Cavia ademt zwaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Cavia ademt zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:41

Let op!! Ik bel morgen sowieso de dierenarts.

Goed, dat gezegd hebbende ;)
Mijn cavia (5.5 jaar oud) ademt zwaar. Je kunt haar flankjes duidelijk op en neer zien gaan. Ze heeft geen extreem verhoogde of verlaagde ademhaling. Ook eet ze nog gewoon, ze viel net met haar normale enthousiasme aan op een stuk komkommer. Ook als ik voor de kooi sta komt ze naar me toe gescharreld. Net de kooi verschoont, flinke dot hooi erin en ook daar viel ze direct op aan. Nou ligt ze rustig naar haar dinnetje Zazou in het hooi.
Qua etenslust en gedrag maak ik me niet heel erg zorgen. Maar die zware ademhaling zit me helemaal niet lekker, bel morgen ook even de DA.

Zijn er mensen die dit ook eens meegemaakt hebben met hun caviaatjes? Ben dus vooral op zoek naar ervaringen. Reacties als 'bel de DA' zijn niet nodig, dat doe ik morgen sowieso. Omdat ze nog goed eet, levendig is en zich normaal gedraagt bel ik niet vanavond laat nog de DA.

Thats_Me

Re: Cavia ademt zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:45

Toevallig ander/nieuw hooi? Andere bodembedekker of iets dergelijks? Kan zijn dat er te veel stof in zit waar ze last van heeft.

Je doet er verstandig aan morgen even de DA te bellen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:46

Wel een nieuwe baal hooi open gemaakt ja, maar dat is hetzelfde merk als altijd, namelijk VitaKraft alpenweide hooi. Samenstelling wisselt per pak maar in de bijna 4 jaar dat ik haar heb voer ik dit hooi al. Zazou (de andere knaaf) heeft nergens last van.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:51

Klinkt als een longontsteking. Goed dat je naar de da gaat morgen. Meestal met een antibioticakuurtje zijn ze er zo vanaf :j

Wel mee oppassen hoor, da is echt een must met zulke dingen, longontsteking gaan ze uiteindelijk aan dood zonder antibiotica. Denk dat het je netjes op tijd is op gevallen.

Niet in de tocht gestaan?

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:51

Ik heb hetzelfde, mijn 5,5 jarige caaf ademt ook zwaar.
Ben er mee naar de dierenarts geweest en ze kon niets afwijkend ontdekken.
Behalve die ademhaling...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:56

Nee ze staan absoluut niet in de tocht. Enige wat ik kan bedenken is dat het ventilatierooster in het raam afgelopen nachten heeft open gestaan en dat het toch te koud is geworden? Kamer voelt 's ochtends echter absoluut niet koud aan.

Jij hebt geen AB of iets dergelijks meegekregen BlackEyed? Moet het gewoon over gaan?

Ze slaapt nou in het hooi.

Heb even rond gekeken op Google, had ik beter niet kunnen doen. Maak me nou helemaal zorgen := Maar aan de andere kant, als ze écht naar was geweest had ze niet zo vol enthousiasme haar stuk komkommer gegeten toch? Toch? := :=

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:00

Berdien schreef:
Nee ze staan absoluut niet in de tocht. Enige wat ik kan bedenken is dat het ventilatierooster in het raam afgelopen nachten heeft open gestaan en dat het toch te koud is geworden? Kamer voelt 's ochtends echter absoluut niet koud aan.

Jij hebt geen AB of iets dergelijks meegekregen BlackEyed? Moet het gewoon over gaan?

Ze slaapt nou in het hooi.

Heb even rond gekeken op Google, had ik beter niet kunnen doen. Maak me nou helemaal zorgen := Maar aan de andere kant, als ze écht naar was geweest had ze niet zo vol enthousiasme haar stuk komkommer gegeten toch? Toch? := :=

Ja, nu je het zegt wel.
Dat was eigenlijk meer voor de blaasontsteking waar ik ook voor kwam.
De da dacht dat het zware ademhalen kwam omdat ze schijnbaar cystes aan haar eierstokken had en dat deze op haar longen drukten.

Misschien tocht het toch een klein beetje met het rooster open? :)
Merk het wel als ik even het raam open heb gezet (het tocht dan niet), dat de caaf ook gaat piepen met ademhalen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:02

Nee joh je hoeft je echt geen zorgen te maken als ze zich verder niet anders vertoont. Maar cavia's zijn gevoelige dieren, gezien haar leeftijd zou ik ook niet te makkelijk denken en gewoon morgen haar even laten checken.. Jaren geleden had mijn oude cavia ook een longontsteking. Antibiotica en weg was het.. Voor die 20-30 euro is het ook niet iets om te laten ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:15

Het raam blijft in ieder geval dicht zolang de temperaturen 's nachts zo zakken, dat is zeker.

Vorige keer dat ik met een knaafje naar de DA ging kwam ik met een leeg mandje weer thuis, toen had Pumba haar vriendinnetje Timon waarschijnlijk een infarct gehad. Direct mee naar de DA gegaan, mocht niet meer baten. Ben echt bang dat ik Pummie ook niet meer mee haar huis krijg :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 14:29

Pumba holde vanochtend net als anders rondjes toen ik de kamer in kwam "eten *\o/* eten *\o/* eten *\o/* " Wel ademde ze nog steeds anders dan normaal.
Net even met de DA gebeld, ga vanavond met haar langs :j

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:33

Volgens mij is dat redelijk 'normaal' bij oudere caafs.. ik zie het bij die van mij ook wel, niet dat ik ze echt heel erg hoor ademhalen, jij wel? Als ze lekker rondscharrelt en goed eet en je verder niets afwijkends kunt vinden hoef je je volgens mij geen zorgen te maken en is ook een DA niet nodig (Kom je soms idd slechter weg dan dat je er heen gaat...) Naar welke in Groningen ga jij? Ben over geen één tevreden hier.. :( In appingedam zit wel een goede! Dallenga..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:38

Zo begon het gesukkel met een van de knaafjes van mijn vriendin ook. Zou een ontsteking van de voorste luchtwegen zijn. AB gekregen, wat verbetering maar niet genoeg, dus nog een keer verlenging, en dat leek wat te helpen. Tot ze ik geloof een week of 6 later toch weer zwaarder begon te pompen en het wat benauwd kreeg. Longontstekinkje erbij en verdenking op stofallergie. Spuit Prednison erin, weer AB, en voor de zekerheid op een andere bedding en een nieuw pak hooi. Heeft bij haar helaas niet mogen baten. Ze was pas 4,5 jaar.
De andere 2 hebben er bij ons niets aan overgehouden trouwens.

Beterschap voor je knaafje!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:15

Pumba heeft een longontsteking. DA heeft naar haar longetjes geluisterd en toen was het direct duidelijk. In een beginnend stadium, Pumba schranste ondertussen onverstoorbaar verder aan haar hooi :') Ze heeft een prikje gehad en moet de komende tien dagen 2x per dag antibioticum. DA vond haar verder in goede conditie.
Pumba liet ook duidelijk merken verder niet ziekig te zijn, ze heeft in de auto en bij de DA alleen maar gegeten, gegeten en gegeten :')
DA verwacht dat ze er zonder meer weer helemaal bovenop komt :j

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:17

Onze cavia was ook al wat ouder (jaar of 4) en die kreeg eeen hele oude kop, en haar ademshaling werd ook steeds zwaarder. Tot we op het punt stonden om de cavia naar de dierenarts te brengen, is ze gestikt in de armen van m'n zus. Ze was vrij benauwd, maar we hadden niet het idee dat ze elk moment kon stikken.
DUs hou 'm goed in de gaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:17

Gelukkig dat de prognose goed is Berdien. Kleine knaafjes kunnen grote vriendjes zijn... :j

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:19

Dat klinkt hoopvol ts :j Goed dat je er zo snel bij was!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:31

DA gaf aan dat als je zoiets inderdaad te lang laat sluimeren en afwacht tot ze niet meer eten en koortsig zijn het dan verrekte lastig wordt om ze erdoor te krijgen. Pumba eet ondertussen gewoon door, de komkommer ging net ook rap naar binnen. Ben wel heel blij dat ik heen ben gegaan :j Moet er niet aan denken om Pumba kwijt te raken :n

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 09:15

Pumba-update: het gaat goed :j haar ademhaling is al weer zo goed als normaal en ze eet me arm :') Wel wil ze de AB echt NIET. Gewoon niet. Ze klemt haar kaakjes stijf op elkaar, spartelt als een malle en uiteindelijk zitten we beiden onder het naar amaretto ruikende goedje. Nog 8 dagen, dan is het flesje als het goed is leeg :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:21

Berdien, er bestaat een AB met bananensmaak. Misschien daar even naar vragen bij je DA?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 11:21

Die ken ik, die heeft Timon jaaaaren geleden gehad toen ze blaasgruis had. Volgens de DA was deze AB het beste om de longonsteking weg te krijgen. Vrees ook dat het smaakje zelf niet gaat helpen, ze wil gewoon NIET iets in haar bekje gespoten krijgen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:24

Sonja schreef:
Berdien, er bestaat een AB met bananensmaak. Misschien daar even naar vragen bij je DA?

Dat kunnen cavia's wsl niet hebben, de enige soort antibiotica die ongevaarlijk is voor cavia's (vanwege hun extreem gevoelig maag-darmstelsel) is Baytril. Ik denk dat de TS deze mee heeft gekregen, er is nml. maar één (minder goed) alternatief. Helaas dus weinig keus qua smaakjes.
(Gefeliciteerd!)

Gelukkig dat het goed gaat met je caaf TS! Vaak merken mensen zoiets te laat op en dan zijn de rapen gaar. Gelukkig zag jij het snel en heb je actie ondernomen. Super!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:27

Fijn om te lezen dat het goed met haar gaat! :)
Wel vervelend dat ze zo tegenspartelt bij het geven van de AB.. Zou ook zo geen tips weten om het te vergemakkelijken, nog even doorbijten dan maar!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 13:02

Ik heb iets Exofortodingens? Weet niet precies hoe het heet, zal het als ik thuis ben even opzoeken. Zit nou op mijn werk namelijk.
Ah! De bon biedt uitkomst :P
Ze heeft: Enrofloxoral drops, 10 dagen lang 2x daags 0.5 ml en ze heeft een injectie gehad met Baytril (0.2cc) en Dexadreson (0.2cc).

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:57

Mijn beertje heeft hetzelfde := ademt zwaar, kan z'n hele flanken op en neer zien gaan op het ritme van zijn ademhaling :\

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 15:01

Ben je al bij de DA geweest dan?