Hoogwaardige eiwitten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vito05

Hoogwaardige eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 11:50

Dit is mijn vorige toppic: [BB] Weten jullie wat mijn hond heeft

Mijn hond krijgt nu dus hills i/d van de dierenarts omdat hij teveel eiwitten verliest.
Hij moet hoogwaardige goed opneembare eiwitten binnen krijgen.
Ik heb het idee dat er meer voer is wat hieraan voldoet alleen ik weet niet waar ik moet zoeken.
Ik betaal me scheel aan die Hills brokken en ik geloof dat de dierenartsenpraktijk op mij draait :D
Ik heb namelijk in totaal 2 honden en 1 kat op Hills voeding staan.
En natuurlijk allemaal een andere, dit gaat me een dikke 90 euro per maand kosten ook als ik via internet bestel.
Mijn kat heeft hills vanwege blaasgruis ook deze zou ik wel willen veranderen.
Alleen mijn andere hond durf ik niet goed aan om te veranderen, omdat die bloed gaat overgeven bij fout voer.
Dit komt door een chronisch ontstoken alvleesklier.
Toch vraag ik me af of Hills nou echt het enige goede is met een bepaald dieet?
Voor iemand met info, laat maar komen.

Vers vlees wil ik niet, ze krijgen wel een deel vlees van prins bij hun voer.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:16

vito05 schreef:
Vers vlees wil ik niet, ze krijgen wel een deel vlees van prins bij hun voer.

Mag ik vragen waarom niet? Dat is het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van je bericht. Ik weet niet wat je andere hond mankeert, maar ook voor je kat zou het een uitkomst zijn. Ook qua kosten :j Ik heb 2 duitse doggen van ruim 50 kilo en een kat en wij zijn per maand misschien 70 euro aan voer kwijt.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:21

Je wilt je honden toch gezond? Dus waarom geen vers, bij mij in de winkel komen er mensen die ook van hills hun zg voer hebben gehad met resultaat 0,00 en na 3 a 4 weken vers zien zij hun honden opknappen dus niet meer naar de da scheelt al geld en je bent met vers goedkoper uit. Wil je echt niet op vers dan is het brok van Orijen wellicht een optie voor je, maar niets gaat boven dat waar honden en katten al eeuwen het goed op doen VERS.
succes

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:23

Je moet toch zeker ook precies weten wat en in welke hoeveelheid je geeft en aangezien ze alle drie zo verschillend zijn, durf ik dat niet aan.
Ik heb ook al eens gespit op barfplaats en heb gekozen om het half half te doen.
Daarbij moet ik er dan nog een diepvries bij gaan halen en ik zou niet weten waar die nog moet staan hier.

XoNo

Re: Hoogwaardige eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:25

Misschien kun je eens kijken naar kvv. Dat is compleet gemalen vers voer. Dan krijgen je dieren precies datgene binnen wat ze nodig hebben :j
Maargoed, voor eventuele opties buiten vers vlees om, kan ik je niet helpen. Succes en sterkte met je dieren!

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:30

XoNo schreef:
Misschien kun je eens kijken naar kvv. Dat is compleet gemalen vers voer. Dan krijgen je dieren precies datgene binnen wat ze nodig hebben :j
Maargoed, voor eventuele opties buiten vers vlees om, kan ik je niet helpen. Succes en sterkte met je dieren!

Kvv is zoiets als Carnibest en haaksbarf?
Mijn hele vraag is met vers hoe stel je een menu samen waar moet je nou op letten.
Je kunt toch niet zomaar vanalles bij elkaar flikkeren of weg laten?
Mijn andere hond heeft een chronisch ontstoken alvleesklier, hij mag dus niet teveel vetten hebben.
Mijn andere hond moet juist veel hoogwaardige eiwitten.
En de kat moet ik rekening houden met blaasgruis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:50

Je stelt voor jezelf toch ook samen? Elke dag? Voor een hond is het niet veel anders, hoor.
Hoogwaardige eiwitten zitten in elke soort vlees, dat is niet erg moeilijk. Vlees levert per definitie hoogwaardige eiwitten, jouw hond heeft precies die eiwitten nodig, die in vlees zitten. Voor je andere hond kijken hoeveel vet er in/aan het vlees zit, en dat er af snijden. En dat geef je dan aan de eerste hond. Voor je kat is het helemaal makkelijk, blaasgruis ontstaat omdat katten evenveel drinken als ze zouden doen als ze vers krijgen. Echter zit er in brokken veel minder vocht. Dus zet je kat op een kvv, en wss heeft ze veel minder last.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:53

Ik heb net contact gehad met een vrouw die carnibest en nog een merk verkoopt, ze gaf me veel info.
Ik wacht zowiezo even de bloeduitslagen af, maar denk dat ik idd over ga op carnibest.
En dan maar hopen dat het goed blijft gaan.
Want dat vind ik nogal eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:58

Carnibest is heel goed :j En daar zit gewoon alles in wat je honden nodig hebben. En 't is goedkoper dan brok :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:15

Idd, Carnibest is een goed merk :j

Vito, er is een verschil tussen kvv, nrv en barf. Kvv is kant en klaar vers gemalen, als je de complete versie koopt, zit hier precies in wat je hond nodig heeft. NRV is volgens prooidiermodel (dus hele dieren voeren, of daar op uitkomen qua percentages) en barf zit wat hoger in het bot als ik me niet vergis. Bij Barf en NRV zul je dus zelf moeten samenstellen en ja, dat vergt enige studie, maar is goed te doen. Ik zelf voer ook KVV met af en toe een lekkernijtje tussendoor, zoals runderstrot of eendennekken, eenden- en kipkarkassen. Vanalles wat :j

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:39

Voor jou hond met het alvleesklierprobleem zat ik al meteen te denken aan Carnibest Pancreas.

Onze hond gaan vanaf vandaag ook over op carnibest i.v.m. problemen met zijn anaalklieren en een hotspot die hij nu heeft. Ik ben ook erg benieuwd naar de resultaten van carnibest. Ik heb er wel vertrouwen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:42

Vito kijk wel uit met de kat met blaasgruis, die kan je niet zomaar op een vers voer overzetten, er moet iets inzitten wat de urine verzuurd. Je kan wellicht vragen of ze daar een speciaal KVV voor hebben anders zit je kat binnen de kortste keren weer verstopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:20

Heeft minder te maken met zuur dan met vocht ;)

Blaasgruis ontstaat door te weinig vocht. Daardoor kristalliseert de urine, en dat worden een soort steentjes die niet uitgeplast kunnen worden.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 17:05

een goed alternatief voor KVV danwel andersoortig vers (ja mensen er zijn nou eenmaal personen, waaronder mijzelf die niet danwel niet volledig over willen gaan naar vers, mijn kat krijgt als 'hoofdvoer' brok en daarnaast minimaal 1 maar vaker meerdere maaltijden per week vers) is voer van Orijen

Orijen (heb even op de verpakking gekeken) heeft in het kattenvoer:
42% ruw eiwit
20% ruw vet
18% koolhydraten
10% vocht
7,5% As
en dan nog wat calcium/fosfor/omega 6 en 3, taurine, magnesium etc.

Let wel dit is dus voor een kat, maar ook hondenvoer heeft 70% vlees, dus veel verschil zal het niet maken.

Orijen kun je bij zooplus bestellen (zelf bestel ik echter vanuit amstelveen, is iets goedkoper, maar zooplus heeft meer info op hun site erover)
Dit voer is wel een 'duurder soort' voer maar voor mijn kat zeker niet duurder als hills of royal canin aangezien ik al snel wat in hoeveelheid moest minderen aangezien mijn kat een tikkeltje te zwaar werd.

http://www.zooplus.nl/shop/merkenwinkel/orijen/hondenvoer/47320#more
Heb even de seniorvariant voor je opgezocht ivm de leeftijd van je hond.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 17:37

Dat bedoel ik dus, er zijn zoveel meningen.
De een vind dit goed en de ander dat.
Die orijen klinkt ook niet verkeerd, maar datzelfde heb ik bij het carnibest-verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:19

vito05 schreef:
Die orijen klinkt ook niet verkeerd, maar datzelfde heb ik bij het carnibest-verhaal.

Orijen is niet geschikt voor blaasgruis, die mist de aanzurende eigenschap waardoor blaasgruis oplost of voorkomen kan worden. Met zo'n kat zou ik geen risico nemen.
Je kan mss informeren of dr KVV speciaal voor blaasgruis bestaat? Ik heb dr zelf nog nooit van gehoord,
wat ze in het alternatieve circuit nog wel eens doen is appelazijn, om de urine aan te zuren.
Maar bij een kat wordt dat toch wel lastig omdat ze kieskeurig kunnen zijn.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:28

ik bedoelde ook orijen voor de hond :+ (zie link)

ik heb zelf goede ervaringen met orijen voor de kat, ik bezit nl geen hond :P

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 10:08

Chiqa schreef:
vito05 schreef:

Orijen is niet geschikt voor blaasgruis, die mist de aanzurende eigenschap waardoor blaasgruis oplost of voorkomen kan worden. Met zo'n kat zou ik geen risico nemen.
Je kan mss informeren of dr KVV speciaal voor blaasgruis bestaat? Ik heb dr zelf nog nooit van gehoord,
wat ze in het alternatieve circuit nog wel eens doen is appelazijn, om de urine aan te zuren.
Maar bij een kat wordt dat toch wel lastig omdat ze kieskeurig kunnen zijn.

Ik weet dat carnibest hier volgens mij wel een variant voor heeft.
Maar ook hier zijn weer verschillende meningen.
De een zegt je moet speciaal voer geven de ander zegt weer je moet gewoon vers geven.
Dat laatst word onderbouwd met het argument dat in vlees meer vocht zit en katten van zichzelf niet goed drinken.
Dit in combinatie met een droog brokje, zorgt dus dat de kat te weinig vocht binnen krijgt en de ph van de urine te hoog word waardoor kristallen vormen.
Als ik vraag naar het argument, waarom nou die brokjes, dan krijg je een vaag antwoord: omdat die daar geschikt voor zijn :')
Daarom neig ik meer naar vers.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:24

Stap af van de brokkentroep, ga carnibest geven, en kijk na een maand hoe je dieren het erop doen. Grote kans dat ze het vele malen beter gaan doen dan op die dure brokkentroep!

GIVE IT A TRY!

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 11:32

Wendy_Komen schreef:
Stap af van de brokkentroep, ga carnibest geven, en kijk na een maand hoe je dieren het erop doen. Grote kans dat ze het vele malen beter gaan doen dan op die dure brokkentroep!

GIVE IT A TRY!

Dat ga ik doen, maar ik ben zo bang dat het fout gaat, omdat er zoveel wisselende reacties zijn.
Er zijn steeds meer mensen die de overstap maken naar vers.
Ik maak volgende week een afspraak met de vrouw waar ik het vlees kan krijgen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:41

Waarvoor ben je bang dan? Wat kan er gebeuren? Brokken zijn toch een stuk 'enger' met alle troep die erin zit!

Maar zou super zijn als je het gaat proberen, en denk dat je je dieren niet blijer kan maken!!

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 12:51

Wendy_Komen schreef:
Waarvoor ben je bang dan? Wat kan er gebeuren? Brokken zijn toch een stuk 'enger' met alle troep die erin zit!

Maar zou super zijn als je het gaat proberen, en denk dat je je dieren niet blijer kan maken!!

Bang voor het onbekende waarschijnlijk :o

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:54

vito05 schreef:
Wendy_Komen schreef:

Bang voor het onbekende waarschijnlijk :o

Over een maand ben je erg mee bekend, en wil je (hopelijk) niet meer anders. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:36

vito05 schreef:
Ik weet dat carnibest hier volgens mij wel een variant voor heeft.
Maar ook hier zijn weer verschillende meningen.
De een zegt je moet speciaal voer geven de ander zegt weer je moet gewoon vers geven.
Dat laatst word onderbouwd met het argument dat in vlees meer vocht zit en katten van zichzelf niet goed drinken.
Dit in combinatie met een droog brokje, zorgt dus dat de kat te weinig vocht binnen krijgt en de ph van de urine te hoog word waardoor kristallen vormen.
Als ik vraag naar het argument, waarom nou die brokjes, dan krijg je een vaag antwoord: omdat die daar geschikt voor zijn :')
Daarom neig ik meer naar vers.

Als je vers gaat proberen zal je wel een verzuurder dr bij moeten geven in de vorm van appel azijn of cranberry anders is de kans erg groot dat het weer terugkomt, en het kan bij een kater levenbedreigend zijn.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:06

Sinds anderhalve maand ben ik voor mijn hond helemaal overgestapt op kvv, meestal carnibest, maar ook smuldier of rodi.

Dit nadat ik bij een holistisch da ben geweest omdat ze bij de reguliere da uitbehandeld waren en ik hem nog een zo goed mogelijk bestaan gunde voor zolang als het zou duren. In combinatie met chinese kruiden en het kvv is onze hond zo opgeknapt dat hij bijna de oude is. Hij is nog niet 100% fit maar ik had niet gedacht dat hij 2011 zou halen, dus ik ben erg blij.

Als je twijfelt of het goed is om over te stappen op kvv in combi met de klachten dan zou je in die richting kunnen denken, dan heb je iig wat meer ondersteuning. Ik ben bij Tannetje Koning van de Oase in Otterlo geweest.