Vrijdag hond onder het mes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Vrijdag hond onder het mes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 12:26

Nou, spannend... Net DA gebeld en vrijdag gaat mn oudste hond onder het mes... Wel afhankelijk van het bloedonderzoek aangezien ze 12 is.
Afbeelding

Ze heeft een kyste/gezwel tussen de teentjes van dr voorpoot die maar blijft groeien, dus die wordt weg gehaald (mits ze onder narcose mag)....

Iemand hier ervaring met zoiets? Heb ze als pup laten steriliseren en verder nooit wat gehad, dus ik knijp m best eigenlijk....

sjorsie

Re: Vrijdag hond onder het mes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:38

kan ze niet alleen plaatselijk verdoofd worden, toch best eng bij een wat oudere hond, hoop voor je dat de tests goed uitvallen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:46

Mijn hond is op haar 10e nog gesteriliseerd ivm een baarmoederontsteking.
Ondertussen had zij ook allerlei kwalen als cushing, een ruggenmergverlamming en een ontstokken dikke darm. Al met al heeft ze de narcose glansrijk doorstaan. Het narcosebeleid van onze DA is ook erg erg goed. Dat vind ik wel heel belangrijk. Ze wilde gelijk dezelfde avond weer wandelen en wilde de volgende ochtend alweer met haar balletje spelen. Werkt jouw DA met gasnarcose? Weet je dat?

Edit: plaatselijke verdoving is waarschijnlijk geen optie. De hond blijft daar niet genoeg stil voor liggen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 12:54

Nee, ik weet niet wat voor narcose. We moeten er om 8.45 zijn, dan krijgt ze bloedonderzoek en mits dat goed is wordt ze rond 9.15 onder narcose gebracht. Operatie zelf zal een uurtje zijn, kunnen we gewoon op wachten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:57

Een kennis heeft dat laatst gehad met een (oudere) Basset en dat is allemaal goed gegaan. Ik zou voor gasnarcose gaan, wel vaak iets duurder maar veiliger.
Heel veel sterkte vrijdag, is toch altijd spannend.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:57

Vraag even na of de hond tijdens de operatie ook beademd wordt. Dit doen ze door een tube in te brengen. Hierdoor wordt de ademhaling tijdelijk overgenomen en daarmee ontzien ze het hartje. Je hoort veel dat honden een tijd na een operatie waarbij niet beademd is, alsnog komen te overlijden. Simpelweg omdat het hart het zwaar te verduren heeft gehad.

Het kan zijn dat ze narcotiseren met ketamine. Hierdoor worden de honden wat shiverig en shakerig, maar zorgt er wel voor dat ze in één keer 'weg' zijn en niet hoeven te vechten tegen het roesje. Hetgeen toch wel een klein traumatje kan veroorzaken..

Succes!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 15:59

Ik ga er vanuit dat de kliniek weet waar ze mee bezig zijn. Vind het een beetje vaag om een DA die er jaren voor geleerd heeft de les te gaan lezen van doe het maar zus of zo, want dat heb ik op internet gelezen....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:02

Onze toen 12,5 jarige kruising bordercollie/greyhound is afgelopen september geopereert aan een tumor aan zijn poot. Ondanks dat we niet zeker wisten of hij geintubeert kon worden vanwege 1 verlamde stemband is alles vlekkeloos verlopen. Wel met een iets minder zware narcose en gas geloof ik voor de zekerheid maar hij was vlot weer bij kennis en heeft van de narcose zelf geen nadelen ondervonden. Maar ik moet er wel bij zetten dat voor hem er geen keus was het was dit of dood dus dan neem je makkelijker het risico van de narcose.

Hopelijk gaat het vrijdag goed en is ze snel weer de oude en kan ze weer goed lopen zonder nare bult onder haar voetje.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:24

stef schreef:
Ik ga er vanuit dat de kliniek weet waar ze mee bezig zijn. Vind het een beetje vaag om een DA die er jaren voor geleerd heeft de les te gaan lezen van doe het maar zus of zo, want dat heb ik op internet gelezen....

Je hoeft hem ook niet de les te lezen. Ik weet uit ervaring via mijn werk dat het er maar helemaal van afhangt of een dier geintubeerd wordt. Ik geef hier zelf de voorkeur aan en zou hier dus naar vragen. Als een dierenarts aangeeft mijn hond tijdens de operatie niet te beademen, zou ik afzien van de ingreep in die kliniek. Dan zou ik op zoek gaan naar een praktijk die wel beademd.

Hoef je die beste man niet de les voor te lezen hoor ;)

Bovendien heb ik dit niet 'van internet' maar zijn het mijn eigen ervaringen en bevindingen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:32

Ik ga met Rens_ke mee. Gasnarcose daar is het algemeen van bekend dat het veiliger is. Mijn ervaring is dat het geen kwaad kan om een beetje proactief te zijn en niet louter te varen op een dierenarts.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 16:33

ja, jou eigen ervaringen, maar IK heb dat van internet

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:50

Tja als je er op internet naar vraagt, krijg je verhalen en vaak ook adviezen vanaf internet. Durf je het er niet met je DA over te hebben? Niet alles wat op internet staat is flauwekul.
Kijk hier maar eens over de verschillende types narcose

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... ult.aspx#6

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 16:52

Ik vraag om ervaringen, met name om mezelf gerust te stellen, er worden dagelijks 100en dieren geopereerd, en tja, een risico is er altijd, dat weet ik ook. Maar ik vind mezelf niet de persoon om mijn DA te gaan adviseren welk narcosemiddel hij moet gebruiken. Als je dat vertrouwen al niet hebt, wat moet je dan?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:53

Rens_ke schreef:
Vraag even na of de hond tijdens de operatie ook beademd wordt. Dit doen ze door een tube in te brengen. Hierdoor wordt de ademhaling tijdelijk overgenomen en daarmee ontzien ze het hartje. Je hoort veel dat honden een tijd na een operatie waarbij niet beademd is, alsnog komen te overlijden. Simpelweg omdat het hart het zwaar te verduren heeft gehad.

Het kan zijn dat ze narcotiseren met ketamine. Hierdoor worden de honden wat shiverig en shakerig, maar zorgt er wel voor dat ze in één keer 'weg' zijn en niet hoeven te vechten tegen het roesje. Hetgeen toch wel een klein traumatje kan veroorzaken..

Succes!

Ketamine is een erg sterke pijnstiller en zorgt vaak voor wat waanideeen. Daarom wordt dit (vaak) icm Domitor gegeven. Ook wordt er vaak wel en lijntje geplaatst (infuus) om snel medicatie te kunnen toedienen, en vooral bij oudere honden voor de nierfunctie en afvoer van afvalstoffen. Het narcosemiddel wordt ook sneller opgenomen en is sneller uitgewerkt dan wanneer het in de spieren wordt gegeven. Soms kan het niet anders omdat de hond zich niet laat prikken, en vooral een jack met zijn kromme pootjes.hihi...
Het is een relatieve kleine ingreep (mits de teenkootjes niet worden verwijderd).
Let wel!! Elke narcose is een risico, jong of oud!!

Succes

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:04

stef schreef:
Ik vraag om ervaringen, met name om mezelf gerust te stellen, er worden dagelijks 100en dieren geopereerd, en tja, een risico is er altijd, dat weet ik ook. Maar ik vind mezelf niet de persoon om mijn DA te gaan adviseren welk narcosemiddel hij moet gebruiken. Als je dat vertrouwen al niet hebt, wat moet je dan?

Ik heb veel ervaringen (ben assistente) en daarom weet ik ook dat elke praktijk anders werkt. Wij gebruiken de veiligste methoden, en jouw praktijk ook wel(denk ik), anders deden ze niet uit voorzorg een bo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 17:06

Ultrolig, t is geen jack hoor ;). Of er teentjes verwijdert moeten worden kunnen ze pas tijdens de operatie bepalen, ligt er ook aan hoeveel huid ze over houden om de boel weer dicht te maken (althans, dat is mij verteld ;) )
Operatie zou zo'n uurtje duren....

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:08

Mijn golden retriever teefje van 12 jaar is een maand geleden ook geopereerd, en onder gehele narcose gegaan. Zij had een flink gezwel aan de zijkant van haar lijf. De operatie is helemaal goed gegaan en
hebben aan zowel de operatie als de narcose geen (nakomende) problemen ondervonden.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:09

Hoi Stef,

Mijn hond van ruim 12 jaar oud gaat morgen helaas voor de 4e keer in 3 maanden tijd onder narcose. Dit is de laatste keer, ze gaan of de knie vastzetten, of amputeren of ik moet hem in laten slapen. Ik moet nog een beslissing nemen over de laatste 2 opties, dit is dus als het gewricht tijdens de operatie te zwak blijkt voor de 1e optie. De eerste 3 operaties en narcoses zijn prima gegaan maar helaas waren er elke keer complicaties waardoor het materiaal niet bleef zitten.

Ik heb het hier verdomde moeilijk mee kan ik je vertellen. Maar qua narcose is er zoals je ziet niet altijd reden tot zorg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 17:13

Kan me voorstellen dat je het daar heel moeilijk mee hebt Puma, want jeetje, tis ook echt kiezen uit 2 hele kwaaie!

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:17

Ja je bent geneigd om te zeggen 'amputeren die poot', maar wil je dat een hond van bijna 13 jaar nog aandoen. Heeft hij dan nog een hondwaardig bestaan. Daarnaast ligt mijn huis vol laminaat waardoor hij het nog moeilijker zal krijgen om op de been te blijven.

En het idee van inslapen vind ik natuurlijk ook afschuwelijk, hij is ook al bijna 13 jaar bij me..

Wat moet je dan he?

Maar sterkte vrijdag, komt vast wel goed!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:33

Wij hebben die keus ook gehad in september en hebben toen eigenlijk gekozen voor amputatie (tenzij het zo slecht blijkt te zijn dan overlijden tijdens de operatie) is omdat de rest van zijn gewrichten nog goed was en zijn levenswil ook. Tot onze grote verrassing is meneer met 4 poten weer thuis gekomen en huppelt nu inmiddels 13 nog steeds vrolijk rond. Ik zou zelf kiezen voor vastzetten tenzij. Maar dat is offtopic.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:37

Thanks, hoop dat ik dat geluk ook heb!

Maar het gaat nu hier om Stef haar hondje inderdaad ;-)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:46

Ik heb je een pb gestuurd.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:48

stef schreef:

Hier kan je helaas niet altijd van uitgaan..........
En het gaat om jouw hond dus je mag best vragen naar hoe en wat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:18

maar als je daar al niet meer vanuit kan gaan paintlinger, als je je DA al niet meer kunt vertrouwen, waar blijf je dan?