Wie heeft er een stalkat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Wie heeft er een stalkat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 00:26

Ik vroeg me af welke bokkers een stalkat hebben en waarom (of waarom niet?)
Is hij er alleen tegen de muizen?
Is hij/zij wild of juist tam?
Haal je hem/haar binnen met dit weer, of hoe gaat het er bij jullie allemaal aan toe?
Ben erg benieuwd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:45

Wij hadden een stalkat,verleden jaar met de kou mocht hij binnen.En hij is nooit meer buiten willen gaan.
Eigenlijk is het zelfs een wilde kat,uitgezet door een vereniging,alleen is hij het vergeten :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:59

Bianca41 schreef:
Wij hadden een stalkat,verleden jaar met de kou mocht hij binnen.En hij is nooit meer buiten willen gaan.
Eigenlijk is het zelfs een wilde kat,uitgezet door een vereniging,alleen is hij het vergeten :D

Hier hetzelfde verhaal.
Wij hebben 2 huiskatten en wilde ook een stalkat.
Stalkat ligt prinsheerlijk op ons bed (schoot mee naar binnen) en weigert naar buiten te gaan. 1 van onze "huiskatten" is een volleerd muizenvanger geworden.

kimmie88

Re: Wie heeft er een stalkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:02

Wij hadden er in.
Deze is weg gelopen na 3 jaar muizen vangen.

Loopt nu achter de stallen bij de tuintjes en vermaakt zxich daar waarschijnlijk nog beter

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 01:45

als je ze nu binnen haalt, doe je ze dan van het voorjaar weer naar buiten???
is het niet zielig op stal met dit weer??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:52

Wij hadden ook 2 stalkatjes maar één is er vandoor en de ander zit nu binnen, als die in het voorjaar nog niet zo tam is dat hij normaal aangehaald kan worden gaat hij weer naar stal en blijft hij daar ook.
Voor details zie; [BB] Poesje in mestkelder, wat nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:57

Wij hebben ook stalkatten, 1 ervan raakt helemaal in paniek als je hem mee naar binnen neemt, beesie is al bejaard en weet niet beter als dat hij niet binnen mag komen geleert door de vorrige eigenaren.
De andere 2/ 3 kennen wel een binnen, maar hebben er geen behoefte aan.. Die zijn overigens niet van ons maar van de buren met wie we het erf delen, ze zitten echter wel 24/7 in onze stal ;)

Zelf hebben we ook nog 2 katten die stalkatten moesten zijn, en ook geboren waren als stalkatten, echter met deze kou gaan ze echt niet naar buiten! :+

Het geinige ervan is dat de stalkatten aaibaarder zijn dan de binnen-katten.. }:0

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:02

Wij hebben twee stalkatten. Deze lopen waar ze willen en soms is dit ook in huis (als manlief niet thuis is ;)). Ze zijn net zo tam als de gemiddelde huiskat. Ze zijn daar voor de gezelligheid en voor de muizen. Met extreme kou sluiten we ze op in de stal (hebben ze ruimte zat is zo'n 25 m bij 11 ongeveer). Maar normaal gesproken kunnen ze gewoon door de luiken naar binnen en naar buiten.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:58

Zidore schreef:
als je ze nu binnen haalt, doe je ze dan van het voorjaar weer naar buiten???
is het niet zielig op stal met dit weer??

Waarom zou het zielig zijn? Wij hebben drie katten, waarvan 1semi-stalkat. De andere twee waren vroeger ook stalkatten, maar zijn iets teveel verwend geworden :+ (en ééntje ervan is toch eigenlijk een echte papflessen-kater, die dan ook nog eens door een ongeluk op drie poten door het leven gaat...). De semi-stalkat (komt in de winter namelijk ook wel regelmatig binnen liggen) gaat snachts standaard buiten. Kan zich perfect warm houden.. Ze ligt in de stallen uit de wind, uit de regen, op/in het hooi genesteld. Vanaf dat het buiten weer warmer is dan 10 graden, komt die hooguit nog 5minuten per dag binnen, meestal nog om wat eten mee te pikken... Beestje is perfect tam, een echte fletser, maar ook een échte buitenkat.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 02:22

Geen idee of het zielig is, daarom ;)
Ben ook bang dat ik het vind, ze ga verwennen en dan binnenlaat... maar zoals jij hierboven al zegt 'daar gaat je stalkat-principe' dan kan ik beter gewoon gelijk een huiskat nemen denk ik
Zoals jij die semi-stalkat noemt, dat lijkt me ook wel wat... maar ja, hoe vind je die of hoe weet je dat die dat doet? Ik wil sowieso geen kittens want die sleur ik vanzelf mee naar binnen
(omdat die zo lief zijn) ga wel eens in het asiel kijken denk ik. Vind het ook moeilijk om ze dan aan je stal/huis gebonden te krijgen. Normaal hou je een kat een paar weken binnen als deze nieuw is, maar dat lukt niet met een stalkat lijkt me?

of raden jullie me gewoon het hele stalkat-idee af?

alle tips zijn welkom hoor, want ik weet er gewoon niet veel van :+

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:48

Wij hebben ook een stalkat, ze is altijd buiten, op sommige hele koude sneeuwdagen na. Dan gaat ze voor het raam zitten en laten we haar binnen. Dan trippelt ze haar haar plekje op de vloerverwarming en 's avonds gaat ze er weer uit!

Ze heeft zat warme plekjes in het hooi om te slapen en ze is er echt om de muizen en op ander ongedierte te jagen. Zo vangt ze alles wat zo'n beetje beweegt, mollen, hazen (voornamelijk oudere dieren), ratten, muizen en helaas sneuvelt er ook af en toe een vogeltje...

Hier zit ze achter het raampje! Zoals je kunt zien heeft ze nogal een karaktertje... Ze is wel tam en best lief maar als ze er genoeg van heeft laat ze het duidelijk weten!
Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:52

wij hebben er op stal 4 zitten.. Die komen ook niet binnen, zitten er echt om ratten en muizen te vangen.. Maar ze hebben een hele berg stro waar ze in kunnen slapen, geen enkel probleem.. 3 zijn er tam, maar de 4e niet.. Geen idee waarom niet eigenlijk :p

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:59

Bij ons op stal zijn er ook 2 stalkatten, die zijn super tam en willen altijd graag aangehaalt worden, echte knuffelbeesten. Ze zijn ook absoluut niet bang voor de paarden, lopen er zo onderdoor, langs de benen etc.

Mijn paard vind de katten altijd doodeng. :+

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:04

Tja wat is een stalkat :+ Onze katten zijn bijna altijd buiten, overdag mogen ze even naar binnen als ze willen, maar 's nachts gaan ze er weer uit. Vangen fanatiek muizen en dat soort spul en slapen net zo lief in het hooi.
Ik heb ook een kat meegenomen van een boerderij dit jaar, die was wel schuw en dat is de enige die dag en nacht binnen mag :P Omdat ze nog jong is die blijft in de zomer ook buiten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:58

Zidore schreef:
Geen idee of het zielig is, daarom ;)
Ben ook bang dat ik het vind, ze ga verwennen en dan binnenlaat... maar zoals jij hierboven al zegt 'daar gaat je stalkat-principe' dan kan ik beter gewoon gelijk een huiskat nemen denk ik
Zoals jij die semi-stalkat noemt, dat lijkt me ook wel wat... maar ja, hoe vind je die of hoe weet je dat die dat doet? Ik wil sowieso geen kittens want die sleur ik vanzelf mee naar binnen
(omdat die zo lief zijn) ga wel eens in het asiel kijken denk ik. Vind het ook moeilijk om ze dan aan je stal/huis gebonden te krijgen. Normaal hou je een kat een paar weken binnen als deze nieuw is, maar dat lukt niet met een stalkat lijkt me?

of raden jullie me gewoon het hele stalkat-idee af?

alle tips zijn welkom hoor, want ik weet er gewoon niet veel van :+

Je zou idd naar het asiel kunnen gaan. Soms zitten daar katten die gewoon niet op hun plek zijn in een huis en dus super geschikt zouden zijn als stal kat.
Als een een afgesloten zadelkamer hebt zou je de kat daar een paar dagen in kunnen opsluiten. Zet daar een bakje water en eten neer zodat hij weet dat dat zijn nieuwe huisje is.

http://www.ikzoekbaas.nl/

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:01

Wij hebben zogenaamde stalkatten... telt dat ook. Ze horen eigenlijk in stal de muizen en ratten te vangen maar liggen de hele dag binnen te pitten op mijn bureau, op de stoel of ergens anders warm en schreeuwen als ze eten willen. Ze vinden het buiten te koud of te nat. We hebben ze wel geprobeerd op te leiden als stalkat maar het is helaas mislukt.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:11

Ik verzorg een stalkat van mijn vorige stal.
Die mocht niet blijven toen ik er niet meer op stal stond, dus die is verbannen en woont nu in het bos (betreffende stal ligt aan de bosrand). Ik heb voor haar een konijnehok verbouwd, waar ze voer en water krijgt. Vlakbij is een oud leegstaand huisje waar ze met dit weer in slaapt. Zo gauw als het beter weer wordt slaapt ze in "haar" hokje of gewoon lekker in het bos.
(dan vind ik haar languit liggend op een plekje heerlijk in de zon, of schaduw, naar gelang het weer. Of soms onder het hok als het regent)
Ze is nu 19 jaar en helemaal fit.

Knappe meid toch <3 <3
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YZUVK3NN.jpg

Op de stal waar ik nu sta, loopt een gezellig dikke witte je-weet-wel-kater rond als muizenvanger. Hij krijgt wel gewoon voer maar is ook heel ijverig in het vangen van muizen en andere beestjes (soms jonge vogeltjes, dat is dan weer wat minder, maar ja.......) Hij komt dan heel trots zijn "prooi" laten zien en gaat hem dan gezellig op zitten peuzelen, vlak voor je neus >;)
Heel fijn.
Hij kan in de stallen en buiten als hij wil. Met dit weer vinden we hem meestal binnen maar zo gauw het beter weer wordt gaat hij snel naar buiten.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:13

(pensionstalling) wij hebben er nu 1 en eerst 2 we hebben nu wel een kat die af en toe aan komt lopen en eten jatten := die is ook niet tam, de andere wel. 3 maanden geleden hebben we de andere stalkat moeten laten inslapen, was echt een super beestje, heel aanhalig en lief. we hebben ze inderdaad voor de muizen bij het voer etc. :)

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:29

Wij hebben ook 3 stalkatten. :j
Het zijn 3 flinke (geholpen) dames die komen en gaan zoals het ze behoeft. Meestal als ze onze auto horen aankomen komen ze eraan gerent en willen ze eten.
Zodra ze door hebben waar er eten te halen valt gaan ze ook niet meer weg. ;)

Ze zijn tam en we kunnen ze aaien en optillen maar het zijn geen schootkatten.
Nadeel van stalkatten is wel dat je grote kans hebt dat ze er maar een paar jaar zijn. Onze kater is overreden en onze poes is gewoon een keer weggegaan en niet meer teruggekomen. ;(
Nu hebben we er nog 3 maar er waren er meer. Gelukkig zijn deze redelijk erfvast maar onze vorige poes was regelmatig een week op jacht tot ze er weer genoeg van had en weer thuis kwam om te eten.

Sinds we stalkatten hebben hebben we totaal geen last meer van muizen en ander ongedierte want het zijn uitmuntende jagers. We kunnen zelfs de papieren zakken met paardenvoer op de grond laten staan en er gebeurt helemaal niets mee!
Maar je moet niet piepig zijn want je vindt regelmatig half aangevreten muizen/hazen/duiven/mollen/vogeltjes ect. in de stal... gelukkig eten ze het meestal wel op zodat we het niet zelf hoeven op te ruimen. ;)

Nu met de winter zijn de katten echt 2x zo groot geworden door hun dikke wintervacht. Binnen in huis komen ze nooit. Ze slapen in het hooi of stro en houden zich zo prima warm, ze maken dan een lekker warm holletje waar ze heerlijk kunnen slapen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:31

wij hebben een stalkat, althans de kat hoord een beetje de muizen in en rond stal op te eten echter is het beestje heel lui aangelegt en ligt ie liever op de bank of de verwarming dan dat ie de muizen vangt. molletjes vind de kat daarintegen veel leuker om te vangen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:35

Wij hebben een stalpoes. In eerste instantie voornamelijk voor de muizen inderdaad. Onze voerzakken werden steeds aangevreten etc. Ze krijgt gewoon sochtends en savonds eten. Ze heeft een mandje bij de stallen en kan zelf lekker beslissen wanneer ze naar binnen of buiten wil. Ze is heel aanhankelijk en super lief! Echt een kroelpoesje.

Voordat we deze poes kregen hadden we een jaartje een andere poes. Ze ging nooit van het erf af. We hadden haar ook als kitten gekocht. Ze kwam altijd naar ons toegelopen als we het erg opkwamen en kwam altijd kroelen. Helaas was er van de een op andere dag niet meer. Terwijl ze echt uitzich zelf nooit het erf af zou gaan.

Maar je kunt stalkatten gewoon tam maken hoor :-)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:40

We hebben er 3, twee tamme en 1 wilde kater. We hebben sinds deze winter ineens muizen, niet veel, maar ze maken echt een rotherrie, steeds dat megahoge lange gepiep, heel schel. Maar de katten zitten erbij en kijken ernaar.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:40

Ik heb 3 stalkatten... s'nacht sluit ik er 2 op in een krat omdat ze vaak s'nachts worden dood gereden hier op de drukke weg... Overdag blijven ze daar wel weg! Ik hoop ze zo heel te kunnen houden! Het zijn eeh... waren wilde katten maar nu zitten ze altijd al te wachten onder de veranda op eten s'avonds, knuffelen alsof het een lieve lust is en 1 zou toch wel graag eens binnen een kijkje willen nemen!! ;-)
Ze krijgen hier wel in de ochtend allemaal een bakje brokjes en sávonds ook brokjes en blikvlees erbij! Enten doe ik niet maar ontworm, ontvlooi en ontteek wel bij ze!!
Ik woon aan het bos dus speelruimte te over!!

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:11

Ik heb 3 stal/huis katten.Overdag meestal binnen en 's avonds gaan ze met z'n allen weer naar buiten om jacht te maken op muizen.
Deze zomer mijn hooi en stro opslag helemaal uitgeveegd en er zaten geen muizennesten :D

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:38

Ook hier een fantastische stalkat! Vangt werkelijk alles wat beweegt. Geen muis die levend de stal verlaat:D Helaas ook soms een vogeltje..maar ja
Onze kat komt ook niet binnen, slaapt overdag in het hooi, en is 's nachts aan het jagen.