Voedings vraagje voor een 1 jaar oude kat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Voedings vraagje voor een 1 jaar oude kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 20:49

Hoi.

Ik ga zaterdag een jong katje op halen voor bij mijn ouders thuis. Het beestje word 19 mei 1 jaar en krijgt daar Tom Poes te eten. Nu wil ik hem wat beters gaan voeren. Ik heb van de dierenwinkel een zak Royal Canïn brokken gehaald. Op hun advies heb ik de Fit 32 voor volwassen katten aangeschaft. Ik heb bij de Vomar ook maar een zak Tom Poes gehaald. Want het lijkt mij niet goed om van de een op de andere dag van voer te wisselen.

Nu is mijn vraag:

* Kan ik wel in 1x van voer wisselen? Of is het verstandig om het eerst te mengen? Of zal ik gewoon 2 bakjes neer zetten zodat hij zelf kan kiezen ??

* En het RC voer is een volledig voer. Dus je hoeft er niks anders bij te geven. Maar dat lijkt mij ook zo'n saaie bedoening. Nu heb ik er blikjes van 70gr bij gehaald van Almo Nature. Kan ik hem daarvan een half blikje per dag erbij geven? Een kwart 's ochtends en een kwart 's avonds? Of is dat te veel?

* En geef je de brokjes ook in porties? Of zorg je dat dat altijd beschikbaar is?

Onze vorige kat had nl al jaren een speciaal voedings patroon. Nl tot wel 7x per dag een klein beetje uit een zakje van RC of uit een ander duur blikje. Dit omdat hij het er anders uit gooide. Dus kleine porties, anders accepteerde zijn maag het niet. Maar is was dus al jaren zo. Dus ik kan het me niet meer echt herinneren hoe het voedings patroon van onze kat eruit zag in zijn jongere jaren. (Ik was toen nog best jong)

Hier 2 foto's van het katje. Het is een (nu nog) ongecastreerde kater.

Afbeelding

Afbeelding

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:45

Oh, wat een leukerd! :))

De meeste katten kunnen vrij makkelijk van voer switchen, maar voor de zekerheid zou ik de eerste 1 a 2 weken even bijmengen. Er gaat natuurlijk al heel veel veranderen door de nieuwe omgeving, en als je dan ook meteen het voer omgooit dan kan dat ooit weleens problemen geven. Als ik in jouw schoenen stond, dan zou ik beginnen met een paar dagen alleen TomPoes omdat ie dat gewend is, en daarna de RC bij gaan mengen.

Ik heb zelf een voorkeur voor alleen droogvoer. Onze katten doen het daar het beste op. Geen gedoe met diarree enzo, wat bij natvoer vaker voorkomt. Een nadeel van blikvoer vind ik dat katten sneller gaan schooien. Als ze dat geluid eenmaal kennen dan kunnen ze de oren van je kop zeuren :))

Wij voeren hier 3 keer per dag. We hebben 1 kat die op dieetvoer staat, vandaar dat we het een beetje in de gaten moeten houden. Als dat niet zo zou zijn, dan zou ik onbeperkt droogvoer klaarzetten, tenzij er een veelvraat bij zit die echt aanleg heeft om te dik te worden. Maar goed, ook hier zijn de meningen over verdeeld. Zoveel mensen, zoveel meningen :)

Alvast heel veel plezier met elkaar!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 22:55

Bedankt !! :D

Een compleet droogvoeder is in principe ook genoeg. Op de zak staat dat er alles in zit. De meneer van de winkel zei dat ook. Maar ik hou er van om mn kat lekker te verwennen... :oo Dus ik weet niet beter dan dat een kat van ons schooit... :oo

Maar dat lijkt jou dus ook een goed idee... Eerst even mengen... Ja dat idee had ik zelf ook al... Maar toch altijd fijn als er mensen zijn die het met je eens zijn... :P

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:57

Wat top dat je er zo over nadenkt! RC is zeker volledig, maar zou het in het begin zeker mengen en dan de verhouding steeds wat aanpassen.

Verder zijn die blikjes van Almo Nature uitstekend van kwaliteit, dus je gaat zeer verantwoord verwennen straks :)

Bij mij staat er overigens gewoon 24/7 brok beschikbaar, waardoor ze zelf meerdere keren per dag wat pakken. Wat een leuk dier zeg!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 23:04

Zeg !! Stelletje engerds. Ik denk iedere keer dat ik op zn flikker krijg, als ik bij mn bookmarks kijk en een groen naampje zie staan.... :')

Maar goed... :P Ik ben idd altijd wel van het betere (duurdere) voedsel. Daar zit toch altijd wat minder zout in. En gewoon minder troep. (Maar dat mag ook wel voor die prijs) :=
Maar zal ik er voor zorgen dat hij altijd brokjes tot zijn beschikking heeft? Of is het beter om het in porties te geven? Of is dat even aankijken of het een grote vreetzak is die iedere keer zn bakje in 1x leeg eet? Want dan moet ik het natuurlijk wel in porties gaan geven. Hoeveel gram heeft een katje als dit wat binnen en buiten komt eigenlijk nodig per dag? Als hij ook een half blikje Almo Nature krijgt ??

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:06

Wat een leukie! <3
Ik heb het bijna net zo gedaan als wat jij van plan bent.
Ons katje komt uit het asiel, zij kreeg daar al RC voor volwassen katten.
Ik ben overgegaan op RC voor gesteriliseerde katten omdat ze maar "honger" bleef houden (lees zeuren :D )
T is maar een klein poesje, ik weeg iedere avond 40 gram af en daar krijgt ze verspreid over de dag wat van.
Als ik werk dan krijgt ze wat minder verspreid :P
En een half blikje almo nature voor de lekker.
Dat blikje wil ik in de zomer inzetten om haar naar binnen te lokken want ik wil haar 'snachts niet buiten hebben.
Ik heb eerst het voer wel gemengd maarhet maakte Abby niet zoveel uit.
Vergeet het water niet.
(foto's van onze kat in mijn profiel)

Op de zak staat hoeveel je zou moeten geven, ik geef dus minder want ik vond dat ze wat dik werd.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:09

Ik zou in het begin ook eerst even mengen :j

Ik voer zelf Nature's Best van Hills, voor mijn nu bijna 2 jaar oude gecastreerde poes, die doet het daar echt super op :j Ze glimt zo dat je bijna jezelf in haar kan zien :j Ik voer haar helemaal niks bij, heb het wel geprobeerd, maar ze moet er niet zo veel van hebben eigenlijk.
Ik voer wel in porties, op de zak staat hoeveel ze ongeveer mogen hebben, dat meet ik 's morgens af in een maatbeker. Dan krijgt ze daar 's morgens, 's middags als ik thuis komt van het werk en 's avonds als ik naar bed ga van. Als ik op bed ga is de maatbeker leeg. Ze krijgt eigenlijk alleen als ze het bakje ook leeg heeft. Als er nog veel inzit, doe ik er maar een paar nieuwe bij, ze weet wanneer ze krijgt en wil dan de "oude" brokken niet meer opeten. Elke avond na het eten was ik de bakjes af en zijn ze dus tot het naar bed gaan leeg. Ze zeurt niet om eten dus het zal wel goed zijn :j Ze zeurt alleen op de momenten dat ze gewend is eten te krijgen.

Het enige wat ze doet is erg knoeien met het eten. Heb dit nagevraagd bij de DA en het is niet erg. Ze heeft geen voortanden aan de bovenkant (foutje in de aanleg, wel babytandjes gehad, maar nooit nieuwe gekomen :+ Ze mist alleen de grote hoektanden) dus soms een beetje moeite met brokjes oppakken......

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 23:11

@ justkid:

Ahw !! Jou kat is een tijgert !!! <3

Maar water is idd erg belangrijk. Ik ben zoizo gewent om minimaal 1x per dag het water te verversen.
Ik heb die Almo Nature nog nooit gevoerd. Maar het verkoop praatje van die vent van de winkel sprak me wel aan. Dus ik dacht, waarom niet. Maar ik hoor alleen maar positieve berichten. :D
Hoeveel gram brokjes denk je dat dit pluizebolletje moet hebben per dag ??

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 23:15

@ SAKKIA:

Eeeh... Wat moet ik me voorstellen bij een gecastreerde poes?? :')

Ah. Die van jou heeft ook sterallures... :D Als ze weet dat ze verse krijgt. Is het oude niet meer goed genoeg... :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:18

Je moet even als je voer gaat halen zo'n maatbeker vragen :j Dan kun je het goed afwegen, op de zak dan even kijken hoeveel ze nodig heeft, eventueel de kat even wegen en dan staat er op de zak een tabel.
Dan gewoon even de kat goed in de gaten houden, als hij wat dun wordt dan voer je wat meer, wordt ie te dik dan wat minder. Ligt er namelijk ook maar net aan hoeveel beweging ie krijgt :+
Die van ons is vaak de hele dagen buiten en als ik vrij ben zie ik haar vaak druk door de tuin rennen e.d. logisch dat ze dan wat meer nodig heeft dan op de zak staat aangegeven.

Ondertussen dat ik dit typ komt ze voor het eerst sinds ze bij ons is bij me op schoot liggen :+ Let wel ik heb haar als kitten al gekregen, ze is ontzettend lief maar dus niet knuffelig :+

Een gecastreerde poes kan ook hoor, veel mensen weten dat niet, maar dan halen ze alles weg en "knippen" ze niet alleen de eileiders ;) Die van mij heeft dus ook geen baarmoeder e.d. meer.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:19

Darkness85 schreef:
@ SAKKIA:

Eeeh... Wat moet ik me voorstellen bij een gecastreerde poes?? :')

Ah. Die van jou heeft ook sterallures... :D Als ze weet dat ze verse krijgt. Is het oude niet meer goed genoeg... :D

Dat laatste hebben veel katten trouwens hoor ;) Mijn oude kat liet zich nog in het ootje nemen door alleen even het bakje op te tillen en te schudden, maar dat trapt deze dus niet in :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:27

Jouw katje lijkt me ook niet zo groot, die van ons vond ik wat schraal toen we haar kregen
dus heb ik haar in het begin steeds als ze wat vroeg weer een beetje gegeven. :Y)
Dat was geen goed plan, ik ben van 60 gram al heeeeel snel op 40 gram en dat halve blikje gekomen.
Volgens mij kan ze zelfs nog wel wat minder maar dan wordt het wel erg weinig.
Volgens mij moet je gewoon even aankijken.
Wij hebben haar nu een half jaartje, dus je weet het vrij snel.

Onze kat heeft ook geen bovenhoektandjes daarom kijkt ze volgens mij soms zo eng :')
O en ook een knik in haar staart, ze is een beetje mislukt := maar zooooo leuk <3

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 08:38

@ SAKKIA: Ik heb een heel nauwkeurig digitaal weegschaaltje voor dingen tot 3 kg Dus dat wegen van de brokjes komt wel goed.. En we gaan toch vrij vlot na aankomst van de kat naar de DA voor de chip en de castratie. Dus dan kan hij gelijk even gewogen worden daar. En anders gewoon in mijn armen op onze eigen digitale weegschaal. ;) En ik hoop dat die van ons veel beweging gaat krijgen. Hij is daar nooit "echt" buiten gekomen. Een beetje aangelijnd in de achtertuin. Daar moest hij het mee doen. Maar hier mag hij als hij gewent is en samen met mij aan het tuigje de buurt verkend heeft gewoon lekker naar buiten. Ik woon aan de rand van een klein dorpje. Met een groot grasveld voor de deur. En veel moestuintjes, en bosjes en wat bomen. En bij ons zijn er veel katten in de straat. Dus hij mag naar hartenlust buiten klootviolen. :P

En ik dacht dat ze bij een poes altijd de baarmoeder weg haalde. Ik dacht dat dat gewoon steriliseren was. Maar wij hebben ook alleen maat mannen gehad.....

Wat lief dat ze dan toch eindelijk bij je op schoot komt... :D

@ justkid: Hij lijkt me op de foto idd niet zo heel groot. Maar wel aardig wollig/breed. Dus is een kat dat in mijn ogen vrij snel. Want onze Moor was een magere kat. Moor miste ook 1 slagtand. Afentoe als hij gaapte, dan vouwde zo'n wang/snoet flap naar binnen, en dat zag er altijd zo hilarisch uit... :P

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:15

Darkness85 schreef:
justkid: Hij lijkt me op de foto idd niet zo heel groot. Maar wel aardig wollig/breed. Dus is een kat dat in mijn ogen vrij snel. Want onze Moor was een magere kat. Moor miste ook 1 slagtand. Afentoe als hij gaapte, dan vouwde zo'n wang/snoet flap naar binnen, en dat zag er altijd zo hilarisch uit... :P

En hier probeer ik nog altijd een foto van te maken van onze kat, die heeft het altijd verkeerd zitten en als ze dan omhoog kijkt zie je zo'n hele rij van die kleine tandjes :+

Oh zo'n klein weegschaaltje is ook handig, maar die heb ik niet vandaar dat ik de maatbeker heb en ik vind het handig om het daar in te doen voor de hele dag. Hoef ik alleen maar 's morgens af te wegen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:28

Ik heb de hele dag brokken staan (RC sensible omdat 1 van de 2 enorm aan de race gaat als ie ook maar iets anders krijgt) en dat gaat goed.
Mijn ragdoll is nu keurig op gewicht en de race kat komt nu lekker bij. De ragdoll verwen ik af en toe wat met vers vlees, kuiken of een klein blikje gourmet(vind ie zo lekker dat ik die even door de vingers zie).

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:20

Vandaag ga je hem ophalen toch? plaats je nog wel foto's? *-:)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 19:04

@ SAKKIA: Ik denk die dat ik ga afwegen. Das zo'n gedoe. Ik hou gewoon het gewicht/uiterlijk van de kat goed in de gaten.

@ Justkid: Ik heb de kat idd vandaag opgehaald. Het is zo'n droppie... :j Maar ik ben nu niet thuis. Is ben bij mn vriend. Ik heb wel een paar foto's gemaakt vanmiddag toen hij net bij ons thuis was. Die zal ik morgenavond wel even plaatsen als ik weer bij mn moeder thuis ben.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:34

Foto's komen er voorlopig niet. Ik ben alweer helemaal klaar met die poedersuiker kat. Hij heeft mn hele gezicht open gekrabt tot mn oren aan toe. Het is de kat van mn moeder dus ze zoekt t voorlopig ook maar even uit met dat beest.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:08

Nah -O- wat een ondankbaar beest
Doe je daar zo je best voor. _-:(
(moet stiekem wel een beetje lachen om jouw post :D Y;( )

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 18:23

Ik snap dat je moest lachen... Zou ik ook doen... Leedvermaak is het leukste wat er is... :D
Ik zal even neer typen wat er is gebeurt waardoor ik ben gekrabt>>>

"Ik heb m buiten weer "uitgelaten" / de boel laten verkennen aan het tuigje. Dit keer heeft hij kennis gemaakt met de 2 katten van 2 huizen verderop. Veel gegrom van de tegenpartij. Na 20 min was ik het wel een beetje zat en heb ik m mee genomen. Eerst gewoon aan het lijntje, later in de poort even opgetild en verder gelopen. Hij leek gewoon kalm. Maar toen ik m 2 tellen vast had, wende hij zich tot mij en begon onder luid gegrom/geblaas hard en snel uit te halen. Met als resultaat dat ik een bloedend oor heb. Een giga grote en diepe kras over mn neus. En nog wat kleine haaltjes over de rest van mn gezicht. Het bloedde echt flink zeg.
Dus ik loop nu over straat met een dikke brede korst op mn neus. Erg charmant... :P "

Maar ik wil hem nog wel het voordeel van de twijfel gunnen. (Ik ben te veel katten gek, ik kan die beesten nooit weerstaan) Ik heb m tenslotte wel weg gehaald bij een territorium ruzie. Zoiets heb ik ook welk eens bij mijn vorige erg lieve kat gedaan. En toen greep hij me ook. Dus vooruit.
Sjaak is nu ook echt geslachtsrijp geworden. En het voorjaar hangt in de lucht. Dus dat beest is zo geil als boter. Hij loopt ook de hele tijd over de grond te rollen en erg zeurderig/krolsig te miauwen. En hij heeft ook geblaast en gegromd naar mn moeder toen ze hem (na 1,5u in de tuin te hebben gespeeld aan zn lijntje) binnen haalde. Hij had t zo druk met z'n krolsigheid dat hij dat niet pikte.

Maar ik heb vanochtend gelijk de DA gebeld. En morgen ochtend om 9.15 kunnen we Sjaakie brengen. Dan is het hakkie tsjakkie weg zakkie... :Y) En ook laten we hem gelijk chippen, enten ontwormen. De hele handel. En dan hopen we dat als het voorjaar een beetje uit zn kop is wat makkelijker word. Hij heeft ook de hele kamer onder gesproeit. Wat een stank zeg... :+ Dus ik hoop dat t na de castratie allemaal wat beter word.

Want verder is het een lieve kat. Wil graag aangehaald worden. Praat terug als je wat tegen m zegt. Niks mis mee dus...

justkid

Re: Voedings vraagje voor een 1 jaar oude kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:27

Zo dat zal hem leren :')
Ik vond het vooral zo grappig vanwege je post precies daar boven :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:56

Ik heb stiekem ook heel erg moeten lachen om je vorige post. Niet omdat ik je die krassen gun (integendeel zelfs!) maar omdat je hele topic zo vredelievend verliep en je zo zorgzaam was, en vervolgens kan ie wat krijgen :))

Geef 'm inderdaad nog maar een tweede kans, dat verdient ie wel. Zeker als hij nog niet gewend is en met z'n hormonen overhoop ligt dan is het allemaal nogal wat. Door de kat aan een tuigje te doen en hem kennis te laten maken met zijn toekomstige rivalen, doe je (hoe goed bedoeld ook) eigenlijk wel iets tegennatuurlijks. Normaal gesproken vechten ze het samen uit en dan wordt de rangorde bepaald. Nu sta jij daar ineens tussen met je tuigje en dat is niet zoals het normaal gesproken verloopt. Je bedoelt het vast supergoed, laat dat voorop staan, maar ik zou het wat anders aanpakken ;)

Binnenkort toch maar een keer foto's? :D

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:12

@ justkid: Pcies... Hup zn ballen draf... :')

@ Oscar: Die "onaardige" post heb ik gelijk gepost na dat het gebeurt was. Ja, je hebt pijn, je bent boos, geschrokken... Tsja, dan kan hij op zo'n moment echt ophoepelen.... -:(- Maar ik denk dat de meeste mensen dat zouden hebben.

En ik heb m niet expres naar die andere katten toe geleid. Die zaten op dat moment gewoon voor. Ik wil hem eerst de weg naar huis laten zien voor ik m los laat. Of gooi jij je nieuwe kat ook gewoon naar buiten op hoop van zegen dat hij terug komt ???? :? En het kan best zijn dat jij het anders aan zou pakken. Maar gelukkig is iedereen anders he. ;) Anders zou het zo'n saaie boel worden. ;)

** Edit:

Ik zal even wat foto's van mn telefoon uploaden...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:22

Niet zo gepikeerd, ik zou zelf precies zo gereageerd hebben als ik half opengekrasd lag :j

Nee, ik gooi een nieuwe kat zeker niet zomaar naar buiten. Ik laat ze altijd eerst 3 weken binnen zodat ze goed gewend zijn en dan vinden ze vanzelf de weg naar huis terug.
En natuurlijk, iedereen is anders en het is jouw kat, daar mag je gelukkig mee doen wat je wilt :) Mijn opmerking was ook niet als kritiek bedoeld, hooguit om je een beetje inzicht te geven in het hoe en waarom :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:22

Deze 2 foto's zijn van zaterdag. Dus de dag dat hij bij ons gekomen is. Ze zijn een beetje wazig. Maar dr is beeld... :D

Languit in de huiskamer..
Afbeelding

Op onderzoek in de achtertuin...
Afbeelding