Welk kippenras geschikt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Welk kippenras geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:39

Ik zou graag enkele kippen willen.
Nu is natuurlijk de vraag welk ras?

Mijn voorkeur gaat uit naar een wat kleiner ras, mooi om te zien (is natuurlijk smaakafhankelijk), gemakkelijk tam te maken, zodat dochter ook zonder gevaar eitjes kan rapen en dat goed legt.

Ik ben benieuwd welk ras de bokkers mij kunnen aanraden.

Caira

Re: Welk kippenras geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:50

cochin krieltjes! Ze zijn geweldig tam, enorm grappig en leggen lieve kleine eitjes!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:52

Antwerps baardkrieltjes, erg lief en sociaal, en fijn klein.
Sabelpootjes, mooi om te zien, en ook heelvriendelijk.
Cochinnetjes, zijn ook erg leuk :)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:56

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:00

heey

Wij hebben Wyandotte Buff. Dat is de bruine krielvariant.
Ze zijn klein, heel makkelijk tam te maken en heel mooi.
Als je wilt kan ik wel een paar foto's maken en opsturen (in het weekend)

Ze leggen wel niet iedere dag eieren (maar die van ons wel het hele jaar door)
En we hebben ook regelmatig kuikens.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:01

wij kregen van onze wyandotjes elke dag 1 ei, we hadden er 2.
dus om de dag legden/lagen ze een ei

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:09

gipsyboy schreef:
wij kregen van onze wyandotjes elke dag 1 ei, we hadden er 2.
dus om de dag legden/lagen ze een ei

Ja dat bedoelde ik eigenlijk. om de dag, dat is bij ons ook zo ongeveer

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:29

Wij hadden een aseel, super tam en zo'n lief dier. heb wel de ervaring dat de grotere rassen makkelijkere tam te maken zijn dan de kleintjes,

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 14:47

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb net wat foto's opgezocht van de verschillende kippenrassen die jullie hebben aangedragen.

Moet me nog eens goed gaan verdiepen in hoe ze het beste gehouden kunnen worden.

Om de dag een eitje kan ik dus wel aanhouden met krielkipjes?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:34

Zijdehoentjes staat er om bekent heel kindvriendelijk te zijn. Het zijn zachte en lieve kipjes die makkelijk tam te krijgen zijn, ze zien er wel erg apart uit. :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:28

Ons zijdehoentje is een loedertje :D Daarom heet ze ook zo, hihi :')

Avaluna qua eitjes kun je dat wel aanhouden. Alleen in de winter worden het er misschien wat minder :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:23

Echt!? Hahaha......op school en op mijn werk mee te maken gehad en ik vind ze zo schattig. <3

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:06

Ik zou voor de cochinkriel of voor de wyandottekriel kipjes gaan. Die staan bekend als echte beginnerskipjes, makkelijk tam te krijgen en leggen zo'n 3 a 4 keer per week een eitje, dus voor de hobby goed genoeg :D Ook vliegen ze niet zo hoog (onze wyandottes konden max 1 meter omhoog fladderen :+), het zijn gewoon makkelijke en leuke kippetjes. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:11

RightOn schreef:
Zijdehoentjes staat er om bekent heel kindvriendelijk te zijn. Het zijn zachte en lieve kipjes die makkelijk tam te krijgen zijn, ze zien er wel erg apart uit. :)

Die van ons waren dat juist niet,(dat waren dan wel haantjes) maar die waren heel bang en ook echt loedertjes.
Wij hebben dan grotere kippen ( New Hamshires )
Die zijn heel vriendelijk,tam en leggen ong. 2 eieren per dag (2 kippen) verder hebben we -volgens mij- Wyandottes maar die leggen minder,en zijn een stuk minder tam.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:14

Ik breek hier even in. Net een hok gekocht. Nu op zoek naar kippen. Ik wil zijdehoentjes en twee legkippen.
En ons kent ons,denk dat ik wel wil gaan fokken met de hoentjes en dan vooral platenbont.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:19

Afbeelding

2 wyandotjes en 2 cochintjes in de keuken! Ze kwamen ook altijd 's zomers naast je zitten als je buiten zat te eten. Liefst op je stoelleuning want de kruimeltjes waren voor hun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:59

Sulmtalers?

Zijn erg leuke kipjes :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:15

jojoni schreef:
Ja dat bedoelde ik eigenlijk. om de dag, dat is bij ons ook zo ongeveer

Maar dat is vrij normaal hoor, tenzij je een echt legras hebt zit je niet snel aan 6 eieren per week per kip.
Dat is toch ook geen must? Als particulier houd je toch al snel een stuk of 5/6 kipjes want dat staat leuker dan 2, bij 5 kippen zou je dan 20 eieren per week hebben als ze er om de dag één leggen, daar moet je nog aardig tegenaan eten wil je dat op krijgen.

Maar wat betreft het ras; wyandotte of cochin, zijdehoenders zijn ook erg vriendelijk maar leggen niet zoveel, zijn wel heel broeds dus mocht je een haantje nemen krijg je gegarandeerd kuikentjes.
Naast de vriendelijkheid zou ik ook letten op het wel of niet kunnen vliegen, ik weet niet hoe je de ren/hok in gedachten hebt? Wanneer je geen volledig afgesloten ren hebt moet je wel opletten dat je een ras neemt wat niet al te best vliegt want in tegenstelling tot wat gedacht wordt kunnen veel kippen rassen goed vliegen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:23

Ik heb gewoon degelijke Duitse legkippen en een soort dat groene eieren legt.
De kippen zelf leggen gewoon elke dag een ei en zijn brutaal maar niet agressief.
De haan daar en tegen.... Die moet je altijd speciaal benaderen met geluidjes, want anders hangt ie in je broek. Ze hebben een groot hok en ren (speciaal in de winter heb je die hier nodig, want er scharrelt van alles rond de hoeve dat ook graag kip lust.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 05:51

kohtje schreef:
Ik breek hier even in. Net een hok gekocht. Nu op zoek naar kippen. Ik wil zijdehoentjes en twee legkippen.
En ons kent ons,denk dat ik wel wil gaan fokken met de hoentjes en dan vooral platenbont.

Bedoel je met legkippen de zogenaamde leghybriden? Daar zou ik dan toch nog even over nadenken als ik jou was. Leghybriden leggen weliswaar zeer goed maar dat is slechts van korte duur. Na het eerste jaar neemt de productie snel af en beginnen de mankementen vaak ook al te komen. Tenzij je toch al van plan bent om ze dan in de pan te stoppen denk ik dat je beter af bent met een ander, gezonder ras waar je langer plezier van hebt. Wij hebben bijvoorbeeld Australorp kippen en die leggen ook zeer goed. Zelf vind ik ze ook veel mooier om te zien dan een 'gewone' legkip. Broeds zijn ze zelden, wat erg praktisch is, tenzij je kuikens wilt. Ze zijn er in een krielvariant, dus misschien ook wel geschikt voor TS. Het is een rustig en verdraagzaam ras en onze (imposante) haan is bijvoorbeeld echt een lieve sul. Heel tam zijn onze kippen niet, maar ik denk dat ze op zich wel goed tam te maken zijn als je ze vanaf jonge leeftijd hebt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:23

Goeroe,bedankt voor de tip. Australorp vind ik ook erg mooi en stond al op het lijstje.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:58

Ik ben een grote fan van de Hollandse kriel. Heerlijk, levendig kipje.
Verder hebben we hier Zijdehoenders, super mak en heel vriendelijk en we hebben Sabelpootjes, ook een
alleraardigst kipje.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:12

anneliesdj schreef:
zijdehoenders zijn ook erg vriendelijk maar leggen niet zoveel, zijn wel heel broeds dus mocht je een haantje nemen krijg je gegarandeerd kuikentjes.
Naast de vriendelijkheid zou ik ook letten op het wel of niet kunnen vliegen, ik weet niet hoe je de ren/hok in gedachten hebt? Wanneer je geen volledig afgesloten ren hebt moet je wel opletten dat je een ras neemt wat niet al te best vliegt want in tegenstelling tot wat gedacht wordt kunnen veel kippen rassen goed vliegen.

Dat is waar ja, het zijn vaak op het overdreven af goede broeders en leggen niet zo veel.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 11:19

Wat ontzettend leuk, zoveel reacties *\o/* !

En wat een mooie en leuke kipjes en stoere, mooie haantjes <3 .

Wss maken we een grote, dichte ren, wij wonen direct aan een natuurgebied en midden in het veld, ben bang dat ze anders geen lang leven hebben.

Het zou leuk zijn als ze een beetje tam zijn, maar het belangrijkst is dat ze niet agressief zijn en ze je niet aanvallen als je eitjes komt rapen :') .

Hier staan vaker advertenties in de lokale huis- aan-huisbladen, is het aan te raden om daar te gaan kijken?
Kan ik het beste met jonge kipjes/kuikens beginnen?
Iemand nog een goede site die ik eens kan raadplegen?
Ik verheug me er trouwens hartstikke op
Heb altijd kippetjes willen hebben, maar manlief vond het wat minder qua eventuele stank, luizen etc., dus hij zei altijd als we een boerderij hebben dan kun je kipjes nemen...
Nou is het dus zover, joepie!
Wordt mijn verjaardagscadeau voor eind april!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:51

RightOn schreef:
Dat is waar ja, het zijn vaak op het overdreven af goede broeders en leggen niet zo veel.

Ik heb al wel verhalen gehoord van kipjes die zolang door blijven broeden dat ze zichzelf gewoon uithongeren, soms moet je ze er echt vanaf helpen.

@TS; je kunt ook prima gaan kijken bij advertentie's in huis aan huisblaadjes maar dat zullen vaak geen raskipjes zijn en dan weet je dus niet precies wat het karakter gaat zijn. Maar als jij daar gaat kijken, de kipjes staan je aan, ze leggen voldoende en ze zijn vriendelijk, waarom niet?

Tenzij je echt fokkerijambitie's hebt maakt dat natuurlijk niet uit.

Maar ik denk dat je gewoon voor Wyandotte moet gaan, zijn klein, schattig, leuk gekleurd, leggen goed, normaal broeds, vriendelijk en makkelijk tam te krijgen.
Hier een Wyandotte haan: (niet de krielvariant)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 10-03-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt