Wil graag een kat, maar geen ervaring mee. Hoe te beginnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Wil graag een kat, maar geen ervaring mee. Hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 01:34

Het lijkt mij al langer hartstikke leuk om een kat te hebben. Nou vertelde ik dat laatst en mijn ouders waren waren eigenlijk heel positief :D Nou, heel mooi, natuurlijk, maar wat weet ik nou van katten? Heel weinig. Dus misschien dat bokt mij kan helpen? Ik heb natuurlijk al wel wat gegoogeld en zo geprobeerd er wat meer over te weten te komen, maar dat beantwoordde mijn vragen niet echt. Om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee waar te beginnen.

Als eerste is het natuurlijk handig om te weten of het überhaupt wel kán.. Ik zou er bijvoorbeeld helemaal zelf voor moeten zorgen. (Mijn ouders willen evt. wel eens een keer inspringen, maar in pricipe zou het wel mijn taak zijn.) Wat houdt de verzorging van een kat nou allemaal in? Hoe veel tijd kost dat? En zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken? Bijvoorbeeld of de situatie hier thuis wel passend is. Er is het overgrote deel van de tijd wel iemand thuis, bijvoorbeeld, maar niet altijd... En zijn hebben we wel genoeg ruimte of zou hij ook de buurt rond moeten kunnen struinen. Dat soort dingen..
Ook is er de vraag wat voor kat het zou worden. Oud of jong, poes of kater, ras of gewoon een 'htk-kat', misschien wel uit het asiel? (Zelf vind ik bijv. Britse korthaartjes echt prachtig.) Allemaal dingen om in overweging te nemen...
En kan het wel om er maar één te nemen of moeten het er op zijn minst twee zijn? (Hoe) moet de tuin en ons interieur aangepast worden?

En dan zijn er nog héél veel dingen waar ik nu niet aan denk of die pas later aan de orde zijn... Na negen jaar ervaring met paarden weet ik nog steeds lang niet alles wat er over ze te leren valt, hoe zou ik dan hier aan moeten beginnen? :+ Dat is zo'n beetje wat ik nu door mijn hoofd heen heb spoken. Ik wil in ieder geval zorgen dat áls het gaat gebeuren, ik er genoeg over weet.
Wie weet hoe ik dat doe of heeft tips? Alles is welkom :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 01:41

hoeveel tijd, tja dat ligt aan je omgeving. Als je bv net als mij in het bos woont hoef je enkel wat voer neer te zetten ( in de zomer nog geen eens) Woon je op een apartement moet je een kattenbak,krabpaal, ontvlooien etc. Ben je dagelijks wat langer bezig.

katten zijn solitair dus leven oorspronkelijk alleen. Maar kunnen met 2 of meer gehouden worden mits ze genoeg ruimte hebben.

Interieur hoef je niet echt aan te passen, gewoon goed nadenken waar de klauwtjes en haarballen niet op mogen komen. Wil je bv dat de kat niet op je slaapkamer komt moet je zorgen dat je deur dicht zit ( dat het een gewoonte wordt and so one)

qua ras moet je het zelf weten wat je aanspreekt :) Ik heb toevallig een kruising siamees met htk. Maar mij maakt het ras niet uit. Wil je echter een kat die heel sociaal is moet je doorgaans voor een raskat kiezen. Wat verwacht je zelf van de kat? elke dag knuffelen en spelen of ( zoals de mijne; jagen en komen als je honger hebt haha)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 01:43

Ik vind zelf de terugkomende verzorging weinig tijd innemen. iedere dag eten en vers water geven ja. aandacht geven en 's ochtends gaan ze hier naar buiten en 's avonds lekker naar binnen wara ze mij vergezellen op mijn kamer. (En soms ze je heel leuk wakker maken midden in de nacht omdat ze naar de kattenbak moeten of er opeens perse uit willen :D).
Iedere maand vlooiendruppels en 4 keer in het jaar ontwormen.

Hebben jullie een beetje een kattenbuurt? Dus waar katten gewoon lekker rond kunnen lopen zonder dat daar mensen te veel overlast van ondervinden? Dat hangt ook weer samen met wat voor kat je neemt.

Patriciavt

Re: Wil graag een kat, maar geen ervaring mee. Hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 01:56

Wij hebben 'vroeger' thuis katten gehad. Daarna heel lang niet meer maar ik vind katten geweldig :+: Mijn moeder wilde het niet meer dus ik had tegen mezelf gezegt dat het wel zou komen als ik een eigen huis had..

Nu hebben mijn vriend en ik dus inmiddels een huisje gekocht (appartement) en hij vond het prima, poezels. Ik helemaal blij. Had eigenlijk al besloten dat ik 2 katten uit het asiel wilde halen, tot een vriendin van mij - waar ik eerder 3 weken in huis had gezeten toen zij op huwelijksreis gingen - vertelde dat zij zouden gaan emigreren en dat zij dus iemand zocht voor haar katten. Het ging hierbij om een 12 jarige rood/witte poes, een 8 jarige blauwe rus achtige (met nog wat erdoor :P ) en een klein huis-tuin-en-keuken-poesje van net 5. De laatste was ik helemaal weg van maar die had al een baasje. Wij besloten de andere twee op te vangen en een huisje te bieden. Het ging erg goed met deze twee bij ons en toen bleek dat het derde poesje, die dus al een ander baasje had, alsnog een huisje zocht omdat haar andere huisje niet doorging, hebben wij besloten dat zij er ook nog bij mocht komen. Het trio was dus weer compleet :D

Het is een goede keuze geweest, het zijn ontzettend lieve dieren en maken niets stuk. Ze eten alleen m'n planten op :P
Ze mogen in principe overal in huis komen (in eerste instantie niet in de slaapkamer maar ik ben gezwicht toen het kleine poesje ernstig ziek was en ik haar eigenlijk steeds bij me wilde hebben :o )
Ik zorg ervoor dat de kattenbak iedere avond even wordt schoongemaakt, heb kattengrid wat klontert dus dat is érg makkelijk scheppen.
Voer heb ik me in verdiept. Ze kregen van huis uit goedkope brokjes. De grote rode was gewend altijd te eten en die is echt heel dik. Toen ze een keer van de vensterbank afviel omdat ze er niet 'op paste' vond ik dat ik daar iets aan moest doen. Ze krijgen nu Royal Canin Indoor 27, ze zitten altijd binnen (waren ze ook al gewend) en hoeven dus niet veel energie te hebben. Het is redelijk duur voer maar je doet er wel heel lang mee. Ik voer ze 3x per dag, meer werk dan altijd brokjes hebben staan maar het is voor deze katten beter. De kleine moet de rest van haar leven aan de medicatie blijven en ja, dat zijn extra kosten, maar ze is nog zo jong dus ze verdiend die kans.

Ehm verder zijn er in huis voldoende plekjes waar ze lekker kunnen liggen en is er voldoende mogelijkheid om even de nagels te scherpen (krabpalen - kleine in de woonkamer, wat grotere in de 'kattenkamer' waar de kattenbakken staan - en een op een hoekje van de muur) en doordat deuren open staan kunnen ze ook lekker rondrennen en ravotten.

Sja, ik vind het niet mega veel werk om katten te hebben, je 'rolt' er zo in. Voeren, zorgen voor elke dag vers water en elke avond/ochtend (net wat uitkomt) even de bak schoonmaken. Ik heb met 3 katten overigends wel 2 bakken staan.

Ik vind het heerlijk, ik zou onze drie knuffels niet meer kunnen missen :D :+:

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 02:12

helemaal met het bovenstaande eens! Kijk eens in het asiel, daar zitten veel leuke katten die een huisje willen. Bedenk zelf of je hem binnen wil houden of niet en baseer daar je keuze op. Een jonkie sloopt een hoop,dus als je daar niet op zit te wachten een oudere nemen! Veel plezier met je aanstaande kat!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 02:14

hoi om te beginnen een kattenbak en kattepoepschepje zodat je die er regelmatig kan uitscheppen en dan om de week of zonodig eerder verschonen, ik heb een platte bak zonder bovenkant en schuif daar een vuilniszak om heen zet hem op zn kant tik met mn voet ertegen aan en alles valt in de zak, knoop hem dicht doe er nog een omheen en je ruikt niets. dan nieuw grind erin en klaar , als hij erg goor is ff uitspoelen in bad of douche.
Verde kan ik je hills voer aanraden hebben ze weinig van nodig dus in verhouding niet duur maar wel goed voor ze.
ontvlooien doe je met advantage is de beste vind ik dan kan je voor een kat van 4 kilo of minder en anders kan je halen voor 8 kilo of minder, pipetjes zijn dat doe dat in de nek daar kunnenh ze niet bij.
Ze zijn nogal lenig, verder heeft een kat personeel een hond komt als je hem roept en een kat zal het je later wel laten weten, ze laten ook pootafdrukken achter op je hart. ze zijn best vindingrijk en stronteigenwijs als je twee uit een nest haalt zijn ze het grootste geteisem in je huis bandieten maar als je ouder neemt zijn ze al wat rustiger. jonge katten hebben veel aandacht nodig.
Die van mij kan zitten apporteren en komt als ik fluit ( meestal)
Hoop dat je er wat aan hebt oh en laat hem verzekeren dat scheelt in de da kosten kijk op site pets place.
Oja krabpalen natuurlijk heel fijn en katten kunnen niet tegen dichte deuren haha die ander van mij springt hem open door aan de klink te gaan hangen en ieeeep open.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 20-12-10 02:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:01

qua verzorging ed heb je hier al aardig wat tips gehad, mocht je zo ver komen dat je inderdaad voor een kat gaat kijken en je bent dan nog steeds verliefd op de britse korthaar, dan kun je eventueel ook nog contact op nemen met de rasclub voor Britse kortharen. Fokkers die een fokdier hebben wat niet in de groep thuis past, of een kitten wat om een bepaalde reden terug is gekomen naar de fokker, dit soort dieren wordt vaak via de rasvereniging herplaatst/een huisje voor gezocht.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:17

Ik heb al jaren katten.
Ook van huis uit en we wisten met de eerste ook heel weinig maar ze is 18 geworden dus dat zat wel goed.

Toen ik op mezelf ging wonen heb ik een 2 jarige uit het asiel gehaald ook die is 20,5 geworden.
Nu lopen hier 2 monsters rond met ieder hun eigen karakter.

Ze kunnen alleen zijn maar hebben wel hun aandacht nodig, beetje spelen, borstelen, knuffelen.
Kattenbak enz is al langs gekomen.
Hier krijgen ze iedere ochtend schoon water, brokjesbakje wordt bijgevuld en ze kunnen de hele dag er weer tegenaan. Ik voer half royal canin en half gewone brokjes alles door elkaar gehusseld in een grote bak.
In de avond hun nat voer, verwarming aan en je heb geen kind aan ze.
1x per jaar enten ook niet vergeten.

Ik heb geen buitenkatten en idd ik moet er op letten (is al gewoonte) dat de voordeur op slot zit, dat de keukendeur dicht blijft en de zolder maar daar wen je snel aan.

Ze hebben hier mandjes, 2 krabpalen en heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel muisje, speeltjes, rietjes enz enz het is hier soms net een kattenspeelplaats.
Hebben ze hun gekke bui dan vind je in je bed weer een muisje. _O-

Succes met zoeken en geniet van hun aandacht, dat komt wel goed.
Je denkt er in iedergeval over na.

@bijdehandje, ik vind je wel vrij bot hoor, ze denkt er goed over na, leest zich in op internet en dan geef jij zo'n reactie. Beetje jammer.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:44

Wat ik verwacht van een kat? Inderdaad wel graag een knuffelkat en eentje die wel in is voor een beetje spelen is ook leuk! Maar ook weer niet eentje die altijd móét spelen, als je snapt wat ik bedoel :) Ikzelf ben een beetje een mengeling van rustige en juist veel actievere buien en zoiets zoek ik denk ik ook wel..

Of wij een kattenbuurt hebben... Tja, wat ik een beetje eng vind is de weg die aan onze straat grenst, da's best een drukke weg en ik heb daar wel eens een overreden kat zien liggen. Niet iets wat ik wil meemaken, natuurlijk. Dat is echt de nachtmerrie van elke katteneigenaar (of kattenslaafje, beter gezegd :P).
Daarom vraag ik me eigenlijk af of 't ook zou werken om je kat alleen in huis + in je eigen tuin te houden. Of is dat dan niet genoeg ruimte? Wij hebben best een flinke achtertuin en ik denk een redelijk normaal huis. Dat vind ik een prettiger idee dan wanneer je kat zomaar de hele buurt rond struint, zonder dat jij weet waar 'ie is. Sowieso weet ik niet of onze buren het op prijs zouden stellen, andermans kat door hun tuin.
Dan is de vraag alleen nog hoe je je tuin af zou moeten schermen, maar daar is vast wel een oplossing voor te vinden.

Zo te lezen lijkt een iets oudere kat meer wat voor ons. Ik denk dat dat waarschijnlijk ook 'makkelijker' is om mee te beginnen, of niet? Een uit 't asiel, dat is iets wat ik zeker geen slecht idee vind inderdaad :) Sta ik zeker voor open, als ik daar een leuke zou vinden, natuurlijk.

Verder iedereen heel erg bedankt voor de verzorgingstips, die zal ik, als 't echt gaat gebeuren, allemaal opnieuw eens goed doorlezen. Ik denk dat ik daar heel veel aan heb.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:47

Maak een account aan op het 'bokt der katten' het forum van kattenplaza.nl

Daar vind je heel veel tips!

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:49

Ik zou voor de ervaring eerst kijken of je een lieve kat/poes uit het asiel kunt halen, als je het daarna nog leuk vindt en meer ervaring hebt met katten kun je altijd een kitten nemen.

Zou het wel gunnen naar buiten te kunnen, een kat binnenhouden is naar mening beetje sneu voor de kat.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:50

Hallo,

Ik zou een kat uit het asiel halen, en het zou helemaal leuk zijn als je 2 vriendjes neemt zodat als je wel een keer een hele dag weg bent ze met elkaar kunnen spelen.
Je hoeft echt geen villa te hebben om een kat genoeg ruimte te bieden.
Wij wonen in een klein boven huis en hebben 2 katten, wel kunnen ze altijd naar buiten.
Maar in het asiel zitten genoeg katten die niet persé naar buiten hoeven.
Als je ze alleen binnen houd zou ik geen kat nemen die graag naar buiten wilt, of dat gewend is.
Anders krijg je straks de hele dag gezeur van een kat die naar buiten wilt.
Verder houd de verzorging van een htk-kat niet veel in, vind ik.
Eten geven, kattenbak verschonen, met ze spelen, dat is het wel een beetje ;)
Onze katten zitten meestal een paar dagen in de week van 1 uur smiddags tot 10 uur savonds alleen, maar meestal slapen ze dan, of gaan naar buiten.

Dus je moet niet bang zijn dat je de hele dag met een kat bezig bent, ze kunnen gerust 4 uur achter elkaar liggen te slapen, ook al heb je uitzonderingen.
Een kitten kan heel druk zijn, en moet je natuurlijk opvoeden & die willen meestal ook wel naar buiten!
Heel veel suc6!

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:54

Sommige katten pikken het ook niet, binnen blijven.

Ik hoor wel eens 'hij is niet anders gewend dus hij mist het niet'. Nou... ik heb eens een oudere kater overgenomen van iemand. Dier had 2 jaar van zijn leven op een ieniminie flatje gewoond, NOOIT buiten geweest.

Dus ik wil netjes paar weken binnen houden om te laten wennen aan het nieuwe huis. Vergeet het maar. Na 1 week sprong ie zo vanaf het raam op de eerste verdieping naar buiten. Binnen houden? Daaaacht het niet. Is ook altijd goed gegaan trouwens, woonde in het centrum, dus geen snel verkeer.

Toen twee kittens. Raskatten. Dus ik dacht; die blijven binnen! Wederom... vergeet het maar... ze zijn dwars door de hordeur gegaan.

Nu woon ik in een ander huis in een buitenwijk, raskat 1 gaat veel naar buiten, ook buiten de tuin. Raskat 2 blijft gelukkig uit zichzelf in de tuin, komt de schutting niet over, maar zo zou wel heeeeeeel graag 'echt' naar buiten willen. Moet dus altijd opletten waar ik de kliko zet. Zet ik die tegen de schutting, dan klimt raskat 2 via de kliko OP de schutting.

Dus denken 'ze weten niet beter' dat gaat helaas niet altijd op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:55

Katten zijn zo makkelijk te houden.
Zorg voor voer, water en een schone kattenbak. Kat af en toe een aai over zijn bol of een avondje op schoot en ze zijn (over het algemeen) al snel gelukkig.

(uitzonderingen als langharige katten of katten die andere zorg nodig hebben daargelaten. Daar gaat wat meer tijd in zitten)

Ik zou trouwens ook zeker in een asiel gaan kijken als ik jou was.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 14:01

Circel, da's een goede tip! Ga ik doen :j

En inderdaad, een kat alleen maar binnen laten zitten, dat wordt 't niet... Maar incl. (een dus redelihjk grote) tuin? Dan moet je natuurlijk geen echte buitenkat hebben, maar zou dat met eentje die 't binnen toch het fijnst vind genoeg zijn? Ik vind 't moeilijk om in te schatten, want ik weet er dus echt weinig van...

En met zijn tweeën is het inderdaad natuurlijk wel het leukst :)

Edit;
Haha, Circel, ze hebben dus wel echt een eigen willetje, die van jou :')

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:14

Uuhh ja, best wel.

Besef je ook dat ze je af en toe een hartverzakking kunnen bezorgen.

Ik heb 1x de kliko onhandig neergezet tegen de schutting...
Tussen mijn schutting en tuinhuis van de buren zit een ruimte van... 20 cm ofzo. Poes 2 had zich via de kliko op mijn schutting gehesen. Ze is nogal uuhh bol, en niet zo handig. En daar zat ze. Onstabiel op die schutting te wankelen. Als ze in die tussenruimte was gevallen. geen idéé hoe ik haar daar uit had moeten halen... Met heel voorzichtig benaderen, vooral niet zenuwachtig maken... heb ik haar gzd van de schutting kunnen plukken.

Dus, schaf je goed voer aan, een grote kattenbak, fijn kattenzand, en een GROTE dosis incasseringsvermogen, en gaan met die banaan. ;)

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:35

Een kat binnen houden hoeft helemaal geen probleem te zijn. Als je genoeg speelmogelijkheden biedt is er niks aan de hand. Mijn bengalen komen ook niet buiten en geven er eigenlijk weinig om.

Twee katten samen is vaak wel het ideaalst.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:39

Die van mij leven ook al jaren binnen net als mijn vorige kat en die hebben het helemaal naar hun zin.
Onze dikke Dik zou het wel redden buiten maar onze Spichtnicht die zou helemaal gek worden en die is ook weg en die zou ik niet meer terug zien... Dus... ze leven lekker binnen.
En vwb ruimte, meid ik heb jaren op een flatje gewoond ging prima hoor.

Als je in het asiel ga kijken kan je aangeven dat je een binnenkat wil.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:50

ik heb sinds 2 jaar een kat, daarvoor ook geen ervaring. Daarom heb ik extra een kat uit het asiel gehaald en geen kitten, zodat de opvoeding er al in zat (of nouja min of meer, je hebt in het asiel dan natuurlijk ook geschiktere en minder geschikte modellen ;) )

Ik heb via http://www.dierasiels.com mijn wensenlijst ingevuld (o.a. dat ze met kinderen kunnen en met een hond, want we hebben een labrador die ook geen ervaring met katten had, vond ze eerder eng). En zodoende heb ik nu alweer bijna 2 jaar een kat uit een asiel bij rotterdam (ik woon in groningen ;) ). Ze hadden filmpje erbij staan en een beschrijving, hij was 4 toen ik hem kreeg en zat al een jaar (op een paar dagen na) in het asiel omdat hij deuren/ramen kan openen en zwart-wit was ( {x) )). Dat is bij mij niet zo'n probleem, mijn ramen krijgt hij niet open en de deuren die ik heb zitten op slot (op de tussendoor naar m'n ouders hebben we inmiddels een knop ipv klink en die krijgt hij niet open)
Ik heb vriendin en zeeland en zodoende zijn we op een dag richting rotterdam vertrokken, hebben kennisgemaakt met Droppie, het klikte van beide kanten goed! door naar de vrienden en 's middags was ik heel blij toen ik hem eindelijk kon ophalen! Hij heeft zich op de lange rit naar huis keurig gedragen en was binnen de kortste keren goed ingeleefd bij ons. Inmiddels heeft hij zijn eigen rituelen (voor natvoer moet hij bij moeders zijn, voor z'n (katten)melkje 's ochtends moet hij bij vaders zijn, hij weet het allemaal precies en verteld ook keurig elke keer wanneer het in zijn ogen tijd is voor het een of ander ;) ). De eerste paar dagen was het met de hond wat lastig (maar dat was meer omdat de hond erg bang en daardoor later té enthousiast was) maar inmiddels word de kat 's ochtends gewassen door de hond en zijn de dikste maatjes.

Ik woon op 25 m2 + hal + badkamer en katlief komt ook niet buiten, vind hij helemaal geen probleem. Ik heb heel veel ramen en zo kan hij mooi op de duifjes en vogeltjes jagen/mauwen en in de zomer heb ik bij de voordeur vaak de hor erin (we hebbenz o'n gedeelde deur dus dan bovenste deel hor) en heb een klaptafel van ikea tegen de muur gemonteerd en dan ligt meneer prinsheeriljk in z'n mandje op de klaptafel en kan door de hor heerlijk naar buiten kijken, vind hij zalig! Hij onderneemt verder sindsdien ook geen pogingen meer om eruit te komen, hij vind het prachtig.
Droppie is gewoon een HTK/europees korthaar, en hij is best wel op zichzelf. Hij komt 's avonds heel graag bij je op de bank of in bed ('s ochtends vroeg ook, voor de wakker-worden-knuffeltjes) maar hij kan zich prima zelf vermaken en ik ben bijna hele dagen thuis en hij ligt nu bv ook het grootste deel van de dag in de badkamer in z'n hangmandje van de verwarming en vanavond als ik even tv ga kijken komt hij vanzelf wel lekker op schoot, of ook niet. En hij komt regelmatig even buurten (ben aan het leren). Maar hij gaat lekker z'n eigen gang. Daarom wilde ik ook graag een kat, als student ben je onregematig thuis, dan vind ik een hond neit handig en teveel werk zegmaar. Een kat is toch wat makkelijker dan en zou m'n dropje écht niet willen missen!

Later zou ik heel graag Maine Coons willen en ook wel al als kitten maar zo voor een eerste kat ben ik heel blij dat katlief al wist hoe alles werkt en me heeft ingewerkt in mijn baan als personeel.

http://94.100.121.72/1180950001-1181000 ... _bAnz.jpeg zodra ik 's ochtends wakker word
http://94.100.121.27/1137200001-1137250 ... _nouD.jpeg als hij weer eens OP mijn papieren gaat liggen als ik wil leren... maar hoe kan je zo'n bekkie nou weerstaan? ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:56

Mijn vriend heeft een paar weken geleden een oude kat van zijn werk mee genomen die daar ineens weg moest en naar een asiel zou gaan.
Een kat van 16 jaar oud...

Natuurlijk zit daar een risico aan en hij moet inderdaad op een redelijk duur nier-dieet, maar daar is mee te leven.
Het is een enorme knuffel, maar heeft geen moeite met een aantal uren per dag alleen zijn, hij slaapt veel.

Verder is hij zijn leven lang gewend geweest om vrij naar buiten te kunnen lopen en dat kan bij ons niet.
Hij mag in onze tuin lopen als wij thuis zijn. Maar nu met de sneeuw heeft hij hier totaal geen behoefte aan, hij zit liever naast ons warm op de bank.
Wat er van de zomer gebeurt zien we dan wel.

Ik heb geen moment spijt gehad om dit oude mokkeltje in huis te nemen. Hij is lief, maar wel rustig, sloopt niks als hij alleen is en is zindelijk... Meer verwacht ik niet...

Een wat oudere (binnen-) kat uit een asiel kan dus heel leuk uit pakken als je bereid bent om dat uit te proberen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:38

inderdaad lees je eens in op kattenplaza, erg leuke en heel informatieve site http://www.kattenplaza.nl/Kat-Wijzer

Als je besluit een kat te nemen reken dan wel op de nodige gekke dingen die katten doen, het woord kattenkwaad komt ergens vandaan :) Katten zijn vreselijk leuk en eigenwijs en gegarandeerd plezier voor de eigenaar met hun gekke fratsen, ze kunnen heerlijk op schoot komen liggen knorren en tegen je praten, maar veroorzaken ook wel eens frustraties (kattenbak ongelukjes, haarballen, kapot behang/meubels etc) dus zorg ervoor dat je je goed informeert zodat het geen teleurstelling wordt.
Hoe meer aandacht je je kat geeft des te meer aandacht krijg je ook van ze terug! <3

Raskatten laat je over het algemeen niet buiten rondstruinen, grote kans dat ze gestolen worden of platgereden, dus zaak om de tuin af te zetten zodat ze er niet uit kunnen. Ook daar zijn legio voorbeelden van te vinden op internet.
Katten kunnen best alleen maar beter is met 2, de meeste raskatten fokkers laten over het algemeen hun kittens niet naar mensen gaan die maar 1 kat hebben, er hoeft dan niet perse nóg een raskat bij maar dan wel een andere kat als speelkameraadje.

Als je inderdaad een Brit wilt hebben lees je dan eens in in het ras, bezoek eens een kattenshow en lees je ook in over erfelijke afwijkingen. Je wilt nl wel een gezonde kat kopen uit gezonde getestte ouders. Lees maar eens over HCM bijvoorbeeld, dat komt nogal eens voor bij Britten. Over HCM staat ook heel veel info op internet.

Als je zuinig bent op je spullen neem dan vooral geen kat of zorg dat wat niet kapot mag achter slot en grendel verdwijnt.... :+

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:08

Ik lees nu pas dat je de brits korthaar zo leuk vindt.

Die heb ik eentje! Dat was de bolle die op de schutting klom, haha!

fan-tas-ti-sche dieren. Echt, als ik ergens tot over mijn oren op verliefd ben dan is het die bolle poes van mij. Ik heb nog een andere raskat, maar de brit is echt mijn favo. Wat een heerlijk dier.

Weet niet waar je woont, maar ik heb anders nog wel een paar fokkers die ik je kan aanraden (als je tenminste in mn buurt woont, mag via pb)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:13

Lisette03 schreef:
qua verzorging ed heb je hier al aardig wat tips gehad, mocht je zo ver komen dat je inderdaad voor een kat gaat kijken en je bent dan nog steeds verliefd op de britse korthaar, dan kun je eventueel ook nog contact op nemen met de rasclub voor Britse kortharen. Fokkers die een fokdier hebben wat niet in de groep thuis past, of een kitten wat om een bepaalde reden terug is gekomen naar de fokker, dit soort dieren wordt vaak via de rasvereniging herplaatst/een huisje voor gezocht.

De Britse korthaar zit in elk asiel, welliswaar heb je dan geen stamboom, maar je geeft in elk geval weer een asiel kat een mooi leven.
Wil je fokken word het een ander verhaal, maar voor een leuke kat in huis...even de site van de asiels bekijken, daar zit er vast een tussen die een goed baasje zoekt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:57

en anders zijn er wel herplaatsers genoeg, kijk ook eens op www.kittentekoop.nl bij de herplaatsers.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:29

Moderatoropmerking:
Berichten met daarin een persoonlijke sneer zijn verwijderd. Neem a.u.b. de Bokt-regels in acht en plaats geen aanvallen naar andere gebruikers. Hier graag weer ontopic blijven verder.