat ze dan gewoon bij de hornbach ofzo te koop zijn..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:27

Ja het is erg duur, maar op het caviaforum sweren ze erbij :))

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 10:28

Floor_x schreef:
Zou je anders niet gewoon stro kunnen nemen?
Dat je dan steeds buiten het hok verschoond, en het dan even laten staan daar. En dan pas als het helemaal uitgestoft is het hok weer binnen zetten? Stro is wel het beste voor konijnen namelijk, ze kunnen er holletjes in graven en het isoleert goed :)

Nog iets, je wil nu 1 konijntje nemen? Konijnen zijn veel blijer als ze met z'n 2en (of meer) zitten! Dus als ik jou was, misschien nog een vriendje/vriendinnetje voor je konijn zoeken bij een konijnenopvang?

Succes ermee! :)

Ja dan 1 inderdaad, misschien dat ik dan nog overweeg voor een 2e want inderdaad ze vinden het leuker met gezelschap erbij..
Ik wil nu liever even kijken voor iets anders. Het konijntje is ook net vorige week geboren, dus heb nog wel even tijd :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:29

Aveve lijkt een beetje op de boerenbond en welkoop en sawin, dus daar heb je kans dat ze het hebben, en inderdaad bij de hornbach/intratuin misschien.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:33

Het papierspul waar ik ervaring mee heb is carefresh van supreme. Ik heb het zelf alleen gebruikt na de operatie van mijn voedster, dus ik kan niet zeggen hoe het bevalt bij gebruik in normale omstandigheden.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:36

sweetwendy schreef:
Ja dan 1 inderdaad, misschien dat ik dan nog overweeg voor een 2e want inderdaad ze vinden het leuker met gezelschap erbij..
Ik wil nu liever even kijken voor iets anders. Het konijntje is ook net vorige week geboren, dus heb nog wel even tijd :)

Wat leer je eigenlijk op dat opleiding? Blijkbaar niet eens beetje konijnenkunde????

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 18:48

MoonChloe schreef:
sweetwendy schreef:

Wat leer je eigenlijk op dat opleiding? Blijkbaar niet eens beetje konijnenkunde????

Pardon hoezo?
Ik wil weten wat de ervaringen zijn en wat jullie ervoor gebruiken..
Sorry hoor dat ik dat vraag..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:51

sweetwendy schreef:
sweetwendy schreef:

Pardon hoezo?
Sorry hoor dat ik dat vraag..[/quote]

Ze bedoelt dat konijnen groepsdieren zijn en twee konijnen dus een slimme keus is. :)

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:18

[/quote]
Wat leer je eigenlijk op dat opleiding? Blijkbaar niet eens beetje konijnenkunde????[/quote]

Pardon hoezo?
Sorry hoor dat ik dat vraag..[/quote]

Ze bedoelt dat konijnen groepsdieren zijn en twee konijnen dus een slimme keus is. :)[/quote]

Ja maar ik zeg tog niet dat ik alleen maar 1 wil/moet hebben..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:23

Is hij allergisch voor stof of voor zaagsel?

Zelf ben ik behoorlijk gevoelig voor stof en met zaagsel gaat het op dit moment goed, al is het wanneer ze er uitgebreid in graven wel irritatie. Ik ben dus ook nog aan het uitvogelen (maar ik heb ze nu 5 dagen). Wel was stro een ramp, na 2 dagen heb ik de gehele kooi al moeten verschonen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:25

Ik gebruik een pak/zak hooi voor de cavia's(okee wat anders dan een konijn) per week. Mss kun je buiten verschonen zoals Floor voorstelt? En dan een tijdje wachten voor je konijn weer naar binnen gaat.
Hooi kunnen ze eten, is niet duur en is lekker zacht. Ik pak ook wel hooi van de paarden mee, dan is het helemaal niet duur.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:08

Vlas is toch een stuk minder stoffig als grof zaagsel?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:05

Dat is inderdaad minder stoffig ja. Ik zou ook geen zaagsel gebruiken. Ik ben dan niet allergisch daarvoor, maar hier was alles na een dag al bedekt met een fijn laagje wit gruis. Het maakt dan dus niet uit waar je de kooi schoon gaat maken, je vriend zal er wel last van hebben.

Er bestaan overigens ook nog stro-korrels. Misschien dat hij hier minder last van heeft? Waar je ook op moet letten. Er zit nogal verschil in verschillende merken. Is je vriend allergisch voor het ene merk, probeer dan ook een ander merk en schrijf niet meteen die bodembedekking af.

Ik lees nu dat het konijntje binnen komt te staan. Je zou ook alleen een krant op de bodem kunnen leggen of een stuk plaid en dan alleen in het wctje bodembedekking. Mijn konijnen hier (staan binnen) hebben geen behoefte aan bodembedekking. Alles word eruit gespit, zodat ze op een kaal plekje kunnen slapen en ik las op Bunny bunch dat er meerdere binnenkonijnen dit doen. Die van mij hebben dus alleen bodembedekking in en onder/naast het wctje en voor de rest niet.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 19:09

bedankt voor de reacties.

Wat raar dat er meerdere binnen konijnen zijn die geen bodembedekking hebben..ben gewend dat ze dat altijd hebben :P

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:42

Ik doe dat ook, hier een kattenbak met strooisel in het hok. Ik heb een hele tijd daarnaast ook een katoenen kleed gebruikt, maar als ze de kans kregen lagen ze er liever naast, zeker in de zomermaanden. Dus het kleed is weggegaan. Die kattenbak is groot genoeg om redelijk in te liggen, met zo'n klein hoektoiletje zou ik het niet doen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:06

Ik vind carefresh van supreme erg fijn voor binnen. Stoft niet, stinkt niet snel, is lekker zacht :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:10

mijn konijn zit binnen en heeft ook geen bodembedekking.
Ik gebruik wel die korrels(geperst hout zoals hierboven) in zijn poepbakje.